Daarmee is de eerste instantie afgerond. Ik stel mij voor dat het verstandig is nu een pauze in te gelasten en daarna de tweede instantie aan te vangen, maar ik begrijp dat onze jarige, de heer Van 01ffen, nog een enkele opmerking van orde wenst te maken. De heer Van Olffen: Er is vorige week enige verwarring ont staan over mijn "carsharingen"Dat heeft mij wat geïrri teerd. Er staat ergens geschreven "zoekt en gij zult vin den". En ja hoor het klopt, ik heb het gevonden, het blijkt een mobiele haring te zijn die in gedeeltes wordt opge diend. Hij voldoet hiermee aan de meest recente milieu-ei sen. Ik zou alle aanwezigen willen uitnodigen om kennis te maken met mijn carsharing. De heer FeddemaMag ik hier op reageren? Ik had ook voor de heer Van Olffen het een en ander opge zocht. Het woord "cars" of "kars" komt van caros haring. Dat is een haak die konisch loopt met een inkepinkje boven aan het spruitstuk. Dat werktuig werd eeuwen geleden ge bruikt om nieuwe haring te drogen. Ik heb zo'n apparaat gevonden (De heer Feddema overhandigt het apparaat als "ludiek" ver- j aardagscadeautj e De Voorzitter: Het is nu pauze. De Voorzitter schorst om 20.55 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.15 uur de vergadering. De hear De Jong: Foarsitter, ik soe hjir op koarte termyn in relaas halde oer it belang van de "groene longen", mar no bin ik yn it skoft oansprutsen troch in amtner en de wethalder sei dat op de aldernijste kaart, dy't my noch net bekend wie, yndie de Swette oantsjutten is as "groene long"De essinsje is düdlik, it is miskien yn myn optyk noch net breed genöch, mar de wethalder hat sein dat it de essinsje werjout en dat it de bedoeling is dat indie yn dizze gebieten "groene longen" oanlein wurdeIk gean der fanüt dat de wethalder syn wurd haldtDan wol ik by dizze de moasje ynlüke. 30 De heer Beers: Ik ben blij met de toezegging dat dit geen dichtgetimmerd plan is of een wet van Meden en Perzen maar een schets, een denkrichting. Ik bestrijd de visie van de wethouder dat de nieuwe stadsdelen per fiets goed bereik baar zullen blijken te zijn vanuit de binnenstad. Daar ben ik het niet mee eens De autoloze wijk zal in ieder geval niet Hempens-Teerns worden, want de plannen voor die nieuwe wijk behelzen voor al huizen met garages. Maar voor Goutum-Zuid en/of Goutumer Nieuwland heb ik goede hoop. Waar ik in mijn eerste termijn pleitte voor bruggen over het Van Harinxmakanaal en tunnels onder het Van Harinxmaka- naal, had ik het wel over fietstunnels en fietsbruggen. De heer Bilker: De portefeuillehouder begon met dat het verheugend was dat de raad zo breed instemdeDat vinden wij ook. Ook is het verheugend dat de PAL/GL-fractie ook deze nota zo geestdriftig omarmt. In het verleden, zeer recent nog, was de PAL/GL-fractie nooit zo voor zulke grootschalige en grootscheepse projecten, maar het realisme is doorgedron gen. (De heer Beers: Wij weten ook dat een dergelijk groot schalig plan in geen 25 jaar is ingediend.(Mevrouw Van Ulzen: De heer Beers weet toch ook dat als je in de opposi tie zit zout in de wond wrijven erbij hoort.) Daarom kom ik nu bij het tweede punt, de Lauwerseewei en dan vooral het gedeelte Aldtsjerk-Leeuwarden. Het college laat het sterk afhangen, zo formuleert de wethouder, van wat de provincie ermee doet en er van vindtMaar meestal weten wij als gemeente haarfijn ook aan te geven wat wij zelf willen en wat wij er zelf van vinden, zie de haak om Leeuwarden, maar een ander sterk voorbeeld is de weg Midlum -Zurich. Daar hebben wij overduidelijk een standpunt in. Waarom dan zo mistoproepend omtrent de Lauwerseewei. De wethouder zegt dat het officiële standpunt is "nee tenzij maar de raad heeft destijds uitgesproken - ook even als herinnering voor de heer Sluiter - het standpunt "voorals nog niet". Dat is iets meer dan een nuanceverschil. Wat de CDA-fractie betreft, het hele beleid is er op ge richt dat er ruime ontwikkeling van Leeuwarden en wijde omgeving plaatsvindt, want wij zijn op die noemer knooppunt geworden en economisch, cultureel en onderwijs centrum en noem maar op, mede dankzij noordwest Friesland. Daarom moet je volgens de CDA-fractie deze weg niet indicatief maar significatief aangeven, dat wil zeggen met extra betekenis, met een extra stip. (De heer Beers: Verhoudt zich dit dan tot het groene imago dat de CDA-fractie zich in het recente verleden heeft proberen aan te meten.) De discussie gaat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 16