Structuurplan Verkeer en Vervoer. Ik verwees daarnet al naar
de discussie in het kader van de corridorstudie. Uit die cor
ridorstudie bleek dat er twee maatregelen met name aan de orde
zijn, dat is enerzijds de genoemde busbaan/fietsbaan langs de
Troelstraweg en anderzijds de noordwest tangent. In de discus
sies die wij in het bestuurlijk forum, waar ik over sprak,
hebben gevoerd, bleek dat met name Rijkswaterstaat, gesteund
door de provincie, in afwijking van de mening van de drie ge
meenten, inclusief Leeuwarden, die voorstander zijn van de
aanleg van zowel de busbaan als de noordwest tangent, niet
overtuigd was dat die noordwest tangent echt nodig was. Waar
om? Omdat men zich afvroeg of 20% doorgaand verkeer echt zo'n
dure investering rechtvaardigde. Toen is de discussie gestart
van laten wij dan eens het subregionale verkeer, dus niet zo
zeer van het doorgaande rijksverkeer of het binnen Leeuwarden
functionerende stedelijke verkeer, met name dat in de overgang
tussen gemeente en directe omgeving in kaart brengen. Met an
dere woorden, hebben wij een noordwest tangent nodig, kunnen
wij volstaan met de Gerbrandyweg naar het oosten, noemt u maar
op. Er is gezegd vanuit het rijk, later gesteund door de pro
vincie, laten wij voordat wij de beslissing nemen eerst kijken
hoe het nu met het hele subregionale verkeer zit. Ik wil daar,
omdat daar wellicht wat misverstand over bestaat, een uitzon
dering maken voor de Westergoweg, want dat is in feite geen
subregionale route, dat is een binnenstedelijke route net zo
als de Vondelingweg dat in feite ook is. Wij hebben afgespro
ken dat wij met elkaar die studie zullen gaan doen, Rijkswa
terstaat, provincie en een groot aantal gemeenten en dat Leeu
warden daarbij vanwege de meeste betrokkenheid trekker zal
zijn. Ik denk dat het goed is om te realiseren dat het abso
luut niet alleen een Leeuwarder belang is, in tegendeel het is
een belang voor het hele gebied, inclusief de provincie, want
het is in feite een provinciale taak. Binnenkort zullen wij
daarmee gaan beginnen.
Voor wat betreft de NUON-middelen - mevrouw Van Ulzen vroeg
daar naar en ook de heer De Jong had daar opmerkingen over -
is het de vraag of wij dat NUON-middelen moeten blijven noe
men. Het zijn natuurlijk gewoon gemeentelijke middelen die wij
ten behoeve van de binnenstad kunnen inzetten. Misschien moe
ten wij ze zo langzamerhand wel binnenstadsmiddelen gaan noe
men, opdat wij later aan een mooi project de naam van NUON
kunnen verbinden en dit niet als een soort kasgeldregeling
moeten beschouwen. De afspraak ligt er vanuit de raad dat die
middelen, voor zover ze niet voor de ijshal beschikbaar zijn,
zullen worden ingezet voor bovenregionale activiteiten in de
18
binnenstad. Met name is gekeken naar de herinrichting, maar
dat hoeft niet per definitie, daar kunnen wij met elkaar over
praten. Dat betekent dat gedurende vier jaar dat geld voor de
binnenstad zal worden gereserveerd. (Mevrouw Van Ulzen: Zegt
de wethouder, de gemeentelijke middelen zullen worden gereser
veerd voor de herinrichting van de binnenstad?) De vier keer
f 1 miljoen. Daar hebben wij met elkaar toe besloten.
De heer Bakker is verheugd over het feit dat de Egelantier
straat, de minirotonde bij de Archipelweg, nu kan worden aan
gepakt. Dat zijn wij ook. Voor de precieze indeling en inrich
ting van de Egelantierstraat, voor zover het het stadsvernieu
wingsgebied betreft, zullen nog nadere voorstellen worden ont
wikkeld
De busbaan over de Troelstraweg heb ik besproken.
Ik neem nu kennis van het feit dat de NLP-fractie geen priori
teit geeft aan de herinrichting van de binnenstad.
De heer Beers heeft een heldere stellingname ingenomen.
De heer Ten Hoeve: Nog een enkele opmerking.
Mijn vraag naar de haak was niet om die wat minder te maken
met de financiering, maar de termijn waarop die gerealiseerd
zou kunnen worden of waarop het wenselijk is dat die gereali
seerd wordt. Ik zag een niet onbekende wethouder in een tele
visieprogramma de termijn van tien a vijftien jaar noemen en
ons lijkt die termijn veel te lang. Naar ons gevoel moet toch
eerder deze voor Leeuwarden heel belangrijke weg gerealiseerd
worden. Dat willen wij in ieder geval bepleiten.
Een andere opmerking, ik heb net een artikel gelezen van een
professor (de naam is mij ontschoten) die schrijft over herin
deling, dat heel veel gemeenten niet direct aan herindeling
moeten denken, maar dat je een heleboel problemen, die rond de
stedelijke kernen spelen, moet proberen op te lossen in onder
ling overleg. Ik vind deze weg tussen Leeuwarden en Stiens een
typisch voorbeeld van dat je daar op die manier uit zou moeten
komen. Het is bijna illustratief dat het niet lukt om dat hier
te doen.
Een derde opmerking. Ik heb zojuist een vraag gesteld over die
hoorzitting. Vanmiddag is daar al actie op ondernomen. Ik vind
dat prima. Ik hoop dat het in het vervolg met al mijn vragen
19