hebben wij gevraagd hoe gevaarlijk dit kruispunt is, los van dit hele nare incident dat daar is gebeurd. Wij hebben meteen een memo gekregen van de dienst waarin aangegeven wordt hoe in het totaal van de kruispunten in de stad dit gezien moet wor den. Er vallen een aantal dingen op. In de eerste plaats dat het qua gevaarlijk kruispunt op de achtentwintigste plaats staat, dat zou iets opgeschoven kunnen worden omdat een aantal kruispunten intussen is aangepast. Dat lijkt vrij laag. Daar naast wordt er gezegd dat daar veel gevallen van letselschade zijn en het blijkt ook dat met name voetgangers en fietsers heel kwetsbaar zijn. Daarnaast, dat wordt in de memo ook ge noemd, is er sprake van een scholenfusie, waardoor daar waar schijnlijk aanstonds andere stromen zullen plaatsvinden en met name kinderen daar ook over moeten steken. In het memo wordt ook al gezegd dat er een brede middelgeleider moet komen waar door het een stuk veiliger kan worden. Wij zijn het daarmee eens. Wij willen in ieder geval vragen - het onderzoek zal plaatsvinden - dat deze verbeterde situatie gerealiseerd wordt voordat die scholenfusie en die oversteken daar plaats zullen vinden. Daarnaast wordt nog genoemd dat het gevaar van het kruispunt ook wordt bepaald door auto's die nu parkeren op een plaats waar een gele streep is getrokken. Er wordt voorgesteld om die gele streep een extra verfbeurt te geven. Ik denk dat het ook van belang is dat er dan controle uitgeoefend wordt op of daar niet verkeerd geparkeerd wordt, want dat gebeurt nu wel In het rapport Infrastructuur is ook de Westergoweg een punt van aandachtWij horen steeds geluiden over problemen met de financiering. Ik zou graag van de wethouder willen weten hoe het daar op dit moment mee is De haak om Leeuwarden wordt even zijdelings genoemd, die komt in dit programma niet voor, want die investeringen zullen in latere tijd plaatsvinden. Maar gezien het grote belang van die haak om Leeuwarden en de discussie die soms op dit punt op duikt zou ik van de wethouder willen weten wanneer wij echt moeten gaan reserveren voor deze weg en wat hij als een reële mogelijkheid ziet om in te schatten dat die weg er kan komen, want die weg is voor Leeuwarden van groot belang. De rioolrechten, f 10 miljoen wordt besteed aan de verbetering van de riolering. Dat levert kapitaallasten op van ruim f 1 miljoen. In een nota is niet terug te vinden wat dit betekent in de tarieven. Wij willen graag op dit punt horen wat de con sequenties voor de tarieven zijn. Ik zou er ook aan willen 12 herinneren dat in het verleden is afgesproken dat dit soort voorstellen, de consequenties, in de nota meegenomen zullen worden. Als laatste, de Weaze wordt hoe langer hoe meer een vervelende sluiproute, zeker op zaterdag. Er is gezegd dat dit niet op korte termijn uitgevoerd kan worden, terwijl het eigenlijk maar een ingreep is van een fluitje van een cent. Wij vragen om zo snel mogelijk hier de doorgaande route te blokkeren door middel van een bord, maar nog beter is misschien om de knel- puntenpot ervoor te gebruiken. De heer Terpstra: In de commissie hebben wij dit ook gevraagd, het is bekend dat er een Verkeersmilieuplan is voor het bin nenstedelijk gebied, maar hoe staat het met het Structuurplan Verkeer en Vervoer voor de totale gemeente? Ik heb begrepen dat de provincie daar ook belang aan hecht. Mevrouw Van Ulzen: Hier staat dat f 1 miljoen van de NUON-gel- den gereserveerd wordt voor de aanpak van de binnenstad. Ik hoop dat ik het bij het goede eind heb dat behalve dat ene miljoen dat voor de ijshal uitgetrokken is, ook vast staat dat de overige miljoenen voor de herinrichting gebruikt zullen worden? De heer Bakker: Voor ons ligt een ambitieus programma. Wij zullen de komende jaren moeten kijken of dat financieel ook haalbaar is. Er staan zelfs voor de verre toekomst bepaalde projecten niet in, zoals de haak, zoals net is gememoreerd. Wat ons erg deugd doet is het project Egelantierstraat-Archi- pelweg, de minirotonde. Dat project is een paar keer de mist ingegaan, letterlijk en figuurlijk, vanwege geldgebrek, maar dat zal dan nu toch eindelijk tot uitvoering komen. Daarop aansluitend willen wij de wethouder nog een keer meege ven dat nu Heechterp op de schop komt, bij de herinrichting de nu nog rechte Egelantierstraat wellicht zo vorm gegeven kan worden dat die erg verkeersremmend zal zijn en dan het liefst zonder de hobbels er in. Een derde punt is de busbaan op de Troelstrawegwat de heer Ten Hoeve ook heeft aangehaald. Mijn fractie en ook deze raad heeft hoge prioriteit gesteld aan de openbaar vervoersvoorzie ningen. Echter in de situatie die nu ontstaat betekent dit dat Leeuwarderadeel en Ferwerderadeel ongeveer f 9 miljoen aan 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 7