terreinen, Fryslan Fernijt doet alsof milieubeleid niet meer is
dan het afgeven en handhaven van vergunningen, maar dat slaat
natuurlijk nergens op. De werkgroep Uitvoeringsorganisatie
heeft gepleit voor een zogeheten time-out. Tijd nemen om na te
gaan wat je als Friesland ziet als milieubeleid. Waar wil je je
grote bedrijven hebben, waar je afval, waar je bagger.
Vervolgens bekijken waar de diverse verantwoordelijkheden lig
gen. Hoe je de situatie ten opzichte van de huidige kunt verbe
teren. Kortom, eerst denken dan doen. Ik wil het college ver
zoeken dit advies in haar reactie te ondersteunen. Eén Friese
milieudienst betekent als Leeuwarden een stukje van je zelf
standigheid inleveren. Want zo'n dienst kan alleen draaien als
alle gemeenten een minimum pakket afnemen en het zal ongetwij
feld duurder zijn. Nieuw gebouw, duurder personeel. Het bete
kent opnieuw reorganisatie van de sector milieu en het is nog
maar de vraag of een provinciale organisatie voor Leeuwarden
beter isHet voordeel van vergunningverstrekking en handhaven
op Leeuwarder niveau is namelijk dat je meer maatwerk kunt
leveren en een en ander beter kunt integreren in je ruimtelijke
ordening beleid. Ik heb daarom een amendement.
"Het uitgangspunt van Fryslan fernijt is: "lokaal doen wat
lokaal kan, zowel beleidsmatig als uitvoerend"
De sector milieu van de gemeente Leeuwarden is uitstekend
in staat alle ook complexe lokale vergunningen te ver
strekken en te handhaven.
Om die redenen besluit de Raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 15 april 1996:
het voorspel van de Stuurgroep Bestuurlijke
Vernieuwing Friesland tot het opzetten van één
provinciale uitvoeringsorganisatie op milieugebied
af te wijzen;
en in te stemmen met het model centrumgemeente,
waarbij Leeuwarden als zodanig functioneert,
desgewenst in samenwerking met andere gemeenten."
(De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraad
slagingen
De heer Jacobse: De nota Bestuurlijke Vernieuwing heeft ons
niet gebracht wat wij ervan verwacht hadden. Misschien dat onze
verwachtingen te hoog waren, misschien omdat de materie uit
eindelijk complexer bleek als het om echt kiezen ging. Zowel
rijk, provincie als gemeente hebben blijkbaar moeite met het
afstaan van taken en bevoegdheden. Overigens is dat niet altijd
onterecht. Zover gaan dat we het voorstel naar de prullenmand
verwijzen, zoals in een andere gemeente gebeurde, doen we
echter niet, dat levert sowieso niets op. Het verdwijnen van de
gemeenschappelijke regelingen moet als grootste winst van het
project worden gezien. Deze ondemocratische structuren worden
door democratische organen vervangen. Jammer is dat dit bete
kent dat het vaker naar de provincie dan naar de gemeente toe
geschoven wordt. Jammer ook dat de financiële gevolgen niet
zijn geraamd. Deze moeten onzes inziens niet worden onderschat.
Ik noem een aantal vraagstukken die in de commissie zijn blij
ven liggen.
24
De politie en in zekere mate ook de brandweer.
Alles overwegende hebben we toch de neiging te denken dat dit
een volstrekt provinciale taak wordtHet regionaal college
achten wij ook geen sterktebod. Juist deze taken zijn zeer
lokaal en op een aantal punten is het dan ook jammer dat dit
naar de provincie gaat. Het zij zo. Democratische legitimatie
is dan echter wel voor dit soort zaken een uiterst belangrijke
aangelegenheid
De voorstellen op het gebied van ruimtelijke ordening, met name
op het gebied van goedkeuring van bestemmingsplanwijzigingen,
geven ons ook aanleiding tot zorg. De bestuursstructuur wordt
wellicht simpeler, maar de rechtszekerheid voor de burger lijkt
ons minder worden.
Wij zijn geen voorstander van de omvorming van de VFG naar een
model VNGWe vrezen dat de positie van Leeuwarden daarmee niet
is gediend.
Voorzitter, ik denk dat ik daarmee in eerste termijn ons stand
punt, zoals in de commissie is ingenomen, voldoende heb samen
gevat
De heer Stoker: Wij stemmen in met de voorstellen omtrent de
politie, behalve op het punt van de gedelegeerde bevoegdheden.
Daarin steunen wij het voorstel van de WD-fractie.
Voor wat de brandweer betreft wordt in Fryslan fernijt verwezen
naar het landelijk project Versterking Brandweer. Het doel van
dat project is de versterking van de regionale brandweer, maar
nergens staat daarin dat dat moet uitmonden in een provinciale
brandweer. Integendeel, het project gaat juist uit van de be
staande structuren. Dat sluit niet uit dat bij sommigen op het
departement de gedachte leeft dat versterking van de regionale
brandweer een stap op weg is naar de provinciale brandweer. Het
gaat om de oudste vorm van regionale samenwerking, die lande
lijk dekkend is en dat is al zo sinds de jaren zestig. Het op
richten van regionale meldkamers was het eerste succes1.1 de
Brandweerwet van 1^85 is de regionale samenwerking verplicht
gesteld. Het gaat om uitvoerende taken. Men kan nu wel stellen
dat die in politiek bestuurlijk opzicht niet zo gevoelig zijn
als bijvoorbeeld het drugsbeleid en de criminaliteitsbestrij
ding door de politie, maar dan ziet men voorbij aan het feit
dat bijvoorbeeld de rampenbestrijding zich veel beter laat
regelen op provinciale schaal. Er zal echter wel bij een
brandweer op provinciale schaal extra aandacht moeten komen
voor het motiveren van de vrijwilligers, die nu nog de meerder
heid vormen in de brandweergelederen. Want een provinciale
organisatie zal meer moeite hebben vrijwilligers te werven dan
een gemeentelijke organisatie. Het college van commandanten van
regionale brandweren heeft zich overigens in zijn brief van
oktober 1995 aan de Tweede Kamer, in reactie op de kabinetsno
titie over de bestuurlijke organisatie, ook in deze zin geuit
en gesteld dat bovenlokale taken op de kortst mogelijke termijn
aan de provincie moeten worden opgedragen. Ook wij kunnen ons
daarin vinden.
25