standig om nu een besluit te nemen dat daar tegenin druist.
Bovendien hechten wij ook wel aan het feit dat wij inderdaad te
maken hebben met hele typisch lokale taken. Ik zal daar in
tweede instantie nog even op terug komen.
Nog even in de richting van de heer Brok. De arhi-procedure ga
ik verder niet op in, dat heb ik heel uitgebreid gedaan in de
commissie. De arhi-procedure is juist uit het hele proces van
Fryslan fernijt gehaald, ik kom daar nu niet op terug.
Ik vind de loop van de woorden die hij uitspreekt wel aardig
voor het manifest dat het afdelingsbestuur afgelopen vrijdag
aan minister De Boer heeft aangeboden, maar hij eindigt wel met
wat vertwijfelde woorden: hoe kan de PvdA-fractie nu niet ent
housiast reageren op de weg naar Aldtsjerk. Het klopt dat wij
tot nu toe daarover niet zo enthousiast zijn geweest, ook
ondersteund door onderzoeken die gedaan zijn naar het econo
misch voordeel dat dit op zou leveren, maar uiteraard zijn wij
bereid om ook over die kwestie nog eens de discussie te voeren.
De heer Krol: Wij zijn het eens met de uitgangspunten van het
project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland, maar als je ver
volgens ziet hoe dat soms in de praktijk zijn uitwerking vindt,
dan is het een en ander nog wel eens met elkaar in tegenspraak.
Een tweede opmerking die ik wilde maken is dat wij in de
commissie een nogal kritische opmerking hebben gemaakt ten
aanzien van de rol die de provincie is toebedacht in het
geheel. Die kritische opmerking willen wij in zoverre nog een
keer plaatsen dat als de regiefunctie van de provincie betekent
afstemming met betrekking tot allerlei bovengemeentelijke pro-
blematieken, dan is daar nog wat voor te zeggen. Maar - en wij
lezen dat hier en daar toch tussen de regels - het kan en mag
wat ons betreft niet betekenen dat het is leiding geven aan,
bepalen dat iets moet gaan gebeuren en dat gemeenten maar heb
ben uit te voeren of dat bovengemeentelijke projecten zelf
standig door de provincie zouden kunnen worden uitgevoerd. Ik
doel hiermee met name op wat gesteld wordt bij het hoofdstuk
Ruimtelijke Ordening. Graag zouden wij van het college willen
vernemen of deze ongerustheid wordt gedeeld en zo ja hoe een en
ander kan worden gebracht in het kader van de uitgangspunten:
doorzichtigheid, snel handelen, bestuur zo dicht mogelijk bij
de burger en dergelijke.
Financiën
Dat hoofdstuk missen wij in principe in het stuk Fryslan
fernijt. De bestuurlijke vernieuwing zal, vinden wij, budget
tair neutraal moeten plaatsvinden. Het mag de gemeente wat ons
betreft geen extra geld kosten. We kunnen ons in het uiterste
geval voorstellen dat er aanvankelijk in de fase van uitwerking
iets extra's nodig is, maar dan moet daar tegenover staan dat
dat in de volgende jaren moet worden ingelopen. Kan het college
nu al, misschien op grond van de laatste stuurgroepvergadering,
inzicht geven in de financiële consequenties op korte termijn.
Wat kost het de eerstkomende twee jaar de gemeente Leeuwarden?
Het onderdeel financiën is voor ons een zwaar punt.
20
De politie
Ons uitgangspunt is dat de politie bestuurd zou moeten worden
door een overheidsorgaan zo dicht mogelijk bij de burger. Dan
kom je natuurlijk terecht bij de gemeente. Maar dat is inmid
dels een gepasseerd station, onhaalbaar dus. De oplossing die
dan als next best te voorschijn komt, is de constructie via de
Provinciale Staten met de Commissaris der Koningin als korps
beheerder. Daar kunnen wij ons dan ook in vinden.
Met betrekking tot de opmerkingen van de heer Brok van de WD-
fractie aangaande delegatie en mandatering kan ik u zeggen dat
onze fractie veel voelt voor het amendement, zoals dat door de
WD-fractie naar voren is gebracht. Wij kunnen ons vinden in de
motivering
De brandweer
De brandweer is in de landelijke wetgeving uitsluitend toege
kend aan de regio's. Nu kan je natuurlijk 31 gemeenten als één
regio benoemen, maar of de brandweer daarbij gebaat is, valt te
betwijfelen. Overigens zou het conform het uitgangspunt, het zo
dicht mogelijk bij de burger laten besturen, in zijn consequen
tie betekenen dat de gemeente zich ermee zou moeten gaan be
moeien
Een andere opmerking met betrekking tot de brandweer is, wat
vindt het ministerie hiervan, omdat er tegelijk een landelijk
project loopt "versterking brandweer", wat loopt tot 1-1-'98.
Waarom in Friesland daarop vooruitlopen en per 1-1-'97 de zaak
al regelen? Onze voorlopige optie zou zijn, wacht tot 1-1-'98,
wacht de uitkomsten van het landelijk project af en loop daar
niet op vooruit
Het milieu
De opmerkingen die gemaakt zijn door de D66-fractie en de WD-
fractie zouden wij willen onderschrijven. Het is niet nodig dat
Leeuwarden zaken gaat uitbesteden, gaat samenwerken met. Ik
denk dat wij een goede, sterke dienst zouden kunnen hebben die
de milieutaken van de gemeente zelf be.st aan zou kunnen. Wat
wij zelf in huis hebben moeten wij niet overdragen aan anderen.
Bovendien is daarvoor als motivering te gebruiken integratie
van beleid. Immers er kan dan snel onderhandeld worden. Bij
bedrijfsvestiging kunnen snel vergunningen worden verstrekt en
dergelijke. Op zich zouden wij daarvoor zijn. Het is echter zo
dat als je kijkt naar de voorstellen en de opmerkingen die ge
maakt zijn, dan willen wij daar best in mee stemmen, maar dan
moet het zo zijn dat het dan wel een gedeconcentreerde milieu
dienst wordt met hoofdvestiging Leeuwarden en dat wij de taken
allemaal zelf moeten kunnen uitvoeren.
De economische ontwikkeling.
We hebben in de commissie uitgebreid ons standpunt naar voren
gebracht, wat luidt dat we het op prijs stellen, dat we het
pure winst vinden, dat er in de notitie gewag wordt gemaakt van
de versterkingspositie van Leeuwarden. Je ziet ook dat dat alom
wordt onderschreven. Waar we ons op dit moment nog niet in kun
nen vinden, is de mogelijke optie tot herindeling. Ons is ge
bleken, dat middels afspraken en samenwerking wellicht die ver
sterking ook kan worden behaald en daar zullen we ons in de
21