er een stuk platteland rond Hempens en Teerns dat wij van wege de cultuur-historische waarde en rustgevende omgeving gerust uniek mogen noemen. Grote delen van wat vroeger de Middelzee was zullen worden gebruikt als bedrijventerrei nen. Een alternatief voor die groei lijkt er echter niet te zijn. De snelle groei vraagt daarom om een zinvolle goed doordachte en ambitieuze invulling. Zinvol in de zin dat wij geen groei om de groei willen. Wij willen groeien om aan de behoefte te kunnen voldoen om in Leeuwarden te kun nen wonen, werken en recreëren. Zinvol omdat wij menen dat Leeuwarden het centrum van Friesland is en dus zoveel moge lijk die groei moet aantrekken waarmee wij het landelijk karakter van de rest van Friesland kunnen bewaren. Goed doordacht in de zin dat Leeuwarden niet helemaal wordt vol gebouwd, maar dat er aandacht is voor milieu. De groene longen, nieuwe bossen en meren, het sparen van de Bullepol- der en ruimte voor recreatie in het Leeuwarder Bos en de Grote en Kleine Wielen. Wat betreft het milieu mogen wij ook het transferium bij de Werpsterhoek, het overstapsta tion van auto op openbaar vervoer, hier wel even noemen. Ambitieus is de schets in de zin van het veranderen van het aangezicht van Leeuwarden. De harde stadsranden zullen ver dwijnen en ook de zichtlijnen die wij zullen gaan ontwer pen. Ook de mate van groei is ambitieus, in vijftien jaar een derde van de oppervlakte van het huidige Leeuwarden er bijDat is nogal wat In de verschillende commissievergaderingen die hier aan zijn gewijd, heb ik enkele kanttekeningen geplaatst. Ik zal ze hier nog kort herhalen. Compact bouwen, de ruimte zo goed mogelijk benutten door bijvoorbeeld meer gestapelde bouw. Voordelen zijn een gun stiger grondexploitatie, meer onroerend zaakbelasting, een breder draagvlak voor voorzieningen, meer uitdagingen voor architecten en meer mogelijkheden voor duurzaam bouwen. Het Van Harinxmakanaal als scheidslijn tussen oud en nieuw Leeuwarden. Omdat er vanuit de nieuwe stadsdelen slechts twee bruggen over het kanaal liggen, zullen bewoners van de zuidelijke toekomstige stadsdelen vooral gebruik maken van de auto. Meer bruggen en/of tunnels zijn gewenst. Sinds ik de eerste keer in de commissie voorstelde dat hiervoor een tweede kanaal gegraven zou worden, ruwweg langs de toekom stige haak en de Waldwei, hebben ook de drie noordelijke provincies die suggestie gedaan en kortgeleden bleek uit onderzoek dat het Prinses Margrietkanaal naar het noorden verlegd zou moeten worden. Het Van Harinxmakanaal naar het zuiden of het Prinses Margrietkanaal naar het noorden, dat is mij om het even. De afgelopen maanden heb ik twee steden horen claimen dat zij een volledig autoloze wijk gaan bouwen als eerste stad 16 van Nederland. Een van die steden, ik geloof dat het om Apeldoorn en Groningen ging, zit er naast, maar zeker is dat Leeuwarden het niet zal zijn. Dat is iets dat naar mijn idee wel degelijk mogelijk is in het gebied tussen het spoor naar Heerenveen en de Overijsselsestraatweg. Ik vind het jammer dat wij die kans nu niet hebben aangegrepen in deze structuurschets. Wij zijn tegen de aanleg van een op de luchtvaart gericht bedrijventerrein. Als de provincie de weg Leeuwarden-Ald- tsjerk zo graag wil, dan geeft de provincie dat maar in haar eigen structuurvisie aan, dat hoeft Leeuwarden niet te doen Verder wil ik hier toch nog heel nadrukkelijk stellen dat dit een denkrichting is en op het moment dat deelonderwer pen aan de orde komen, zullen wij onze mening daarover ge ven. Ik denk daarbij met name aan de haak om Leeuwarden, waarover wij nog lang niet zeker zijn. Het niet doorgaan van de MTC-plannen is een tegenslag van formaat die wij ten zeerste betreuren. Als denkrichting gaan wij akkoord met de structuurschets. Wij hopen dat in de komende jaren de inwoners van Leeuwar den met ons zullen willen meepraten over de invulling van deze schets. Daarom gaan wij ook akkoord met het hierbij horende communicatieplan. Mevrouw Van Ulzen: Opmerkelijk aan de structuurschets Leeu warden, open stad, de heer Beers memoreerde het ook al even, is dat er geen sprake meer is van harde stadsranden. Dat was in 1989 nog anders, het kan dus snel veranderen. Uitgangspunt is kennelijk ook geweest, dat daar waar moge lijk landschap gespaard moet worden. Dat is mooi, maar toch zal ook hier gekozen moeten worden. Overigens zullen wij in deze de motie van de NLP-fractie - een verrassing is na tuurlijk waarover die motie gaat - steunen. Tijdens de vorige raadsperiode heeft de WD-fractie al dui delijk kenbaar gemaakt dat er een nieuwe verbinding Ald- tsjerk-Leeuwarden moet komen. Het college is nu ook enigszins in dezelfde richting opgeschoven en maakt dat nu kenbaar door indicatief de ontwikkelingsschets te willen opnemen. Ik sluit mij aan bij de woorden van de heer Bilker in deze: wat houdt dat in? Het klinkt mij nogal mager in de oren. Maar gelukkig heeft de provincie in deze een koppe ling gemaakt en heeft gezegd dat het samengaat met de door ons gewenste haak om Leeuwarden en dat er evenveel waarde wordt gehecht aan de eveneens ook door ons gewenste nieuwe verbinding van Aldtsjerk. Ik zeg dit met name in de rich ting van de PvdA-fractieWij moeten er toch rekening mee

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 9