Het is bestaand beleid en iedereen die er gebruik van wil ma ken, kan er gebruik van maken. (De heer Van Olffen: Begrijp ik hier nu goed uit dat het sowieso te allen tijde mogelijk is om bij extreme uitgaven (dus ook voor hoge energierekeningen) een beroep te doen op de bijzondere bijstand? Dat is voor mij een novum.) Hiervoor geldt een even simpel antwoord. Op het moment dat er mensen zijn die wegens medische redenen extra moeten stoken in vergelijking met anderen in dezelfde soort woningen, dan kan er een beroep gedaan worden op de bijzondere bijstand. Dus ook in dat soort gevallen. Mevrouw Tiemersma: Leeuwarden is op dit moment één van de 19 steden die geld zullen krijgen uit de pot van f 2,7 miljard voor het Grote Stedenbeleid. Wij weten allemaal dat dat geld belangrijk is voor Leeuwarden. De afgelopen jaren hebben meer dere wethouders zich ingezet om hiervoor in aanmerking te komen. Nu lijkt er zich een meerderheid in de Tweede Kamer af te tekenen die in tegenstelling tot het huidige kabinetsvoor stel het aantal steden dat geld kan krijgen uit deze pot wil vergroten. Wij hebben daar grote moeite mee. De spoeling wordt dunner en de oorspronkelijke doelstellingen van het Grote Ste denbeleid kunnen worden aangetast. Wij vinden dan ook dat wij moeten proberen om de partijen in de Tweede Kamer hiervan te overtuigen. In de eerste plaats zullen wij dat als fracties in de raad moeten doen. Wij willen de fracties in de raad dan ook oproepen om hierover de eigen Tweede Kamer fractie te benade ren. Wij zullen dat zeker doen. Daarnaast wil ik ook het colle ge vragen om namens de raad actie te ondernemen. Dat zou onzes inziens kunnen door middel van een brief namens de raad aan de Tweede Kamer fracties waarin wij als gemeentebestuur van Leeuwarden uiteen zetten waarom het aantal steden onzes inziens niet zou moeten worden vergroot. Graag een reactie van het college hierop. Mevrouw De Haan (weth.): Het is duidelijk dat in de Kamer druk wordt uitgeoefend om van de minister een heel precies beeld te krijgen waarom deze 19 steden wel en een aantal min of meer vergelijkbare steden, zoals Leiden en Dordrecht enz., niet. Die druk is groot. Tot nu toe heeft Staatssecretaris Kohnstam, ook namens het Kabinet, heel nadrukkelijk gezegd dat hij dat niet van plan is, precies om dezelfde reden die mevrouw Tiemersma naar voren brengt. Als je echt resultaat wilt boeken op het Grote Stedenbeleid, dan moet je keuzes durven maken en dan moet je je geld ook specifiek inzetten. Als je dat laat verwateren over nog veel meer gemeenten dan zijn de resultaten dus ook navenant. Wij hebben dit vanochtend nog even gecheckt bij het ministerie zelf, maar die houden van hun kan de poot stijf. Dat neemt niet weg dat politiek gezien de Kamer wel degelijk onder druk staat en die druk ook richting Kabinet opvoert De vraag van mevrouw Tiemersma is hoe wij daar wat aan kunnen doen. Daar moet misschien over gelobbyd worden. Ik zou het uit stekend vinden als fracties richting hun eigen fractie dat ook doen. In die zin zou ik haar verhaal alleen maar willen onder 6 steunen. Namens de gemeente Leeuwarden zit ik er heel erg over te twijfelen. Ik denk dat wij als grote 15 dit beleid voor el kaar hebben gekregen juist omdat wij elkaar zo bij de hand heb ben gehouden en geen solistische acties hebben gevoerd. Wij hebben voortdurend namens de 15 overleg gevoerd met het Kabinet en met de staatssecretaris. Ik zou ook veel meer voelen voor samen met de 15 nog eens de lobby extra inzetten richting Tweede Kamer en richting het Kabinet om toch vooral vast te houden, dan als gemeente Leeuwarden zelf een brief te sturen. Ik denk dat het effectiever is om dat samen met de 15 te doen. In die zin zou ik ook heel graag (ik heb volgende week weer overleg in Arnhem met de G15) dit punt nog eens aankaarten of het zin heeft om nog eens gezamenlijk extra te lobbyen. Daar hebben wij ook een groep voor, dat is beter dan als de gemeente Leeuwarden op de solo-toer zou gaan, omdat dat het proces dat wij gezamenlijk zijn ingegaan eigenlijk een beetje zou door kruisen. Ik zou meer voelen voor met de vijftien samen nog eens extra te lobbyen, aangevuld met wat fracties zelf kunnen doen, dan als gemeente apart een brief sturen. Maar dat het nodig is om de blijven lobbyen ben ik met mevrouw Tiemersma eens. (Mevrouw TiemersmaIk kan mij heel goed vinden in de argumen tatie van de wethouder. Het punt van het benaderen van de eigen Tweede Kamer-fractie blijft staan. In B. kan ik helemaal met de wethouder meegaan. Punt 2 De notulen van de vergadering van 13 november worden ongewij zigd vastgesteld. Punt 3 Rondgezonden mededelingen. Sub A tot en met D.l. Deze berichten, brieven en uitspraak worden voor kennisgeving aangenomen Sub E1 De hear De Jong: It docht bliken dat de Nieuweburen, Breed- straat, Sacrementstraat en omjouwing wat weisakket yn üngeun- stige sin. Der binne saneamde negative üntwikkelingenIk fer- wiis ek even nei üs brief oer de tanimmende seksindüstry yn de buert. Ik woe wite wanneart wy de reaksjes temjitte sjen kinne op dizze brief en op üs brief dêr't wy ek noch hieltyd op wachtsje 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 4