stuurscultuurwaar men zelf lang deel van uitgemaakt heeft, staat mij niet aan. Ik wil deze motie in deze brede context gezien dan ook niet steunen Mevrouw WaandersDe CDA-fractie heeft een van de laatste discussies, die in de Commissie Welzijn heeft plaatsgevonden, aangegrepen om op de eerste plaats de bestuurscultuur sinds het verdwijnen van de CDA-fractie uit het college te veroordelen en ten tweede om moedwillig een wethouder te beschadigen. Ik zou daar graag een toelichting op willen geven. Allereerst waar het gaat om de veroordeling van de huidige bestuurscultuur Wat ons betreft is er sinds het aantreden van het nieuwe col lege wel degelijk sprake van een verbetering van die bestuurs cultuur. Er is meer openheid vanuit het college naar de raad toe en ook meer openheid tussen de verschillende politieke fracties. Als de CDA-fractie zegt, wij zien dat niet of sterker nog, naar ons idee is die cultuur eerder verslechterd, dan zou ik daar graag een nadere toelichting op willen en ook concreter aangegeven willen zien waaraan dat dan zou liggen. Als het gaat om het beschadigen van de wethouder, want daarvan is volgens ons vanavond sprake, dan zien wij dat de CDA-fractie een opsomming geeft van allerlei zaken die wethouder De Jong heeft behartigd in de afgelopen tijd. Ik ontken niet dat over een flink deel van die zaken inderdaad in de commissie zeer pittige discussies hebben plaatsgevonden over de inhoud van voorstellen en over de uitvoering van die voorstellen. Dat is ook terecht, in de commissie moeten die discussies plaats vinden, maar in de commissie zijn wat ons betreft die discus sies ook afgerond. Kennelijk niet voor de CDA-fractie, de CDA- fractie gaat zelfs zover dat zij de vertrouwenskwestie stelt. En eigenlijk doet zij dat ook weer niet, want - en dat vinden wij echt het genante van de hele zaak en ook het laakbare - de CDA-fractie heeft van tevoren de conclusie getrokken dat een motie van wantrouwen het vanavond wel niet zal halen. Dat zou consequent zijn, gelet op alle kritiek die de CDA-fractie vana vond heeft gegeven en dat zou ook te maken hebben met een be paald principe. Kiest zij ervoor, om politiek strategische overwegingen om dat principe te laten varen, dan heb je het over personen waar je mee omgaat. Om evenzeer politiek strate gische overwegingen wordt dan gekozen voor het nagelen van een wethouder. Iets anders is wat ons betreft niet aan de orde. Als dat dan een voorbeeld is van een bestuurscultuur die de CDA-fractie voorstaat, dan moge duidelijk zijn dat wij daar niet voor kiezen en dat ons dat eerder nog zorgen baart. Als het gaat om het aanklagen van de wethouder en om het be oordelen van het college en van collegeleden in zijn algemeen heid, dan wil ik toch nog even herinneren aan de reactie die ook de CDA-fractie heeft gegeven toen een tijdje geleden een voorstel kwam van de NLP-fractie om bij tijd en wijle het col lege en collegeleden te evalueren. Ook de CDA-fractie heeft toen gezegd dat dit wat hun betreft niet aan de orde was, de beoordeling vindt plaats in de discussie in de commissieverga dering en bovendien is dat in eerste instantie een aangelegen heid van de fractie waaruit de wethouder afkomstig is. Dus ook wat dat betreft wijkt de CDA-fractie af van uitspraken die nog niet zo lang geleden zijn gedaan. Het moge ook duidelijk zijn dat wij geen behoefte hebben aan de motie die de CDA-fractie heeft ingediend. Ik wil daar toch nog iets van zeggen. Allereerst valt heel erg op dat uit de overwegingen die de CDA- fractie geeft heel moeilijk een link te leggen is met de voor stellen die de CDA-fractie doet. Het verhaal dat de heer Krol heeft gehouden heb je in ieder geval nodig om die link te kunnen leggen. Daarnaast als het gaat om die overwegingen, die hebben te maken met de zaak van de peuterspeelzaal in CamminghaburenDaar is, dat heb ik in het begin al gezegd, een hele uitgebreide discus sie over gevoerd in de Commissie Welzijn. Daar hebben ook frac tieleden van de PvdA, die zitting hebben in de commissie, be hoorlijk kritiek geleverd. De wethouder heeft daar ook gezegd dat er fouten zijn gemaakt. Die discussie is wat dat betreft afgerond in die commissie. Die hoeft wat ons betreft vanavond niet meer aan de orde te komen. Als ik dan kijk naar de voorstellen die de CDA-fractie doet. Ten eerste om binnen vier weken te komen met voorstellen aan gaande waarborgen voor goede, tijdige en objectieve informa tieverstrekking. Dan denk ik, dan kun je nooit met voorstellen komen, dat is een voorwaarde voor het goed functioneren van de politiek. Als de heer Krol zegt dat daar laatst een uitzonde ring op gemaakt is, er is iets mis gegaan met die informatie voorziening, dan is hij weer terug bij de kwestie van de peuterspeelzaal, dat klopt, maar die zaak is afgehandeld en is aan de orde geweest Het tweede voorstel is om een aantal concrete doelstellingen te formuleren met betrekking tot verbetering van de bestuurscul tuur, die binnen een half jaar gerealiseerd kunnen worden. Ik herinner mij dan een nota die wij vorig jaar in de Commissie Bestuur en Middelen hebben gehad, dat was de Nota Bestuurlijke Vernieuwing. Daar zaten in ieder geval twee bijlagen in, kan ik mij herinneren en daarin werden voorstellen gedaan om als raad bijeenkomsten te beleggen waar gesproken zou worden onder andere ook over die bestuurscultuur. De commissie heeft daarmee ingestemd. Ik zou het prima vinden dat dat op niet al te lange termijn ook zal gebeuren, dus dat wat is voorgesteld ook wordt nagekomen. Dat vind ik prima. Maar ik kan mij ook nog herin neren dat ook de CDA-fractie toen in haar reactie zei op zich niet verschrikkelijk veel behoefte te hebben om raadsbreed te gaan praten over bestuurscultuur. Van enthousiasme was in ieder geval geen sprakeDat wou ik toch nog even in herinnering brengen Het moge duidelijk zijn, wij steunen deze motie niet. 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 19