tacten in het land hoor je steeds meer dat er gepraat wordt
over één loket voor arbeid en inkomen. Mij lijkt dat een hele
interessante ontwikkeling toe. Ik denk dat wij als Leeuwarden
daar ook best in voorop zouden kunnen lopen bij het ontwikke
len daarvan. Ik zou heel graag met de leden van de Commissie
Economische en Sociale Zaken daar binnenkort eens uitgebreid
op terug willen komen.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met inachtneming van de toezegging van
de wethouder
Punt 26 (bijlage nr. 196)
De Voorzitter: Aan de orde is Verordening premiebeleid active
ring uitkeringsgerechtigden.
Mevrouw De Jong: Wij hebben een vraag naar aanleiding van deze
verordening. In de nieuwe Abw geldt dat ook arbeidsverplich-
ting gaat gelden voor de doelgroep alleenstaande ouders met
kinderen vanaf vijf jaar. Voorheen gold dat alleen voor
alleenstaande ouders met kinderen vanaf twaalf jaar. Nu hebben
wij er al moeite genoeg mee om deze doelgroep te verplichten
tot deelname aan de arbeidsmarkt, maar de nieuwe Abw geeft ook
meer beleidsvrijheid, dat hebben wij net van de wethouder ge
hoord, voor gemeenten om de wet uit te voeren. Bestaat er nu
ook voldoende vrijheid om op een soepele manier om te gaan met
de invulling van die arbeidsverplichting voor alleenstaande
ouders met kinderen vanaf vijf jaar om zo mogelijk deze mensen
te ontslaan van arbeidsplicht indien omstandigheden daartoe
nopen? Een combinatie van werk en gezin is niet een gemakke
lijke combinatie. In ieder geval is het zaak alleenstaande
ouders zorgvuldig toe te leiden naar de arbeidsmarkt. Het zou
bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om voldoende financiële te
gemoetkoming te geven voor gemaakte reis-, studie- en kinder
opvangkosten, zodat deze doelgroep er qua inkomen in ieder
geval absoluut niet op achteruit zal gaat.
Dan vragen wij ons af of een budget van f 2 ton voor buitenge
wone verwervingskosten, die hiervoor zouden kunnen worden aan-
54
gewend, op jaarbasis voldoende is.
De heer Brinks (weth.)Het antwoord is ja en de verwachting
is ook ja.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 27 (bijlage nr. 177)
De Voorzitter: Aan de orde is Verwerving en vervreemding di
verse onroerende zaken.
De heer Feddema: Mijnheer de voorzitter, mag ik hier een voor
stel van orde doen?
Ik verzoek bij dit agendapunt de verkoop grond Vrieshorst BV
van de lijst te nemen in verband met Marktkauf annex tuincen
trum. Ik wil mijn verzoek motiveren.
Mij is gebleken dat vrij recent een tweede BRO-onderzoek is
afgerond, dat in opdracht van het college is gemaakt met de
bedoeling om de toekomstvisie ten opzichte van het GDV- en
PDV-beleid voor Leeuwarden te gaan ontwikkelen. De bevindingen
uit dit rapport zijn mij inmiddels grotendeels bekend. Zonder
hier op de inhoud in te gaan, verzoek ik nogmaals punt 9 van
dit voorstel af te halen, zodat wij op zeer korte termijn be
doeld BRO-stuk kunnen bespreken in de Commissie Economische en
Sociale Zaken en de Commissie Stadsontwikkeling. Mijns inziens
als wij nu een finale beslissing zouden nemen omtrent deze
verkoop, kan dat de visie die bedoeld is voor GDV en PDV wel
eens ernstig in de wielen rijden en dat kan toch niet de be
doeling zijn geweest van dit onderzoek.
De Voorzitter: Ik was ook van plan hier inhoudelijk op in te
gaan. Ik wou het voorlopig, met uw welnemen, nog even niet als
een voorstel van orde beschouwen dat als zodanig even snel zou
kunnen worden afgewikkeld.
55