Voor de GGD heeft de heer Brok al aangekondigd dat ik een amen dement zou indienen. Hij heeft daarbij ook al een aantal argu menten gegeven. Wij denken niet dat het zijn van een lokale taak van deze zorgtaken een reden moet zijn om de democratische legitimatie naar het tweede plan te verhuizen voor de GGD. Wij denken dat het beter is om de GGD, wanneer die provinciaal gaat opereren, ook onder te brengen bij de provinciale organisatie, bij het bestuur van de provincie. Dat betekent niet dat alle taken op het gebied van zorg ook naar de provincie over zullen gaan, dat is niet mogelijk, dat is ook niet goed, maar een pro vinciale GGD kan onder het provinciebestuur uitstekend als facilitaire organisatie werken ten dienste van gemeenten. Wij willen dan ook volgende amendement indienen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 april 1996; behandelende de gemeentelijke reactienota op het eindrapport Fryslan fernijt!", besluit het concept raadsbesluit nummer 4579, punt 3, onder i als volgt te wijzigen: "De taken ten aanzien van de collectieve preventie volksgezondheid terug te nemen van de gemeenschappelijke regeling Regio Noord-Friesland en de uitvoering van taken te doen plaatsvinden door een nieuw te vormen en bij de provincie onder te brengen GGD-Friesland" en de gemeentelijke reactienota dienovereenkomstig aan te passen Het voorstel is ondertekend door mevrouw Schaafsma en door mijzelf. (De Voorzitter Het amendement maakt onderdeel uit van de beraadslagingen. In de commissie heb ik geen opmerkingen gemaakt over de pas sages die in de reactienota vermeld staan over de politie. Wij hebben dat niet gedaan omdat wij op hoofdlijnen de reactie van het college ondersteunen en dus ook op hoofdlijnen het voorstel van Fryslan fernijt ondersteunen. Wel heb ik met aandacht geluisterd naar het buitengewoon des kundige betoog van de heer Brok en ik heb mij laten overtuigen dat het subtiele verschil tussen delegatie en mandaat in dit verband van belang kan zijn. Mijn fractie is dan ook voornemens om het amendement, dat door de heer Brok is ingediend, te gaan steunen De heer Brok maakte ook een aantal opmerkingen over Leeuwarden Hoofdstad. Ik wil dat vanavond niet doen. Op die manier kunnen wij de tijd wat inlopen. Fryslan fernijt stelt voor om de discussie rond herindeling te voeren via de arhi-procedureIk denk dat die daar ook thuis hoort. Om die reden wil ik vanavond over dat onderwerp geen opmerkingen maken. Ik ben blij dat in Fryslan fernijt veel goede dingen staan over Leeuwarden Hoofdstad. Wij moeten ons realiseren dat dat is "Leeuwarden, hoofdstad van Friesland" en dat wij ten dienste van de hele provincie ons goede werk zullen moeten blijven doen. 18 Mevrouw WaandersDe heer Brok verwees al naar de tijd die de bespreking in de Commissie Bestuur en Middelen in beslag nam. De twee notities over bestuurlijke vernieuwing zorgden voor een avondvullend programma. Die kant wil ik vanavond in ieder geval niet opgaan. Ik zal mij vooral beperken tot de twee voorbe houden die ik in de commissie heb gemaakt. Die hebben beide betrekking op de politie. Wij ondersteunen het amendement van de WD-fractie. Mijn fractie is tegen het delegeren van beheerstaken naar het subregionale niveau. Het delegeren van beheerstaken is in strijd met het principe van de democratische legitimatie. Ontkoppeling van beheer op regionaal en subregionaal niveau is wellicht een compromis in de richting van de burgemeesters, maar als je besluit om het bestuur van de beheerstaken democra tisch in te bedden - en dat werd, zoals de heer Brok ook al zei, tijd en dat is een hele goede zaak - dan moet je dat niet op een lager niveau onmiddellijk weer gaan doorkruisen. Mandatering van beheerstaken naar het subregionaal niveau en overige afspraken over de manier waarop lokale overheden bij het regionale beleid betrokken worden, zijn goede en naar ons idee voldoende voorwaarden voor het lokale politiebeleid. Nog los natuurlijk van het gegeven dat het gezag over de politie in haar werk ten behoeve van de openbare orde gewoon bij de burge meester blijft liggen. Een tweede punt dat te maken heeft met de politie is de reactie van het college ten aanzien van de status van het regionale college ten opzichte van provinciale staten. Op pagina 5 van die reactie stelt het college het volgende: "Deze structuur leidt ertoe dat wij menen dat Provinciale Staten in beginsel alleen op voorstel van het adviescollege hun besluiten moeten kunnen nemen. Dat brengt mee dat, indien zij mocht willen afwijken, er een nieuw voorstel aan het advies college moet worden gevraagd. Wij zijn er niet zo gelukkig mee dat het college de bevoegd heden van provinciale staten in zo'n enge zin formuleert. Als je Provinciale Staten het bestuur over het beheer van de poli tie toekent, dan mag je best in de vervolgdiscussie spreken over de adviserende rol van het regionaal college en hoe zwaar die adviezen moeten wegen. Maar om nu al te zeggen hoe dat afgeperkt zou moeten worden, dat gaat ons wat te ver. Verder ondersteunen wij de reactie van het college, dat heb ik in de commissie ook gezegd. Dat geldt met nadruk voor de voor behouden en de kanttekeningen die het college heeft geplaatst bij het voorstel voor het inrichten van een provinciale milieu uitvoeringsorganisatie. De voorbehouden die het college maakt ten aanzien van de inrichting en de eventuele financiële gevol gen van zo'n milieudienst delen wij van harte. De heer Hoogeveen heeft namens de D66-fractie een motie inge diend over de GGD. Ik wacht met mijn reactie even totdat de wethouder heeft gereageerd, met name ook omdat wethouder De Jong in de commissie ook al wees op de eventuele wettelijke onmogelijkheid om het naar het provinciale niveau te delegeren. Als die kans behoorlijk groot is, dan lijkt het ons niet ver- 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 10