ware aanschaf. Ik heb daar al van gezegd dat het deel uitmaakt
van de uitvoering. Dat is op zich geen prioriteit.
Wij willen tot slot de commissie bedanken voor hun inzet. De
leden van deze commissie bedanken voor de tijd die er aan ge
spendeerd is, maar vooral de zorg die er aan besteed is. Ik
denk dat wij op de goede weg zijn met dit rapport, maar het
moet een handreiking zijn voor het komende beleid waar wij
voortdurend bij betrokken zijn.
De heer KoopsZoveel waardering als er is voor de aanpak van
de commissie, zoveel afschuw en verontrusting is er bij onze
fractie over de situatie van de Leeuwarder minima. Anno 1995
moet bijna een kwart van de Leeuwarder bevolking rondkomen van
het sociaal minimum. Dan is er nog de grote groep die net boven
het sociaal minimum leeft. Dat grote en vrijwel constante aan
tal is ondanks verschuivingen in de samenstellingen veel te
hoog. Bijna 50% van de minima zegt zich bovendien ook nog eens
te schamen voor hun positie. Ik herhaal hier, ik heb dat in de
commissie ook gezegd, dat het niet de minima zijn die zich moe
ten schamen, maar de samenleving en de politiek die tot nu toe
onmachtig blijken in de positie van de minima met structurele
en samenhangende maatregelen verbeteringen te brengen. Uit het
rapport blijkt dat Leeuwarden tot nu toe een middenpositie in
neemt als het gaat om veel voorzieningen voor de minima. Aan de
ene kant een compliment, aan de andere kant een constatering
die tot beter dwingt. De beste manier om armoede te bestrijden
blijft werk. Het perspectief op betaalde arbeid in de zin van
regulier en additioneel werk blijft dan ook geïntensiveerd
speerpunt voor onze fractie en voor Leeuwarden. Het Grote
Stedenbeleid helpt daarbij
Hoewel de gemeente een bijdrage kan leveren aan het verbeteren
van de positie van de minima, moet deze bijdrage ook weer niet
worden overschat. Volgens deskundigen betreft de invloed van de
gemeente op de positie en de problematiek van de minima niet
meer dan 10%. Dit feit noopt de PvdA-fractie enerzijds tot het
doen van een maximale inspanning, om de mogelijkheden die de
gemeente heeft, de 10%, maximaal te benutten, anderzijds noopt
het tot een zekere bescheidenheid. Voor dat deel waarop de raad
invloed kan uitoefenen op verbeteringen kunnen de Leeuwarder
minima echter op de Partij van de Arbeid rekenen. De fractie
heeft al meermalen uitgesproken dat de middelen die voor de
minima beschikbaar zijn ook daar terecht moeten blijven komen.
Het ontstaan of kweken van overschotten in fondsen en derge
lijke in deze sector is taboe.
Over het grote deel van de minimaproblematiek waarop de ge
meenten geen directe invloed heeft, moet de raad wellicht meer
dan tot nu toe in het openbaar signalen afgeven naar de rijks
overheid. Mijn fractie stelt dan ook voor om het rapport en de
conclusies alsmede een overzicht van de knelpunten, veroorzaakt
door landelijk beleid zoals te hoge woonlasten, de hoge ener
giekosten en milieuheffingen, door te sturen aan minister
Melkert. Graag horen wij of u voornemens bent dit te doen dan
14
wel of u dat reeds heeft gedaan.
Het is plezierig om te constateren dat de raad bij het stellen
van prioriteiten goed heeft geluisterd naar de inbreng van
maatschappelijke instellingen. Van de 29 aanbevelingen heeft de
PvdA-fractie er zeven prioriteit gegeven als het om de uitwer
king gaat. De raadscommissie heeft tevens prioriteit gegeven
aan de aanschaf van benodigde software, onze fractie (de heer
Bilker gaf dat ook al aan) heeft tegen deze technische en uit
voeringsprioriteit geen bezwaar.
De PvdA-fractie stelt vast dat er nogal wat geldmiddelen nodig
zijn om de acht prioriteiten uit te voeren.
Onze fractie is niet alleen bereid na te denken over herschik
king van middelen binnen de reeds bestaande middelen voor de
minima, maar wil tevens kijken naar verschuivingen binnen de
totale gemeentebegroting. De fractie is ook bereid naar extra
middelen te zoeken in het kader van de Perspectiefnota 1997 en
zelfs te bezien of en in hoeverre oud beleid moet worden inge
ruild voor nieuw beleid op het terrein van de minima. De PvdA-
fractie vindt dus dat het minimabeleid extra geld mag kosten,
maar de fractie denkt wel dat het goed is niet de verwachting
naar de minima te wekken dat alle prioriteiten voluit kunnen
worden gehonoreerd en uitgevoerd, omdat dat vrijwel zeker veel
te veel middelen vraagt. Niemand weet namelijk exact hoeveel
extra geld de verschillende maatregelen gaan kosten en het
kweken van tekorten in deze sector komt zeker niet ten goede
van de minima
De PvdA-fractie herhaalt hierbij de vraag of het college al
inzicht heeft in de benodigde middelen, gelet op de gedane
toezegging daarop nog voor de Perspectiefnota 1997 terug te
komen
Ik wou mij hier niet uitputten door het nogmaals ingaan op de
voorlopige invullingen die wij hebben aangegeven ten aanzien
van de ver-schillende onderdelen, ik wou daar maar verwijzen
naar het verslag van de raadsadviescommissie
Mevrouw De Bruin: De fractie van PAL/GL is blij dat deze eva
luatie er ligt. Wij zijn niet blij met de uitkomsten van het
onderzoek, maar wel met de aanzet die hier gegeven wordt voor
een adequaat minimabeleid in de toekomst van de gemeente
Leeuwarden
Wanneer 23% van de inwoners in de gemeente moet rondkomen van
een minimumuitkering en wanneer maar liefst 48% van de uitke
ringsgerechtigden - en dat is misschien wel het meest schok
kende cijfer uit deze rapportage - zich schamen voor het feit
dat zij een uitkering ontvangen, dan is de noodzaak groot om
iets te doen. De belangrijkste conclusie, die verbonden kan
worden aan dit evaluatierapport, is dat er nog veel werk te
verrichten valt, voor onszelf en voor alle betrokken instan
ties. Als gemeente hebben wij tal van instrumenten die wij
kunnen gebruiken om de mensen die het het slechts hebben
enigszins te ontzien. In het evaluatierapport worden de meeste
middelen stuk voor stuk langs gelopen en beoordeeld op hun
effectiviteit. De meerwaarde is dat de gebruikers zelf deze
15