standig om nu een besluit te nemen dat daar tegenin druist. Bovendien hechten wij ook wel aan het feit dat wij inderdaad te maken hebben met hele typisch lokale taken. Ik zal daar in tweede instantie nog even op terug komen. Nog even in de richting van de heer Brok. De arhi-procedure ga ik verder niet op in, dat heb ik heel uitgebreid gedaan in de commissie. De arhi-procedure is juist uit het hele proces van Fryslan fernijt gehaald, ik kom daar nu niet op terug. Ik vind de loop van de woorden die hij uitspreekt wel aardig voor het manifest dat het afdelingsbestuur afgelopen vrijdag aan minister De Boer heeft aangeboden, maar hij eindigt wel met wat vertwijfelde woorden: hoe kan de PvdA-fractie nu niet ent housiast reageren op de weg naar Aldtsjerk. Het klopt dat wij tot nu toe daarover niet zo enthousiast zijn geweest, ook ondersteund door onderzoeken die gedaan zijn naar het econo misch voordeel dat dit op zou leveren, maar uiteraard zijn wij bereid om ook over die kwestie nog eens de discussie te voeren. De heer Krol: Wij zijn het eens met de uitgangspunten van het project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland, maar als je ver volgens ziet hoe dat soms in de praktijk zijn uitwerking vindt, dan is het een en ander nog wel eens met elkaar in tegenspraak. Een tweede opmerking die ik wilde maken is dat wij in de commissie een nogal kritische opmerking hebben gemaakt ten aanzien van de rol die de provincie is toebedacht in het geheel. Die kritische opmerking willen wij in zoverre nog een keer plaatsen dat als de regiefunctie van de provincie betekent afstemming met betrekking tot allerlei bovengemeentelijke pro- blematieken, dan is daar nog wat voor te zeggen. Maar - en wij lezen dat hier en daar toch tussen de regels - het kan en mag wat ons betreft niet betekenen dat het is leiding geven aan, bepalen dat iets moet gaan gebeuren en dat gemeenten maar heb ben uit te voeren of dat bovengemeentelijke projecten zelf standig door de provincie zouden kunnen worden uitgevoerd. Ik doel hiermee met name op wat gesteld wordt bij het hoofdstuk Ruimtelijke Ordening. Graag zouden wij van het college willen vernemen of deze ongerustheid wordt gedeeld en zo ja hoe een en ander kan worden gebracht in het kader van de uitgangspunten: doorzichtigheid, snel handelen, bestuur zo dicht mogelijk bij de burger en dergelijke. Financiën Dat hoofdstuk missen wij in principe in het stuk Fryslan fernijt. De bestuurlijke vernieuwing zal, vinden wij, budget tair neutraal moeten plaatsvinden. Het mag de gemeente wat ons betreft geen extra geld kosten. We kunnen ons in het uiterste geval voorstellen dat er aanvankelijk in de fase van uitwerking iets extra's nodig is, maar dan moet daar tegenover staan dat dat in de volgende jaren moet worden ingelopen. Kan het college nu al, misschien op grond van de laatste stuurgroepvergadering, inzicht geven in de financiële consequenties op korte termijn. Wat kost het de eerstkomende twee jaar de gemeente Leeuwarden? Het onderdeel financiën is voor ons een zwaar punt. 20 De politie Ons uitgangspunt is dat de politie bestuurd zou moeten worden door een overheidsorgaan zo dicht mogelijk bij de burger. Dan kom je natuurlijk terecht bij de gemeente. Maar dat is inmid dels een gepasseerd station, onhaalbaar dus. De oplossing die dan als next best te voorschijn komt, is de constructie via de Provinciale Staten met de Commissaris der Koningin als korps beheerder. Daar kunnen wij ons dan ook in vinden. Met betrekking tot de opmerkingen van de heer Brok van de WD- fractie aangaande delegatie en mandatering kan ik u zeggen dat onze fractie veel voelt voor het amendement, zoals dat door de WD-fractie naar voren is gebracht. Wij kunnen ons vinden in de motivering De brandweer De brandweer is in de landelijke wetgeving uitsluitend toege kend aan de regio's. Nu kan je natuurlijk 31 gemeenten als één regio benoemen, maar of de brandweer daarbij gebaat is, valt te betwijfelen. Overigens zou het conform het uitgangspunt, het zo dicht mogelijk bij de burger laten besturen, in zijn consequen tie betekenen dat de gemeente zich ermee zou moeten gaan be moeien Een andere opmerking met betrekking tot de brandweer is, wat vindt het ministerie hiervan, omdat er tegelijk een landelijk project loopt "versterking brandweer", wat loopt tot 1-1-'98. Waarom in Friesland daarop vooruitlopen en per 1-1-'97 de zaak al regelen? Onze voorlopige optie zou zijn, wacht tot 1-1-'98, wacht de uitkomsten van het landelijk project af en loop daar niet op vooruit Het milieu De opmerkingen die gemaakt zijn door de D66-fractie en de WD- fractie zouden wij willen onderschrijven. Het is niet nodig dat Leeuwarden zaken gaat uitbesteden, gaat samenwerken met. Ik denk dat wij een goede, sterke dienst zouden kunnen hebben die de milieutaken van de gemeente zelf be.st aan zou kunnen. Wat wij zelf in huis hebben moeten wij niet overdragen aan anderen. Bovendien is daarvoor als motivering te gebruiken integratie van beleid. Immers er kan dan snel onderhandeld worden. Bij bedrijfsvestiging kunnen snel vergunningen worden verstrekt en dergelijke. Op zich zouden wij daarvoor zijn. Het is echter zo dat als je kijkt naar de voorstellen en de opmerkingen die ge maakt zijn, dan willen wij daar best in mee stemmen, maar dan moet het zo zijn dat het dan wel een gedeconcentreerde milieu dienst wordt met hoofdvestiging Leeuwarden en dat wij de taken allemaal zelf moeten kunnen uitvoeren. De economische ontwikkeling. We hebben in de commissie uitgebreid ons standpunt naar voren gebracht, wat luidt dat we het op prijs stellen, dat we het pure winst vinden, dat er in de notitie gewag wordt gemaakt van de versterkingspositie van Leeuwarden. Je ziet ook dat dat alom wordt onderschreven. Waar we ons op dit moment nog niet in kun nen vinden, is de mogelijke optie tot herindeling. Ons is ge bleken, dat middels afspraken en samenwerking wellicht die ver sterking ook kan worden behaald en daar zullen we ons in de 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 11