namelijk veertiende van de negentien grote steden. Laatst
aangekomene als stedelijk knooppunt. Als zodanig erkend
middelpunt van Friesland, wezenlijk het enige centrum in
Friesland met gepatenteerde bovenregionale betekenis. On
derzoek toont aan, wat wij al lang wisten, dat Leeuwarden
voor enkele buurgemeenten de belangrijkste werkverschaffer
is. Zo kunnen wij nog een hele tijd doorgaan, maar ik houd
het hier bij
Wij weten dat alles, wij zijn bereid tot het maken van hel
dere keuzes op grond daarvan. Maar weten anderen het ook?
Laat niet deze structuurschets zien dat Leeuwarden over een
jaar of vijftien-twintig uit zijn voegen zal barsten? Be
seffen anderen daardoor niet dat het veel meer is dan een
Leeuwarder belang als het gaat om de bespreking van de op
tie van gemeentelijke herindeling of de fiscale zone rich
ting Westergo. Daar is zojuist ook al over gesproken.
In dit verband noem ik ook het MTC. Er is inmiddels enkele
nieuwe informatie binnengekomen, er zijn nieuwe plannen.
Wij moeten even afwachten hoe een en ander uit zal pakken,
maar zoals het oorspronkelijk in de plannen zat, kan het
voorlopig niet meer worden en dat is jammer. In dit geval
is het Afvalsturing Friesland geweest die door een andere
keuze onze plannen in de war schopte. In andere gevallen
lijkt de provincie niet voetstoots bereid om ons ter wille
te zijn. Om minister Van Mierlo te parafraseren, regelmatig
geven wij het beste wat wij hebben, maar wij kunnen niet
genoegen nemen met de laconieke constatering dat het op
houdt als het niet goed genoeg is.
Ik ga nog even door met de bedrijventerreinen zoals het MTC
er één was. Er is planning voor meerdere bedrijventerrei
nen. Als het over planning gaat, wil ik aandringen op een
reële planning en fasering. Ik heb het dilemma in de com
missie reeds genoemd, bedrijventerreinen zijn zeer kostbaar
als er niemand komt, maar als er niets klaar ligt, komt er
niemand en delicate afstemming is steeds vereist. Wat ik
vanavond las over de fasering van de te maken kosten en het
terrein, zoals dat nu op een deel van het oorspronkelijke
MTC-terrein aan de Newtonweg is voorzien, geeft dat mij
alle hoop dat die delicate fasering naar behoren zal worden
ingevuld.
Voorts liggen de toekomstige bedrijventerreinen allemaal in
landschappelijk kwetsbaar gebied. Dat kan nu eenmaal niet
anders in Friesland. Het is zaak om ruim aandacht te geven
aan de landschappelijke inpassing van de bedrijventerrei
nen. Die intentie wordt in de structuurschets ook steeds
uitgesproken. Maar ik wil hier graag benadrukken dat er ook
echt iets van gemaakt gaat worden en dat er te zijner tijd,
als de diverse planonderdelen in ontwikkeling worden ge
bracht in overleg met omwonenden en belanghebbenden de
10
nodige aandacht aan zal worden besteed.
De haak om Leeuwarden, die eveneens het landschap door
snijdt, ergens ten zuidwesten van onze stad, in ieder geval
door de Boxumer polder, waar precies is nog niet duidelijk.
De jongste kaart geeft weer een iets ander tracé aan dan de
voorlaatste schets, daar ligt zonder twijfel argumentatie
aan ten grondslag. Ik treed daar nu verder niet in, omdat
de kans mij redelijk groot lijkt dat het nog wel anders zal
komen te liggen met die haak. Ook die ligging zal, als een
en ander binnen het bereik van de juridisch af te handelen
procedures komt, nog onderwerp van gesprek worden met be
langhebbenden. Ik geloof dat het niet al te simplistisch is
om hier en nu te volstaan met een krachtige ondersteuning
van de haak.
Ten aanzien van de route Leeuwarden - Aldtsjerk ligt het
wat ons betreft iets gecompliceerder. Momenteel is er een
milieu-effectrapportage in de maak ten aanzien van dit ge
bied. Het standpunt van de gemeente is tot nu toe geweest
dat men tegen de inmiddels op de kaart getekende route is,
tenzij aangetoond wordt dat het economisch belang van de
ontsluiting van en naar het noordoosten het natuurbelang
overstijgt. Er ligt ook nog een andere optie op dit moment.
Uitgaan van de bestaande route en die aanpassen om de dor
pen heen. Wij staan momenteel op het standpunt dat in af
wachting van de uitkomsten van de MER de verschillende op
ties open blijven, maar zijn er tegelijkertijd van over
tuigd dat er in de noord-oosthoek wel iets moet gebeuren,
omdat moet worden voorkomen dat oriëntatie van Dokkum en
omstreken op andere centra of pseudo centra zal plaatsvin
den.
Ten slotte iets over de binnenstad, Nieuwestad.
Het gaat hier om beleid dat reeds bestaande plannen, het
Verkeersmilieuplan, het Hofsingelproject, het Harmoniekwar
tier, reeds het stadium van realisering naderen of gefa
seerd op de rol staat voor de nabije toekomst. Veel is daar
nog over te zeggen, veel zal er ook nog over gezegd worden,
over tal van onderdelen met betrekking tot het Hofsingel
project, de maatregelen ten aanzien van de Nieuwestad en
Wirdumerdijk en zeker het Harmoniekwartier. Wat ons betreft
zijn wij daar nog lang niet uitgepraat en dat is ook niet
de bedoeling. Zoals zich de concrete gedachtenwisseling
rond de laatstgenoemde projecten nu al afspeelt, zal dat
ook gebeuren rond elk van de andere onderdelen van de
structuurschets. Deze schets kan en mag dan ook door nie
mand gelezen worden als een dichtgetimmerde blauwdruk voor
de komende vijftien jaar. Het is een integrale afstemming
11