Daarmee is de eerste instantie afgerond. Ik stel mij voor
dat het verstandig is nu een pauze in te gelasten en daarna
de tweede instantie aan te vangen, maar ik begrijp dat onze
jarige, de heer Van 01ffen, nog een enkele opmerking van
orde wenst te maken.
De heer Van Olffen: Er is vorige week enige verwarring ont
staan over mijn "carsharingen"Dat heeft mij wat geïrri
teerd. Er staat ergens geschreven "zoekt en gij zult vin
den". En ja hoor het klopt, ik heb het gevonden, het blijkt
een mobiele haring te zijn die in gedeeltes wordt opge
diend. Hij voldoet hiermee aan de meest recente milieu-ei
sen. Ik zou alle aanwezigen willen uitnodigen om kennis te
maken met mijn carsharing.
De heer FeddemaMag ik hier op reageren?
Ik had ook voor de heer Van Olffen het een en ander opge
zocht. Het woord "cars" of "kars" komt van caros haring.
Dat is een haak die konisch loopt met een inkepinkje boven
aan het spruitstuk. Dat werktuig werd eeuwen geleden ge
bruikt om nieuwe haring te drogen. Ik heb zo'n apparaat
gevonden
(De heer Feddema overhandigt het apparaat als "ludiek" ver-
j aardagscadeautj e
De Voorzitter: Het is nu pauze.
De Voorzitter schorst om 20.55 uur de vergadering.
De Voorzitter heropent om 21.15 uur de vergadering.
De hear De Jong: Foarsitter, ik soe hjir op koarte termyn
in relaas halde oer it belang van de "groene longen", mar
no bin ik yn it skoft oansprutsen troch in amtner en de
wethalder sei dat op de aldernijste kaart, dy't my noch net
bekend wie, yndie de Swette oantsjutten is as "groene
long"De essinsje is düdlik, it is miskien yn myn optyk
noch net breed genöch, mar de wethalder hat sein dat it de
essinsje werjout en dat it de bedoeling is dat indie yn
dizze gebieten "groene longen" oanlein wurdeIk gean der
fanüt dat de wethalder syn wurd haldtDan wol ik by dizze
de moasje ynlüke.
30
De heer Beers: Ik ben blij met de toezegging dat dit geen
dichtgetimmerd plan is of een wet van Meden en Perzen maar
een schets, een denkrichting. Ik bestrijd de visie van de
wethouder dat de nieuwe stadsdelen per fiets goed bereik
baar zullen blijken te zijn vanuit de binnenstad. Daar ben
ik het niet mee eens
De autoloze wijk zal in ieder geval niet Hempens-Teerns
worden, want de plannen voor die nieuwe wijk behelzen voor
al huizen met garages. Maar voor Goutum-Zuid en/of Goutumer
Nieuwland heb ik goede hoop.
Waar ik in mijn eerste termijn pleitte voor bruggen over
het Van Harinxmakanaal en tunnels onder het Van Harinxmaka-
naal, had ik het wel over fietstunnels en fietsbruggen.
De heer Bilker: De portefeuillehouder begon met dat het
verheugend was dat de raad zo breed instemdeDat vinden
wij ook.
Ook is het verheugend dat de PAL/GL-fractie ook deze nota
zo geestdriftig omarmt. In het verleden, zeer recent nog,
was de PAL/GL-fractie nooit zo voor zulke grootschalige en
grootscheepse projecten, maar het realisme is doorgedron
gen. (De heer Beers: Wij weten ook dat een dergelijk groot
schalig plan in geen 25 jaar is ingediend.(Mevrouw Van
Ulzen: De heer Beers weet toch ook dat als je in de opposi
tie zit zout in de wond wrijven erbij hoort.)
Daarom kom ik nu bij het tweede punt, de Lauwerseewei en
dan vooral het gedeelte Aldtsjerk-Leeuwarden. Het college
laat het sterk afhangen, zo formuleert de wethouder, van
wat de provincie ermee doet en er van vindtMaar meestal
weten wij als gemeente haarfijn ook aan te geven wat wij
zelf willen en wat wij er zelf van vinden, zie de haak om
Leeuwarden, maar een ander sterk voorbeeld is de weg Midlum
-Zurich. Daar hebben wij overduidelijk een standpunt in.
Waarom dan zo mistoproepend omtrent de Lauwerseewei. De
wethouder zegt dat het officiële standpunt is "nee tenzij
maar de raad heeft destijds uitgesproken - ook even als
herinnering voor de heer Sluiter - het standpunt "voorals
nog niet". Dat is iets meer dan een nuanceverschil.
Wat de CDA-fractie betreft, het hele beleid is er op ge
richt dat er ruime ontwikkeling van Leeuwarden en wijde
omgeving plaatsvindt, want wij zijn op die noemer knooppunt
geworden en economisch, cultureel en onderwijs centrum en
noem maar op, mede dankzij noordwest Friesland. Daarom moet
je volgens de CDA-fractie deze weg niet indicatief maar
significatief aangeven, dat wil zeggen met extra betekenis,
met een extra stip. (De heer Beers: Verhoudt zich dit dan
tot het groene imago dat de CDA-fractie zich in het recente
verleden heeft proberen aan te meten.) De discussie gaat