tacten in het land hoor je steeds meer dat er gepraat wordt over één loket voor arbeid en inkomen. Mij lijkt dat een hele interessante ontwikkeling toe. Ik denk dat wij als Leeuwarden daar ook best in voorop zouden kunnen lopen bij het ontwikke len daarvan. Ik zou heel graag met de leden van de Commissie Economische en Sociale Zaken daar binnenkort eens uitgebreid op terug willen komen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met inachtneming van de toezegging van de wethouder Punt 26 (bijlage nr. 196) De Voorzitter: Aan de orde is Verordening premiebeleid active ring uitkeringsgerechtigden. Mevrouw De Jong: Wij hebben een vraag naar aanleiding van deze verordening. In de nieuwe Abw geldt dat ook arbeidsverplich- ting gaat gelden voor de doelgroep alleenstaande ouders met kinderen vanaf vijf jaar. Voorheen gold dat alleen voor alleenstaande ouders met kinderen vanaf twaalf jaar. Nu hebben wij er al moeite genoeg mee om deze doelgroep te verplichten tot deelname aan de arbeidsmarkt, maar de nieuwe Abw geeft ook meer beleidsvrijheid, dat hebben wij net van de wethouder ge hoord, voor gemeenten om de wet uit te voeren. Bestaat er nu ook voldoende vrijheid om op een soepele manier om te gaan met de invulling van die arbeidsverplichting voor alleenstaande ouders met kinderen vanaf vijf jaar om zo mogelijk deze mensen te ontslaan van arbeidsplicht indien omstandigheden daartoe nopen? Een combinatie van werk en gezin is niet een gemakke lijke combinatie. In ieder geval is het zaak alleenstaande ouders zorgvuldig toe te leiden naar de arbeidsmarkt. Het zou bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om voldoende financiële te gemoetkoming te geven voor gemaakte reis-, studie- en kinder opvangkosten, zodat deze doelgroep er qua inkomen in ieder geval absoluut niet op achteruit zal gaat. Dan vragen wij ons af of een budget van f 2 ton voor buitenge wone verwervingskosten, die hiervoor zouden kunnen worden aan- 54 gewend, op jaarbasis voldoende is. De heer Brinks (weth.)Het antwoord is ja en de verwachting is ook ja. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 27 (bijlage nr. 177) De Voorzitter: Aan de orde is Verwerving en vervreemding di verse onroerende zaken. De heer Feddema: Mijnheer de voorzitter, mag ik hier een voor stel van orde doen? Ik verzoek bij dit agendapunt de verkoop grond Vrieshorst BV van de lijst te nemen in verband met Marktkauf annex tuincen trum. Ik wil mijn verzoek motiveren. Mij is gebleken dat vrij recent een tweede BRO-onderzoek is afgerond, dat in opdracht van het college is gemaakt met de bedoeling om de toekomstvisie ten opzichte van het GDV- en PDV-beleid voor Leeuwarden te gaan ontwikkelen. De bevindingen uit dit rapport zijn mij inmiddels grotendeels bekend. Zonder hier op de inhoud in te gaan, verzoek ik nogmaals punt 9 van dit voorstel af te halen, zodat wij op zeer korte termijn be doeld BRO-stuk kunnen bespreken in de Commissie Economische en Sociale Zaken en de Commissie Stadsontwikkeling. Mijns inziens als wij nu een finale beslissing zouden nemen omtrent deze verkoop, kan dat de visie die bedoeld is voor GDV en PDV wel eens ernstig in de wielen rijden en dat kan toch niet de be doeling zijn geweest van dit onderzoek. De Voorzitter: Ik was ook van plan hier inhoudelijk op in te gaan. Ik wou het voorlopig, met uw welnemen, nog even niet als een voorstel van orde beschouwen dat als zodanig even snel zou kunnen worden afgewikkeld. 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 28