deld. Er is geen sprake van grootscheepse bezuinigingen, er
is een beperking van de lastendruk, zelfs geen trendmatige
verhoging van de OZB en er is een nieuwe wijze van behande
ling door de invoering van het besturingsmodel Leeuwarden
in Stelling. Door de behandeling van de Perspectiefnota in
dit voorjaar en de algemene beschouwingen toen, kunnen wij
nu betrekkelijk snel deze begroting behandelen. Het gaat er
ten slotte vooral om dat wij de afspraken zoals die gemaakt
zijn bij de Perspectiefnota ook goed terug kunnen vinden in
deze begroting. Steeds duidelijker wordt zichtbaar dat het
project Leeuwarden in Stelling vruchten afwerpt, toch is de
bedrijfsvoering in Leeuwarden nog niet op het niveau dat
wij met ons allen voor ogen hebben. Wij lopen nog steeds
risico's die wij onvoldoende kunnen kwantificeren. Zo is
het achterstallig onderhoud aan de gemeentelijke eigendom
men een bron van grote zorg. De toestand van de afbrokke
lende Oldehove is daar een symbool van. Om die reden ook
zal de heer Brok straks mede namens onze fractie een motie
indienen om de toestand van de Oldehove snel aan te pakken.
De nog steeds zwakke financiële positie van de gemeente
Leeuwarden rechtvaardigt een voorzichtige begroting met
slechts beperkte ruimte voor nieuw beleid. Onze ambities op
het gebied van werk, leefbaarheid en zorg zullen dan ook
slechts ten dele direct waar gemaakt kunnen worden. Wij
kunnen nu niet alle projecten die wij graag zouden willen
ook meteen aanpakken. Met een effectieve inzet van de be
perkte middelen en samenwerking met andere overheden en
particulieren zijn er goede kansen om toch voor die ambi
ties voor Leeuwarden en de Leeuwarders goede dingen te
doen. Buitengewoon zorgelijk vindt D66 het in dit verband
dat de recente discussie over het stedelijk knooppuntbeleid
toch ook risico's voor Leeuwarden met zich meebrengt. Na
tuurlijk kunnen provincie en rijk en de gemeente nog conse
quenter het stedelijk knooppuntprofiel gaan toepassen om
het tot een succes te maken. De resultaten tot nu toe
rechtvaardigen echter in onze ogen een voortzetting van het
stedelijk knooppuntbeleid ook in Leeuwarden, juist omdat
wij die grote ambities voor de werkgelegenheid waar willen
maken. Zeker nu Leeuwarden ook het convenant in het kader
van het Grote Stedenbeleid heeft mee-ondertekend is een
integrale aanpak van de problematiek in deze regio moge
lijk. Het zou dan ook in onze ogen buitengewoon slecht zijn
wanneer het rijk het stedelijk knooppunt Leeuwarden niet
meer in zijn lijstje zou willen opnemen. Wij vragen dan ook
van het college om al het mogelijke in het werk te stellen
om dit beleid met kracht te kunnen voortzetten. Om onze am
bities waar te kunnen maken zijn de komende jaren nog vele
investeringen nodig, bijvoorbeeld in het Hofsingelgebied,
in het Harmoniekwartier, maar ook in de infrastructuur, in
12
nieuwe woongebieden en in werk en milieu. De D66-fractie
vindt dat de komende jaren het nu gevonden evenwicht tussen
ambities en voorzichtig begrotingsbeleid gehandhaafd moet
blijven, voor ieder project zal een solide financiering
gevonden moeten worden. In de voorgelegde begroting is,
zoals gezegd, de ruimte voor nieuw beleid beperkt. De ver
deling van het geld over de beleidsterreinen is gebeurd
volgens de afspraken gemaakt bij de Perspectiefnota
Slechts op één punt vinden wij dat de inzet anders zou moe
ten zijn. Het gaat daarbij om de f 25.000,-- voor Arbo-
voorzieningen in het onderwijs, mevrouw Waanders sprak daar
ook al over. De fractie van PAL/GL zal mede namens onze
fractie daar een motie over indienen.
Daarnaast zal de PAL/GL-fractie mede namens de D66-fractie
een voorstel doen voor een overgangsmaatregel met betrek
king tot het Fonds maatschappelijke activiteiten.
Ten slotte is bij de bespreking van het besturingsmodel
Leeuwarden in Stelling door velen in deze raad gezegd dat
het succes van dat besturingsmodel mede afhankelijk is van
hoe wij daar als raad mee om zullen gaan. In dat verband
dient de PvdA-fractie nu een interessante motie in over
subsidiëring van het SBO. Het is voor mij de vraag wat de
relatie is met de begrotingsbehandeling op dit moment, want
in de begroting komt de post subsidiëring van buurt- en
wijkactiviteiten gewoon voor. Er wordt ook geen begrotings
wijziging voorgesteld door de PvdA-fractieVoor zover mij
bekend, worden subsidies aan de hand van deze post toege
kend of geweigerd naar aanleiding van een subsidieverzoek.
Voor zover mij bekend is er voor 1996 nog geen subsidiever
zoek aanwezig, zodat het volgens mijn fractie ook volstrekt
onmogelijk is om nu een subsidie toe te kennen. Veel ver
standiger lijkt het onze fractie om, zoals afgesproken in
de Commissie Welzijn, aan de hand van de uitspraak van de
bezwarencommissie, die morgen haar hoorzitting houdt over
het subsidieverzoek 1995, te kijken hoe het subsidiebeleid
in 1996 zal moeten zijn. Daarbij kan ook de relatie met het
vrijwilligerssteunpunt bezien worden, omdat dat allemaal
nogal ingewikkeld in elkaar zit. Het lijkt ons goed om
daarvoor een goed beargumenteerd voorstel te bespreken. Die
afspraak is in de Commissie Welzijn gemaakt, het lijkt ons
goed die lijn ook voort te zetten.
(De heer Van 01 ffen: Wat is er tegen om in een bestaande
begrotingspost vanuit de raad een bestemming aan te geven,
mede gerelateerd aan een eerdere mondelinge toezegging waar
ook een huidig lid van het college aanwezig was?) De PvdA-
fractie geeft er geen bestemming aan, zij doet een toeken
ning van een subsidie in haar besluit, dat is toch iets
anders'. (De heer Van 01 ff en: Binnen een bestaande begro-
13