gestegen. De erfpacht bleef daaronder gelijk, zulks ten voordelen van de pachters en ten nadele van de gemeenteNu komt in één keer de afrekening waarbij de erfpachters als het ware als straf voor het te lage bedrag dat zij jaren hebben afgestaan op een koude douche worden getrakteerd, terwijl de gemeente niet kan krijgen wat haar redelijker wijs toekomt, een compensatie voor te geringe inkomsten over de afgelopen jaren. Nee, de nieuwe erfpacht wordt vastgesteld, overeenkomstig de waarde die de grond nu heeft. Slechts zolang de grondprijs dezelfde blijft betalen de pachters wat zij behoren te betalen en krijgt de gemeen te wat haar toekomtWij gaan dat ook niet anders doen in de toekomst. De volgende herziening vindt plaats in 2025, over 30 jaar met zoals te verwachten is dezelfde effecten. Wat moeten wij met zo'n systeem? Het meest voor de hand liggende, de herziening van deze erfpacht op kortere termijnen te stellen bijvoorbeeld elke vijf jaar zoals door mij in de commissie is voorgesteld, blijkt niet mogelijk. Dat is allemaal heel goed uit te leggen, maar wellicht van wege de tijd zal ik dat nu maar laten. Wat wel kan is de erfpacht af te laten kopen, althans dit te bevorderen. Ik begrijp dat het bevorderen van afkoop ook beleid is en dat de bewoners ook regelmatig op die mogelijkheden attent wor den gemaakt. Kan er onderzocht worden of er ook financiële prikkels denkbaar zijn om erfpachters tot afkoping van hun erfpacht te stimuleren. Ik heb in de commissie een voor stelletje wat dat betreft gedaan, maar dat was een dermate amateuristisch voorstelletje dat ik dat hier niet zal her halen. Maar er moeten prikkels denkbaar zijn. Kunnen wij nu overigens ook afspreken dat wij over dertig jaar, wij regelen de dingen inderdaad niet tot in de onein digheid maar misschien wel over dertig jaar, bij de volgen de herziening de mensen niet meer onverwachts op hun dak springen met zeer forse pachtstijgingen, maar bijvoorbeeld jaarlijks informatie bieden over de stijging van grondprij zen samen met de aansporing tot afkoop van erfpacht over te gaan. Het moet niet zo'n toer zijn, een beetje succesvol beleid moet uiteindelijk tot een reductie van het aantal erfpachters leiden. Ik heb nog twee korte opmerkingen. Ten aanzien van de jachthaven wordt voorgesteld de erf pachtregeling met herzieningstermijnen van vijf jaar door te laten lopen. Mijn vraag is, in hoeverre zal zo'n regeling afstoting van de jachthaven, wat dacht ik de bedoeling was, onmogelijk maken? Wanneer zal ons informatie bereiken over wat er staat te gebeuren, want in de stukken worden de zaken nogal in de lucht gehangen en afgewacht wat er gaat gebeuren. 48 Een tweede opmerking betreft de uitzondering die gemaakt wordt voor het dierenasiel. Daar blijft de nu geldende ca non gehandhaafd. Consequent is het niet, maar het is wel een erg mooi gebaar. Wat betreft de motie die door de heer Bilker is ingediend, wachten wij eerst graag het antwoord van de wethouder af. Mevrouw Van Ammers (weth.)De constatering, die de heer Bilker van de CDA-fractie maakt, is op zich juist, dat heeft u ook allemaal in de raadsbrief kunnen lezen. Onge veer veertig jaar geleden ging men met de vaststelling van de erfpachtcanon uit van de kavelprijs. Men maakte toen geen verschil tussen een tussenwoning en een eindwoning of hoekwoning, de heer Bilker heeft dat terecht geconstateerd. Maar de afgelopen 40 a 50 jaar is er nogal het een en ander veranderd in Leeuwarden. Ik denk dat ik dat niet allemaal hoef te vertellen. Maar met name het afgelopen jaar heeft de gemeenteraad toch gekozen voor de meer marktconforme wijze van denken en handelen en dit is daar één van de con sequenties van. Ik moet daarbij zeggen, dat het mij los van de financiële consequenties zou spijten wanneer ik bij deze zou moeten constateren dat de CDA-fractie de weg die de gemeenteraad is ingegaan hier zou verlaten. In 1982 heeft men ook al gewerkt met die marktconforme wijze van hande len. Men heeft namelijk bij de percelen waar erfpacht op berust bij verkoop al gekeken naar de economische waarde en daarop is de verkoopprijs vastgesteld. Het zou heel incon sequent zijn en ik denk dat het ook niet fair zou zijn als je die lijn nu niet zou doorzetten. Als je kijkt naar hoe de kavelprijs destijds werd vastgesteld, er werd geen reke ning gehouden met de omgeving, de groenvoorziening, de aan trekkelijkheid van de omgeving en dat vergelijkt met de huidige vaststelling waarbij dat wel gebeurt, kun je con stateren dat bij de ene wijk de verhoging veel hoger is dan bij de andere wijk. De heer Bilker noemt een exorbitant voorbeeld, dan wil ik die ook geven. Bij het Europaplein kunnen de bewoners er ook niets aan doen dat de marktwaarde zoveel meer is gestegen dan bijvoorbeeld in Nijlan of Schieringen. Als de CDA-fractie consequent zou zijn, dan moet zij ook tegen die extra verhoging zijn. (De heer Bil ker: Dit is een misverstand. Ik spreek niet over de verho ging waar het college nu de klemtoon op legt van de markt waarde op zich zelf, ik spreek over de hele specifieke groep, door een extra berekening van het aantal vierkante meters. Als de wethouder daar op ingaat, dan kunnen wij daarover discussiëren.) Het gaat er om dat het beleid van de gemeente is veranderd. Wij zijn met name de laatste jaren gewend om meer marktconform te handelen. Wij kijken

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 25