hebben wij gevraagd hoe gevaarlijk dit kruispunt is, los van
dit hele nare incident dat daar is gebeurd. Wij hebben meteen
een memo gekregen van de dienst waarin aangegeven wordt hoe in
het totaal van de kruispunten in de stad dit gezien moet wor
den. Er vallen een aantal dingen op. In de eerste plaats dat
het qua gevaarlijk kruispunt op de achtentwintigste plaats
staat, dat zou iets opgeschoven kunnen worden omdat een aantal
kruispunten intussen is aangepast. Dat lijkt vrij laag. Daar
naast wordt er gezegd dat daar veel gevallen van letselschade
zijn en het blijkt ook dat met name voetgangers en fietsers
heel kwetsbaar zijn. Daarnaast, dat wordt in de memo ook ge
noemd, is er sprake van een scholenfusie, waardoor daar waar
schijnlijk aanstonds andere stromen zullen plaatsvinden en met
name kinderen daar ook over moeten steken. In het memo wordt
ook al gezegd dat er een brede middelgeleider moet komen waar
door het een stuk veiliger kan worden. Wij zijn het daarmee
eens. Wij willen in ieder geval vragen - het onderzoek zal
plaatsvinden - dat deze verbeterde situatie gerealiseerd wordt
voordat die scholenfusie en die oversteken daar plaats zullen
vinden. Daarnaast wordt nog genoemd dat het gevaar van het
kruispunt ook wordt bepaald door auto's die nu parkeren op een
plaats waar een gele streep is getrokken. Er wordt voorgesteld
om die gele streep een extra verfbeurt te geven. Ik denk dat
het ook van belang is dat er dan controle uitgeoefend wordt op
of daar niet verkeerd geparkeerd wordt, want dat gebeurt nu
wel
In het rapport Infrastructuur is ook de Westergoweg een punt
van aandachtWij horen steeds geluiden over problemen met de
financiering. Ik zou graag van de wethouder willen weten hoe
het daar op dit moment mee is
De haak om Leeuwarden wordt even zijdelings genoemd, die komt
in dit programma niet voor, want die investeringen zullen in
latere tijd plaatsvinden. Maar gezien het grote belang van die
haak om Leeuwarden en de discussie die soms op dit punt op
duikt zou ik van de wethouder willen weten wanneer wij echt
moeten gaan reserveren voor deze weg en wat hij als een reële
mogelijkheid ziet om in te schatten dat die weg er kan komen,
want die weg is voor Leeuwarden van groot belang.
De rioolrechten, f 10 miljoen wordt besteed aan de verbetering
van de riolering. Dat levert kapitaallasten op van ruim f 1
miljoen. In een nota is niet terug te vinden wat dit betekent
in de tarieven. Wij willen graag op dit punt horen wat de con
sequenties voor de tarieven zijn. Ik zou er ook aan willen
12
herinneren dat in het verleden is afgesproken dat dit soort
voorstellen, de consequenties, in de nota meegenomen zullen
worden.
Als laatste, de Weaze wordt hoe langer hoe meer een vervelende
sluiproute, zeker op zaterdag. Er is gezegd dat dit niet op
korte termijn uitgevoerd kan worden, terwijl het eigenlijk
maar een ingreep is van een fluitje van een cent. Wij vragen
om zo snel mogelijk hier de doorgaande route te blokkeren door
middel van een bord, maar nog beter is misschien om de knel-
puntenpot ervoor te gebruiken.
De heer Terpstra: In de commissie hebben wij dit ook gevraagd,
het is bekend dat er een Verkeersmilieuplan is voor het bin
nenstedelijk gebied, maar hoe staat het met het Structuurplan
Verkeer en Vervoer voor de totale gemeente? Ik heb begrepen
dat de provincie daar ook belang aan hecht.
Mevrouw Van Ulzen: Hier staat dat f 1 miljoen van de NUON-gel-
den gereserveerd wordt voor de aanpak van de binnenstad. Ik
hoop dat ik het bij het goede eind heb dat behalve dat ene
miljoen dat voor de ijshal uitgetrokken is, ook vast staat dat
de overige miljoenen voor de herinrichting gebruikt zullen
worden?
De heer Bakker: Voor ons ligt een ambitieus programma. Wij
zullen de komende jaren moeten kijken of dat financieel ook
haalbaar is. Er staan zelfs voor de verre toekomst bepaalde
projecten niet in, zoals de haak, zoals net is gememoreerd.
Wat ons erg deugd doet is het project Egelantierstraat-Archi-
pelweg, de minirotonde. Dat project is een paar keer de mist
ingegaan, letterlijk en figuurlijk, vanwege geldgebrek, maar
dat zal dan nu toch eindelijk tot uitvoering komen.
Daarop aansluitend willen wij de wethouder nog een keer meege
ven dat nu Heechterp op de schop komt, bij de herinrichting de
nu nog rechte Egelantierstraat wellicht zo vorm gegeven kan
worden dat die erg verkeersremmend zal zijn en dan het liefst
zonder de hobbels er in.
Een derde punt is de busbaan op de Troelstrawegwat de heer
Ten Hoeve ook heeft aangehaald. Mijn fractie en ook deze raad
heeft hoge prioriteit gesteld aan de openbaar vervoersvoorzie
ningen. Echter in de situatie die nu ontstaat betekent dit dat
Leeuwarderadeel en Ferwerderadeel ongeveer f 9 miljoen aan
13