gerechtigden aan een sluitende democratische besluitvorming.
Dat betekent naar de mening van mijn fractie dat de hoogte van
de financiële vergoedingen ook in die democratische besluit
vorming, dus met inspraak, tot stand moet komen. Daarom vinden
wij dat delegatie betekent dat een en ander zich onttrekt aan
inspraak en in mijn ogen aan democratische besluitvorming. Wij
hebben ook nog overwogen dat in het kader van Leeuwarden in
Stelling op zich de raad dit soort dingen kan delegeren aan
het college, maar daar waar het om wezenlijke zaken gaat, om
zaken die de raad van groot belang acht, moet ook een directe
aansturing door de raad mogelijk zijn. Bovendien komen er de
komende twee jaar ingrijpende besluiten op het terrein van de
Wvg naar voren, waarbij zeker in de komende twee jaar de fi
nanciële gevolgen in de Wvg vertaald kunnen worden. Dat bete
kent dat mijn fractie het volgende voorstel heeft:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 18 december 1995;
behandelende het voorstel tot beëindiging overgangsrege
ling vervoersvoorzieningen voor gehandicapten;
overwegende dat
door middel van Leeuwarden in Stelling een alge
meen kader is geschapen voor het functioneren van
het bestuur van de gemeente Leeuwarden;
op onderdelen die door de raad van groot belang
worden geacht, ook binnen LIS directe aansturing
door de raad mogelijk is;
tevens overwegende dat de komende twee jaar op het ter
rein van de Wet voorzieningen gehandicapten veel mogelijk
ingrijpende beslissingen genomen moeten worden en dat
daarbij democratische inspraak mogelijk moet zijn;
van oordeel dat
de vaststelling van de hoogte van de financiële
vergoedingen in het kader van de Wet voorzieningen
gehandicapten van essentieel belang is voor de
Wvg-gerechtigden in Leeuwarden;
de hoogte van de financiële vergoedingen daarom
gedurende de komende twee jaren door de raad dient
te worden vastgesteld;
besluit
het delegatiebesluit ten aanzien van het Besluit
financiële vergoedingen Wvg voor een periode van
twee jaren in te trekken;
delegatie van dit besluit aan het college an b. en
w. over twee jaar opnieuw aan de orde te stellen;
en gaat over tot de orde van de dag
30
De motie is mede-ondertekend door mevrouw Tiemersma en de heer
Stoker. (De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de
besluitvorming
De heer Van Olffen: Wij zijn het van harte eens met dit voor
stel, maar ik wil toch nog enige opmerkingen maken.
In de eerste plaats wil ik mijn waardering uitspreken voor de
voortvarende wijze waarop de enquête is uitgevoerd. Er moest
veel werk in korte tijd worden verzet, maar de wijze waarop
dit is gebeurd verdient alle waardering. Dat deze enquête no
dig was, bleek wel uit de grote respons die de enquête gekre
gen heeft. Deze grote respons geeft een redelijk betrouwbaar
beeld van de vervoersbehoefte van de Wvg-gebruikersUitgangs
punt van mijn fractie is altijd geweest dat in principe een
vrije keus voor Wvg-gebruikers mogelijk moet zijn. Ik ben het
dan ook niet eens met een steeds terugkerend misverstand in de
raadsbrief als zou er twee jaar geleden bij de invoering van
de Wvg gesproken zijn dat het primaat bij het collectief ver
voer zou liggen. Ik meen uit die discussie te kunnen herinne
ren dat er bij wijze van experiment gekozen is voor zoals wij
het afgelopen jaar gewerkt hebben en dat wij dat systeem na
twee jaar zouden evalueren. Dat is dus wat anders als dat je
op voorhand het primaat legt bij. Ik heb gezegd dat die vrije
keus altijd mogelijk moet zijn, maar de vrije keus mocht niet
ten koste gaan van met name de ouderen onder de Wvg-gebrui
kers, voor wie het collectief vervoerssysteem een uitstekend
alternatief is. Wij menen dat met deze uitkomsten van de en
quête het mogelijk moet zijn om een goed collectief vervoers
systeem in stand te houden. Tevens is een belangrijk stuk in
dividuele vrijheid van de Wvg-gebruikers gewaarborgd. Als wij
voor de vrije keuze kiezen, dan houdt deze keuze niet in dat
wij een waardeoordeel over het collectief vervoer hebben. Wij
zijn er ook van overtuigd dat een goed collectief vervoer een
onmisbare schakel in de hele vervoersproblematiek is. En hoe
wel geen enkel systeem volmaakt is en ook niet het huidige,
hebben wij de indruk dat er hard aan de vervolmaking van het
systeem wordt gewerkt, maar er moet nog veel gebeuren.
Het Wvg-platform heeft nogal wat kritiek op het collegevoor
stel. Wij delen deze kritiek niet. De vrije keus geeft iedere
gebruiker de mogelijkheid om een eigen afweging te maken van
wat voor haar of hem de beste voorziening is. In die zin delen
wij de kritiek over het ontbreken van een regionale voorzie
ning ook niet. Dat is min of meer tevens een antwoord op de
door de CDA-fractie ingediende motie met betrekking tot die
31