namelijk veertiende van de negentien grote steden. Laatst aangekomene als stedelijk knooppunt. Als zodanig erkend middelpunt van Friesland, wezenlijk het enige centrum in Friesland met gepatenteerde bovenregionale betekenis. On derzoek toont aan, wat wij al lang wisten, dat Leeuwarden voor enkele buurgemeenten de belangrijkste werkverschaffer is. Zo kunnen wij nog een hele tijd doorgaan, maar ik houd het hier bij Wij weten dat alles, wij zijn bereid tot het maken van hel dere keuzes op grond daarvan. Maar weten anderen het ook? Laat niet deze structuurschets zien dat Leeuwarden over een jaar of vijftien-twintig uit zijn voegen zal barsten? Be seffen anderen daardoor niet dat het veel meer is dan een Leeuwarder belang als het gaat om de bespreking van de op tie van gemeentelijke herindeling of de fiscale zone rich ting Westergo. Daar is zojuist ook al over gesproken. In dit verband noem ik ook het MTC. Er is inmiddels enkele nieuwe informatie binnengekomen, er zijn nieuwe plannen. Wij moeten even afwachten hoe een en ander uit zal pakken, maar zoals het oorspronkelijk in de plannen zat, kan het voorlopig niet meer worden en dat is jammer. In dit geval is het Afvalsturing Friesland geweest die door een andere keuze onze plannen in de war schopte. In andere gevallen lijkt de provincie niet voetstoots bereid om ons ter wille te zijn. Om minister Van Mierlo te parafraseren, regelmatig geven wij het beste wat wij hebben, maar wij kunnen niet genoegen nemen met de laconieke constatering dat het op houdt als het niet goed genoeg is. Ik ga nog even door met de bedrijventerreinen zoals het MTC er één was. Er is planning voor meerdere bedrijventerrei nen. Als het over planning gaat, wil ik aandringen op een reële planning en fasering. Ik heb het dilemma in de com missie reeds genoemd, bedrijventerreinen zijn zeer kostbaar als er niemand komt, maar als er niets klaar ligt, komt er niemand en delicate afstemming is steeds vereist. Wat ik vanavond las over de fasering van de te maken kosten en het terrein, zoals dat nu op een deel van het oorspronkelijke MTC-terrein aan de Newtonweg is voorzien, geeft dat mij alle hoop dat die delicate fasering naar behoren zal worden ingevuld. Voorts liggen de toekomstige bedrijventerreinen allemaal in landschappelijk kwetsbaar gebied. Dat kan nu eenmaal niet anders in Friesland. Het is zaak om ruim aandacht te geven aan de landschappelijke inpassing van de bedrijventerrei nen. Die intentie wordt in de structuurschets ook steeds uitgesproken. Maar ik wil hier graag benadrukken dat er ook echt iets van gemaakt gaat worden en dat er te zijner tijd, als de diverse planonderdelen in ontwikkeling worden ge bracht in overleg met omwonenden en belanghebbenden de 10 nodige aandacht aan zal worden besteed. De haak om Leeuwarden, die eveneens het landschap door snijdt, ergens ten zuidwesten van onze stad, in ieder geval door de Boxumer polder, waar precies is nog niet duidelijk. De jongste kaart geeft weer een iets ander tracé aan dan de voorlaatste schets, daar ligt zonder twijfel argumentatie aan ten grondslag. Ik treed daar nu verder niet in, omdat de kans mij redelijk groot lijkt dat het nog wel anders zal komen te liggen met die haak. Ook die ligging zal, als een en ander binnen het bereik van de juridisch af te handelen procedures komt, nog onderwerp van gesprek worden met be langhebbenden. Ik geloof dat het niet al te simplistisch is om hier en nu te volstaan met een krachtige ondersteuning van de haak. Ten aanzien van de route Leeuwarden - Aldtsjerk ligt het wat ons betreft iets gecompliceerder. Momenteel is er een milieu-effectrapportage in de maak ten aanzien van dit ge bied. Het standpunt van de gemeente is tot nu toe geweest dat men tegen de inmiddels op de kaart getekende route is, tenzij aangetoond wordt dat het economisch belang van de ontsluiting van en naar het noordoosten het natuurbelang overstijgt. Er ligt ook nog een andere optie op dit moment. Uitgaan van de bestaande route en die aanpassen om de dor pen heen. Wij staan momenteel op het standpunt dat in af wachting van de uitkomsten van de MER de verschillende op ties open blijven, maar zijn er tegelijkertijd van over tuigd dat er in de noord-oosthoek wel iets moet gebeuren, omdat moet worden voorkomen dat oriëntatie van Dokkum en omstreken op andere centra of pseudo centra zal plaatsvin den. Ten slotte iets over de binnenstad, Nieuwestad. Het gaat hier om beleid dat reeds bestaande plannen, het Verkeersmilieuplan, het Hofsingelproject, het Harmoniekwar tier, reeds het stadium van realisering naderen of gefa seerd op de rol staat voor de nabije toekomst. Veel is daar nog over te zeggen, veel zal er ook nog over gezegd worden, over tal van onderdelen met betrekking tot het Hofsingel project, de maatregelen ten aanzien van de Nieuwestad en Wirdumerdijk en zeker het Harmoniekwartier. Wat ons betreft zijn wij daar nog lang niet uitgepraat en dat is ook niet de bedoeling. Zoals zich de concrete gedachtenwisseling rond de laatstgenoemde projecten nu al afspeelt, zal dat ook gebeuren rond elk van de andere onderdelen van de structuurschets. Deze schets kan en mag dan ook door nie mand gelezen worden als een dichtgetimmerde blauwdruk voor de komende vijftien jaar. Het is een integrale afstemming 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 6