Mevrouw Visser vraagt om eens goed op papier te zetten, in ieder geval voor de eerste commissievergadering dat te doen, hoe het zit met de plastic bekertjes en lepeltjes in het Stadhuis. Heel nadrukkelijk alleen het Stadhuis en niet het Stadskantoor. Als wij het al op papier krijgen, dan lukt het in ieder geval niet voor de eerstvolgende commis sievergadering, want er zal wat tijd in gaan zitten voordat dat allemaal op papier staat, zeker als het gaat om ook kosten en dergelijke allemaal toe te rekenen. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat de plastic bekertjes en le peltjes over het algemeen alleen maar worden gebruikt op de uren dat er één bode aanwezig is die niet constant met kop jes en schoteltjes rond kan lopen. Dus op die momenten dat het niet anders kan, worden die bekertjes en lepeltjes ge bruikt. Mij is trouwens verzekerd dat ze van polystyreen zijn en ze te hergebruiken zijn. Er is ons zelfs een certi ficaat verstrekt vanwege het hergebruik van die plastic bekertjes en lepeltjes. Voor wat betreft de afweging of afwassen milieuvriendelij ker is of niet, wil ik op dit moment geen enkele uitspraak doen. Als er na mijn beantwoording in eerste termijn nog behoefte is aan een uitgebreid schriftelijke informatie daarover, wil ik wel in overweging geven dat dat in ieder geval ambtelijke tijd kost en dat het dus geld kost. Ik denk dat wij daar dan een oplossing voor moeten vinden, want om dat zomaar toe te zeggen doe ik in ieder geval niet De vraag wanneer het Verkeersmilieuplan aangescherpt kan worden voor wat betreft autovrije binnenstad - autoluwe binnenstad. Wij zijn bezig met de strategiegroep Nieuwe- stad, om te kijken hoe de herinrichting van de hele binnen stad zou kunnen. In dat kader zullen er zeker ook voorstel len in die richting komen. De heer Van Olffen begint met de carsharingenIk dacht bij mijzelf: waar kan ik dat nu terug vinden, want ik snap er helemaal niets van. Maar het is een Engels woord en dat is heel lastig voor ons als Friezen om te begrijpen, maar ik neem aan dat hij nu begrijpt wat het is. Het gaat dus om carsharing (carpoolen) en dan wordt het dus een stuk gemak kelijker Verder heeft mijnheer Van Olffen het over het systeem van afval brengen, dat hij blij is met de verruimde mogelijkhe den, maar dat hij nog steeds niet tevreden is met het sys teem. Misschien dat wij daar nog eens naar moeten kijken. (De heer Van Olffen: Het is niet zozeer ontevredenheid, maar het is wat dubbel. Aan de ene kant beperk je de stort- mogelij kheid tot 300 kg, maar aan de andere kant kan je de 72 hele dag doorrijden met afval.) Laat ik dit misverstand in ieder geval wegnemen. De heer Van Olffen zegt: wij beperken de stortmogelijkheden. Wij verruimen de stortmogelijkheden in eerste instantie door de tijden te verruimen, op zater dag is de stort nu ook open; wij verruimen de stortmoge lijkheden door van 100 kg naar 300 kg te gaan. Dat is een verruiming in plaats van een beperking. Verder hebben wij de stortmogelijkheden verruimd door ook bepaald sloopafval (keukenkastjes, toiletpotten en dergelijke) te accepteren als huishoudelijk afval. Als de heer Van Olffen zegt dat wij de mogelijkheden om afval te storten beperken, dan is het tegendeel het geval, wij verruimen dit juist. (De heer Van Olffen: Ik heb niet gezegd dat ik vind dat het wordt beperkt, ik heb alleen gezegd dat het onderscheid tussen bouwafvalzoals dat in de nota wordt verwoord en huishou delijk afval, je dat op deze manier niet kunt maken.) Wij zijn van mening dat wij dat wel kunnen maken. Wij zullen in ieder geval moeten kijken wat de ervaringen zijn. De ope ningstijden zijn verruimd en de verruimde stortmogelijkhe den zijn ook net ingegaan. Wij zullen moeten kijken hoe zich dat ontwikkelt. Ten aanzien van Topgun kan ik toezeggen dat er in een van de volgende commissievergaderingen informatie over komt. Ten aanzien van een centrale parkeervoorziening bij piekda- gen heb ik zitten denken waar je dan die parkeervoorziening neer zou moeten leggen. Ik durf eerlijk gezegd zo niet een voorstel te doen, maar het is in ieder geval een idee dat wij kunnen bekijken in het kader van het hele vervoersbe leid van de gemeente De NLP-fractie maakte nog een opmerking over nieuw beleid, dat in het besluit onder punt 2staat dat de kosten gedekt worden uit de begroting 1996 plus toegekend nieuw beleid. Dat heeft te maken met het feit dat het nieuw beleid op het moment dat wij het hier vaststellen nog niet toegekend is. U zult zien dat in de begrotingswijziging, die wij zometeen aan de orde krijgen, de toerekening naar het milieubeleid pas echt vorm krijgt. Vandaar dat het op deze manier ver woord is De heer Timmermans (weth.)Ik had aanvankelijk een pro bleem met het begrip piekdagen van de heer Van Olffen, ik dacht dat het dan misschien een piek mocht kosten, maar er zijn meer problemen. Ik had nog een vraag te beantwoorden over de aanleg van de busbaan. De raad heeft daar nog geen uitspraak over gedaan 73

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 37