Aan de orde is de stemming over
heer Jacobse van de NLP-fractie
leid.
de motie ingediend door de
in zake Fonds mondiaal be-
De motie van de heer Jacobse van de NLP-fractie wordt ver
worpen met 3 tegen 33 stemmen. Voor stemden de leden van de
NLP-fractie en de GPV/RPF/SGP-fractie
Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de
heer Jacobse van de NLP-fractie ter zake van onttrekking
Fonds ouderenbeleid.
De motie van de heer Jacobse van de NLP-fractie wordt ver
worpen met 2 tegen 34 stemmen. Voor stemden de leden van de
NLP-fractie
Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de
heer Jacobse van de NLP-fractie ter zake tarieven zwemba
den.
De motie van de heer Jacobse van de NLP-fractie wordt ver
worpen met 2 tegen 34 stemmen. Voor stemden de leden van de
NLP-fractie
Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de
heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie ter zake van decen
tralisatie kinderopvang.
De motie van de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie
wordt verworpen met 3 tegen 33 stemmen. Voor stemden de
leden van de GPV/RPF/SGP-fractie en de NLP-fractie.
Aan de orde is de stemming over de Begroting 1996.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezeg
ging van de wethouder.
De Voorzitter: Hiermee is dit punt afgehandeld.
De vergadering zal worden hervat om 20.00 uur.
De Voorzitter schorst om 18.00 uur de vergadering.
60
De Voorzitter heropent om 20.00 uur de vergadering.
De Voorzitter: De vergadering is heropend.
Punt 2 (bijlage nr. 162)
De Voorzitter: Aan de orde is Voorstel tot het wijzigen van
diverse gemeentelijke heffingen met ingang van 1 januari
1996
De heer Brok: In het verlengde van wat ik namens mijn frac
tie heb mogen zeggen bij het vorige agendapunt zal het u
niet verbazen dat wij akkoord zijn met het voorstel zoals
dat voor ons ligt. De WD-fractie is ingenomen met het feit
dat het college het voorstel doet om de tarieven van de
Onroerende-zaakbelastingen niet verder te verhogen. Ook bij
andere tarieven heeft het college daarvoor gekozen. Waar
schijnlijk zal onze positie daardoor op de lijst van woon
lasten van de honderd grote gemeenten verder gaan dalen.
Het dalen of het stijgen van de tarieven, al zijn het maar
tiende procenten, heeft vaak tot gevolg dat er een rigou
reuze daling of stijging op die bewuste lijst optreedt.
Stond Leeuwarden in 1993 nog op de veertiende plaats op die
lijst, in 1994 was dat de negende plaats. Vorig jaar stond
onze gemeente met f 913,03 aan woonlasten op de zestiende
plaats van de lijst van de zogenaamde club van honderd.
Voor de beeldvorming van burgers, bedrijfsleven en potenti
ële bedrijven en burgers is het van groot belang dat de nu
ingezette daling van de tarieven ook doorgezet wordt. Het
onlangs verschenen onderzoek naar de hoogte van de leges en
tarieven in vergelijking met andere gemeenten heeft laten
zien dat de gemeente Leeuwarden het zo gek nog niet doet.
Dat mag wel zo zijn, maar niet alle tarieven zijn in het
overzicht behandeld. Zo is Leeuwarden bijvoorbeeld de duur
ste gemeente van Nederland als het gaat om milieuvergunnin
gen. In deze gemeente dient maar liefst vijf keer zoveel
betaald te worden als in de goedkoopste gemeente van Neder
land Urk. Desalniettemin blijft staan dat in vergelijking
met honderd grote gemeenten Leeuwarden op een zestiende
plaats staat.
Naast het vergelijken met grote gemeenten moeten wij ook
een vergelijking durven te maken met gemeenten in Friesland
en sommige in het bijzonder. Als je kijkt naar het totaal
aan gemeentelijke heffingen in de gemeente Menaldumadeel
dan betaalt men daar ongeveer f 100,-- meer op jaarbasis,
in de gemeente Leeuwarderadeel betaalt men ongeveer f 2 0 0.-
61