eerst stadsdebatten worden georganiseerd voordat er raads besluiten genomen worden. De heer Timmermans (weth.)Ik denk dat ik in de richting van de heer De Jong niet veel opmerkingen meer hoef te ma ken. Wij zijn het qua inzet en uitwerking denk ik in hoge mate eens en dat zal ook in het verslag van deze raadsver gaderingen nog een keer worden bevestigd. Dat zal uiteraard zijn doorwerking bij de uitwerking van de plannen hebben. De heer Beers, mevrouw Van Ulzen heeft dat nog wat ver fijnd, heeft aangegeven de fietsafstand Hempens-Teerns toch niet echt aantrekkelijk te vinden. Het is maar waar je van uit gaat en wat je gewend bent. Als wij kijken naar de af stand waar wij het over hebben, dan praat je over naar de binnenstad zo'n 25 minuten. Overigens is het natuurlijk niet zo, als wij het hebben over compacte steden, dat wij het uitsluitend over lopen dan wel fietsen hebben, ook het openbaar vervoer is natuurlijk een factor van belang. (Mevrouw Van Ulzen: Ik zou niet weten hoe ik vanuit Goutum met het openbaar in de stad moet komen.) Dat is nu precies het probleem, omdat Goutum op dit moment tot het onderdeel streekvervoer behoort, omdat de hoeveelheid woningen op dit moment onvoldoende aanleiding geeft om daar een aparte lijn voor in te stellen. Maar gaan wij praten over Hempens- Teerns, met andere woorden een grotere concentratie van woningen aan de zuidzijde van het Van Harinxmakanaal, dan wordt het wellicht mogelijk en ook betaalbaar om met het openbaar vervoer een goede voorziening te treffen. Dat is niet iets dat je kunt zeggen van al de uitbreidinkjes ver spreid over de provincie, want daar zal nooit voldoende draagkracht ontstaan om de zogenaamde dikke lijnen tot stand te brengen. (De heer Beers: Ik wil daar wel graag bij opmerken dat als je eerst een wijk gaat aanleggen met gara ges naast de huizen en er dan nog eens openbaar vervoer naar toe stuurt, je de slag hebt verloren, want dan gaat iedereen met de auto. Ik wil heel duidelijk opmerken dat je vanaf het begin daar openbaar vervoer moet hebben.) (Mevrouw Van Ulzen: Het is toch een misvatting van mijnheer Beers als het denkt dat als er een garage is dat je daarmee een auto hebt. Zonder garage heb je die auto ook.) Het zou het mooiste zijn als wij bij de eerste bewoner in een nieu we wijk al een busvoorziening zouden hebben. Maar met de wijze waarop wij in dit land de financiering georganiseerd hebben, is dat volstrekt onmogelijk. Pas nadat er draagvlak is, voldoende massa om zo maar te zeggen, is er een moge lijkheid. Dat laat onverlet dat mensen kunnen leren, want op een gegeven moment ontstaat er natuurlijk een situatie (u kent het Verkeersmilieuplan) dat het steeds lastiger 34 wordt om met de auto naar de binnenstad te gaan. Dan maakt het beschikbaar zijn van alternatieven het voor die bewo ners toch mogelijk om de binnenstad op een adequate manier te bereiken. Mevrouw Van Ulzen weet natuurlijk hoe wij op dit moment bezig zijn om langere fietsafstanden aantrekkelijk te ma ken, de discussie over de verkeerscorridor Leeuwarden- Stiens, waar gesproken wordt over een fietssnelwegIk kan haar verzekeren dat er zeer grote groepen mensen zijn die met de fiets gaan, ook als het gaat om grotere afstanden dan waar wij het hier over hebben. Ik kom nog even terug op de opmerking van de heer Bilker, "nee tenzij" "vooralsnog niet". Het zal ongetwijfeld een heel subtiel verschil zijn, maar of het echt zoveel uit maakt betwijfel ik. De stellingname is en blijft dat er op dit moment nogal wat argumenten zijn om te zeggen dat je je wel drie keer achter je oor moet krabbelen voordat je echt expliciet kiest voor de aanleg van de door hem gewilde weg, gelet op de voordelen in economisch ontsluitende zin. Daar is natuurlijk best iets over te zeggen. Het is niet voor niets dat er niet alleen bij het gemeentebestuur van Leeu warden, maar ook bij andere groeperingen en zeker in ieder geval bij alle vertegenwoordigers van het rijk op allerlei niveau ernstige twijfels bestaan over de noodzaak - dan heb ik het niet over de wenselijkheid maar vooral de noodzaak - van de aanleg van die weg. Dat wil niet zeggen dat het ge meentebestuur wars is van de voordelen van de aanleg van zo'n weg, zeker ook gelet op de psychologie die daar onge twijfeld mee gemoeid is. Voordat we daar een standpunt over innemen, moet er toch heel goed aangetoond worden dat het echt iets meer is dan alleen maar psychologie, dat het echt een maatschappelijk nut, echt economisch belang met zich meebrengt ten opzichte van de natuurwaarden en overige be langen die daar aan de orde zijn. Wij hebben getracht om in deze structuurschets de consi stente lijn, zoals die ook al eerder in deze raad is vast gesteld, tot uitdrukking te brengen. Ik heb geen echte ar gumenten gehoord om daar nu vanaf te stappen. In de richting van mevrouw Van Ulzen over de bereikbaar heid. Het is inderdaad zo dat die bereikbaarheid een heel belangrijk goed is, zij het dat je tegen je ruimtelijke grenzen aanlooptIk denk dat het voorspelbaar is dat met name waar het gaat over de capaciteit van de bruggen dat nog wel eens een discussie zou kunnen zijn. Het is niet voor niets dat wij recent de Van Harinxmabrug verdubbeld hebben. Het is zeker niet uitgesloten dat als rijksweg 31 Leeuwarden-Drachten wordt verdubbeld, die weg aanzienlijk meer verkeer van andere routes gaat opnemen. Dat kan bete- 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 18