dat die hoorzitting in ieder geval is uitgesteld tot nadere orde Het ongeluk nabij het Groningerplein. Het is altijd een vre selijke gebeurtenis als zoiets in de stad aan de orde is. Te recht is gewezen op het feit dat men veel te hard rijdt op de Groningerstraatweg. Wij hebben al heel lang in onze meerjaren programma's een reconstructie van de Groningerstraatweg opge nomen, zij het dat wij daar, gelet op de middelen die ervoor beschikbaar zijn, geen prioriteit aan gegeven hebben. Nu komt de scholenfusie ook aan de orde, waardoor de verkeersstromen met name van overstekende jeugd weer aanzienlijk zullen groei en. Je kunt dat met de bekende hulpmiddelen van klaarovers en dergelijke wel enigszins aanpakken, maar wij moeten niet de illusie hebben dat wij alle kinderen ook echt op die manier over kunnen laten steken. De heer Ten Hoeve vraagt dan vervol gens om een brede middelgeleider. Dat is in ieder geval iets, enerzijds een vluchtheuvel en anderzijds mag je hopen dat daardoor de snelheid wat afneemt. De heer Ten Hoeve heeft ge vraagd voor de scholenfusie deze voorziening aan te brengen. Ik stel mij voor, met de erkenning dat wij moeten streven om dit zo snel mogelijk te realiseren, dat ik met de commissie nog eens van gedachten wissel over wanneer wij dat precies doen en op welke wijze. De Westergoweg. De heer Ten Hoeve heeft geluiden gehoord over de problematiek met betrekking tot de financiering. Wij gaan onverdroten voort met het ontwikkelen van de plannen voor de Westergoweg om een groot aantal redenen. Ik denk niet dat ik dat hier hoef toe te lichten. Wij zijn met een aantal partijen in discussie over de bereidheid van die partijen om bij te dragen in financiële zin. Een van die partijen is, dat mag helder zijn, het provinciaal bestuur. Daar zijn wij nu nog mee in overleg. Ik denk dat wij dat overleg even moeten afwachten voordat wij daar uitspraken over gaan doen, overigens in de veronderstelling dat het wel goed zal komen. De heer Ten Hoeve vraagt wanneer wij voor de haak om Leeuwar den gaan reserveren. Als het om een weg van zo'n f 150 miljoen gaat, hoeveel had hij dan gedacht te reserveren? Dit lijkt mij niet echt redelijk. Het gaat hier om een rijksweg. Ik zeg dit, maar wij hebben er in het college nog niet echt over gediscus sieerd, maar ik wil dat hier toch maar eens naar voren bren gen. Wij hebben er belang bij dat die weg er snel komt. In die zin denk ik dat wij er ook als gemeente belang bij hebben dat, waar het rijk er geen prioriteit aan geeft, zo is het in ieder 16 geval tot op dit moment, wij in ieder geval de beletselen die de aanleg van de weg zouden kunnen tegenhouden zoveel mogelijk wegnemen. Dat betekent dat wij met name in initiatiefnemende zin, in voorbereidende zin, samen met andere gemeenten, pro vincie en het rijk invulling willen geven aan de planvorming. Ik denk dat daar ook in financiële zin de bijdrage van de ge meente voor gevraagd mag worden. Maar ik denk niet dat het verstandig is om ook maar de suggestie te wekken dat wij forse bedragen ten behoeve van de aanleg van die rijksweg beschik baar zullen stellen, laat staan dat wij ze hebben. Nog even afgezien wat de onderhandelingspositie van de gemeente dan nog is. Ik wou daar verder niet teveel meer over zeggen. Dat wil niet zeggen dat wij nu niet reeds bezig zijn met de voorberei ding, samen met de door mij genoemde partijen. Ik ga ervan uit dat op redelijk korte termijn de MER-studie zal kunnen worden gestart. Dat geeft aanleiding om uit de verschillende mogelij ke varianten dan de meest optimale keuze te doen, uit oogpunt van verkeer, verkeersveiligheid, milieu en dergelijke. Dan is het onze taak om vervolgens met de onderbouwing die daarvoor bestaat samen vanuit Friesland het pleidooi in de richting van het departement te gaan voeren, opdat deze weg hoger op de uitvoeringsprioriteitenlijst komt en er dus een tracébesluit genomen gaat worden en met name ook de daarbijbehorende finan ciering dan vervolgens wordt verzorgd. De rioolrechten. De heer Ten Hoeve constateert terecht dat wij dit jaar een fors programma hebben opgenomen in het meerjaren programma en met name voor 1996. Dat betekent een kapitaallast van ongeveer f 1 miljoen. Hij vraagt wat dat betekent voor de tarieven. Als je dat heel globaal berekent komt je op zo'n f 50 per aansluiting, als je 40.000 aansluitingen zou rekenen. Waarom staat dat hier niet in? Omdat de raad dat besluit al heeft genomen. De tarieven voor volgend jaar zijn al vastge steld en daar staat uitgebreid aangegeven voor hetzelfde be drag wat de consequenties voor de tarieven zijn. Dat is de reden waarom wij het hier niet nog een keer opgenomen hebben. Dat had overigens wel gekund, wellicht is het zelfs een goede gedachte om toch even te verwijzen naar de besluitvorming. De WeazeIk denk dat de heer Ten Hoeve gelijk heeft dat er weinig aanleiding is om te veronderstellen dat er niet op kor te termijn dat besluit genomen zou kunnen worden, de kosten lijken niet erg hoog. Ook daarvan zal ik in de volgende com missievergadering aangeven wat het uitvoeringstraject is. De heer Terpstra heeft gevraagd hoe het staat met het 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1995 | | pagina 9