Het is bestaand beleid en iedereen die er gebruik van wil ma
ken, kan er gebruik van maken. (De heer Van Olffen: Begrijp ik
hier nu goed uit dat het sowieso te allen tijde mogelijk is om
bij extreme uitgaven (dus ook voor hoge energierekeningen) een
beroep te doen op de bijzondere bijstand? Dat is voor mij een
novum.) Hiervoor geldt een even simpel antwoord. Op het moment
dat er mensen zijn die wegens medische redenen extra moeten
stoken in vergelijking met anderen in dezelfde soort woningen,
dan kan er een beroep gedaan worden op de bijzondere bijstand.
Dus ook in dat soort gevallen.
Mevrouw Tiemersma: Leeuwarden is op dit moment één van de 19
steden die geld zullen krijgen uit de pot van f 2,7 miljard
voor het Grote Stedenbeleid. Wij weten allemaal dat dat geld
belangrijk is voor Leeuwarden. De afgelopen jaren hebben meer
dere wethouders zich ingezet om hiervoor in aanmerking te
komen. Nu lijkt er zich een meerderheid in de Tweede Kamer af
te tekenen die in tegenstelling tot het huidige kabinetsvoor
stel het aantal steden dat geld kan krijgen uit deze pot wil
vergroten. Wij hebben daar grote moeite mee. De spoeling wordt
dunner en de oorspronkelijke doelstellingen van het Grote Ste
denbeleid kunnen worden aangetast. Wij vinden dan ook dat wij
moeten proberen om de partijen in de Tweede Kamer hiervan te
overtuigen. In de eerste plaats zullen wij dat als fracties in
de raad moeten doen. Wij willen de fracties in de raad dan ook
oproepen om hierover de eigen Tweede Kamer fractie te benade
ren. Wij zullen dat zeker doen. Daarnaast wil ik ook het colle
ge vragen om namens de raad actie te ondernemen. Dat zou onzes
inziens kunnen door middel van een brief namens de raad aan de
Tweede Kamer fracties waarin wij als gemeentebestuur van
Leeuwarden uiteen zetten waarom het aantal steden onzes inziens
niet zou moeten worden vergroot.
Graag een reactie van het college hierop.
Mevrouw De Haan (weth.): Het is duidelijk dat in de Kamer druk
wordt uitgeoefend om van de minister een heel precies beeld te
krijgen waarom deze 19 steden wel en een aantal min of meer
vergelijkbare steden, zoals Leiden en Dordrecht enz., niet. Die
druk is groot. Tot nu toe heeft Staatssecretaris Kohnstam, ook
namens het Kabinet, heel nadrukkelijk gezegd dat hij dat niet
van plan is, precies om dezelfde reden die mevrouw Tiemersma
naar voren brengt. Als je echt resultaat wilt boeken op het
Grote Stedenbeleid, dan moet je keuzes durven maken en dan moet
je je geld ook specifiek inzetten. Als je dat laat verwateren
over nog veel meer gemeenten dan zijn de resultaten dus ook
navenant. Wij hebben dit vanochtend nog even gecheckt bij het
ministerie zelf, maar die houden van hun kan de poot stijf. Dat
neemt niet weg dat politiek gezien de Kamer wel degelijk onder
druk staat en die druk ook richting Kabinet opvoert
De vraag van mevrouw Tiemersma is hoe wij daar wat aan kunnen
doen. Daar moet misschien over gelobbyd worden. Ik zou het uit
stekend vinden als fracties richting hun eigen fractie dat ook
doen. In die zin zou ik haar verhaal alleen maar willen onder
6
steunen. Namens de gemeente Leeuwarden zit ik er heel erg over
te twijfelen. Ik denk dat wij als grote 15 dit beleid voor el
kaar hebben gekregen juist omdat wij elkaar zo bij de hand heb
ben gehouden en geen solistische acties hebben gevoerd. Wij
hebben voortdurend namens de 15 overleg gevoerd met het Kabinet
en met de staatssecretaris. Ik zou ook veel meer voelen voor
samen met de 15 nog eens de lobby extra inzetten richting
Tweede Kamer en richting het Kabinet om toch vooral vast te
houden, dan als gemeente Leeuwarden zelf een brief te sturen.
Ik denk dat het effectiever is om dat samen met de 15 te doen.
In die zin zou ik ook heel graag (ik heb volgende week weer
overleg in Arnhem met de G15) dit punt nog eens aankaarten of
het zin heeft om nog eens gezamenlijk extra te lobbyen. Daar
hebben wij ook een groep voor, dat is beter dan als de gemeente
Leeuwarden op de solo-toer zou gaan, omdat dat het proces dat
wij gezamenlijk zijn ingegaan eigenlijk een beetje zou door
kruisen. Ik zou meer voelen voor met de vijftien samen nog eens
extra te lobbyen, aangevuld met wat fracties zelf kunnen doen,
dan als gemeente apart een brief sturen. Maar dat het nodig is
om de blijven lobbyen ben ik met mevrouw Tiemersma eens.
(Mevrouw TiemersmaIk kan mij heel goed vinden in de argumen
tatie van de wethouder. Het punt van het benaderen van de eigen
Tweede Kamer-fractie blijft staan. In B. kan ik helemaal met de
wethouder meegaan.
Punt 2
De notulen van de vergadering van 13 november worden ongewij
zigd vastgesteld.
Punt 3
Rondgezonden mededelingen.
Sub A tot en met D.l.
Deze berichten, brieven en uitspraak worden voor kennisgeving
aangenomen
Sub E1
De hear De Jong: It docht bliken dat de Nieuweburen, Breed-
straat, Sacrementstraat en omjouwing wat weisakket yn üngeun-
stige sin. Der binne saneamde negative üntwikkelingenIk fer-
wiis ek even nei üs brief oer de tanimmende seksindüstry yn de
buert. Ik woe wite wanneart wy de reaksjes temjitte sjen kinne
op dizze brief en op üs brief dêr't wy ek noch hieltyd op
wachtsje
7