bestuursinstrument heel serieus uit te werken en te gaan uit buiten. Dat is van de zijde van het college wat ik u gaarne zou willen voorhouden Ik kijk nog even of er punten zijn blijven liggen die in de hoek overige aspecten genoemd zouden kunnen worden. Dat is zeker de opmerking van de heer Krol over de financiën. Ieder stuurgroeplid en ook de werkgroepleden gaan ervan uit dat het opschonen van de WGR-structuren een budgettair neutrale operatie is en kan zijn. Er is ook nog geen signaal, de heer Krol vroeg daar naar, dat de eerste twee jaren bijvoorbeeld extra implementatiekosten met zich mee zouden brengen. Ik vind ook dat het kan en dat je het moet willen om deze operatie bud gettair neutraal te laten verlopen. Want uiteindelijk gaat het toch om minder secretariaten. Er zijn er nu drie. Het gaat om minder staven dan er nu zijn en dat moet leiden tot een vorm van efficiency. Zeker als je zegt dat het traject ook over vier-vijf jaar mag worden uitgesmeerd en daarbinnen moet het budgettair neutraal zijn, is dat wel degelijk mogelijk. Als we nu al zien hoe het zit met het fusieproces GGD, wat dat zou kunnen betekenen, dan is dat een teken aan de wand dat ook wat dat betreft het een positieve geruststelling op dit punt te zien geeft. (De heer KrolMaar ook op dit moment is het nog niet zeker of helder wat het de eerste twee jaar kost? Zijn er nog geen voorstellen ontwikkeld in de loop van deze maanden hoe dit zou moeten worden uitgewerkt, wat het kost, wat voor organisa-ties nodig zijn?) Wat erover gezegd is, is dat op zichzelf de taken worden herverdeeld en dat daarmee de financiën die daar-mee annex zijn die lijn volgen en dat de eventuele implementatie en frictiekosten, bijvoorbeeld ontslag omdat drie GGD'en minder directeuren noodzakelijk maken dan de huidige, natuurlijk worden gecompenseerd door het feit dat er dan ook vacatures ontstaan. Het wegwerken van een overbodige directeur kost wel geld, maar van drie naar één directeursfunctie scheelt wel twee. Die zaken moeten elkaar in de praktijk opheffen en bij iedereen is voluit de verwachting dat dit ook lukt. De drie regio's hebben wat dat betreft ook al flankerend beleidsgelden uitgetrokken binnen hun bestaande door de raden goedgekeurde begrotingen, om de komende twee jaar dit proces ook letterlijk handen en voeten te geven. Daarmee kom ik ook op de opmerking van de heer Jacobse. Het wordt wel eens vergeten dat Friesland nu heeft bewezen de hulpstructuren, de drie WGF-structuren, in feite inderdaad te kunnen integreren of op Friese schaal of door taken terug te leggen naar de gemeenten. Het verdwijnen van die gemeenschappe lijke regelingen is inderdaad een grote winst die ingeboekt kan worden Tegen de heer Stoker zou ik willen zeggen dat ik uit zijn bij drage heb begrepen dat hij ervan uitgaat dat de provinciale brandweer de totale brandweerorganisatie in Friesland zal be helzen. Dat is niet het geval. De lokale brandweer blijft volledig autonoom - veel sterker dan de eventuele lokale politionele eenheden die wij kunnen zien - met eigen begro tingen door de raden vastgesteld. Dat betekent dat alle 30 aspecten rondom vrijwilligers altijd vanuit de lokale autonome brand-weren zullen worden behartigd. Dus een vrees dat het daar minder goed zou gaan bij provinciale aansturing is er niet, want het begrip vrijwillige komt daar niet aan de orde. Het zijn de professionals die nu de toppen van de regionale brand weren volgen. Mag ik kijken naar wethouder De Jong of hij ter zake van de GGD enkele opmerkingen wil plaatsen? De heer De Jong (weth.)Een paar aanvullende opmerkingen. We hebben dit in de Commissie Bestuur en Middelen ook vrij uitvoerig over gesproken. Terecht zegt de voorzitter dat het hier gaat om een vrij zware lokale taak, als je ook kijkt naar de reacties van de VNG. Er zal aanstaande woensdag overigens in de Commissie Bestuur en Middelen een notitie worden besproken over de taak van de lokale overheid en daar staat het verhaal van de GGD ook nog een keer in. We hebben in de commissie de zaken de revue laten passeren. De afweging die gemaakt is, is enerzijds pro-provin cie, de directe democratische legitimatie. Pro-gemeente is het een taak die verankerd is in de Wet collectieve preventie en die hoort dus uitgevoerd te worden en ook beleidsmatig aange stuurd te worden vanuit het lokale niveau. Dat is ook voor het college doorslaggevend geweest in haar standpunt ten aanzien van de GGD. Ik constateer dat de VNG ook op hetzelfde standpunt staat. In de visie van het college zou het zo moeten zijn dat je een lichte gemeenschappelijke regeling in het leven roept voor afspraken die je met elkaar maakt in deze provincie over het basispakket. Dan heb je het dus louter en alleen over de wette lijke taken die je zijn opgedragen vanuit het rijk. Heb je het over aanvullende pakketten, dus wat kan die GGD nog meer doen - wij maken er ook gebruik van op dit moment zo zijn er meerdere gemeenten - dan sluit je daarvoor als afzonderlijke gemeente subsidie-contracten met die GGD, die daardoor ook veel flexi beler kan gaan opereren. Het argument om het dus bij de gemeen te te laten is, het is een louter gemeentelijke taak, een dui delijke gemeentelijke taak. Ik denk dat je op de wijze zoals ik zonet heb geformuleerd, dus het basispakket voor vier jaar vastleggen met de 31 gemeenten in een lichte gemeenschappelijke regeling, dan heb je daar ook geen misverstand over, heb je ook geen verschil tussen gemeenten en zodoende kan er wel variatie ontstaan in allerlei aanvullende pakketten. Ik denk dat de argumenten wat dat betreft verder gewisseld zijn zoals die in de commissie genoemd zijn en zoals die hier vana vond ook over tafel gegaan zijn. De heer Brinks (weth.)Namens het college heeft de voorzitter al duidelijk gemaakt wat het standpunt van het college is. Ik heb begrepen uit de bijdrage van alle partijen, dat men dat ook ondersteunt, dus het feit dat de uitvoeringsorganisatie, zoals die zal worden, eigenlijk nog heel erg open ligt. Ik wil nog een opmerking maken in de richting van mevrouw 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 16