investeringen intrekken. Wij zijn als gemeente Leeuwarden, zo
vrezen wij, niet in staat om het gat dat dan ontstaat te dich
ten. Dat houdt dus concreet in dat deze voorziening nu onder
grote druk is komen te staan. Voor wat betreft mijn fractie is
het op dit moment zo dat als beide gemeenten geen heil in een
openbaar vervoersvoorziening zien voor haar burgers naar zowel
scholen als werkplek, wij het project dan maar op de lange
baan moeten schuiven. Wellicht dat dit dan in de verre toe
komst nog eens mogelijk wordt.
De hear De Jong: Eventsjes oanheakje oan wat de hear Ten Hoeve
fan de PvdA-fraksje sein hat oer de busbaan. As der gjin
draachflak is foar de busbaan yn de gemeenten oan'e noardkant
fan üs, dy't yn it earste plak hjir foardiel fan hawwe soene,
mocht it sa wêze dat minsken fanüt de auto de bus ynstappe,
dan komt by üs fansels ek hiel sterk de fraach nei boppen om
hjir dan wol as net oan mei te dwaan. Safier woe ik my dêrby
oanslute
Boppedat woe ik noch de oantekening oer de f 1 miljoen
NUON-jilden, sa as bekind hat de oanpak fan de binnenstêd net
üs prioriteit op in pear ünderdielen nei.
De heer Beers: Ik wil alleen maar opmerken dat de PAL/GL-frac-
tie wel voor een busbaan is en verder ook akkoord gaat.
(De heer Ten Hoeve: Er zijn niet veel mensen geweest die ge
zegd hebben dat zij tegen die busbaan zijn, het gaat nu over
iets anders.)
De heer Timmermans (weth.)De heer Ten Hoeve en ook anderen
hebben over de Troelstraweg gesproken. Wij hebben inderdaad
als raad onze medewerking gegeven, zowel financieel en vervol
gens ook ambtelijk aan het onderzoeken naar de mogelijkheden
die er bestaan om voor de corridor Leeuwarden-Stienswaar een
aantal verkeersproblemen/milieuproblemen aan de orde zijn,
oplossingen te bedenken. De oplossing zoals die er lag, was
een bestuurlijke overeenkomst waar ten behoeve van het bestem
mingsverkeer naar Leeuwarden vanuit de noordelijk gelegen dor
pen - dan hebben wij het over 80% van de verkeersstroom- in
ieder geval een oplossing moest komen voor de te hoge ver
keersdruk op het stukje Troelstraweg bij met name het
kruispunt ValeriuspleinDe noordwest tangent moet, ik noem
dat omdat ik dat dadelijk ook nodig heb om toe te lichten hoe
de positie is ten opzichte van het structuurplan waar de heer
14
Terpstra naar vroeg, 20% van de vervoersstroom opvangen, met
name vrachtverkeer. Met andere woorden verkeer dat vanuit de
kernen ten noorden van Leeuwarden niet in Leeuwarden zelf be
hoeft te komen, maar in feite naar het achterliggende/onder
liggende provinciale en rijkswegennet wil. Dat is ongeveer de
situatie. Wij hebben een bestuurlijk overleg gehad waarbij de
portefeuillehouders van de respectievelijke gemeenten en de
provincie tot een overeenstemming zijn gekomen over een toede
ling van kosten, omdat het, zoals terecht is geconstateerd,
het hier gaat om in feite een provinciale weg, alsmede om de
bereikbaarheid van Leeuwarden met name vanuit de omgeving. Het
gaat uiteraard vooral om de problemen die in de spitsuren ont
staan ten behoeve van woon-werk-verkeerNu wordt tot onze
verrassing, moet ik zeggen en in strijd met de afspraken die
wij daarover gemaakt hebben, plotseling met name vanuit Leeuw-
arderadeel in eerste instantie de discussie weer geopend, wel
iswaar niet met de desbetreffende gemeenten maar intern en
vervolgens moeten wij via de krant blijkbaar dingen vernemen
hoe men daar over denkt. Dat vind ik op zichzelf al een bui
tengewoon merkwaardige benadering, als je het hebt over samen
werking en goede afspraken maken. Maar het mag helder zijn,
zoals het hier ook geformuleerd is, dit is natuurlijk vooral
bedoeld voor de ontsluiting van die kernen en laten wij het
probleem niet omdraaien. Het is niet een Leeuwarder probleem,
afgezien van het punt dat wij er natuurlijk geen belang bij
hebben, uit het oogpunt van milieu en dergelijke, dat daar
lange files staan. Maar als je echt kijkt waarvoor het dient,
dan is dat voor de inwoners van andere gemeenten om Leeuwarden
te kunnen bereiken, voor hun werk, voor hun scholen, voor hun
voorzieningen en dergelijke. Nog even los van het feit dat het
niet om f 9 miljoen gaat, maar een aantal tonnen, gaat het ook
om de betrokkenheid die je daarmee tot uitdrukking brengt van
uit die gemeenten. Wij hebben in het college deze situatie aan
de orde gehad. Wij denken dat het een beetje onzinnig is om nu
een hoorzitting te gaan houden, al was het alleen maar omdat
het beeld dan kan ontstaan dan het primair een Leeuwarder be
lang is. Dat is het dus niet. Wij zullen eerst nog eens met de
andere gemeenten en de provincie moeten praten over wat wij nu
precies willen met elkaar. In ieder geval is er aanstaande
woensdag overdag een bestuurlijk overleg tussen de door mij
genoemde overheden. Maar het lijkt mij niet raadzaam om de
hoorzitting diezelfde avond eventueel te laten doorgaan, als
wij dan wellicht geen klare wijn kunnen schenken, want dan
zijn wij wellicht met iets volstrekt overbodigs bezig en daar
heb ik ook geen zin in. Wij zullen morgen de meest gerede par
tijen, die op zo'n hoorzitting zouden verschijnen, waarschuwen
15