De autoloze wijk. Het feit dat het niet genoemd is wil na
tuurlijk niet zeggen dat die mogelijkheid wordt uitgeslo
ten. Dat is weer precies het karakter van de structuur
schets, de ontwikkelingsrichting is aangegeven. Ik ben het
overigens niet eens met mevrouw Van Ulzen als zij zegt dat
men automatisch met de auto vanuit de nieuw te bouwen wij
ken zal gaan. Ik denk dat Leeuwarden toch een zodanig com
pacte stad blijft, dat ook Hempens-Teems en ook Goutum-
Zuid zeer wel bereikbaar zullen zijn met de fiets.
De autoloze wijk is - en of het dan een wijk is of een
buurt dat is een discussie - zeker niet in strijd met dat
gene wat in de verschillende beleidsnotities vanuit deze
gemeente op het terrein van milieu en woningbouw wordt ge
zet. De vraag hoe je dat gaat invullen is dus nog open,
maar het moet niet worden uitgesloten.
De heer Beers heeft uitgesproken dat hij tegen een be
drijfsterrein bij het vliegveld is. Uit de notitie blijkt
dat ook het college de noodzaak daarvan op dit moment zeker
niet sterk aanwezig acht. Te zijner tijd kan wellicht die
discussie nog een keer gevoerd worden, mocht het zo zijn
dat daar behoefte aan zou gaan ontstaan.
Zijn standpunt met betrekking tot de weg Aldtsjerk-Leeuwar-
den is ook helder
De heer Beers gaat akkoord met de denkrichting. Ik denk dat
dat een goed woord is, ook als wij het hebben over een
structuurschets
Ik geloof dat ik mevrouw Van Ulzen op alle punten reeds be
antwoord heb.
De Stoker is akkoord met de visie en onderschrijft terecht
het belang van het stadsdebat waar het draagvlakontwikke
ling betreft van de deelprojecten.
De motie van de heer De Jong heb ik reeds besproken.
De landschappelijke inpassing is essentieel voor de uitwer
king van de structuurschets.
Over de haak om Leeuwarden heb ik al aangegeven dat die
indicatief is. Het zal duidelijk zijn dat zijn variant of
welke variant dan ook bij de verdere uitwerking, als wij
het hebben over de noodzakelijke Milieu Effect Rapportage,
ongetwijfeld tot de verschillende varianten zal behoren.
Dan praat je en over de nul-plus variant en je praat over
die andere varianten. Een aantal daarvan zal worden meege
nomen, zodat je echt op grond van alle type argumentaties
en criteria tot een goed voorstel kan komen.
28
De gefaseerde aanpak van de bedrijventerreinen heb ik reeds
over gesproken, zij het dat de wenselijkheid dat ook andere
gemeenten daar geld en ambtelijke ondersteuning aan leveren
in algemene zin zeker kan worden onderschreven. Het reali
teitsgehalte laat ik nu maar even in het midden. Voor de
GDV/PDV-lokatiediscussie geeft de schets een aantal sugges
ties, maar ook dat is een besluitvormingstraject op basis
van een nu lopend onderzoek. Daar zullen wij binnenkort met
elkaar over praten.
De heer Jacobse heeft met name over het communicatieplan
gesproken. De vraag of het alleen aan oppositiepartijen kan
worden verweten wanneer er dekking uit de algemene reserve
wordt voorgesteld, lijkt mij niet juist. Dat komt ook wel
eens voor bij collegepartijen en nog erger ook het college
bezondigt zich wel eens aan die werkwijze. Ik zie ook eer
lijk gezegd niet in waarom dat niet zou kunnen, zij het dat
dat in moverende situaties tegenvallers, calamiteiten of
hoe je het ook wilt noemen, zijn. Het is per definitie dan
eenmalig. Het kan dus gebeuren. Op het moment dat het
structureel gaat worden, moet je je inderdaad afvragen of
je bij de bespreking in de Perspectiefnotadiscussies zo'n
voorstel niet zou moeten indienen. (De heer Jacobse: Maar
dit soort zaken zijn altijd eenmalig, maar op een gegeven
moment wordt het structureel eenmalig en dan moet je toch
voorzieningen treffen. In het verleden hebben wij de dis
cussie rond de status stadsgewest gehad, waar ook enorm
veel geld in gestoken moest worden, het stedelijk knoop
punt, dat was ook eenmaligZo heb je blijkbaar een keer in
de zoveel tijd dat soort activiteitenAls je dat kunt
voorzien, moet je daar middelen voor vrij maken, dan moet
je dat niet laten lopen tot dat moment daar is.) Als je het
kunt voorzien, laat ik het dan zo formuleren, dan moet je
het doen, maar is het onvoorzien, dan moet je tot deze
maatregel overgaan.
Rest mij nog een enkele opmerking te maken over datgene wat
mevrouw De Jong naar voren heeft gebracht.
Wij hebben moeten vaststellen dat de nota zoals die hier
ligt, de schets, toch van een redelijk hoog abstractieni
veau is en dat het vrij lastig is om daar veel en grote
groepen mensen bij te betrekken. Wel deelbelangen, dat is
ook heel goed gelukt, maar het draagvlak zal, als het gaat
over het communiceren van dit plan met de bevolking en be
langhebbenden, vooral uit de tweede fase, namelijk de uit
werking van de projecten, komen. Ik heb al aangegeven dat
het college net als de raad die communicatie van groot be
lang acht en daar ook serieus invulling aan wil geven, vol
gens de werkwijze die ik heb verwoord.
29