van het college geweest en dat zal ook bij -de verdere uit
werking de inzet blijven. Wij gaan ervan uit dat daar een
volwaardige aantakking komt
De heer Bilker heeft gesproken over de binnenstad en het
belang van de groene longen. Misschien kan ik dan gelijk
ook de motie die van de zijde van de NLP-fractie, onder
steund door de WD-fractie, hieromtrent is ingediend be
trekken. Dan kom ik toch weer even op het kaartbeeld, want
laat er geen misverstand over bestaan, het aanwezig zijn
van groene longen, dat mag ook blijken uit de omschrijving
van de bestaande groene longen zoals dat ook in de struc
tuurschets is vastgelegd, is en blijft een belangrijk punt.
Waar wellicht wat onduidelijkheid over is ontstaan, is de
wijze waarop de ontwikkelingsrichting concreet wordt ge
maakt. Dat heeft dan meer te maken met de wijze waarop fi
guratief is aangegeven op de kaart wat de bedoeling is. De
woningbouw is het meest herkenbare. Naar mate wij meer we
ten, denken hoe het er vermoedelijk uit zou kunnen zien, is
het concreter, is het preciezer op de kaart aan te geven.
Dat betekent bijvoorbeeld dat u voor Hempens-Teerns op het
kaartbeeld aan de zuidoost kant van de stad een nadere meer
specifieke detaillering heeft gezien dan bijvoorbeeld bij
Goutum-Zuid, waarvan wij wel al weten dat het van belang is
- dat is dus figuratief aangegeven - om waterpartijen aan
te doen sluiten bij de dan reeds bestaande weg wijk
Hempens-Teerns. Met andere woorden, daar is al ietsje meer
aangegeven van het idee dat wij daar een samenhang in zul
len moeten brengen. Gaan wij meer naar het westen, dan
wordt het nog onduidelijker, want dan zitten wij ook verder
in de tijd, hoe je dat gaat vorm geven. Dus is volstaan met
in feite een enkelvoudige inkleuring van het hele gebied.
Dat doet de suggestie wellicht wekken dat er dan geen spra
ke zou zijn van een groene zone langs de Zwette. Ik maak
mij sterk dat bij de uitwerking van de plannen daar uiter
aard rekening mee zal worden gehouden. Als men zo de uit
werking wil zien, dan is die motie in feite in grote mate
gelijkluidend met de intentie van deze structuurvisie, zij
het dat dit in het kaartbeeld minder expliciet wordt vorm
gegeven, want voor dat je het weet gaan wij er allerlei
dingen in lezen die er niet in gelezen moeten worden, als
het gaat over precieze detaillering, daar wel groen en daar
niet groen. Maar het uitgangspunt, zoals dat is neergelegd
in de motie, is denk ik ook de lijn van de structuurvisie
als zodanig.
De heer Bilker heeft aangegeven dat wat zijn fractie be
treft het Groenbeleidsplan en het Verkeersmilieuplan uit
gangspunt van beleid is. Dat geldt voor het college ook.
Die plannen hebben in feite een vertaling gekregen in de
26
benadering van met name de Nieuwestad.
Over de planning van bedrijfsterreinen heb ik gesproken.
De heer Bilker heeft het belang aangegeven van de bereik
baarheid van Leeuwarden. Dat wordt door het college onder
schreven, omdat het ook een van de uitgangspunten is ge
weest van het Verkeersmilieuplan. Wij hebben recent mogen
vaststellen, ook uit onderzoek van een extern bureau met
betrekking tot de bereikbaarheid van de binnenstad, dat ons
plan in hoge mate voldoet aan het garanderen van die be
reikbaarheid, zij het dat wij dan wel een aantal maatrege
len moeten treffen, (mevrouw Van Ulzen: Je kan echt niet
alleen bij illusies leven.) Mevrouw Van Ulzen moet gewoon
lezen wat er staat, dan weet zij dat het geen illusie is,
maar zwart op wit.
De heer Bilker heeft in het kader van die bereikbaarheid
aandacht gevraagd voor het aanleggen van carpoolterreinen,
dan wel een transferium. De visie die daar wordt neergelegd
is ook de onze en zal zeker bij de verdere uitwerking van
de structuurschets worden betrokken.
Het begrip indicatief aangeven van de weg Aldtsjerk-Leeu-
warden heb ik denk ik voldoende besproken.
Ik denk dat ik hierbij de heer Bilker heb beantwoord.
Mevrouw Inberg heeft nog gepleit voor het belang van de in
breng van het FNP waar het gaat om de uitwerking. Daar heb
ik ook in de commissie al het een en ander van gezegd. Zon
der dit plan letterlijk over te nemen, maar de ideevorming,
zeker waar het Goutum-Zuid betreft, is dat alleszins de
moeite waard om daar heel serieus rekening mee te houden.
Zij heeft nog eens een pleidooi gehouden voor de positie
van Leeuwarden. Ik moet zeggen dat in het kader van het
mobiliteitsbeleid, het Vinex-beleid de keuze voor een com
pacte stad juist een kwaliteit kan gaan opleveren voor het
Friese landschap en voor de Friese samenleving en niet zo
als zo vaak wordt gedacht dat als wij het overal maar doen
dan zal dat wel beter gaan. Dat is een misvatting en
mevrouw Inberg heeft dat ook nog een keer terecht aangege
ven. Wij wachten de notitie die zij heeft gemaakt met be
trekking tot een nadere invulling van het stedelijk knoop
puntprofiel af.
De heer Beers heeft in feite ook aangegeven de keuze voor
de compacte stad te willen benadrukken. Zijn visionaire
benadering van het Van Harinxmakanaalwachten wij af. (De
heer Beers: Wij ook, eerlijk gezegd.) Maar het is een boei
ende gedachte, dat is duidelijk.