Daarnaast wordt voorgesteld een PM-post op te nemen ten behoeve van materiële voorzieningen in het kader van het Arbo-beleid, waarvoor de raad dan op termijn een onderbouwd voorstel ontvangt voor de besteding van de f 57.000,-- die nog resteert binnen het onderdeel Zorg. Ten aanzien van die verdelingsvoorstellen bepleiten wij een alternatief. In de commissie heeft discussie plaatsgevonden over de besteding van die f 25.000,-- voor het Arbo-beleid. In de zogenaamde verzamelmotie van juni is geen uitspraak gedaan over de vraag of die middelen ten behoeve van het terugdringen van ziekteverzuim dan wel voor de verbetering van materiële voorzieningen aangewend zouden moeten worden. Maar verschillende fracties hebben inmiddels aangegeven dat het bedrag aangewend moet worden voor het aanpassen van materiële voorzieningen, onder de noemer wettelijk ver plichtingen is dat bedrag vaker genoemd. Wij vinden het dan ook wel zo consequent om aan die interpretatie vast te hou den. Overigens heeft wethouder De Jong ons vorige week nog een korte notitie gegeven waarin het voorstel wordt verde digd om die gelden in eerste instantie in te zetten voor het terugdringen van het ziekteverzuim. De nota roept bij ons nog wel wat vragen op. Het lijkt ons in ieder geval goed om die nota in de Commissie Welzijn aan de orde te stellen, maar nu wel dat bedrag van f 25.000,-- op te nemen in de begroting ten behoeve van die wettelijke verplichtin gen Daarnaast is mijn fractie van mening dat de f 57.000,-- die nog resteert binnen het onderdeel Zorg, beschikbaar moet blijven voor de uitwerking van de aanbevelingen van de Eva luatiecommissie Minimabeleid. De commissie komt binnenkort naar buiten met haar aanbevelingen. Als wij daar als raad alleen al in de sfeer van uitwerking van aanbevelingen iets mee doen, dan zal daar geld voor nodig zijn. f 57.000,-- is al bijzonder weinig, terwijl het minimabeleid voor mijn fractie een hoge prioriteit heeft. De fractie van PAL/GL zal straks een motie indienen waarin de besteding van die f 25.000,-- en die f 57.000,-- voorgesteld wordt op een manier waarin wij ons kunnen vinden. Het zal u niet verba zen dat die motie mede ingediend wordt namens onze fractie. Op hele korte termijn is er nog een ander knelpunt, naast die van het minimabeleid, dat betreft het Fonds Maatschap pelijke Activiteiten. Mijn fractie heeft bij de laatste grootste bezuinigingsronde het initiatief genomen tot het in stand houden van dit fonds tot 1996 in afwachting van alternatieve voorzieningen ten behoeve van de minima. Voor 1996 zijn er geen middelen meer beschikbaar voor het fonds, terwijl het er naar uitziet dat dit jaar - waarschijnlijk ook als gevolg van een intensieve voorlichtingscampagne - het volledig beschikbare bedrag voor dit fonds wordt uitge 4 geven. Van een alternatieve voorziening is op hele korte termijn nog geen sprake en het lijkt mij ook niet goed om op deze plaats al in te gaan op de aanbevelingen van de commissie. Maar wij vinden wel dat mensen met een minimum inkomen een beroep moeten kunnen blijven doen op dat fonds zolang een alternatief niet voorhanden is. Het zal u dan ook niet verbazen dat de motie met een dergelijke strek king, die door de PAL/GL-fractie zal worden ingediend, ook namens de fractie door mij is ondertekend. Voorts wil ik hier nog een kwestie aan de orde stellen die ook in de laatste vergadering van de Commissie Welzijn is besproken, maar naar ons idee nog niet bevredigend is opge lost. Bij de herwaardering in april 1994 is besloten dat de koepelorganisaties geen subsidie meer zouden krijgen. Er is in de vergadering van de Commissie Onderwijs en Samenleving (zo heette die commissie toen nog) van 27 april 1994 een uitzondering voor het SBO gemaakt. Er is door de commissie leden een mondelinge uitspraak gedaan dat hangende het on derzoek naar het functioneren van wijk- en buurtwerk de SBO f 4.000,-- subsidie zou krijgen, totdat de discussie over het wijk- en buurtwerk zou zijn afgerond. Dit subsidie moet komen uit de post Wijk- en buurtwerk en het vrijwilligers- steunpunt, dat in de discussie ook steeds naar voren komt, dat is een boorling van het SBO. De SBO woont bij het vrij- willigerssteunpunt in, om zomaar te zeggen, en daardoor heeft het SBO geen huurlasten meer. Maar de f 4.000,-- waar het hier om gaat zijn bedoeld om activiteiten van de SBO mogelijk te maken. Wij willen dan ook graag dat het in ie der geval in 1996 ook gebeurt, daartoe dien ik de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 6 november 1995; overwegende dat bij de behandeling van de Herwaardering in de Commis sie Welzijn van april 1994 aan het SBO een subsidie van f 4.000,-- is toegezegd; dat dit subsidie gekoppeld aan het subsidie voor buurt- en wijkwerk is en daar ook ten laste van moet komen ,- constaterende dat dit subsidieverzoek voor 1995 niet is gehonoreerd; besluit voor 1996 een subsidie van f 4.000,-- ten behoeve van de activiteiten van het SBO toe te kennen in afwach ting van de definitieve besluitvorming van het buurt en wijkwerk; en gaat over tot de orde van de dag 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 3