deld. Er is geen sprake van grootscheepse bezuinigingen, er is een beperking van de lastendruk, zelfs geen trendmatige verhoging van de OZB en er is een nieuwe wijze van behande ling door de invoering van het besturingsmodel Leeuwarden in Stelling. Door de behandeling van de Perspectiefnota in dit voorjaar en de algemene beschouwingen toen, kunnen wij nu betrekkelijk snel deze begroting behandelen. Het gaat er ten slotte vooral om dat wij de afspraken zoals die gemaakt zijn bij de Perspectiefnota ook goed terug kunnen vinden in deze begroting. Steeds duidelijker wordt zichtbaar dat het project Leeuwarden in Stelling vruchten afwerpt, toch is de bedrijfsvoering in Leeuwarden nog niet op het niveau dat wij met ons allen voor ogen hebben. Wij lopen nog steeds risico's die wij onvoldoende kunnen kwantificeren. Zo is het achterstallig onderhoud aan de gemeentelijke eigendom men een bron van grote zorg. De toestand van de afbrokke lende Oldehove is daar een symbool van. Om die reden ook zal de heer Brok straks mede namens onze fractie een motie indienen om de toestand van de Oldehove snel aan te pakken. De nog steeds zwakke financiële positie van de gemeente Leeuwarden rechtvaardigt een voorzichtige begroting met slechts beperkte ruimte voor nieuw beleid. Onze ambities op het gebied van werk, leefbaarheid en zorg zullen dan ook slechts ten dele direct waar gemaakt kunnen worden. Wij kunnen nu niet alle projecten die wij graag zouden willen ook meteen aanpakken. Met een effectieve inzet van de be perkte middelen en samenwerking met andere overheden en particulieren zijn er goede kansen om toch voor die ambi ties voor Leeuwarden en de Leeuwarders goede dingen te doen. Buitengewoon zorgelijk vindt D66 het in dit verband dat de recente discussie over het stedelijk knooppuntbeleid toch ook risico's voor Leeuwarden met zich meebrengt. Na tuurlijk kunnen provincie en rijk en de gemeente nog conse quenter het stedelijk knooppuntprofiel gaan toepassen om het tot een succes te maken. De resultaten tot nu toe rechtvaardigen echter in onze ogen een voortzetting van het stedelijk knooppuntbeleid ook in Leeuwarden, juist omdat wij die grote ambities voor de werkgelegenheid waar willen maken. Zeker nu Leeuwarden ook het convenant in het kader van het Grote Stedenbeleid heeft mee-ondertekend is een integrale aanpak van de problematiek in deze regio moge lijk. Het zou dan ook in onze ogen buitengewoon slecht zijn wanneer het rijk het stedelijk knooppunt Leeuwarden niet meer in zijn lijstje zou willen opnemen. Wij vragen dan ook van het college om al het mogelijke in het werk te stellen om dit beleid met kracht te kunnen voortzetten. Om onze am bities waar te kunnen maken zijn de komende jaren nog vele investeringen nodig, bijvoorbeeld in het Hofsingelgebied, in het Harmoniekwartier, maar ook in de infrastructuur, in 12 nieuwe woongebieden en in werk en milieu. De D66-fractie vindt dat de komende jaren het nu gevonden evenwicht tussen ambities en voorzichtig begrotingsbeleid gehandhaafd moet blijven, voor ieder project zal een solide financiering gevonden moeten worden. In de voorgelegde begroting is, zoals gezegd, de ruimte voor nieuw beleid beperkt. De ver deling van het geld over de beleidsterreinen is gebeurd volgens de afspraken gemaakt bij de Perspectiefnota Slechts op één punt vinden wij dat de inzet anders zou moe ten zijn. Het gaat daarbij om de f 25.000,-- voor Arbo- voorzieningen in het onderwijs, mevrouw Waanders sprak daar ook al over. De fractie van PAL/GL zal mede namens onze fractie daar een motie over indienen. Daarnaast zal de PAL/GL-fractie mede namens de D66-fractie een voorstel doen voor een overgangsmaatregel met betrek king tot het Fonds maatschappelijke activiteiten. Ten slotte is bij de bespreking van het besturingsmodel Leeuwarden in Stelling door velen in deze raad gezegd dat het succes van dat besturingsmodel mede afhankelijk is van hoe wij daar als raad mee om zullen gaan. In dat verband dient de PvdA-fractie nu een interessante motie in over subsidiëring van het SBO. Het is voor mij de vraag wat de relatie is met de begrotingsbehandeling op dit moment, want in de begroting komt de post subsidiëring van buurt- en wijkactiviteiten gewoon voor. Er wordt ook geen begrotings wijziging voorgesteld door de PvdA-fractieVoor zover mij bekend, worden subsidies aan de hand van deze post toege kend of geweigerd naar aanleiding van een subsidieverzoek. Voor zover mij bekend is er voor 1996 nog geen subsidiever zoek aanwezig, zodat het volgens mijn fractie ook volstrekt onmogelijk is om nu een subsidie toe te kennen. Veel ver standiger lijkt het onze fractie om, zoals afgesproken in de Commissie Welzijn, aan de hand van de uitspraak van de bezwarencommissie, die morgen haar hoorzitting houdt over het subsidieverzoek 1995, te kijken hoe het subsidiebeleid in 1996 zal moeten zijn. Daarbij kan ook de relatie met het vrijwilligerssteunpunt bezien worden, omdat dat allemaal nogal ingewikkeld in elkaar zit. Het lijkt ons goed om daarvoor een goed beargumenteerd voorstel te bespreken. Die afspraak is in de Commissie Welzijn gemaakt, het lijkt ons goed die lijn ook voort te zetten. (De heer Van 01 ffen: Wat is er tegen om in een bestaande begrotingspost vanuit de raad een bestemming aan te geven, mede gerelateerd aan een eerdere mondelinge toezegging waar ook een huidig lid van het college aanwezig was?) De PvdA- fractie geeft er geen bestemming aan, zij doet een toeken ning van een subsidie in haar besluit, dat is toch iets anders'. (De heer Van 01 ff en: Binnen een bestaande begro- 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 7