beoordeling hebben gegeven. De gebruikers hebben ook zelf een
prioriteitenlijst aangegeven op de discussie-avond in Zalen
Tivoli, een discussie-avond die eens te meer duidelijk maakte
hoe afhankelijk wij als gemeente zijn van landelijke wet- en
regelgeving, maar ook dat wij alles wat maar mogelijk is binnen
deze wet- en regelgeving gewoon moeten doen. Dat brengt mij op
het volgende punt
Tijdens de discussie-avond heeft de WD-fractie op verzoek van
de PvdA- en PAL/GL-fractie aangegeven opnieuw over te willen
gaan tot subsidiëring van de Stichting Anders Actieven. Ik zou
dan ook graag zien dat op de eerstvolgende vergadering van de
Commissie Economische en Sociale Zaken een voorstel van het
college inzake subsidiëring van de Stichting Anders Actieven
ter tafel ligt.
In de raadsbrief wordt een prioritering aangegeven voor wat
betreft de uitwerking van een aantal aanbevelingen. Mijn
fractie heeft een andere volgorde van prioriteiten voor ogen.
In onze ogen heeft het onderzoek naar de gemeentepas de aller
hoogste prioriteit. Hiermee garandeer je een soort minimum
deelname aan het maatschappelijk verkeer.
Daarna volgt verruiming van de bijzondere bijstand. Bijzondere
bijstand als inkomensvoorziening werkt preventief ten aanzien
van schuldenproblematiek.
Op de derde plaats komt wat ons betreft subsidiëring van het
Budget Adviescentrum. Deze laatste moet niet verward worden met
het totale pakket schuldhulpverlening, want onder het totale
pakket schuldhulpverlening valt ook stroomlijning van de ver
schillende instellingen, kortere lijnen in het aansturen van
hulpverlening alsmede een voorziening voor inkomensbeheerAl
hoe belangrijk deze drie laatste punten ook zijn, de geluiden
die wij vanuit de praktijk ontvangen brengen ons ernstig aan
het twijfelen over de haalbaarheid van deze voornemens. De
hoogste prioriteit dient gegeven te worden aan die aanbevelin
gen die direct rendement voor veel mensen op het minimum ople
veren. Wij hebben dan ook moeite met de hoogste notering in
deze aanbeveling voor het brede pakket schuldhulpverlening, dat
mag duidelijk zijn. Mede omdat wij op korte termijn graag een
onderzoek zouden willen hebben naar de haalbaarheid van het
inrichten van een stedelijk servicebureau (in de commissie
hebben wij daar ook al wat over gezegd) waar iedere inwoner van
Leeuwarden voor informatie, advies en bemiddeling bij vragen
over huursubsidie, kwijtschelding, bijzondere bijstand, gemeen
tepas terecht kan en van waaruit ook een voorlichtingsfunctie
opgezet kan worden.
Tot slot nog twee opmerkingen.
Wij pleiten ervoor om opnieuw over te gaan tot stortingen in
het noodfonds. Met het noodfonds hebben wij een voorziening
voor ogen die snel en zonder al te veel bureaucratische romp
slomp een financiële oplossing kan bieden voor problemen met
een sterk ad hoe karakter. Andere partijen hebben gesproken
over het calamiteitenfonds. Als zij daarmee hetzelfde voor ogen
heb-ben dan is het ons om het even wat voor naam je aan het
16
beestje geeft, als het er maar komt.
Als laatste wil ik alle leden van de Commissie Evaluatie Mini
mabeleid bedanken voor het prachtige resultaat dat hier ligt.
De heer Jacobse: Bij de behandeling van het minimabeleid hier
blijkt maar weer eens dat de stelling landelijke politiek moet
je met landelijke partijen doen en plaatselijke politiek met
lokale partijen, zo gek niet is. Wat moet je als lid van de
PvdA, de WD of D66 bijvoorbeeld in verwarring zijn als lande
lijk je partij instemt met maatregelen die de positie van de
minima verslechteren, terwijl plaatselijk je partij er van
alles aan doet om die positie te verbeteren.
Waar de inwoners van Leeuwarden nauwelijks wat aan de econo
mische situatie in de stad kunnen veranderen, draaien zij wel
steeds meer op voor de kosten van die economische problemen. De
solidariteit van economisch sterke regio's met bewoners van
zwakkere regio's verengd zich steeds meer tot solidariteit
binnen gemeentegrenzen.
Ook mijn fractie kan bij de behandeling van het onderwerp
minimabeleid nauwelijks voorbij aan het onderwerp koudetoeslag
Wij gaan daar nu niet dieper op in omdat wij het college willen
uitnodigen dat onderwerp in de Commissie Economische Zaken op
de agenda te zetten. Anderen hebben daar ook al over gesproken.
Bij de voorbereiding van dit agendapunt in de commissie heb ik
namens mijn fractie alleen prioriteit gegeven aan punt 1, de
schuldhulpverlening. Daar is mijn fractie zo nodig bereid extra
middelen voor in te zetten.
Over de kortingspas willen wij praten als die verkrijgbaar is
voor alle Leeuwarders.
De rest heeft voor ons een lagere prioriteit, dat wil zeggen
dat uitvoering afhankelijk zal zijn van mogelijkheden binnen
bestaande budgetten, door schuiven in budgetten of additionele
budgetten uit bijvoorbeeld het Grote Stedenbeleid.
Onder deze restricties gaan wij akkoord met het ontwerp
besluit
Mevrouw SchaafsmaUit de resultaten en de aanbeveling in de
eindrapportage minimabeleid bleek dat, gezien de vele voor
stellen voor verbetering van het gemeentelijk minimabeleid, een
evaluatie hier zeer zeker nodig is geweest. De financiële en
maatschappelijke problemen van mensen met een minimum inkomen
zijn vaak het gevolg van rijksbeleid. Ook de diverse belangen
organisaties hebben ons daar regelmatig op gewezen. Als gemeen
tebestuur kan je dan ook direct weinig doen aan het beleid op
rijksniveau. De gemeente kan wel afzonderlijk of in VNG-verband
er regelmatig bij het rijk op aandringen het huidige beleid te
verbeteren ten gunste van minima. Uiteraard ligt daar een ver
antwoordelijkheid bij de fracties van de diverse politieke par
tijen zelf, om de positie waarin de minima zich bevinden op de
politieke agenda te plaatsen. Als gemeente heb je, omdat je
geen inkomenspolitiek mag bedrijven, maar beperkte mogelijkhe-
17