De autoloze wijk. Het feit dat het niet genoemd is wil na tuurlijk niet zeggen dat die mogelijkheid wordt uitgeslo ten. Dat is weer precies het karakter van de structuur schets, de ontwikkelingsrichting is aangegeven. Ik ben het overigens niet eens met mevrouw Van Ulzen als zij zegt dat men automatisch met de auto vanuit de nieuw te bouwen wij ken zal gaan. Ik denk dat Leeuwarden toch een zodanig com pacte stad blijft, dat ook Hempens-Teems en ook Goutum- Zuid zeer wel bereikbaar zullen zijn met de fiets. De autoloze wijk is - en of het dan een wijk is of een buurt dat is een discussie - zeker niet in strijd met dat gene wat in de verschillende beleidsnotities vanuit deze gemeente op het terrein van milieu en woningbouw wordt ge zet. De vraag hoe je dat gaat invullen is dus nog open, maar het moet niet worden uitgesloten. De heer Beers heeft uitgesproken dat hij tegen een be drijfsterrein bij het vliegveld is. Uit de notitie blijkt dat ook het college de noodzaak daarvan op dit moment zeker niet sterk aanwezig acht. Te zijner tijd kan wellicht die discussie nog een keer gevoerd worden, mocht het zo zijn dat daar behoefte aan zou gaan ontstaan. Zijn standpunt met betrekking tot de weg Aldtsjerk-Leeuwar- den is ook helder De heer Beers gaat akkoord met de denkrichting. Ik denk dat dat een goed woord is, ook als wij het hebben over een structuurschets Ik geloof dat ik mevrouw Van Ulzen op alle punten reeds be antwoord heb. De Stoker is akkoord met de visie en onderschrijft terecht het belang van het stadsdebat waar het draagvlakontwikke ling betreft van de deelprojecten. De motie van de heer De Jong heb ik reeds besproken. De landschappelijke inpassing is essentieel voor de uitwer king van de structuurschets. Over de haak om Leeuwarden heb ik al aangegeven dat die indicatief is. Het zal duidelijk zijn dat zijn variant of welke variant dan ook bij de verdere uitwerking, als wij het hebben over de noodzakelijke Milieu Effect Rapportage, ongetwijfeld tot de verschillende varianten zal behoren. Dan praat je en over de nul-plus variant en je praat over die andere varianten. Een aantal daarvan zal worden meege nomen, zodat je echt op grond van alle type argumentaties en criteria tot een goed voorstel kan komen. 28 De gefaseerde aanpak van de bedrijventerreinen heb ik reeds over gesproken, zij het dat de wenselijkheid dat ook andere gemeenten daar geld en ambtelijke ondersteuning aan leveren in algemene zin zeker kan worden onderschreven. Het reali teitsgehalte laat ik nu maar even in het midden. Voor de GDV/PDV-lokatiediscussie geeft de schets een aantal sugges ties, maar ook dat is een besluitvormingstraject op basis van een nu lopend onderzoek. Daar zullen wij binnenkort met elkaar over praten. De heer Jacobse heeft met name over het communicatieplan gesproken. De vraag of het alleen aan oppositiepartijen kan worden verweten wanneer er dekking uit de algemene reserve wordt voorgesteld, lijkt mij niet juist. Dat komt ook wel eens voor bij collegepartijen en nog erger ook het college bezondigt zich wel eens aan die werkwijze. Ik zie ook eer lijk gezegd niet in waarom dat niet zou kunnen, zij het dat dat in moverende situaties tegenvallers, calamiteiten of hoe je het ook wilt noemen, zijn. Het is per definitie dan eenmalig. Het kan dus gebeuren. Op het moment dat het structureel gaat worden, moet je je inderdaad afvragen of je bij de bespreking in de Perspectiefnotadiscussies zo'n voorstel niet zou moeten indienen. (De heer Jacobse: Maar dit soort zaken zijn altijd eenmalig, maar op een gegeven moment wordt het structureel eenmalig en dan moet je toch voorzieningen treffen. In het verleden hebben wij de dis cussie rond de status stadsgewest gehad, waar ook enorm veel geld in gestoken moest worden, het stedelijk knoop punt, dat was ook eenmaligZo heb je blijkbaar een keer in de zoveel tijd dat soort activiteitenAls je dat kunt voorzien, moet je daar middelen voor vrij maken, dan moet je dat niet laten lopen tot dat moment daar is.) Als je het kunt voorzien, laat ik het dan zo formuleren, dan moet je het doen, maar is het onvoorzien, dan moet je tot deze maatregel overgaan. Rest mij nog een enkele opmerking te maken over datgene wat mevrouw De Jong naar voren heeft gebracht. Wij hebben moeten vaststellen dat de nota zoals die hier ligt, de schets, toch van een redelijk hoog abstractieni veau is en dat het vrij lastig is om daar veel en grote groepen mensen bij te betrekken. Wel deelbelangen, dat is ook heel goed gelukt, maar het draagvlak zal, als het gaat over het communiceren van dit plan met de bevolking en be langhebbenden, vooral uit de tweede fase, namelijk de uit werking van de projecten, komen. Ik heb al aangegeven dat het college net als de raad die communicatie van groot be lang acht en daar ook serieus invulling aan wil geven, vol gens de werkwijze die ik heb verwoord. 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 15