onderzoek boven schools management is ook wel heel bijzonder. Hij dacht dat te dekken uit de post nascholing. Dat kan, zo zei hijomdat het bureau dat het onderzoek doet ook nascholing voor de gemeente verzorgt. Als dat de heldere, doorzichtige en controleerbare financiering is die LIS moet brengen, vreest mijn fractie met grote vreze, mede omdat juist hij de eerstver antwoordelijke is voor LIS. Ik moet tot slot nog een aantal zaken aan de orde stellen die tot de verantwoordelijkheid van wethouder De Jong behoren die helemaal niet uit de verf komen of veel te lang duren. Sinds zijn aantreden is wethouder De Jong verantwoordelijk voor het beleid rond buurt- en dorpshuizen. Ondanks diverse pogingen is hij er nog altijd nog niet in geslaagd een voorstel naar de raad te brengen. De nota Het glazen huis van de PvdA heeft twee jaar op de lijst van toezeggingen van de Commissie Bestuur en Middelen gestaan. Na twee jaar hebben wij het resultaat mogen aanschouwen. Wij hebben ons in alle openheid afgevraagd hoe het mogelijk is dat wij op zoiets simpels zo lang hebben moeten wachten. Natuurlijk, inspraak en dergelijke kost tijd. Maar als wethou der Timmermans in staat is een nota als Leeuwarden Open Stad met heel veel interne en externe insprekers in een redelijk tijd besluit klaar te maken, dat moet dat voor zaken onder wethouder De Jong toch ook mogelijk zijn. De heer De Jong is ook verantwoordelijk voor democratisering en verbeteren van de relatie kiezer - gekozene, een van de speer punten van mijn partijDirect na de installatie van de raad is er een discussie geweest rond het Reglement van Orde. Dit leid de onder andere tot het vragen half-uurtje. Toen is er al een uitgebreid voorstel toegezegd. Toen is ook al gezegd dat in spraak in commissies beter zou worden. In oktober 1994 komt de PAL/GL-fractie daar in de Commissie Bestuur en Middelen op terug. De wethouder zegt wederom toe met voorstellen te zullen komen. Thans is het februari 1996. Mijn fractie is het wachten zat. (De heer HoogeveenEven in het kader van de relatie tus sen kiezer en gekozeneDe heer Jacobse is ook gekozen. Zou hij willen ophouden met de feiten onjuist weer te geven, want er deugt helemaal niets van wat hij hier allemaal weergeeft.) Laten wij dat dan uiteindelijk overlaten aan de beoordeling van de kiezer. Die kan beoordelen wie het bij het juiste eind heeft en hoe het dan wel had moeten zijn. Om het besturingsmodel goed te laten werken zijn er forse in grepen gedaan in het ambtelijk apparaat. Er is een fors budget beschikbaar gesteld. Het is de raad menens. Het nieuwe bestu ringsmodel als onderdeel van LIS vraagt een sterke politieke aansturing door het college, in concreto door de wethouders. Dat is absoluut helder en duidelijk. Mijn fractie heeft op basis van de geschetste geschiedenis meer dan twijfels of wethouder De Jong in staat is die politieke aansturing te geven. Dat is de reden dat wij ook gezegd hebben: het zou verstandig zijn als er in deze raad een discussie zou komen waaruit zou blijken of de heer De Jong nog voldoende steun heeft van deze raad. 40 Het zal duidelijk zijn dat mijn fractie van mening is dat het voor deze stad een goede zaak zou zijn als er sterke wethouders zouden komen, met alle respect voor de heer De Jong, ik heb helemaal niets tegen de persoon De Jong. (De heer Ten Hoeve: Voorzitter, tot voor de vergadering wisten wij niet anders dan dat er gepraat zou worden over de peuterspeelzaalNu hoor ik de heer Jacobse noemen dat u hem maandag gebeld heeft en dat er toen al sprake was van wat hier nu gebeurt. Moet ik daaruit concluderen dat er een soort opzetje tussen de CDA- en de NLP- fractie is gemaakt om onder de vlag van heel iets anders dit hier vanavond naar voren te brengen? Of is mijn conclusie onjuist?) (De VoorzitterIk kan u daar wel antwoord op geven. De heer Jacobse heeft gelijk. In het kader van de voorbereiding van deze raad heb ik namens het college, afgaande op de pers berichten en de heer Jacobse was daar ook terecht gevoelig voor om met mij daarover te spreken, hem de vraag gesteld hoe hij dit als fractie aan de orde wou stellen. Toen was de optie van de heer Jacobse dat hij graag in brede zin over de porte feuille onderwijs wou spreken en hij zou het vragen half-uurtje uitsluitend gebruiken om dat punt aan te kondigen om er in maart over te gaan praten. Toen wist het college wat de NLP- fractie ter zake bedoeldeVervolgens is de schriftelijke vraag van de CDA-fractie gekomen.) (De heer Ten Hoeve: Dat ging over de peuterspeelzaalMoet ik concluderen dat het verhaal dat de heer Jacobse net heeft opgelezen, hij dat vanaf half acht heeft opgeschreven? Voorzitter, u moet er ook bij vertellen dat wij afgelopen maandag ook die tweede optie al op tafel hebben gehad. (De heer Beers: Er is hier niet de peuterspeelzaal en alles wat daarmee annex is aan de orde, hier is bestuurlijke rompslomp en de peuterspeelzaal die daarmee annex is aan de orde. Ik teken daar toch protest tegen aan.) (De heer Ten Hoeve: Het ging ook over bestuurlijke openheid, meende ik.) (De Voorzitter: De heer Jacobse kan het het beste zelf zeggen, want u vraagt in feite via mij aan hem om daar openheid over te geven.) Uit de overschrijding van de bouw van de peuterspeelzaal, de wijze waarop dat is gebracht, waarop wij geïnformeerd zijn, blijkt een en ander maal wat wij ook bij andere zaken in de af gelopen tijden hebben gezien. Op een gegeven moment krijg je dan de situatie dat je zegt: dit is de druppel die de emmer doet overlopen. Dan krijg je dat je zegt: op zichzelf zou het best zo kunnen zijn dat als dit het enige is, dan is er niemand die daar echt zwaar over valt, een foutje moet iedere wethouder kunnen maken. Wij hebben het straks ook over zaken gehad bij Stadsbeheer. Er kunnen fouten gemaakt worden. Maar op het mo ment dat zoiets regelmatig voorkomt, komt er een moment dat je zegt: dit foutje is niet zomaar iets, dit komt uit een bepaald gedrag voortDan mag dat gedrag hier in de vergadering aan de orde komen, want daardoor komt dit soort zaken. De heer Brok: Mansoni heeft ooit eens gezegd: oppositie voeren is de kunst om de tak waarop het college zit zo in te zagen dat men er zelf op kan gaan zitten. Naar de mening van de WD- fractie zagen de NLP- en de CDA-fractie verkeerd. De CDA- 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 21