Uit het verhaal dat tot nu toe naar buiten is gekomen blijkt
tevens dat het betaald voetbal een forse recette krijgt als
gevolg van deze plannen. Voor Sportclub Cambuur betekent dit
dat er gedacht kan worden aan bijna f 3 miljoen op jaarbasis,
dus puur aan extra inkomsten. In onze gemeentebegroting staat
indirect aan kapitaallasten voor Cambuur een bedrag genoteerd
van zo'n f 8 ton. Wij sturen daar geen rekening van, want in
wezen is dat een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan Cambuur
vanwege de gedane investeringen. Voorts worden er in het kader
van openbare orde tamelijk veel veiligheidsmaatregelen genomen
die de burgers ook geld kosten.
Mochten al deze plannen doorgaan (de CDA-fractie hoopt dat niet
en gezien het losgebroken tumult wordt het ook niet meer ver
wacht) dan zal het gemeentebestuur in onze ogen met het bestuur
van Cambuur om de tafel moeten gaan zitten om over de situatie
nieuwe afspraken te maken. Er zal dan sprake moeten zijn van
een nieuwe verhouding met Cambuur, de meevaller zal ook voor de
gemeente moeten gelden. Dat zal zeker ook het geval moeten zijn
met nieuwe investeringen. (De heer Den Oudsten: Ik begrijp dat
de heer Bilker de last als burger van Leeuwarden niet wil, maar
de opbrengst als bestuurder wel?) Nee, wij vinden het noodzake
lijk dat op dit moment al dit soort signalen wordt uitgezon
den, omdat het inderdaad alleen maar ten nadele kan gaan van de
burger als deze plannen voortgang vinden, en dat mag op geen
enkele wijze geschieden, noch in het ene noch in het andere
geval
Mevrouw Van Ammers (weth.)Naar aanleiding van de opmerkingen
die de heer Bilker heeft gemaakt over de investeringen die wij
enkele jaren geleden in het stadion van Cambuur hebben gedaan.
Enkele jaren geleden heeft de gemeenteraad besloten tot de in
vesteringen in het nieuwe stadion. De investeringen liepen op
tot zo1n f 7 a f 8 miljoen. Dat wij dit bedrag als kapitaal-
last op dit moment nog in de boeken hebben staan, is een keus
van ons destijds. Ik denk niet dat het juist zou zijn daar nu
op terug te komen.
Ik kan mij voorstellen dat je een andere houding naar Sportclub
Cambuur inneemt nu je weet dat de club in de toekomst waar
schijnlijk een stuk kapitaalkrachtiger zal zijn en ook een
apart budget heeft voor investeringen in de infrastructuur. Ik
kan mij voorstellen dat wij daar in de toekomst rekening mee
zullen houden.
De heer Timmermans (weth.)De heer Bilker heeft gelijk dat de
gemeente toen wij Telekabel verkochten aan NUON in het contract
een passage heeft opgenomen dat gedurende vijf jaar na over
name (1-1-'95) er geen tariefsstijgingen zullen plaatsvinden
anders dan de stijging van het normale prijsindexcijfer voor
gezinsconsumptie. Dat zou dus betekenen dat wij tot 2000 in
feite van een autonome beslissing van NUON uitgezonderd zullen
worden als het gaat om de verhoging van de tarieven. Dat laat
onverlet dat de kabelexploitant natuurlijk altijd de mogelijk
heid heeft om het signaal niet door te geven, maar dat is een
4
landelijke discussie die wij maar moeten afwachten.
(De heer Timmermans heeft intussen een rectificatie gestuurd
over de termijn, die moet niet zijn vijf jaar maar drie jaar.)
De Voorzitter: Ter zake van de openbare orde zal ik als korps
beheerder buiten de gemeentebegroting om proberen de financiële
aspecten van openbare orde in de gaten te houden.
De heer Van Olffen: Ik heb vrijdagmiddag een vraag aangemeld
over een zogenaamde koude toeslag. Ik was op dat moment nog
niet op de hoogte dat de CDA-fractie daar al schriftelijke
vragen over had gesteld. Ik zal toch die vraag maar stellen,
omdat ik begrijp uit de vraagstelling van de CDA-fractie dat
wij een iets andere benadering hebben. Wij zouden graag willen
zien dat wij een koudetoeslag toe kennen aan de hand van de
afrekening, omdat je naar ons idee dan een zuiverder beeld
krijgt over de verhoogde energierekening dan dat je een vast
bedrag van f 50,- geeft, wat de CDA-fractie vraagt. Wij zouden
graag de koppeling gelegd willen zien met de eindafrekening van
de Frigem.
De Voorzitter: De heer Beers heeft vanochtend gemeld over dit
punt ook kort te willen spreken. Het is dezelfde strekking,
maar ik geef hem toch graag de gelegenheid.
De heer Beers: Dat lijkt mij verder niet nodig, de heer Van
Olffen heeft precies onze vraag verwoord.
De heer Brinks (weth.)Het antwoord op deze vraag is gelukkig
heel eenvoudig. Als mensen zeggen dat zij extreem hoge uitgaven
hebben gehad en dat is bijvoorbeeld te wijten aan een koude
winter, dan kan men een beroep doen op de bijzondere bijstand.
Dat is bestaand beleid. Ik moet daarbij zeggen dat wij dit doen
op basis van de jaar afrekening, omdat je dan ook kunt zien of
er extra uitgaven zijn gedaan in zo'n jaar of niet. Er wordt nu
wel gezegd dat wij anderhalf a twee maanden ontzettend veel kou
hebben gehad, maar wij hebben ook een lange nazomer gehad en
wij weten nog niet wanneer de lente begint. Je weet dus niet
exact of er nu extra uitgaven worden gedaan voor verwarming.
Daarom hebben wij gezegd dat wij het doen op basis van de jaar
afrekening. Als je, zoals de CDA-fractie zegt, forfaitair
iedereen f 50,- wilt geven die op een minimum inkomen
aangewezen is, dan verwijs ik naar een volgend punt op de
agenda, namelijk de evaluatie Commissie Minimabeleid waarin
geconstateerd is dat er ongeveer 11.000 huishoudens zijn die
van een minimum inkomen moeten rondkomen. Wil je aan hen f 50,-
geven, dan zit je dus aan een bedrag van f 5,5 ton vast
eenmalig, wat uit de bijzondere bijstand zou moeten komen.
Iedereen weet dat de druk op de bijzondere bijstand al
bijzonder groot is.
5