collega van haar uit haar fractie daar in de krant opmerkingen over heeft gemaakt en dat zij geen reden heeft om die woorden van haar partijgenoot terug te nemen. Dat kan, maar daar hebben wij verder niet zoveel mee te maken, want discussies voeren wij niet via de krant, maar in de commissie. Zij vraagt dan aan het college om het agendapunt op de raadsagenda te zetten. Dat heeft het college niet gedaan. Begrijpelijk, want de meerder heid van de commissie vond het agendapunt afgedaan. Vervolgens staat het nu via dit interpellatieverzoek op de agenda en wij willen daar uiteraard met de CDA-fractie over praten, als zij dat graag wil, geen enkel probleem. Vervolgens komt er een verhaal van mijnheer Krol dat eigenlijk nauwelijks gaat over de peuterspeelzaal Camminghaburendat uiteindelijk ook niet uitmondt in een motie die iets te maken heeft met een vertrouwenskwestie waarover in de krant van alles geroepen is. Dan krijg ik toch het gevoel dat mijnheer Krol bij zijn partijgenoot Mateman in de leer is geweest. Er wordt in de krant van alles geroepen, veel geschreeuw en uiteindelijk volgt er een verhaal in de raad, de plek waar het ook thuis hoort, dat maar een slap aftreksel is van datgene dat in de krant geroepen is en dat kan ook niet anders. Kennelijk is zijn fractie zeer verdeeld over deze zaak en heeft hij deze slappe motie nodig om die verdeeldheid in zijn eigen fractie te be dekken Mijnheer de voorzitter, ik denk dat mijnheer Krol met zijn fractie dit voorjaar in een windwak geschaatst is. Als je in een windwak schaatst, is dat koud en rijd je wel eens wat onderkoeld verder. Ik denk dat dat hier aan de orde is. Vervolgens hoe de heer Krol zijn betoog opbouwt. Hij begint met wat opmerkingen over wat hij "de zaak" noemt. Dat is dan de zaak peuterspeelzaal Camminghaburen. Hij heeft het over veel heen en weer gepraat in de raadsvergadering waar de Perspectiefnota behandeld is, wat uiteindelijk uitmondt in een toezegging om f 75.000,- uit te trekken voor de nieuwbouw. Ik denk dat mijnheer Krol zijn stukken niet zo goed gelezen heeft, want dat is niet waar. Er is inderdaad veel heen en weer gepraat over dit onderwerp, dat is waar, maar dat was vooral heen en weer gepraat tussen fracties in deze raad over de inhoud Er was een voorstel voor nieuw beleid en er werd afgewogen of dat nieuw beleid nu wel of niet gehonoreerd moest worden. Na een politieke discussie heeft de raad besloten om dat niet te doen. Politieke discussie met daaropvolgende besluitvorming, daar is niets mis mee en dat is dus geen veel heen en weer gepraat, waar nu van alles over geroepen moet gaan worden. Er is ook niet gesproken over f 75.000,-. Dat bedrag komt op een heel ander moment, namelijk in de besluitvorming van het college. De feitelijke weergave van de zaak, zoals de heer Krol die noemt, is niet juist. Ook later komen er weer onjuistheden in die feitelijke gang van zaken die de heer Krol weergeeft. Hij heeft het over een vraag van de CDA-fractie in de commissievergadering van 12 oktober 34 jl. Daar zou de CDA-fractie gevraagd hebben naar de financiële kwestie over deze zaak. Dat is niet juist. Uit de verslagen blijkt dat gevraagd is naar de voortgang, naar het moment waar op gebouwd kon worden en niet naar de financiën. Dus mijnheer Krol, leest u uw stukken eens. Vervolgens noemt hij uit de losse pols een aantal zaken die bij deze portefeuillehouder kennelijk niet goed gingen. Het meren deel van deze zaken betreft onderwerpen waar politieke discus sie aan de orde is, politieke discussie die tot besluitvorming leidt en waar de ene keer het college haar voorstel wel gehono reerd ziet en de andere keer het college haar voorstel niet ge honoreerd ziet. Dat is nu het aardige van de nieuwe bestuurs cultuur, dat je met elkaar discussie hebt en dat besluiten soms anders kunnen uitvallen dan eerder voorzien was. Daar is het discussie voor en daar is politiek voor. Daar is niets mis mee. Er is iets fundamenteel mis, zegt de heer Krol. Dat denk ik ook. Dan heeft hij het vooral over de bestuurscultuur en daarom komt hij met zijn motie. Als ik kijk naar besluit 1. van die motie "het verbeteren van de informatiestromen", dan weten wij dat er met die informatiestromen iets aan de hand is. Daarom ook hebben wij het project Leeuwarden in Stelling opgezet. Daar hebben wij afspraken met elkaar over gemaakt en die moeten uit gevoerd worden. Daar hebben wij geen motie voor nodig. Dan komt hij met een tweede besluit in zijn motie "binnen 8 weken een aantal concrete doelstellingen formuleren voor de verbetering van de bestuurscultuur binnen een half jaar". Ik heb een concreet voorstel dat binnen een week gerealiseerd kan worden. Bestuurscultuur, dan gaat het om de wijze waarop fracties in deze raad met elkaar omgaan. Ik zou willen voorstellen dat de CDA-fractie ophoudt met het spelen voor de publieke tribune en gewoon inhoudelijk de discussie aangaat op de plaats waar het hoort. Wij hebben geen enkele behoefte aan deze motie. De heer Stoker: Onze fractie heeft ook eerder al te kennen ge geven allerminst tevreden te zijn over de gang van zaken rond de peuterspeelzaal in Camminghaburen. Met name het feit dat de raad zo slecht geïnformeerd is, zit ons behoorlijk dwars, als mede het feit dat de wethouder bij zijn beantwoording in de commissie het verhaal heeft staande gehouden als zou er feite lijk geen sprake zijn van een overschrijding, omdat toch alles wel binnen de dienstbegroting wordt opgelost. Hetgeen op ons geen faire indruk maakt en de indruk wekt dat de wethouder de zaak te veel bagatelliseert. Het is eigenlijk belachelijk dat wij nu voor de zoveelste keer moeten vragen of het niet op tijd inlichten van de raad niet meer zal voorkomen. Deze toezegging wil ik bij deze dan toch nog een keer vragen. Over de CDA-motie het volgende. Het feit dat de CDA-fractie zich niet beperkt tot een enkel voudige benadering en de wijze waarop men afgeeft op een be- 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 18