Wij hebben de motie van de PvdA-fractie voor het houden van
een enquête destijds gesteund. Immers je kunt wel een uit
gangspunt of ideaal hanteren, maar je keuze dient een verant
woorde keuze te zijn. Er is dus uit gebleken dat het bieden
van de keuzemogelijkheid financieel haalbaar is.
Voor wat het delegeren betreft had ik een motie in mijn tas
van gelijke strekking als die van de heer Biemans, zodat ik de
zijne maar mede ondertekend heb.
Met betrekking tot het bovenregionaal vervoer ben ik van me
ning dat de hardheidsclausule daar voldoende mogelijkheden
voor biedt
Mevrouw De Bruin: Mijn fractie is blij dat datgene dat twee
jaar geleden nog onmogelijk was, namelijk de keuzevrijheid
voor een Wvg-gerechtigde tussen collectief vervoer en indivi
dueel vervoer, nu wel mogelijk is. Wij stemmen dan ook in met
de eerste twee besluiten. Ik moet zeggen dat het mij enigszins
bevreemdde toen ik van de PvdA-fractie hoorde dat zij altijd
al een voorkeur hebben gehad voor het collectief vervoerssys
teem of voor de keuzevrijheid tussen de twee systemen, omdat
zij. het mogelijk hebben gemaakt dat twee jaar geleden toch de
voorkeur werd gegeven aan het collectief vervoerssysteem.
Ten aanzien van het delegatiebesluit heb ik een voorbehoud
gemaakt in de commissievergadering. Wij gaan ervan uit dat ook
bij een delegatie de wethouder bij grote veranderingen juist
in de vergoedingen van het individuele vervoerssysteem, de
commissie hoort. Ik zou daar nog graag een reactie van de wet
houder op willen. Dan ga ik in mijn tweede termijn in op de
moties van de heer Biemans.
De heer De Beer: Vanaf het begin heeft de WD-fractie een dui
delijke voorkeur gehad voor een keuzemogelijkheid. Uit de en
quête die in zeer korte tijd moest worden gehouden en een res
pons had van 62%, hetgeen zeer hoog is, bleek dat omgerekend
naar de doelgroep meer dan de helft ook deze voorkeur had. Het
bieden van een keuzemogelijkheid is financieel haalbaar, ter
wijl uit gesprekken met de FRAM, de uitvoerder van het collec
tief vervoer, is gebleken dat er al verbeteringen zijn doorge
voerd - ik denk onder andere aan de uitbreiding van elf uur
s avonds tot één uur s nachts - en dat er bovendien nog ge
werkt wordt om in overleg met de gebruikers nog meer aanpas
34
singen te doen. De beslissing die wij vanavond nemen is voor
deze doelgroep erg belangrijk. In punt 3 van het besluit
vraagt u om de jaarlijkse vaststelling van de financiële ver
goeding voor vervoer te delegeren aan het college. De WD-
fractie is van mening dat deze bevoegdheid bij de raad moet
blijven. De heer Biemans heeft daarvoor de argumenten reeds
aangevoerd en ik zal ze kortheidshalve niet herhalen. Maar
daarbij komt nog dat wij eerst het delegeren en mandateren van
raad naar college willen bespreken alvorens daarover nieuwe
besluiten te nemen.
Samengevat, de WD-fractie gaat akkoord met de punten 1 en 2
en is tegen punt 3 van het besluit.
Wat betreft de moties die ingediend zijn door de CDA-fractie
ben ik van mening dat motie nr. 1 over het bovenregionaal ver
voer (de heer Van Olffen heeft daar ook op gewezen) wel sympa
thiek is, maar financieel volgens ons niet haalbaar.
Wat betreft de delegatie zult u begrijpen, gezien mijn
woorden, dat wij die motie steunen.
De hear De Jong: Wy binne it iens mei de konklüzje dat wanne-
ar't it primaat by it kollektyf ferfier leit, dat grutte foar-
dielen jout. It amtlike stik jout dat düdlik oan. Mar as ek
düdlik is dat der in flink draachflak is foar in mooglikheid
in kar te meitsjen tusken kollektyf ferfier en individuele
fergoeding en it is ek noch finansjeel helber, dan moatte wy
dat dwaan. Litte wy hoopje dat der genöch minsken kieze sille
foar it kollektyf ferfier, sadat it systeem betelber bliuwt en
de noadige kwaliteitsoanpassings plak fine kinneWy binne
benijd nei de offertes.
It Wvg-platform hat oanjün juridyske stappen te ündernimmen as
der gjin fergoeding foar it bopperegionaal ferfier komt en as
de individuele fergoeding net omheech giet nei f 1.625,-. Wat
it bopperegionaal ferfier oangiet, de wethalder sei yn de kom-
misje dat as je de fergoeding oan ien jouwe, moat je it oan
elkenien jaan üt it eachpunt fan gelykweardigensDe moasje
fan de CDA-fraksje seit dat je dochs in bepaald bedrach jaan
moatte, dan soe ik wite wolle oan wat foar bedrach de CDA-
fraksje dan tinkt. It wie no miende ik sa'n f 500,-. Dit soe
op termyn de beurs net lüke kinne. Miskien dat, wat Stoker
sein hat, ütsündering makke wurde kin oan de han fan de ien of
oare "hardheidsclausule"Miskien dat de wethalder dêr wat oer
sizze kin.
Wy hoopje dat ynkoarten in lanlik netwurk opboud wurdtAs
foarbyld wol ik neame de FRAM as dy it krije soe, dy hat it
35