beoordeling hebben gegeven. De gebruikers hebben ook zelf een prioriteitenlijst aangegeven op de discussie-avond in Zalen Tivoli, een discussie-avond die eens te meer duidelijk maakte hoe afhankelijk wij als gemeente zijn van landelijke wet- en regelgeving, maar ook dat wij alles wat maar mogelijk is binnen deze wet- en regelgeving gewoon moeten doen. Dat brengt mij op het volgende punt Tijdens de discussie-avond heeft de WD-fractie op verzoek van de PvdA- en PAL/GL-fractie aangegeven opnieuw over te willen gaan tot subsidiëring van de Stichting Anders Actieven. Ik zou dan ook graag zien dat op de eerstvolgende vergadering van de Commissie Economische en Sociale Zaken een voorstel van het college inzake subsidiëring van de Stichting Anders Actieven ter tafel ligt. In de raadsbrief wordt een prioritering aangegeven voor wat betreft de uitwerking van een aantal aanbevelingen. Mijn fractie heeft een andere volgorde van prioriteiten voor ogen. In onze ogen heeft het onderzoek naar de gemeentepas de aller hoogste prioriteit. Hiermee garandeer je een soort minimum deelname aan het maatschappelijk verkeer. Daarna volgt verruiming van de bijzondere bijstand. Bijzondere bijstand als inkomensvoorziening werkt preventief ten aanzien van schuldenproblematiek. Op de derde plaats komt wat ons betreft subsidiëring van het Budget Adviescentrum. Deze laatste moet niet verward worden met het totale pakket schuldhulpverlening, want onder het totale pakket schuldhulpverlening valt ook stroomlijning van de ver schillende instellingen, kortere lijnen in het aansturen van hulpverlening alsmede een voorziening voor inkomensbeheerAl hoe belangrijk deze drie laatste punten ook zijn, de geluiden die wij vanuit de praktijk ontvangen brengen ons ernstig aan het twijfelen over de haalbaarheid van deze voornemens. De hoogste prioriteit dient gegeven te worden aan die aanbevelin gen die direct rendement voor veel mensen op het minimum ople veren. Wij hebben dan ook moeite met de hoogste notering in deze aanbeveling voor het brede pakket schuldhulpverlening, dat mag duidelijk zijn. Mede omdat wij op korte termijn graag een onderzoek zouden willen hebben naar de haalbaarheid van het inrichten van een stedelijk servicebureau (in de commissie hebben wij daar ook al wat over gezegd) waar iedere inwoner van Leeuwarden voor informatie, advies en bemiddeling bij vragen over huursubsidie, kwijtschelding, bijzondere bijstand, gemeen tepas terecht kan en van waaruit ook een voorlichtingsfunctie opgezet kan worden. Tot slot nog twee opmerkingen. Wij pleiten ervoor om opnieuw over te gaan tot stortingen in het noodfonds. Met het noodfonds hebben wij een voorziening voor ogen die snel en zonder al te veel bureaucratische romp slomp een financiële oplossing kan bieden voor problemen met een sterk ad hoe karakter. Andere partijen hebben gesproken over het calamiteitenfonds. Als zij daarmee hetzelfde voor ogen heb-ben dan is het ons om het even wat voor naam je aan het 16 beestje geeft, als het er maar komt. Als laatste wil ik alle leden van de Commissie Evaluatie Mini mabeleid bedanken voor het prachtige resultaat dat hier ligt. De heer Jacobse: Bij de behandeling van het minimabeleid hier blijkt maar weer eens dat de stelling landelijke politiek moet je met landelijke partijen doen en plaatselijke politiek met lokale partijen, zo gek niet is. Wat moet je als lid van de PvdA, de WD of D66 bijvoorbeeld in verwarring zijn als lande lijk je partij instemt met maatregelen die de positie van de minima verslechteren, terwijl plaatselijk je partij er van alles aan doet om die positie te verbeteren. Waar de inwoners van Leeuwarden nauwelijks wat aan de econo mische situatie in de stad kunnen veranderen, draaien zij wel steeds meer op voor de kosten van die economische problemen. De solidariteit van economisch sterke regio's met bewoners van zwakkere regio's verengd zich steeds meer tot solidariteit binnen gemeentegrenzen. Ook mijn fractie kan bij de behandeling van het onderwerp minimabeleid nauwelijks voorbij aan het onderwerp koudetoeslag Wij gaan daar nu niet dieper op in omdat wij het college willen uitnodigen dat onderwerp in de Commissie Economische Zaken op de agenda te zetten. Anderen hebben daar ook al over gesproken. Bij de voorbereiding van dit agendapunt in de commissie heb ik namens mijn fractie alleen prioriteit gegeven aan punt 1, de schuldhulpverlening. Daar is mijn fractie zo nodig bereid extra middelen voor in te zetten. Over de kortingspas willen wij praten als die verkrijgbaar is voor alle Leeuwarders. De rest heeft voor ons een lagere prioriteit, dat wil zeggen dat uitvoering afhankelijk zal zijn van mogelijkheden binnen bestaande budgetten, door schuiven in budgetten of additionele budgetten uit bijvoorbeeld het Grote Stedenbeleid. Onder deze restricties gaan wij akkoord met het ontwerp besluit Mevrouw SchaafsmaUit de resultaten en de aanbeveling in de eindrapportage minimabeleid bleek dat, gezien de vele voor stellen voor verbetering van het gemeentelijk minimabeleid, een evaluatie hier zeer zeker nodig is geweest. De financiële en maatschappelijke problemen van mensen met een minimum inkomen zijn vaak het gevolg van rijksbeleid. Ook de diverse belangen organisaties hebben ons daar regelmatig op gewezen. Als gemeen tebestuur kan je dan ook direct weinig doen aan het beleid op rijksniveau. De gemeente kan wel afzonderlijk of in VNG-verband er regelmatig bij het rijk op aandringen het huidige beleid te verbeteren ten gunste van minima. Uiteraard ligt daar een ver antwoordelijkheid bij de fracties van de diverse politieke par tijen zelf, om de positie waarin de minima zich bevinden op de politieke agenda te plaatsen. Als gemeente heb je, omdat je geen inkomenspolitiek mag bedrijven, maar beperkte mogelijkhe- 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 9