door de behandeling van de structuurschets - heenZodoende hebben wij minder van gedachten kunnen wisselen over de schets op de commissievergaderingen van met name 16 en 23 mei, maar - en dat vind ik toch minstens zo interessant - er was ook gebrek aan know how voor wat betreft het houden van een doeltreffende campagne en er was te weinig geld en te weinig menskracht. In het communicatieplan tweede fase wordt voorgesteld om nog f 2 ton te steken in het met name opzetten van een ten toonstelling en het houden van één of meer stadsdebatten. Als zodanig is daar in de Commissie Bestuur en Middelen mee akkoord gegaan. Echter in het communicatieplan tweede fase is niet duidelijk naar voren gekomen dat er nu wel voldoen de know how aanwezig is om een goede campagne te houden. Onze vraag is nu of die wel aanwezig is om een goede cam pagne te houden. Zowel in het voorjaar als in de laatste vergadering van de Commissie Stadsontwikkeling zijn vol doende ideeën naar voren gebracht om de communicatie op een wat creatievere manier in te vullen. Toch lezen wij daarvan niets terug in de invulling van het plan. Wat gebeurt er eigenlijk met die geleverde ideeën? Wat betreft de stadsdebatten die gehouden zullen worden, hebben wij aanbevolen dit te doen over bepaalde deelgebie den van de structuurschets. Bijvoorbeeld over de toekomst visie Nieuwestad, het bekende project Hofsingel, de Harmo niekwartier, maar ook de integratie van de vijf binnen- stadsgebieden. Daarin zullen voorstellen gedaan worden voor het herinrichten van straten, doorlooproutes, kruispunten, etc. Dat zal waarschijnlijk meer tot de verbeelding spreken van bewoners van onze stad dan de algemene structuurvisie als zodanig, hoe mooi die er ook uitziet. Met name deze stadsdebatten moeten het mogelijk kunnen maken de struc tuurschets op deelgebieden te beïnvloeden en zo mogelijk te wijzigen als er nieuwe feiten of argumenten naar voren wor den gebracht. In die zin sluiten wij ons aan bij de CDA- fractie die hier ook al een opmerking over gemaakt heeft. Die toezegging van de wethouder is voor ons voorwaarde om in te kunnen stemmen met de schets als zodanig. De heer Timmermans (weth.Naast de verschillende accenten die uiteraard in de bijdrage van de verschillende fracties naar voren zijn gekomen, mag ik toch constateren dat er in zeer grote mate uniformiteit, eenduidigheid, instemming be staat over de schets zoals die gemaakt is en de ontwikke lingsrichting zoals die daarin tot uitdrukking is gebracht. Dat stemt mij tot vreugde, want ik denk dat het heel erg belangrijk is dat wij het over zoiets wezenlijks met elkaar als raad eens zijn. Er zijn van verschillende kanten - ik denk dat dat terecht 22 is - opmerkingen gemaakt over de status van. zo'n structuur schets. Met name de heer Bilker is daar heel duidelijk over geweest en ook mevrouw De Jong in haar laatste zin. Waarom heeft de discussie die gevoerd is in de commissie geen weerslag gevonden in de raadsbrief? Niet omdat de dis cussie niet van belang zou zijn, maar omdat datgene wat namens het college toen geformuleerd is eigenlijk geen toe zegging of wijziging was ten opzichte van het basisidee zoals dat er lag. Wat wordt voorgesteld is namelijk vol strekt inherent aan wat een structuurschets is. Wellicht dat het goed is om dat hier nogmaals te bevestigen, maar de structuurschets kan niet anders zijn dan een ontwikkelings richting waar geen rechten of plichten aan ontleend kunnen worden, noch door de gemeenteraad, noch door anderen, maar hij geeft wel een visie aan van waarin wij denken dat de ontwikkeling zou kunnen gaan plaatsvinden. Mocht het zo zijn dat op basis van stadsdebatten dan wel anderszins er een veranderde context ontstaat, dan zal er opnieuw een discussie moet worden gevoerd over bepaalde ontwikkelingen en kan de structuurschets daar ook op worden aangepastHet zal u straks duidelijk worden dat bij de definitieve vorm geving van de schets dat tot uitdrukking komt door de moge lijkheid, met name waar het de projecten betreft, heel na drukkelijk losbladige verhalen te hebben, zodat je als daar aanleiding voor is de structuurschets op elk moment kunt actualiseren. Dat mag een antwoord zijn. Zoals dat met el kaar hier is geformuleerd, is nadrukkelijk ook de stelling- name en de wijze waarop het college de structuurschets wenst te interpreteren. (De heer BilkerIk heb niet ge zegd, het bestuurlijk element, want de wethouder benadert het nu bestuurlijk en dan klopt het, ik heb gewezen op de politieke discussie die toen in de commissie even ontstond en waar een fraaie oplossing voor gevonden werd, dat je na tuurlijk dan ook als college daar rekening mee moet houden en dat je dat politieke element in de raadsbrief vertolkt.) Als de heer Bilker dat zo ervaart, dan denk ik dat wij in de toekomst iets meer verslag zullen doen van de discussie zoals die in de commissie heeft plaatsgevonden in de raads brief. Het is juist dat in deze raadsbrief geen vertaling of inzicht is gegeven over de gevoerde discussie, die ove rigens niemand is ontgaan, als ik het zo mag formuleren. (De heer Bilker: Ik was even bang dat dit het college was ontgaan.) (Mevrouw Van Ulzen: Ik moet zeggen dat ik wat verbaasd ben, het CDA was vroeger nooit zo fijngevoelig (De heer Bilker: Mevrouw Van Ulzen was niet bij die discus sie. De heer Sluiter heeft nog eens aangegeven welk belang de positie van Leeuwarden is met name binnen Friesland en ook de vertaalslag die straks ongetwijfeld zal komen in de 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 12