dat die hoorzitting in ieder geval is uitgesteld tot nadere
orde
Het ongeluk nabij het Groningerplein. Het is altijd een vre
selijke gebeurtenis als zoiets in de stad aan de orde is. Te
recht is gewezen op het feit dat men veel te hard rijdt op de
Groningerstraatweg. Wij hebben al heel lang in onze meerjaren
programma's een reconstructie van de Groningerstraatweg opge
nomen, zij het dat wij daar, gelet op de middelen die ervoor
beschikbaar zijn, geen prioriteit aan gegeven hebben. Nu komt
de scholenfusie ook aan de orde, waardoor de verkeersstromen
met name van overstekende jeugd weer aanzienlijk zullen groei
en. Je kunt dat met de bekende hulpmiddelen van klaarovers en
dergelijke wel enigszins aanpakken, maar wij moeten niet de
illusie hebben dat wij alle kinderen ook echt op die manier
over kunnen laten steken. De heer Ten Hoeve vraagt dan vervol
gens om een brede middelgeleider. Dat is in ieder geval iets,
enerzijds een vluchtheuvel en anderzijds mag je hopen dat
daardoor de snelheid wat afneemt. De heer Ten Hoeve heeft ge
vraagd voor de scholenfusie deze voorziening aan te brengen.
Ik stel mij voor, met de erkenning dat wij moeten streven om
dit zo snel mogelijk te realiseren, dat ik met de commissie
nog eens van gedachten wissel over wanneer wij dat precies
doen en op welke wijze.
De Westergoweg. De heer Ten Hoeve heeft geluiden gehoord over
de problematiek met betrekking tot de financiering. Wij gaan
onverdroten voort met het ontwikkelen van de plannen voor de
Westergoweg om een groot aantal redenen. Ik denk niet dat ik
dat hier hoef toe te lichten. Wij zijn met een aantal partijen
in discussie over de bereidheid van die partijen om bij te
dragen in financiële zin. Een van die partijen is, dat mag
helder zijn, het provinciaal bestuur. Daar zijn wij nu nog mee
in overleg. Ik denk dat wij dat overleg even moeten afwachten
voordat wij daar uitspraken over gaan doen, overigens in de
veronderstelling dat het wel goed zal komen.
De heer Ten Hoeve vraagt wanneer wij voor de haak om Leeuwar
den gaan reserveren. Als het om een weg van zo'n f 150 miljoen
gaat, hoeveel had hij dan gedacht te reserveren? Dit lijkt mij
niet echt redelijk. Het gaat hier om een rijksweg. Ik zeg dit,
maar wij hebben er in het college nog niet echt over gediscus
sieerd, maar ik wil dat hier toch maar eens naar voren bren
gen. Wij hebben er belang bij dat die weg er snel komt. In die
zin denk ik dat wij er ook als gemeente belang bij hebben dat,
waar het rijk er geen prioriteit aan geeft, zo is het in ieder
16
geval tot op dit moment, wij in ieder geval de beletselen die
de aanleg van de weg zouden kunnen tegenhouden zoveel mogelijk
wegnemen. Dat betekent dat wij met name in initiatiefnemende
zin, in voorbereidende zin, samen met andere gemeenten, pro
vincie en het rijk invulling willen geven aan de planvorming.
Ik denk dat daar ook in financiële zin de bijdrage van de ge
meente voor gevraagd mag worden. Maar ik denk niet dat het
verstandig is om ook maar de suggestie te wekken dat wij forse
bedragen ten behoeve van de aanleg van die rijksweg beschik
baar zullen stellen, laat staan dat wij ze hebben. Nog even
afgezien wat de onderhandelingspositie van de gemeente dan nog
is. Ik wou daar verder niet teveel meer over zeggen. Dat wil
niet zeggen dat wij nu niet reeds bezig zijn met de voorberei
ding, samen met de door mij genoemde partijen. Ik ga ervan uit
dat op redelijk korte termijn de MER-studie zal kunnen worden
gestart. Dat geeft aanleiding om uit de verschillende mogelij
ke varianten dan de meest optimale keuze te doen, uit oogpunt
van verkeer, verkeersveiligheid, milieu en dergelijke. Dan is
het onze taak om vervolgens met de onderbouwing die daarvoor
bestaat samen vanuit Friesland het pleidooi in de richting van
het departement te gaan voeren, opdat deze weg hoger op de
uitvoeringsprioriteitenlijst komt en er dus een tracébesluit
genomen gaat worden en met name ook de daarbijbehorende finan
ciering dan vervolgens wordt verzorgd.
De rioolrechten. De heer Ten Hoeve constateert terecht dat wij
dit jaar een fors programma hebben opgenomen in het meerjaren
programma en met name voor 1996. Dat betekent een kapitaallast
van ongeveer f 1 miljoen. Hij vraagt wat dat betekent voor de
tarieven. Als je dat heel globaal berekent komt je op zo'n f 50
per aansluiting, als je 40.000 aansluitingen zou rekenen.
Waarom staat dat hier niet in? Omdat de raad dat besluit al
heeft genomen. De tarieven voor volgend jaar zijn al vastge
steld en daar staat uitgebreid aangegeven voor hetzelfde be
drag wat de consequenties voor de tarieven zijn. Dat is de
reden waarom wij het hier niet nog een keer opgenomen hebben.
Dat had overigens wel gekund, wellicht is het zelfs een goede
gedachte om toch even te verwijzen naar de besluitvorming.
De WeazeIk denk dat de heer Ten Hoeve gelijk heeft dat er
weinig aanleiding is om te veronderstellen dat er niet op kor
te termijn dat besluit genomen zou kunnen worden, de kosten
lijken niet erg hoog. Ook daarvan zal ik in de volgende com
missievergadering aangeven wat het uitvoeringstraject is.
De heer Terpstra heeft gevraagd hoe het staat met het
17