Uit het verhaal dat tot nu toe naar buiten is gekomen blijkt tevens dat het betaald voetbal een forse recette krijgt als gevolg van deze plannen. Voor Sportclub Cambuur betekent dit dat er gedacht kan worden aan bijna f 3 miljoen op jaarbasis, dus puur aan extra inkomsten. In onze gemeentebegroting staat indirect aan kapitaallasten voor Cambuur een bedrag genoteerd van zo'n f 8 ton. Wij sturen daar geen rekening van, want in wezen is dat een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan Cambuur vanwege de gedane investeringen. Voorts worden er in het kader van openbare orde tamelijk veel veiligheidsmaatregelen genomen die de burgers ook geld kosten. Mochten al deze plannen doorgaan (de CDA-fractie hoopt dat niet en gezien het losgebroken tumult wordt het ook niet meer ver wacht) dan zal het gemeentebestuur in onze ogen met het bestuur van Cambuur om de tafel moeten gaan zitten om over de situatie nieuwe afspraken te maken. Er zal dan sprake moeten zijn van een nieuwe verhouding met Cambuur, de meevaller zal ook voor de gemeente moeten gelden. Dat zal zeker ook het geval moeten zijn met nieuwe investeringen. (De heer Den Oudsten: Ik begrijp dat de heer Bilker de last als burger van Leeuwarden niet wil, maar de opbrengst als bestuurder wel?) Nee, wij vinden het noodzake lijk dat op dit moment al dit soort signalen wordt uitgezon den, omdat het inderdaad alleen maar ten nadele kan gaan van de burger als deze plannen voortgang vinden, en dat mag op geen enkele wijze geschieden, noch in het ene noch in het andere geval Mevrouw Van Ammers (weth.)Naar aanleiding van de opmerkingen die de heer Bilker heeft gemaakt over de investeringen die wij enkele jaren geleden in het stadion van Cambuur hebben gedaan. Enkele jaren geleden heeft de gemeenteraad besloten tot de in vesteringen in het nieuwe stadion. De investeringen liepen op tot zo1n f 7 a f 8 miljoen. Dat wij dit bedrag als kapitaal- last op dit moment nog in de boeken hebben staan, is een keus van ons destijds. Ik denk niet dat het juist zou zijn daar nu op terug te komen. Ik kan mij voorstellen dat je een andere houding naar Sportclub Cambuur inneemt nu je weet dat de club in de toekomst waar schijnlijk een stuk kapitaalkrachtiger zal zijn en ook een apart budget heeft voor investeringen in de infrastructuur. Ik kan mij voorstellen dat wij daar in de toekomst rekening mee zullen houden. De heer Timmermans (weth.)De heer Bilker heeft gelijk dat de gemeente toen wij Telekabel verkochten aan NUON in het contract een passage heeft opgenomen dat gedurende vijf jaar na over name (1-1-'95) er geen tariefsstijgingen zullen plaatsvinden anders dan de stijging van het normale prijsindexcijfer voor gezinsconsumptie. Dat zou dus betekenen dat wij tot 2000 in feite van een autonome beslissing van NUON uitgezonderd zullen worden als het gaat om de verhoging van de tarieven. Dat laat onverlet dat de kabelexploitant natuurlijk altijd de mogelijk heid heeft om het signaal niet door te geven, maar dat is een 4 landelijke discussie die wij maar moeten afwachten. (De heer Timmermans heeft intussen een rectificatie gestuurd over de termijn, die moet niet zijn vijf jaar maar drie jaar.) De Voorzitter: Ter zake van de openbare orde zal ik als korps beheerder buiten de gemeentebegroting om proberen de financiële aspecten van openbare orde in de gaten te houden. De heer Van Olffen: Ik heb vrijdagmiddag een vraag aangemeld over een zogenaamde koude toeslag. Ik was op dat moment nog niet op de hoogte dat de CDA-fractie daar al schriftelijke vragen over had gesteld. Ik zal toch die vraag maar stellen, omdat ik begrijp uit de vraagstelling van de CDA-fractie dat wij een iets andere benadering hebben. Wij zouden graag willen zien dat wij een koudetoeslag toe kennen aan de hand van de afrekening, omdat je naar ons idee dan een zuiverder beeld krijgt over de verhoogde energierekening dan dat je een vast bedrag van f 50,- geeft, wat de CDA-fractie vraagt. Wij zouden graag de koppeling gelegd willen zien met de eindafrekening van de Frigem. De Voorzitter: De heer Beers heeft vanochtend gemeld over dit punt ook kort te willen spreken. Het is dezelfde strekking, maar ik geef hem toch graag de gelegenheid. De heer Beers: Dat lijkt mij verder niet nodig, de heer Van Olffen heeft precies onze vraag verwoord. De heer Brinks (weth.)Het antwoord op deze vraag is gelukkig heel eenvoudig. Als mensen zeggen dat zij extreem hoge uitgaven hebben gehad en dat is bijvoorbeeld te wijten aan een koude winter, dan kan men een beroep doen op de bijzondere bijstand. Dat is bestaand beleid. Ik moet daarbij zeggen dat wij dit doen op basis van de jaar afrekening, omdat je dan ook kunt zien of er extra uitgaven zijn gedaan in zo'n jaar of niet. Er wordt nu wel gezegd dat wij anderhalf a twee maanden ontzettend veel kou hebben gehad, maar wij hebben ook een lange nazomer gehad en wij weten nog niet wanneer de lente begint. Je weet dus niet exact of er nu extra uitgaven worden gedaan voor verwarming. Daarom hebben wij gezegd dat wij het doen op basis van de jaar afrekening. Als je, zoals de CDA-fractie zegt, forfaitair iedereen f 50,- wilt geven die op een minimum inkomen aangewezen is, dan verwijs ik naar een volgend punt op de agenda, namelijk de evaluatie Commissie Minimabeleid waarin geconstateerd is dat er ongeveer 11.000 huishoudens zijn die van een minimum inkomen moeten rondkomen. Wil je aan hen f 50,- geven, dan zit je dus aan een bedrag van f 5,5 ton vast eenmalig, wat uit de bijzondere bijstand zou moeten komen. Iedereen weet dat de druk op de bijzondere bijstand al bijzonder groot is. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 3