van het college geweest en dat zal ook bij -de verdere uit werking de inzet blijven. Wij gaan ervan uit dat daar een volwaardige aantakking komt De heer Bilker heeft gesproken over de binnenstad en het belang van de groene longen. Misschien kan ik dan gelijk ook de motie die van de zijde van de NLP-fractie, onder steund door de WD-fractie, hieromtrent is ingediend be trekken. Dan kom ik toch weer even op het kaartbeeld, want laat er geen misverstand over bestaan, het aanwezig zijn van groene longen, dat mag ook blijken uit de omschrijving van de bestaande groene longen zoals dat ook in de struc tuurschets is vastgelegd, is en blijft een belangrijk punt. Waar wellicht wat onduidelijkheid over is ontstaan, is de wijze waarop de ontwikkelingsrichting concreet wordt ge maakt. Dat heeft dan meer te maken met de wijze waarop fi guratief is aangegeven op de kaart wat de bedoeling is. De woningbouw is het meest herkenbare. Naar mate wij meer we ten, denken hoe het er vermoedelijk uit zou kunnen zien, is het concreter, is het preciezer op de kaart aan te geven. Dat betekent bijvoorbeeld dat u voor Hempens-Teerns op het kaartbeeld aan de zuidoost kant van de stad een nadere meer specifieke detaillering heeft gezien dan bijvoorbeeld bij Goutum-Zuid, waarvan wij wel al weten dat het van belang is - dat is dus figuratief aangegeven - om waterpartijen aan te doen sluiten bij de dan reeds bestaande weg wijk Hempens-Teerns. Met andere woorden, daar is al ietsje meer aangegeven van het idee dat wij daar een samenhang in zul len moeten brengen. Gaan wij meer naar het westen, dan wordt het nog onduidelijker, want dan zitten wij ook verder in de tijd, hoe je dat gaat vorm geven. Dus is volstaan met in feite een enkelvoudige inkleuring van het hele gebied. Dat doet de suggestie wellicht wekken dat er dan geen spra ke zou zijn van een groene zone langs de Zwette. Ik maak mij sterk dat bij de uitwerking van de plannen daar uiter aard rekening mee zal worden gehouden. Als men zo de uit werking wil zien, dan is die motie in feite in grote mate gelijkluidend met de intentie van deze structuurvisie, zij het dat dit in het kaartbeeld minder expliciet wordt vorm gegeven, want voor dat je het weet gaan wij er allerlei dingen in lezen die er niet in gelezen moeten worden, als het gaat over precieze detaillering, daar wel groen en daar niet groen. Maar het uitgangspunt, zoals dat is neergelegd in de motie, is denk ik ook de lijn van de structuurvisie als zodanig. De heer Bilker heeft aangegeven dat wat zijn fractie be treft het Groenbeleidsplan en het Verkeersmilieuplan uit gangspunt van beleid is. Dat geldt voor het college ook. Die plannen hebben in feite een vertaling gekregen in de 26 benadering van met name de Nieuwestad. Over de planning van bedrijfsterreinen heb ik gesproken. De heer Bilker heeft het belang aangegeven van de bereik baarheid van Leeuwarden. Dat wordt door het college onder schreven, omdat het ook een van de uitgangspunten is ge weest van het Verkeersmilieuplan. Wij hebben recent mogen vaststellen, ook uit onderzoek van een extern bureau met betrekking tot de bereikbaarheid van de binnenstad, dat ons plan in hoge mate voldoet aan het garanderen van die be reikbaarheid, zij het dat wij dan wel een aantal maatrege len moeten treffen, (mevrouw Van Ulzen: Je kan echt niet alleen bij illusies leven.) Mevrouw Van Ulzen moet gewoon lezen wat er staat, dan weet zij dat het geen illusie is, maar zwart op wit. De heer Bilker heeft in het kader van die bereikbaarheid aandacht gevraagd voor het aanleggen van carpoolterreinen, dan wel een transferium. De visie die daar wordt neergelegd is ook de onze en zal zeker bij de verdere uitwerking van de structuurschets worden betrokken. Het begrip indicatief aangeven van de weg Aldtsjerk-Leeu- warden heb ik denk ik voldoende besproken. Ik denk dat ik hierbij de heer Bilker heb beantwoord. Mevrouw Inberg heeft nog gepleit voor het belang van de in breng van het FNP waar het gaat om de uitwerking. Daar heb ik ook in de commissie al het een en ander van gezegd. Zon der dit plan letterlijk over te nemen, maar de ideevorming, zeker waar het Goutum-Zuid betreft, is dat alleszins de moeite waard om daar heel serieus rekening mee te houden. Zij heeft nog eens een pleidooi gehouden voor de positie van Leeuwarden. Ik moet zeggen dat in het kader van het mobiliteitsbeleid, het Vinex-beleid de keuze voor een com pacte stad juist een kwaliteit kan gaan opleveren voor het Friese landschap en voor de Friese samenleving en niet zo als zo vaak wordt gedacht dat als wij het overal maar doen dan zal dat wel beter gaan. Dat is een misvatting en mevrouw Inberg heeft dat ook nog een keer terecht aangege ven. Wij wachten de notitie die zij heeft gemaakt met be trekking tot een nadere invulling van het stedelijk knoop puntprofiel af. De heer Beers heeft in feite ook aangegeven de keuze voor de compacte stad te willen benadrukken. Zijn visionaire benadering van het Van Harinxmakanaalwachten wij af. (De heer Beers: Wij ook, eerlijk gezegd.) Maar het is een boei ende gedachte, dat is duidelijk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 14