investeringen intrekken. Wij zijn als gemeente Leeuwarden, zo vrezen wij, niet in staat om het gat dat dan ontstaat te dich ten. Dat houdt dus concreet in dat deze voorziening nu onder grote druk is komen te staan. Voor wat betreft mijn fractie is het op dit moment zo dat als beide gemeenten geen heil in een openbaar vervoersvoorziening zien voor haar burgers naar zowel scholen als werkplek, wij het project dan maar op de lange baan moeten schuiven. Wellicht dat dit dan in de verre toe komst nog eens mogelijk wordt. De hear De Jong: Eventsjes oanheakje oan wat de hear Ten Hoeve fan de PvdA-fraksje sein hat oer de busbaan. As der gjin draachflak is foar de busbaan yn de gemeenten oan'e noardkant fan üs, dy't yn it earste plak hjir foardiel fan hawwe soene, mocht it sa wêze dat minsken fanüt de auto de bus ynstappe, dan komt by üs fansels ek hiel sterk de fraach nei boppen om hjir dan wol as net oan mei te dwaan. Safier woe ik my dêrby oanslute Boppedat woe ik noch de oantekening oer de f 1 miljoen NUON-jilden, sa as bekind hat de oanpak fan de binnenstêd net üs prioriteit op in pear ünderdielen nei. De heer Beers: Ik wil alleen maar opmerken dat de PAL/GL-frac- tie wel voor een busbaan is en verder ook akkoord gaat. (De heer Ten Hoeve: Er zijn niet veel mensen geweest die ge zegd hebben dat zij tegen die busbaan zijn, het gaat nu over iets anders.) De heer Timmermans (weth.)De heer Ten Hoeve en ook anderen hebben over de Troelstraweg gesproken. Wij hebben inderdaad als raad onze medewerking gegeven, zowel financieel en vervol gens ook ambtelijk aan het onderzoeken naar de mogelijkheden die er bestaan om voor de corridor Leeuwarden-Stienswaar een aantal verkeersproblemen/milieuproblemen aan de orde zijn, oplossingen te bedenken. De oplossing zoals die er lag, was een bestuurlijke overeenkomst waar ten behoeve van het bestem mingsverkeer naar Leeuwarden vanuit de noordelijk gelegen dor pen - dan hebben wij het over 80% van de verkeersstroom- in ieder geval een oplossing moest komen voor de te hoge ver keersdruk op het stukje Troelstraweg bij met name het kruispunt ValeriuspleinDe noordwest tangent moet, ik noem dat omdat ik dat dadelijk ook nodig heb om toe te lichten hoe de positie is ten opzichte van het structuurplan waar de heer 14 Terpstra naar vroeg, 20% van de vervoersstroom opvangen, met name vrachtverkeer. Met andere woorden verkeer dat vanuit de kernen ten noorden van Leeuwarden niet in Leeuwarden zelf be hoeft te komen, maar in feite naar het achterliggende/onder liggende provinciale en rijkswegennet wil. Dat is ongeveer de situatie. Wij hebben een bestuurlijk overleg gehad waarbij de portefeuillehouders van de respectievelijke gemeenten en de provincie tot een overeenstemming zijn gekomen over een toede ling van kosten, omdat het, zoals terecht is geconstateerd, het hier gaat om in feite een provinciale weg, alsmede om de bereikbaarheid van Leeuwarden met name vanuit de omgeving. Het gaat uiteraard vooral om de problemen die in de spitsuren ont staan ten behoeve van woon-werk-verkeerNu wordt tot onze verrassing, moet ik zeggen en in strijd met de afspraken die wij daarover gemaakt hebben, plotseling met name vanuit Leeuw- arderadeel in eerste instantie de discussie weer geopend, wel iswaar niet met de desbetreffende gemeenten maar intern en vervolgens moeten wij via de krant blijkbaar dingen vernemen hoe men daar over denkt. Dat vind ik op zichzelf al een bui tengewoon merkwaardige benadering, als je het hebt over samen werking en goede afspraken maken. Maar het mag helder zijn, zoals het hier ook geformuleerd is, dit is natuurlijk vooral bedoeld voor de ontsluiting van die kernen en laten wij het probleem niet omdraaien. Het is niet een Leeuwarder probleem, afgezien van het punt dat wij er natuurlijk geen belang bij hebben, uit het oogpunt van milieu en dergelijke, dat daar lange files staan. Maar als je echt kijkt waarvoor het dient, dan is dat voor de inwoners van andere gemeenten om Leeuwarden te kunnen bereiken, voor hun werk, voor hun scholen, voor hun voorzieningen en dergelijke. Nog even los van het feit dat het niet om f 9 miljoen gaat, maar een aantal tonnen, gaat het ook om de betrokkenheid die je daarmee tot uitdrukking brengt van uit die gemeenten. Wij hebben in het college deze situatie aan de orde gehad. Wij denken dat het een beetje onzinnig is om nu een hoorzitting te gaan houden, al was het alleen maar omdat het beeld dan kan ontstaan dan het primair een Leeuwarder be lang is. Dat is het dus niet. Wij zullen eerst nog eens met de andere gemeenten en de provincie moeten praten over wat wij nu precies willen met elkaar. In ieder geval is er aanstaande woensdag overdag een bestuurlijk overleg tussen de door mij genoemde overheden. Maar het lijkt mij niet raadzaam om de hoorzitting diezelfde avond eventueel te laten doorgaan, als wij dan wellicht geen klare wijn kunnen schenken, want dan zijn wij wellicht met iets volstrekt overbodigs bezig en daar heb ik ook geen zin in. Wij zullen morgen de meest gerede par tijen, die op zo'n hoorzitting zouden verschijnen, waarschuwen 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 8