Aan de orde is de stemming over heer Jacobse van de NLP-fractie leid. de motie ingediend door de in zake Fonds mondiaal be- De motie van de heer Jacobse van de NLP-fractie wordt ver worpen met 3 tegen 33 stemmen. Voor stemden de leden van de NLP-fractie en de GPV/RPF/SGP-fractie Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de heer Jacobse van de NLP-fractie ter zake van onttrekking Fonds ouderenbeleid. De motie van de heer Jacobse van de NLP-fractie wordt ver worpen met 2 tegen 34 stemmen. Voor stemden de leden van de NLP-fractie Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de heer Jacobse van de NLP-fractie ter zake tarieven zwemba den. De motie van de heer Jacobse van de NLP-fractie wordt ver worpen met 2 tegen 34 stemmen. Voor stemden de leden van de NLP-fractie Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie ter zake van decen tralisatie kinderopvang. De motie van de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie wordt verworpen met 3 tegen 33 stemmen. Voor stemden de leden van de GPV/RPF/SGP-fractie en de NLP-fractie. Aan de orde is de stemming over de Begroting 1996. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezeg ging van de wethouder. De Voorzitter: Hiermee is dit punt afgehandeld. De vergadering zal worden hervat om 20.00 uur. De Voorzitter schorst om 18.00 uur de vergadering. 60 De Voorzitter heropent om 20.00 uur de vergadering. De Voorzitter: De vergadering is heropend. Punt 2 (bijlage nr. 162) De Voorzitter: Aan de orde is Voorstel tot het wijzigen van diverse gemeentelijke heffingen met ingang van 1 januari 1996 De heer Brok: In het verlengde van wat ik namens mijn frac tie heb mogen zeggen bij het vorige agendapunt zal het u niet verbazen dat wij akkoord zijn met het voorstel zoals dat voor ons ligt. De WD-fractie is ingenomen met het feit dat het college het voorstel doet om de tarieven van de Onroerende-zaakbelastingen niet verder te verhogen. Ook bij andere tarieven heeft het college daarvoor gekozen. Waar schijnlijk zal onze positie daardoor op de lijst van woon lasten van de honderd grote gemeenten verder gaan dalen. Het dalen of het stijgen van de tarieven, al zijn het maar tiende procenten, heeft vaak tot gevolg dat er een rigou reuze daling of stijging op die bewuste lijst optreedt. Stond Leeuwarden in 1993 nog op de veertiende plaats op die lijst, in 1994 was dat de negende plaats. Vorig jaar stond onze gemeente met f 913,03 aan woonlasten op de zestiende plaats van de lijst van de zogenaamde club van honderd. Voor de beeldvorming van burgers, bedrijfsleven en potenti ële bedrijven en burgers is het van groot belang dat de nu ingezette daling van de tarieven ook doorgezet wordt. Het onlangs verschenen onderzoek naar de hoogte van de leges en tarieven in vergelijking met andere gemeenten heeft laten zien dat de gemeente Leeuwarden het zo gek nog niet doet. Dat mag wel zo zijn, maar niet alle tarieven zijn in het overzicht behandeld. Zo is Leeuwarden bijvoorbeeld de duur ste gemeente van Nederland als het gaat om milieuvergunnin gen. In deze gemeente dient maar liefst vijf keer zoveel betaald te worden als in de goedkoopste gemeente van Neder land Urk. Desalniettemin blijft staan dat in vergelijking met honderd grote gemeenten Leeuwarden op een zestiende plaats staat. Naast het vergelijken met grote gemeenten moeten wij ook een vergelijking durven te maken met gemeenten in Friesland en sommige in het bijzonder. Als je kijkt naar het totaal aan gemeentelijke heffingen in de gemeente Menaldumadeel dan betaalt men daar ongeveer f 100,-- meer op jaarbasis, in de gemeente Leeuwarderadeel betaalt men ongeveer f 2 0 0.- 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 31