Daarnaast wordt voorgesteld een PM-post op te nemen ten
behoeve van materiële voorzieningen in het kader van het
Arbo-beleid, waarvoor de raad dan op termijn een onderbouwd
voorstel ontvangt voor de besteding van de f 57.000,-- die
nog resteert binnen het onderdeel Zorg.
Ten aanzien van die verdelingsvoorstellen bepleiten wij een
alternatief. In de commissie heeft discussie plaatsgevonden
over de besteding van die f 25.000,-- voor het Arbo-beleid.
In de zogenaamde verzamelmotie van juni is geen uitspraak
gedaan over de vraag of die middelen ten behoeve van het
terugdringen van ziekteverzuim dan wel voor de verbetering
van materiële voorzieningen aangewend zouden moeten worden.
Maar verschillende fracties hebben inmiddels aangegeven dat
het bedrag aangewend moet worden voor het aanpassen van
materiële voorzieningen, onder de noemer wettelijk ver
plichtingen is dat bedrag vaker genoemd. Wij vinden het dan
ook wel zo consequent om aan die interpretatie vast te hou
den. Overigens heeft wethouder De Jong ons vorige week nog
een korte notitie gegeven waarin het voorstel wordt verde
digd om die gelden in eerste instantie in te zetten voor
het terugdringen van het ziekteverzuim. De nota roept bij
ons nog wel wat vragen op. Het lijkt ons in ieder geval
goed om die nota in de Commissie Welzijn aan de orde te
stellen, maar nu wel dat bedrag van f 25.000,-- op te nemen
in de begroting ten behoeve van die wettelijke verplichtin
gen
Daarnaast is mijn fractie van mening dat de f 57.000,-- die
nog resteert binnen het onderdeel Zorg, beschikbaar moet
blijven voor de uitwerking van de aanbevelingen van de Eva
luatiecommissie Minimabeleid. De commissie komt binnenkort
naar buiten met haar aanbevelingen. Als wij daar als raad
alleen al in de sfeer van uitwerking van aanbevelingen iets
mee doen, dan zal daar geld voor nodig zijn. f 57.000,-- is
al bijzonder weinig, terwijl het minimabeleid voor mijn
fractie een hoge prioriteit heeft. De fractie van PAL/GL
zal straks een motie indienen waarin de besteding van die
f 25.000,-- en die f 57.000,-- voorgesteld wordt op een
manier waarin wij ons kunnen vinden. Het zal u niet verba
zen dat die motie mede ingediend wordt namens onze fractie.
Op hele korte termijn is er nog een ander knelpunt, naast
die van het minimabeleid, dat betreft het Fonds Maatschap
pelijke Activiteiten. Mijn fractie heeft bij de laatste
grootste bezuinigingsronde het initiatief genomen tot het
in stand houden van dit fonds tot 1996 in afwachting van
alternatieve voorzieningen ten behoeve van de minima. Voor
1996 zijn er geen middelen meer beschikbaar voor het fonds,
terwijl het er naar uitziet dat dit jaar - waarschijnlijk
ook als gevolg van een intensieve voorlichtingscampagne -
het volledig beschikbare bedrag voor dit fonds wordt uitge
4
geven. Van een alternatieve voorziening is op hele korte
termijn nog geen sprake en het lijkt mij ook niet goed om
op deze plaats al in te gaan op de aanbevelingen van de
commissie. Maar wij vinden wel dat mensen met een minimum
inkomen een beroep moeten kunnen blijven doen op dat fonds
zolang een alternatief niet voorhanden is. Het zal u dan
ook niet verbazen dat de motie met een dergelijke strek
king, die door de PAL/GL-fractie zal worden ingediend, ook
namens de fractie door mij is ondertekend.
Voorts wil ik hier nog een kwestie aan de orde stellen die
ook in de laatste vergadering van de Commissie Welzijn is
besproken, maar naar ons idee nog niet bevredigend is opge
lost. Bij de herwaardering in april 1994 is besloten dat de
koepelorganisaties geen subsidie meer zouden krijgen. Er is
in de vergadering van de Commissie Onderwijs en Samenleving
(zo heette die commissie toen nog) van 27 april 1994 een
uitzondering voor het SBO gemaakt. Er is door de commissie
leden een mondelinge uitspraak gedaan dat hangende het on
derzoek naar het functioneren van wijk- en buurtwerk de SBO
f 4.000,-- subsidie zou krijgen, totdat de discussie over
het wijk- en buurtwerk zou zijn afgerond. Dit subsidie moet
komen uit de post Wijk- en buurtwerk en het vrijwilligers-
steunpunt, dat in de discussie ook steeds naar voren komt,
dat is een boorling van het SBO. De SBO woont bij het vrij-
willigerssteunpunt in, om zomaar te zeggen, en daardoor
heeft het SBO geen huurlasten meer. Maar de f 4.000,-- waar
het hier om gaat zijn bedoeld om activiteiten van de SBO
mogelijk te maken. Wij willen dan ook graag dat het in ie
der geval in 1996 ook gebeurt, daartoe dien ik de volgende
motie in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 6 november 1995;
overwegende dat
bij de behandeling van de Herwaardering in de Commis
sie Welzijn van april 1994 aan het SBO een subsidie
van f 4.000,-- is toegezegd;
dat dit subsidie gekoppeld aan het subsidie voor
buurt- en wijkwerk is en daar ook ten laste van moet
komen ,-
constaterende
dat dit subsidieverzoek voor 1995 niet is gehonoreerd;
besluit
voor 1996 een subsidie van f 4.000,-- ten behoeve van
de activiteiten van het SBO toe te kennen in afwach
ting van de definitieve besluitvorming van het buurt
en wijkwerk;
en gaat over tot de orde van de dag
5