er een stuk platteland rond Hempens en Teerns dat wij van
wege de cultuur-historische waarde en rustgevende omgeving
gerust uniek mogen noemen. Grote delen van wat vroeger de
Middelzee was zullen worden gebruikt als bedrijventerrei
nen. Een alternatief voor die groei lijkt er echter niet te
zijn. De snelle groei vraagt daarom om een zinvolle goed
doordachte en ambitieuze invulling. Zinvol in de zin dat
wij geen groei om de groei willen. Wij willen groeien om
aan de behoefte te kunnen voldoen om in Leeuwarden te kun
nen wonen, werken en recreëren. Zinvol omdat wij menen dat
Leeuwarden het centrum van Friesland is en dus zoveel moge
lijk die groei moet aantrekken waarmee wij het landelijk
karakter van de rest van Friesland kunnen bewaren. Goed
doordacht in de zin dat Leeuwarden niet helemaal wordt vol
gebouwd, maar dat er aandacht is voor milieu. De groene
longen, nieuwe bossen en meren, het sparen van de Bullepol-
der en ruimte voor recreatie in het Leeuwarder Bos en de
Grote en Kleine Wielen. Wat betreft het milieu mogen wij
ook het transferium bij de Werpsterhoek, het overstapsta
tion van auto op openbaar vervoer, hier wel even noemen.
Ambitieus is de schets in de zin van het veranderen van het
aangezicht van Leeuwarden. De harde stadsranden zullen ver
dwijnen en ook de zichtlijnen die wij zullen gaan ontwer
pen. Ook de mate van groei is ambitieus, in vijftien jaar
een derde van de oppervlakte van het huidige Leeuwarden er
bijDat is nogal wat
In de verschillende commissievergaderingen die hier aan
zijn gewijd, heb ik enkele kanttekeningen geplaatst. Ik zal
ze hier nog kort herhalen.
Compact bouwen, de ruimte zo goed mogelijk benutten door
bijvoorbeeld meer gestapelde bouw. Voordelen zijn een gun
stiger grondexploitatie, meer onroerend zaakbelasting, een
breder draagvlak voor voorzieningen, meer uitdagingen voor
architecten en meer mogelijkheden voor duurzaam bouwen. Het
Van Harinxmakanaal als scheidslijn tussen oud en nieuw
Leeuwarden. Omdat er vanuit de nieuwe stadsdelen slechts
twee bruggen over het kanaal liggen, zullen bewoners van de
zuidelijke toekomstige stadsdelen vooral gebruik maken van
de auto. Meer bruggen en/of tunnels zijn gewenst. Sinds ik
de eerste keer in de commissie voorstelde dat hiervoor een
tweede kanaal gegraven zou worden, ruwweg langs de toekom
stige haak en de Waldwei, hebben ook de drie noordelijke
provincies die suggestie gedaan en kortgeleden bleek uit
onderzoek dat het Prinses Margrietkanaal naar het noorden
verlegd zou moeten worden. Het Van Harinxmakanaal naar het
zuiden of het Prinses Margrietkanaal naar het noorden, dat
is mij om het even.
De afgelopen maanden heb ik twee steden horen claimen dat
zij een volledig autoloze wijk gaan bouwen als eerste stad
16
van Nederland. Een van die steden, ik geloof dat het om
Apeldoorn en Groningen ging, zit er naast, maar zeker is
dat Leeuwarden het niet zal zijn. Dat is iets dat naar mijn
idee wel degelijk mogelijk is in het gebied tussen het
spoor naar Heerenveen en de Overijsselsestraatweg. Ik vind
het jammer dat wij die kans nu niet hebben aangegrepen in
deze structuurschets.
Wij zijn tegen de aanleg van een op de luchtvaart gericht
bedrijventerrein. Als de provincie de weg Leeuwarden-Ald-
tsjerk zo graag wil, dan geeft de provincie dat maar in
haar eigen structuurvisie aan, dat hoeft Leeuwarden niet te
doen
Verder wil ik hier toch nog heel nadrukkelijk stellen dat
dit een denkrichting is en op het moment dat deelonderwer
pen aan de orde komen, zullen wij onze mening daarover ge
ven. Ik denk daarbij met name aan de haak om Leeuwarden,
waarover wij nog lang niet zeker zijn.
Het niet doorgaan van de MTC-plannen is een tegenslag van
formaat die wij ten zeerste betreuren.
Als denkrichting gaan wij akkoord met de structuurschets.
Wij hopen dat in de komende jaren de inwoners van Leeuwar
den met ons zullen willen meepraten over de invulling van
deze schets. Daarom gaan wij ook akkoord met het hierbij
horende communicatieplan.
Mevrouw Van Ulzen: Opmerkelijk aan de structuurschets Leeu
warden, open stad, de heer Beers memoreerde het ook al
even, is dat er geen sprake meer is van harde stadsranden.
Dat was in 1989 nog anders, het kan dus snel veranderen.
Uitgangspunt is kennelijk ook geweest, dat daar waar moge
lijk landschap gespaard moet worden. Dat is mooi, maar toch
zal ook hier gekozen moeten worden. Overigens zullen wij in
deze de motie van de NLP-fractie - een verrassing is na
tuurlijk waarover die motie gaat - steunen.
Tijdens de vorige raadsperiode heeft de WD-fractie al dui
delijk kenbaar gemaakt dat er een nieuwe verbinding Ald-
tsjerk-Leeuwarden moet komen. Het college is nu ook
enigszins in dezelfde richting opgeschoven en maakt dat nu
kenbaar door indicatief de ontwikkelingsschets te willen
opnemen. Ik sluit mij aan bij de woorden van de heer Bilker
in deze: wat houdt dat in? Het klinkt mij nogal mager in de
oren. Maar gelukkig heeft de provincie in deze een koppe
ling gemaakt en heeft gezegd dat het samengaat met de door
ons gewenste haak om Leeuwarden en dat er evenveel waarde
wordt gehecht aan de eveneens ook door ons gewenste nieuwe
verbinding van Aldtsjerk. Ik zeg dit met name in de rich
ting van de PvdA-fractieWij moeten er toch rekening mee