De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 10.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w. met de aantekening dat de heer
Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie geacht wil worden te heb
ben tegengestemd.
Punt 11 (bijlage nr. 164)
Zonder hoofdelijke stemming
het voorstel van b. en w.
Punt 12 (bijlage nr. 174)
wordt besloten overeenkomstig
De Voorzitter: Aan de orde is Automatiseringsinvesteringen
als gevolg van de invoering van de nieuwe Algemene bij
standswet en investeringen ten gevolge van uitbreiding en
vervanging werkstation.
De heer Koops: Het voorstel rond de automatiseringsinveste
ring als gevolg van de invoering van de nieuwe Algemene
bijstandswet heeft bij mijn fractie nogal wat vragen opge
roepen. Deze vragen zijn echter door het college bevredi
gend beantwoord. Wij gaan dan ook akkoord met het voorstel.
Er is echter één kwestie die het naar onze mening verdient
om in de raad toch enige aandacht te krijgen. Dat is de
principiële kwestie dat er reeds uitgaven waren gedaan
voordat de raad met het voorstel tot het beschikbaar stel
len van kredieten heeft ingestemd, zoals dat vanavond ge
beurt. In de commissie hebben wij gesteld dat onze fractie
daarvoor enig begrip heeft, omdat de noodzakelijke investe
ringen in het kader van de invoering van de nieuwe Algemene
bijstandswet onder druk staan. De gang van zaken is
niettemin niet juist en in beginsel niet voor herhaling
vatbaar. Wij hebben de suggestie gedaan, indien mogelijk,
in het vervolg dan ook beter te plannen. Recentelijk hebben
zich meer van dit soort situaties voorgedaan, ik verwijs
daarbij naar de jaarrekening 1994 waarin onder meer is op
genomen de geluidsinstallatie alhier. Onze fractie zou met
recht het standpunt kunnen innemen dat zij in het vervolg
haar goedkeuring aan dit soort voorstellen onthoudt. Ook
wij begrijpen echter dat dat in sommige gevallen tot onver
antwoorde situaties kan leiden. Zie hier ons dilemma en dus
een punt van bestuurlijk politieke afweging.
42
Het lijkt ons denkbaar dat het college vroegtijdig een
schriftelijk signaal aan de raad c.q. aan de Commissie Be
stuur en Middelen geeft in die gevallen waarin er reeds
uitgaven worden gedaan, dan wel waarin het college voorne
mens is deze te gaan doen, terwijl er sprake is van voorge
nomen kleine begrotingswijzigingen of het beschikbaar stel
len van kredieten. Door het hanteren van deze werkwijze
zijn dergelijke uitgaven dan tijdig gemeld, kan de uitvoe
ring gewoon doorgang vinden en wordt de raad niet meer ver
rast met voorstellen waarin reeds lopende uitgaven voorko
men terwijl de begroting nog moet worden vastgesteld. Het
recht van de raad om in voorkomende gevallen tegen voor
stellen toch nee te zeggen hoeft onder deze nieuwe werkwij
ze geenszins te leiden, sterker nog een politiek signaal
kan bij deze werkwijze zelfs ook op tijd worden afgegeven.
Graag de reactie van de wethouder hierop.
De heer Brinks (weth.)Het is meer een algemeen punt wat
de heer Koops aan de orde stelt. Ik vraag mij af of het
niet eerder een punt is voor de wethouder van Financiën om
antwoord te geven op de algemene beleidslijn of je niet als
college vroegtijdig de raad op de hoogte zou kunnen stel
len.
Mevrouw De Haan (weth.)Het signaal dat de heer Koops af
geeft is heel helder. Hij doet daar de suggestie bij dat
als het niet tijdig in de commissie kan, je dan in ieder
geval schriftelijk kan reageren. Ik denk dat wij als colle
ge die suggestie gewoon moeten overnemen en in ieder geval
moeten toezeggen dat wij onze uiterste best zullen doen om
dit soort situaties te voorkomen.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w., met inachtneming van de toezeg
ging van de wethouder.
Punt 13 (bijlage nr. 173).
De Voorzitter: Aan de orde is Verwerving en vervreemding
van diverse onroerende zaken.
43