eerst stadsdebatten worden georganiseerd voordat er raads
besluiten genomen worden.
De heer Timmermans (weth.)Ik denk dat ik in de richting
van de heer De Jong niet veel opmerkingen meer hoef te ma
ken. Wij zijn het qua inzet en uitwerking denk ik in hoge
mate eens en dat zal ook in het verslag van deze raadsver
gaderingen nog een keer worden bevestigd. Dat zal uiteraard
zijn doorwerking bij de uitwerking van de plannen hebben.
De heer Beers, mevrouw Van Ulzen heeft dat nog wat ver
fijnd, heeft aangegeven de fietsafstand Hempens-Teerns toch
niet echt aantrekkelijk te vinden. Het is maar waar je van
uit gaat en wat je gewend bent. Als wij kijken naar de af
stand waar wij het over hebben, dan praat je over naar de
binnenstad zo'n 25 minuten. Overigens is het natuurlijk
niet zo, als wij het hebben over compacte steden, dat wij
het uitsluitend over lopen dan wel fietsen hebben, ook het
openbaar vervoer is natuurlijk een factor van belang.
(Mevrouw Van Ulzen: Ik zou niet weten hoe ik vanuit Goutum
met het openbaar in de stad moet komen.) Dat is nu precies
het probleem, omdat Goutum op dit moment tot het onderdeel
streekvervoer behoort, omdat de hoeveelheid woningen op dit
moment onvoldoende aanleiding geeft om daar een aparte lijn
voor in te stellen. Maar gaan wij praten over Hempens-
Teerns, met andere woorden een grotere concentratie van
woningen aan de zuidzijde van het Van Harinxmakanaal, dan
wordt het wellicht mogelijk en ook betaalbaar om met het
openbaar vervoer een goede voorziening te treffen. Dat is
niet iets dat je kunt zeggen van al de uitbreidinkjes ver
spreid over de provincie, want daar zal nooit voldoende
draagkracht ontstaan om de zogenaamde dikke lijnen tot
stand te brengen. (De heer Beers: Ik wil daar wel graag bij
opmerken dat als je eerst een wijk gaat aanleggen met gara
ges naast de huizen en er dan nog eens openbaar vervoer
naar toe stuurt, je de slag hebt verloren, want dan gaat
iedereen met de auto. Ik wil heel duidelijk opmerken dat je
vanaf het begin daar openbaar vervoer moet hebben.)
(Mevrouw Van Ulzen: Het is toch een misvatting van mijnheer
Beers als het denkt dat als er een garage is dat je daarmee
een auto hebt. Zonder garage heb je die auto ook.) Het zou
het mooiste zijn als wij bij de eerste bewoner in een nieu
we wijk al een busvoorziening zouden hebben. Maar met de
wijze waarop wij in dit land de financiering georganiseerd
hebben, is dat volstrekt onmogelijk. Pas nadat er draagvlak
is, voldoende massa om zo maar te zeggen, is er een moge
lijkheid. Dat laat onverlet dat mensen kunnen leren, want
op een gegeven moment ontstaat er natuurlijk een situatie
(u kent het Verkeersmilieuplan) dat het steeds lastiger
34
wordt om met de auto naar de binnenstad te gaan. Dan maakt
het beschikbaar zijn van alternatieven het voor die bewo
ners toch mogelijk om de binnenstad op een adequate manier
te bereiken.
Mevrouw Van Ulzen weet natuurlijk hoe wij op dit moment
bezig zijn om langere fietsafstanden aantrekkelijk te ma
ken, de discussie over de verkeerscorridor Leeuwarden-
Stiens, waar gesproken wordt over een fietssnelwegIk kan
haar verzekeren dat er zeer grote groepen mensen zijn die
met de fiets gaan, ook als het gaat om grotere afstanden
dan waar wij het hier over hebben.
Ik kom nog even terug op de opmerking van de heer Bilker,
"nee tenzij" "vooralsnog niet". Het zal ongetwijfeld een
heel subtiel verschil zijn, maar of het echt zoveel uit
maakt betwijfel ik. De stellingname is en blijft dat er op
dit moment nogal wat argumenten zijn om te zeggen dat je je
wel drie keer achter je oor moet krabbelen voordat je echt
expliciet kiest voor de aanleg van de door hem gewilde weg,
gelet op de voordelen in economisch ontsluitende zin. Daar
is natuurlijk best iets over te zeggen. Het is niet voor
niets dat er niet alleen bij het gemeentebestuur van Leeu
warden, maar ook bij andere groeperingen en zeker in ieder
geval bij alle vertegenwoordigers van het rijk op allerlei
niveau ernstige twijfels bestaan over de noodzaak - dan heb
ik het niet over de wenselijkheid maar vooral de noodzaak -
van de aanleg van die weg. Dat wil niet zeggen dat het ge
meentebestuur wars is van de voordelen van de aanleg van
zo'n weg, zeker ook gelet op de psychologie die daar onge
twijfeld mee gemoeid is. Voordat we daar een standpunt over
innemen, moet er toch heel goed aangetoond worden dat het
echt iets meer is dan alleen maar psychologie, dat het echt
een maatschappelijk nut, echt economisch belang met zich
meebrengt ten opzichte van de natuurwaarden en overige be
langen die daar aan de orde zijn.
Wij hebben getracht om in deze structuurschets de consi
stente lijn, zoals die ook al eerder in deze raad is vast
gesteld, tot uitdrukking te brengen. Ik heb geen echte ar
gumenten gehoord om daar nu vanaf te stappen.
In de richting van mevrouw Van Ulzen over de bereikbaar
heid. Het is inderdaad zo dat die bereikbaarheid een heel
belangrijk goed is, zij het dat je tegen je ruimtelijke
grenzen aanlooptIk denk dat het voorspelbaar is dat met
name waar het gaat over de capaciteit van de bruggen dat
nog wel eens een discussie zou kunnen zijn. Het is niet
voor niets dat wij recent de Van Harinxmabrug verdubbeld
hebben. Het is zeker niet uitgesloten dat als rijksweg 31
Leeuwarden-Drachten wordt verdubbeld, die weg aanzienlijk
meer verkeer van andere routes gaat opnemen. Dat kan bete-
35