onderzoek boven schools management is ook wel heel bijzonder.
Hij dacht dat te dekken uit de post nascholing. Dat kan, zo zei
hijomdat het bureau dat het onderzoek doet ook nascholing
voor de gemeente verzorgt. Als dat de heldere, doorzichtige en
controleerbare financiering is die LIS moet brengen, vreest
mijn fractie met grote vreze, mede omdat juist hij de eerstver
antwoordelijke is voor LIS.
Ik moet tot slot nog een aantal zaken aan de orde stellen die
tot de verantwoordelijkheid van wethouder De Jong behoren die
helemaal niet uit de verf komen of veel te lang duren.
Sinds zijn aantreden is wethouder De Jong verantwoordelijk voor
het beleid rond buurt- en dorpshuizen. Ondanks diverse pogingen
is hij er nog altijd nog niet in geslaagd een voorstel naar de
raad te brengen.
De nota Het glazen huis van de PvdA heeft twee jaar op de lijst
van toezeggingen van de Commissie Bestuur en Middelen gestaan.
Na twee jaar hebben wij het resultaat mogen aanschouwen. Wij
hebben ons in alle openheid afgevraagd hoe het mogelijk is dat
wij op zoiets simpels zo lang hebben moeten wachten.
Natuurlijk, inspraak en dergelijke kost tijd. Maar als wethou
der Timmermans in staat is een nota als Leeuwarden Open Stad
met heel veel interne en externe insprekers in een redelijk
tijd besluit klaar te maken, dat moet dat voor zaken onder
wethouder De Jong toch ook mogelijk zijn.
De heer De Jong is ook verantwoordelijk voor democratisering en
verbeteren van de relatie kiezer - gekozene, een van de speer
punten van mijn partijDirect na de installatie van de raad is
er een discussie geweest rond het Reglement van Orde. Dit leid
de onder andere tot het vragen half-uurtje. Toen is er al een
uitgebreid voorstel toegezegd. Toen is ook al gezegd dat in
spraak in commissies beter zou worden. In oktober 1994 komt de
PAL/GL-fractie daar in de Commissie Bestuur en Middelen op
terug. De wethouder zegt wederom toe met voorstellen te zullen
komen. Thans is het februari 1996. Mijn fractie is het wachten
zat. (De heer HoogeveenEven in het kader van de relatie tus
sen kiezer en gekozeneDe heer Jacobse is ook gekozen. Zou hij
willen ophouden met de feiten onjuist weer te geven, want er
deugt helemaal niets van wat hij hier allemaal weergeeft.)
Laten wij dat dan uiteindelijk overlaten aan de beoordeling van
de kiezer. Die kan beoordelen wie het bij het juiste eind heeft
en hoe het dan wel had moeten zijn.
Om het besturingsmodel goed te laten werken zijn er forse in
grepen gedaan in het ambtelijk apparaat. Er is een fors budget
beschikbaar gesteld. Het is de raad menens. Het nieuwe bestu
ringsmodel als onderdeel van LIS vraagt een sterke politieke
aansturing door het college, in concreto door de wethouders.
Dat is absoluut helder en duidelijk. Mijn fractie heeft op
basis van de geschetste geschiedenis meer dan twijfels of
wethouder De Jong in staat is die politieke aansturing te
geven. Dat is de reden dat wij ook gezegd hebben: het zou
verstandig zijn als er in deze raad een discussie zou komen
waaruit zou blijken of de heer De Jong nog voldoende steun
heeft van deze raad.
40
Het zal duidelijk zijn dat mijn fractie van mening is dat het
voor deze stad een goede zaak zou zijn als er sterke wethouders
zouden komen, met alle respect voor de heer De Jong, ik heb
helemaal niets tegen de persoon De Jong. (De heer Ten Hoeve:
Voorzitter, tot voor de vergadering wisten wij niet anders dan
dat er gepraat zou worden over de peuterspeelzaalNu hoor ik
de heer Jacobse noemen dat u hem maandag gebeld heeft en dat er
toen al sprake was van wat hier nu gebeurt. Moet ik daaruit
concluderen dat er een soort opzetje tussen de CDA- en de NLP-
fractie is gemaakt om onder de vlag van heel iets anders dit
hier vanavond naar voren te brengen? Of is mijn conclusie
onjuist?) (De VoorzitterIk kan u daar wel antwoord op geven.
De heer Jacobse heeft gelijk. In het kader van de voorbereiding
van deze raad heb ik namens het college, afgaande op de pers
berichten en de heer Jacobse was daar ook terecht gevoelig voor
om met mij daarover te spreken, hem de vraag gesteld hoe hij
dit als fractie aan de orde wou stellen. Toen was de optie van
de heer Jacobse dat hij graag in brede zin over de porte
feuille onderwijs wou spreken en hij zou het vragen half-uurtje
uitsluitend gebruiken om dat punt aan te kondigen om er in
maart over te gaan praten. Toen wist het college wat de NLP-
fractie ter zake bedoeldeVervolgens is de schriftelijke vraag
van de CDA-fractie gekomen.) (De heer Ten Hoeve: Dat ging over
de peuterspeelzaalMoet ik concluderen dat het verhaal dat de
heer Jacobse net heeft opgelezen, hij dat vanaf half acht heeft
opgeschreven?
Voorzitter, u moet er ook bij vertellen dat wij afgelopen
maandag ook die tweede optie al op tafel hebben gehad. (De heer
Beers: Er is hier niet de peuterspeelzaal en alles wat daarmee
annex is aan de orde, hier is bestuurlijke rompslomp en de
peuterspeelzaal die daarmee annex is aan de orde. Ik teken daar
toch protest tegen aan.) (De heer Ten Hoeve: Het ging ook over
bestuurlijke openheid, meende ik.) (De Voorzitter: De heer
Jacobse kan het het beste zelf zeggen, want u vraagt in feite
via mij aan hem om daar openheid over te geven.)
Uit de overschrijding van de bouw van de peuterspeelzaal, de
wijze waarop dat is gebracht, waarop wij geïnformeerd zijn,
blijkt een en ander maal wat wij ook bij andere zaken in de af
gelopen tijden hebben gezien. Op een gegeven moment krijg je
dan de situatie dat je zegt: dit is de druppel die de emmer
doet overlopen. Dan krijg je dat je zegt: op zichzelf zou het
best zo kunnen zijn dat als dit het enige is, dan is er niemand
die daar echt zwaar over valt, een foutje moet iedere wethouder
kunnen maken. Wij hebben het straks ook over zaken gehad bij
Stadsbeheer. Er kunnen fouten gemaakt worden. Maar op het mo
ment dat zoiets regelmatig voorkomt, komt er een moment dat je
zegt: dit foutje is niet zomaar iets, dit komt uit een bepaald
gedrag voortDan mag dat gedrag hier in de vergadering aan de
orde komen, want daardoor komt dit soort zaken.
De heer Brok: Mansoni heeft ooit eens gezegd: oppositie voeren
is de kunst om de tak waarop het college zit zo in te zagen dat
men er zelf op kan gaan zitten. Naar de mening van de WD-
fractie zagen de NLP- en de CDA-fractie verkeerd. De CDA-
41