Structuurplan Verkeer en Vervoer. Ik verwees daarnet al naar de discussie in het kader van de corridorstudie. Uit die cor ridorstudie bleek dat er twee maatregelen met name aan de orde zijn, dat is enerzijds de genoemde busbaan/fietsbaan langs de Troelstraweg en anderzijds de noordwest tangent. In de discus sies die wij in het bestuurlijk forum, waar ik over sprak, hebben gevoerd, bleek dat met name Rijkswaterstaat, gesteund door de provincie, in afwijking van de mening van de drie ge meenten, inclusief Leeuwarden, die voorstander zijn van de aanleg van zowel de busbaan als de noordwest tangent, niet overtuigd was dat die noordwest tangent echt nodig was. Waar om? Omdat men zich afvroeg of 20% doorgaand verkeer echt zo'n dure investering rechtvaardigde. Toen is de discussie gestart van laten wij dan eens het subregionale verkeer, dus niet zo zeer van het doorgaande rijksverkeer of het binnen Leeuwarden functionerende stedelijke verkeer, met name dat in de overgang tussen gemeente en directe omgeving in kaart brengen. Met an dere woorden, hebben wij een noordwest tangent nodig, kunnen wij volstaan met de Gerbrandyweg naar het oosten, noemt u maar op. Er is gezegd vanuit het rijk, later gesteund door de pro vincie, laten wij voordat wij de beslissing nemen eerst kijken hoe het nu met het hele subregionale verkeer zit. Ik wil daar, omdat daar wellicht wat misverstand over bestaat, een uitzon dering maken voor de Westergoweg, want dat is in feite geen subregionale route, dat is een binnenstedelijke route net zo als de Vondelingweg dat in feite ook is. Wij hebben afgespro ken dat wij met elkaar die studie zullen gaan doen, Rijkswa terstaat, provincie en een groot aantal gemeenten en dat Leeu warden daarbij vanwege de meeste betrokkenheid trekker zal zijn. Ik denk dat het goed is om te realiseren dat het abso luut niet alleen een Leeuwarder belang is, in tegendeel het is een belang voor het hele gebied, inclusief de provincie, want het is in feite een provinciale taak. Binnenkort zullen wij daarmee gaan beginnen. Voor wat betreft de NUON-middelen - mevrouw Van Ulzen vroeg daar naar en ook de heer De Jong had daar opmerkingen over - is het de vraag of wij dat NUON-middelen moeten blijven noe men. Het zijn natuurlijk gewoon gemeentelijke middelen die wij ten behoeve van de binnenstad kunnen inzetten. Misschien moe ten wij ze zo langzamerhand wel binnenstadsmiddelen gaan noe men, opdat wij later aan een mooi project de naam van NUON kunnen verbinden en dit niet als een soort kasgeldregeling moeten beschouwen. De afspraak ligt er vanuit de raad dat die middelen, voor zover ze niet voor de ijshal beschikbaar zijn, zullen worden ingezet voor bovenregionale activiteiten in de 18 binnenstad. Met name is gekeken naar de herinrichting, maar dat hoeft niet per definitie, daar kunnen wij met elkaar over praten. Dat betekent dat gedurende vier jaar dat geld voor de binnenstad zal worden gereserveerd. (Mevrouw Van Ulzen: Zegt de wethouder, de gemeentelijke middelen zullen worden gereser veerd voor de herinrichting van de binnenstad?) De vier keer f 1 miljoen. Daar hebben wij met elkaar toe besloten. De heer Bakker is verheugd over het feit dat de Egelantier straat, de minirotonde bij de Archipelweg, nu kan worden aan gepakt. Dat zijn wij ook. Voor de precieze indeling en inrich ting van de Egelantierstraat, voor zover het het stadsvernieu wingsgebied betreft, zullen nog nadere voorstellen worden ont wikkeld De busbaan over de Troelstraweg heb ik besproken. Ik neem nu kennis van het feit dat de NLP-fractie geen priori teit geeft aan de herinrichting van de binnenstad. De heer Beers heeft een heldere stellingname ingenomen. De heer Ten Hoeve: Nog een enkele opmerking. Mijn vraag naar de haak was niet om die wat minder te maken met de financiering, maar de termijn waarop die gerealiseerd zou kunnen worden of waarop het wenselijk is dat die gereali seerd wordt. Ik zag een niet onbekende wethouder in een tele visieprogramma de termijn van tien a vijftien jaar noemen en ons lijkt die termijn veel te lang. Naar ons gevoel moet toch eerder deze voor Leeuwarden heel belangrijke weg gerealiseerd worden. Dat willen wij in ieder geval bepleiten. Een andere opmerking, ik heb net een artikel gelezen van een professor (de naam is mij ontschoten) die schrijft over herin deling, dat heel veel gemeenten niet direct aan herindeling moeten denken, maar dat je een heleboel problemen, die rond de stedelijke kernen spelen, moet proberen op te lossen in onder ling overleg. Ik vind deze weg tussen Leeuwarden en Stiens een typisch voorbeeld van dat je daar op die manier uit zou moeten komen. Het is bijna illustratief dat het niet lukt om dat hier te doen. Een derde opmerking. Ik heb zojuist een vraag gesteld over die hoorzitting. Vanmiddag is daar al actie op ondernomen. Ik vind dat prima. Ik hoop dat het in het vervolg met al mijn vragen 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 10