terreinen, Fryslan Fernijt doet alsof milieubeleid niet meer is dan het afgeven en handhaven van vergunningen, maar dat slaat natuurlijk nergens op. De werkgroep Uitvoeringsorganisatie heeft gepleit voor een zogeheten time-out. Tijd nemen om na te gaan wat je als Friesland ziet als milieubeleid. Waar wil je je grote bedrijven hebben, waar je afval, waar je bagger. Vervolgens bekijken waar de diverse verantwoordelijkheden lig gen. Hoe je de situatie ten opzichte van de huidige kunt verbe teren. Kortom, eerst denken dan doen. Ik wil het college ver zoeken dit advies in haar reactie te ondersteunen. Eén Friese milieudienst betekent als Leeuwarden een stukje van je zelf standigheid inleveren. Want zo'n dienst kan alleen draaien als alle gemeenten een minimum pakket afnemen en het zal ongetwij feld duurder zijn. Nieuw gebouw, duurder personeel. Het bete kent opnieuw reorganisatie van de sector milieu en het is nog maar de vraag of een provinciale organisatie voor Leeuwarden beter isHet voordeel van vergunningverstrekking en handhaven op Leeuwarder niveau is namelijk dat je meer maatwerk kunt leveren en een en ander beter kunt integreren in je ruimtelijke ordening beleid. Ik heb daarom een amendement. "Het uitgangspunt van Fryslan fernijt is: "lokaal doen wat lokaal kan, zowel beleidsmatig als uitvoerend" De sector milieu van de gemeente Leeuwarden is uitstekend in staat alle ook complexe lokale vergunningen te ver strekken en te handhaven. Om die redenen besluit de Raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 april 1996: het voorspel van de Stuurgroep Bestuurlijke Vernieuwing Friesland tot het opzetten van één provinciale uitvoeringsorganisatie op milieugebied af te wijzen; en in te stemmen met het model centrumgemeente, waarbij Leeuwarden als zodanig functioneert, desgewenst in samenwerking met andere gemeenten." (De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraad slagingen De heer Jacobse: De nota Bestuurlijke Vernieuwing heeft ons niet gebracht wat wij ervan verwacht hadden. Misschien dat onze verwachtingen te hoog waren, misschien omdat de materie uit eindelijk complexer bleek als het om echt kiezen ging. Zowel rijk, provincie als gemeente hebben blijkbaar moeite met het afstaan van taken en bevoegdheden. Overigens is dat niet altijd onterecht. Zover gaan dat we het voorstel naar de prullenmand verwijzen, zoals in een andere gemeente gebeurde, doen we echter niet, dat levert sowieso niets op. Het verdwijnen van de gemeenschappelijke regelingen moet als grootste winst van het project worden gezien. Deze ondemocratische structuren worden door democratische organen vervangen. Jammer is dat dit bete kent dat het vaker naar de provincie dan naar de gemeente toe geschoven wordt. Jammer ook dat de financiële gevolgen niet zijn geraamd. Deze moeten onzes inziens niet worden onderschat. Ik noem een aantal vraagstukken die in de commissie zijn blij ven liggen. 24 De politie en in zekere mate ook de brandweer. Alles overwegende hebben we toch de neiging te denken dat dit een volstrekt provinciale taak wordtHet regionaal college achten wij ook geen sterktebod. Juist deze taken zijn zeer lokaal en op een aantal punten is het dan ook jammer dat dit naar de provincie gaat. Het zij zo. Democratische legitimatie is dan echter wel voor dit soort zaken een uiterst belangrijke aangelegenheid De voorstellen op het gebied van ruimtelijke ordening, met name op het gebied van goedkeuring van bestemmingsplanwijzigingen, geven ons ook aanleiding tot zorg. De bestuursstructuur wordt wellicht simpeler, maar de rechtszekerheid voor de burger lijkt ons minder worden. Wij zijn geen voorstander van de omvorming van de VFG naar een model VNGWe vrezen dat de positie van Leeuwarden daarmee niet is gediend. Voorzitter, ik denk dat ik daarmee in eerste termijn ons stand punt, zoals in de commissie is ingenomen, voldoende heb samen gevat De heer Stoker: Wij stemmen in met de voorstellen omtrent de politie, behalve op het punt van de gedelegeerde bevoegdheden. Daarin steunen wij het voorstel van de WD-fractie. Voor wat de brandweer betreft wordt in Fryslan fernijt verwezen naar het landelijk project Versterking Brandweer. Het doel van dat project is de versterking van de regionale brandweer, maar nergens staat daarin dat dat moet uitmonden in een provinciale brandweer. Integendeel, het project gaat juist uit van de be staande structuren. Dat sluit niet uit dat bij sommigen op het departement de gedachte leeft dat versterking van de regionale brandweer een stap op weg is naar de provinciale brandweer. Het gaat om de oudste vorm van regionale samenwerking, die lande lijk dekkend is en dat is al zo sinds de jaren zestig. Het op richten van regionale meldkamers was het eerste succes1.1 de Brandweerwet van 1^85 is de regionale samenwerking verplicht gesteld. Het gaat om uitvoerende taken. Men kan nu wel stellen dat die in politiek bestuurlijk opzicht niet zo gevoelig zijn als bijvoorbeeld het drugsbeleid en de criminaliteitsbestrij ding door de politie, maar dan ziet men voorbij aan het feit dat bijvoorbeeld de rampenbestrijding zich veel beter laat regelen op provinciale schaal. Er zal echter wel bij een brandweer op provinciale schaal extra aandacht moeten komen voor het motiveren van de vrijwilligers, die nu nog de meerder heid vormen in de brandweergelederen. Want een provinciale organisatie zal meer moeite hebben vrijwilligers te werven dan een gemeentelijke organisatie. Het college van commandanten van regionale brandweren heeft zich overigens in zijn brief van oktober 1995 aan de Tweede Kamer, in reactie op de kabinetsno titie over de bestuurlijke organisatie, ook in deze zin geuit en gesteld dat bovenlokale taken op de kortst mogelijke termijn aan de provincie moeten worden opgedragen. Ook wij kunnen ons daarin vinden. 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 13