ware aanschaf. Ik heb daar al van gezegd dat het deel uitmaakt van de uitvoering. Dat is op zich geen prioriteit. Wij willen tot slot de commissie bedanken voor hun inzet. De leden van deze commissie bedanken voor de tijd die er aan ge spendeerd is, maar vooral de zorg die er aan besteed is. Ik denk dat wij op de goede weg zijn met dit rapport, maar het moet een handreiking zijn voor het komende beleid waar wij voortdurend bij betrokken zijn. De heer KoopsZoveel waardering als er is voor de aanpak van de commissie, zoveel afschuw en verontrusting is er bij onze fractie over de situatie van de Leeuwarder minima. Anno 1995 moet bijna een kwart van de Leeuwarder bevolking rondkomen van het sociaal minimum. Dan is er nog de grote groep die net boven het sociaal minimum leeft. Dat grote en vrijwel constante aan tal is ondanks verschuivingen in de samenstellingen veel te hoog. Bijna 50% van de minima zegt zich bovendien ook nog eens te schamen voor hun positie. Ik herhaal hier, ik heb dat in de commissie ook gezegd, dat het niet de minima zijn die zich moe ten schamen, maar de samenleving en de politiek die tot nu toe onmachtig blijken in de positie van de minima met structurele en samenhangende maatregelen verbeteringen te brengen. Uit het rapport blijkt dat Leeuwarden tot nu toe een middenpositie in neemt als het gaat om veel voorzieningen voor de minima. Aan de ene kant een compliment, aan de andere kant een constatering die tot beter dwingt. De beste manier om armoede te bestrijden blijft werk. Het perspectief op betaalde arbeid in de zin van regulier en additioneel werk blijft dan ook geïntensiveerd speerpunt voor onze fractie en voor Leeuwarden. Het Grote Stedenbeleid helpt daarbij Hoewel de gemeente een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de positie van de minima, moet deze bijdrage ook weer niet worden overschat. Volgens deskundigen betreft de invloed van de gemeente op de positie en de problematiek van de minima niet meer dan 10%. Dit feit noopt de PvdA-fractie enerzijds tot het doen van een maximale inspanning, om de mogelijkheden die de gemeente heeft, de 10%, maximaal te benutten, anderzijds noopt het tot een zekere bescheidenheid. Voor dat deel waarop de raad invloed kan uitoefenen op verbeteringen kunnen de Leeuwarder minima echter op de Partij van de Arbeid rekenen. De fractie heeft al meermalen uitgesproken dat de middelen die voor de minima beschikbaar zijn ook daar terecht moeten blijven komen. Het ontstaan of kweken van overschotten in fondsen en derge lijke in deze sector is taboe. Over het grote deel van de minimaproblematiek waarop de ge meenten geen directe invloed heeft, moet de raad wellicht meer dan tot nu toe in het openbaar signalen afgeven naar de rijks overheid. Mijn fractie stelt dan ook voor om het rapport en de conclusies alsmede een overzicht van de knelpunten, veroorzaakt door landelijk beleid zoals te hoge woonlasten, de hoge ener giekosten en milieuheffingen, door te sturen aan minister Melkert. Graag horen wij of u voornemens bent dit te doen dan 14 wel of u dat reeds heeft gedaan. Het is plezierig om te constateren dat de raad bij het stellen van prioriteiten goed heeft geluisterd naar de inbreng van maatschappelijke instellingen. Van de 29 aanbevelingen heeft de PvdA-fractie er zeven prioriteit gegeven als het om de uitwer king gaat. De raadscommissie heeft tevens prioriteit gegeven aan de aanschaf van benodigde software, onze fractie (de heer Bilker gaf dat ook al aan) heeft tegen deze technische en uit voeringsprioriteit geen bezwaar. De PvdA-fractie stelt vast dat er nogal wat geldmiddelen nodig zijn om de acht prioriteiten uit te voeren. Onze fractie is niet alleen bereid na te denken over herschik king van middelen binnen de reeds bestaande middelen voor de minima, maar wil tevens kijken naar verschuivingen binnen de totale gemeentebegroting. De fractie is ook bereid naar extra middelen te zoeken in het kader van de Perspectiefnota 1997 en zelfs te bezien of en in hoeverre oud beleid moet worden inge ruild voor nieuw beleid op het terrein van de minima. De PvdA- fractie vindt dus dat het minimabeleid extra geld mag kosten, maar de fractie denkt wel dat het goed is niet de verwachting naar de minima te wekken dat alle prioriteiten voluit kunnen worden gehonoreerd en uitgevoerd, omdat dat vrijwel zeker veel te veel middelen vraagt. Niemand weet namelijk exact hoeveel extra geld de verschillende maatregelen gaan kosten en het kweken van tekorten in deze sector komt zeker niet ten goede van de minima De PvdA-fractie herhaalt hierbij de vraag of het college al inzicht heeft in de benodigde middelen, gelet op de gedane toezegging daarop nog voor de Perspectiefnota 1997 terug te komen Ik wou mij hier niet uitputten door het nogmaals ingaan op de voorlopige invullingen die wij hebben aangegeven ten aanzien van de ver-schillende onderdelen, ik wou daar maar verwijzen naar het verslag van de raadsadviescommissie Mevrouw De Bruin: De fractie van PAL/GL is blij dat deze eva luatie er ligt. Wij zijn niet blij met de uitkomsten van het onderzoek, maar wel met de aanzet die hier gegeven wordt voor een adequaat minimabeleid in de toekomst van de gemeente Leeuwarden Wanneer 23% van de inwoners in de gemeente moet rondkomen van een minimumuitkering en wanneer maar liefst 48% van de uitke ringsgerechtigden - en dat is misschien wel het meest schok kende cijfer uit deze rapportage - zich schamen voor het feit dat zij een uitkering ontvangen, dan is de noodzaak groot om iets te doen. De belangrijkste conclusie, die verbonden kan worden aan dit evaluatierapport, is dat er nog veel werk te verrichten valt, voor onszelf en voor alle betrokken instan ties. Als gemeente hebben wij tal van instrumenten die wij kunnen gebruiken om de mensen die het het slechts hebben enigszins te ontzien. In het evaluatierapport worden de meeste middelen stuk voor stuk langs gelopen en beoordeeld op hun effectiviteit. De meerwaarde is dat de gebruikers zelf deze 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 8