Visser. Zij heeft gezegd over de bevoegdheidsverdeling van vergunningverlening, je zou eigenlijk alleen de bovenlokale bedrijven bij de provincie moeten laten. Dat is een opmerking die ook vanuit Leeuwarden in de richting van de stuurgroep gemaakt isIk heb begrepen dat in een voorstel aan de stuur groep ook al gezegd is dat het inderdaad wat raar is om de vergunningverlening van de ingewikkelde bedrijven, om ze zo maar te noemen, niet bij gemeenten neer te leggen. Want als er zo'n uitvoeringsorganisatie is, of dat centrumgemeenten het doen of op welke manier dan ook, dan kunnen die natuurlijk die ingewikkelde zaken best zelf behartigen, dat hoeven we niet bij de provincie neer te leggen. In die zin is al voldaan aan de opmerking van mevrouw Visser. De heer Brok: De voorzitter heeft een bestuurskundig heel ana lytisch en consistent en daarmee ook een heel interessant ant woord gegeven. Het leuke van die manier van antwoorden is - en dat doet u wel eens meer - dat u net doet alsof ik hier een verhaal heb gehouden dat helemaal haaks staat op hetgeen dat u zegt. Eigenlijk is dat helemaal niet zo, dus laten we dat eerst maar eens ontzenuwen. Ik vind dat heel knap, trouwens Ik ben het voor een groot deel met u eens, maar waar voor mijn fractie het belangrijkste punt ligt, is dat wij nu door voor deze constructie te kiezen het democratische gat, waarover ik in mijn eerste termijn heb gesproken, kunnen dichten. Dat is voor ons het allerbelangrijkste van heel dit voorstel. Wij vinden dan het hanteren van instrumenten, zoals het delegeren naar subregionale niveau van beheersbevoegdheden, daar afbreuk aan doet. Wij denken dat wij de kennis die er bij de 31 burge meesters in deze regio ligt, want die ligt er gewoon dat kunnen we onderschrijven, ook kunnen gebruiken door die mensen via de mandaatconstructie daarbij te betrekken. Daar ligt het grote verschil tussen wat u vindt en wat mijn fractie en gelukkig een heleboel andere fracties van mening zijn. Wij vinden dat je als je die beheersbevoegdheden dele geert, dat je dan eigenlijk zegt: Provinciale Staten, jullie mogen die stukken wel vaststellen en jullie mogen je wel net de politie bemoeien, maar eigenlijk weten jullie er niet zoveel van en laat het dan maar over aan de burgemeesters in de peri ferie en daarmee kunnen dan ook de raden zich bemoeien. Dat zegt u heel duidelijk en daar moet ik heel eerlijk van zeggen, en onderzoeken wijzen dat ook uit, dat daar in de praktijk heel weinig van terecht komt. Ik heb ook in de commissie gezegd als je kijkt in het afgelopen jaar, de ervaring die ik heb in de Commissie Openbare Orde en Veiligheid - alhoewel u dat samen met de districtschef best wel probeert - dat de betrokkenheid van de gemeenteraad bij de politie-organisatie erg minimaal is. Dan hebben we het hier nog over Leeuwarden. Ik kan u vertellen dat er gemeentes zijn in deze provincie, maar ook in het land, waarbij die betrokkenheid van de gemeenteraad praktisch nihil is. Dat vind ik een kwalijke zaak. U zegt op een gegeven moment: "beheer is iets anders dan besturen van de politie". Daar denkt de commissie Van Traa in ieder geval heel anders over. Op zich is het politiebeheer ook een deel politie- bestuur, daar moet je geen onduidelijkheid over laten bestaan. Nogmaals, ik wil hier helemaal geen indianenverhalen dat het 32 hier een minder koosje bedoeling zou zijn in Friesland bij de politie, helemaal niet. Het is zelfs zo dat het IRT bij voorbeeld noordoost Nederland als voorbeeld dient voor de rest van het land. Dus die verhalen wil ik hier niet naar voren brengen. Maar ik denk dat je voorzichtig moet zijn en dat je met betrekking tot de politie geen enkel risico mag lopen en dat democratische verankering het allerbelangrijkste is. Dat behoort gewoon bij Provinciale Staten te liggen. Ik denk dat die mensen op de Tweebaksmarkt wat dit punt betreft mans/vrouws genoeg zijn om die taak op zich te nemen. Ik wil nog even heel kort reageren op de opmerking die mevrouw Waanders maakte in haar eerste termijn, over hoe dat nu dade lijk zal gaan met dat regionaal college en de Provinciale Staten. Want Provinciale Staten gaan het bestuur over het politiebeheer voeren. Het is nog maar afwachten hoe het regio naal college daarmee om zal gaan. Ik voorzie er ook nog best wel problemen mee. Maar als de statenleden invulling geven aan de bevoegdheid zoals ze die ook krijgen, zeggen ze: leuk advies van u burgemeesters en Hoofdofficier van Justitie, maar wij beslissen. En zo moet het ook, vind ik. (Mevrouw Waanders: Daarom was dus ook de reactie in die zin van het college naar mijn idee heel voorbarig.) Ja, dat klopt en daar heeft de burgemeester ook uitlatingen over gedaan via de radio op 2t\ maart jl. en die stemden mij ook niet echt gerust. Dat is een kwestie van afwachten hoe Provinciale Staten en het regionale college daarmee omgaan. Ik vind dat het regionaal college gewoon keurig netjes pas op de plaats moet maken, want hoe we het ook wenden of keren, de burgemeesters zijn door de Kroon benoemd en niet rechtstreeks gekozen door de bevolking, dus het primaat behoort gewoon te liggen bij die wie wel direct gekozen is Ik mag niet praten over het vliegveld, dat doen we een andere keer Voorzitter, hier wil ik het bij laten. De heer Hoogeveen: Voorzitter, van het amendement van de WD met betrekking tot de politie had ik al gezegd dat wij na de uitvoerige toelichting, die de heer Brok in de commissie heeft gegeven, ons hebben laten overtuigen. Wij zullen dat amendement steunen, ondanks het consistente verhaal dat u zelf daarover hield. De heer De Jong geeft nog een aantal argumenten waarom hij vindt dat de GGD een lokale taak is en waarom dat ook in die lichte gemeenschappelijke regeling zou moeten. Dat is een discussie die je op zichzelf denk ik wel kunt voeren. Er zijn argumenten voor het voorstel zoals dat in Fryslan fernijt wordt gedaan. Toch denken wij dat dat niet een goede weg is. Die lichte gemeenschappelijke regeling maakt dat onduidelijk is wie verantwoordelijk is, met als gevolg dat waarschijnlijk niemand zich verantwoordelijk zal voelen. Wij denken dat het om die reden beter is om de zaak bij de provincie onder te brengen. De wijze van werken zoals de heer De Jong die voorstaat, met basispakketten en aanvullende pakketten waarbij de beleidsve- 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 17