rantwoordelijkheid heel nadrukkelijk bij de gemeente blijft liggen, dat is een samenwerkingsrelatie die ook met de provin ciale dienst uitstekend mogelijk is. De wettelijke belemmering die er is, en waar de heer De Jong ook op wijst, is er inder daad, maar het project Bestuurlijke Vernieuwing in Friesland was nu juist bedoeld om met alle bestuurslagen te kijken waar eventueel aanpassingen nodig zijn. Als dat moet leiden tot wetswijziging dan zou het rijk daartoe ook bereid zijn. Of dat in dit specifieke geval ook zo zal zijn, zal natuurlijk moeten blijken, maar als niet bekend is wat het standpunt van de onze is, dan zal daar ook nooit een discussie over gevoerd worden. Om die reden zullen wij ook ons amendement handhaven. Wij vinden ook dat onze gemeente dit standpunt zou moeten gaan inbrengen naar het project Bestuurlijke Vernieuwing. Het amendement van mevrouw Visser over de milieudienst. Ik denk dat wij het in grote lijnen met elkaar eens zijn. Dat geldt overigens, als ik het goed begrepen heb, zo'n beetje voor de hele raad. Maar ik denk dat het antwoord zoals dat door het college is gegeven voor ons voldoende is en dat om die reden het amendement niet nodig is Mevrouw WaandersLaat ik met het laatste beginnen, want daar kan ik mij gelijk bij aansluiten. Wij zullen het amendement van mevrouw Visser om dezelfde reden als de heer Hoogeveen aangaf niet steunen. De GGD en het amendement wat D66-fractie daarover heeft in gediend. Ik heb goed geluisterd naar de reactie van wethouder De Jong, die nogmaals verwees naar de wettelijke verankering van de gemeentelijke taak op dit terrein. Daar willen wij vooralsnog aan vasthouden. Het feit dat je dan op het punt van democratische legitimatie niet krijgt wat je graag zou willen, zien wij ook nadrukkelijk als een nadeel. De wethouder spreekt wel van een lichte gemeentelijke regeling en dat staat wat haaks op wat ik dacht dat de heer Hoogeveen zei in de commis sie, die zei dat het in de richting kan gaan van een OLAF- constructie. Daar zijn we zeker niet op uit, maar we zijn ook nauw betrokken, neem ik aan, bij de uitwerking van de verdere voorstellen. Mocht het naar ons idee toch te veel de kant uit gaan van de constructie die wij niet wenselijk vinden, dan kun nen we alsnog ingrijpen. We timmeren vanavond de zaak niet dicht. Wij zullen het amendement van D66-fractie niet steunen. Dat doen we wel met het amendement van de WD-fractie. Dat heb ik in eerste instantie ook aangegeven. We denken ook dat via mandatering van beheerstaken je goed invulling kunt geven aan het lokale beleid en dat de vermeende verschillen, zoals die door de burgemeester werden aangegeven, in werkelijkheid wel eens wat kleiner zouden kunnen zijn. Dat ben ik met de heer Brok eens Daar kan ik mee volstaan op deze termijn. 34 De heer Beers: Het lastige bij dit onderwerp is dat je op gemeentelijk niveau praat over feitelijk provinciale taak verdeling De mening van PAL/Groen Links-fractie voor wat betreft de milieudienst is duidelijk. Wij willen dit het liefst zelf in handen houden. Tegelijkertijd willen we daarmee niet een uit spraak doen over hoe andere gemeenten dat in deze provincie zouden moeten organiseren. Er wordt gesteld door het college dat er in de uitvoering ruimte blijft voor meerdere vormen van milieudiensten. In die zin is het voorbehoud, zoals dat door het college is voorgesteld, voor ons voldoende. Voor de PAL/Groen Links-fractie is het van belang dat we op gemeentelijk niveau invloed kunnen blijven uitoefenen op het beleid van de GGD. Het lijkt ons dat dit door middel van het basispakket en de specifieke uitwerking in subsidiecontracten meer dan voldoende gegarandeerd is. Dat is onzes inziens geen overbodige luxe, want in het kader van de hele zorgvernieu wingsoperatie van het rijk zal er nog zeer veel op onze ge meente afkomen en misschien wel meer dan we op dit moment beseffen Wat de politie betreft liggen er twee heldere verhalen op tafel, een van de heer Brok en een van de heer Apotheker. De kern van de motie van de WD-fractie zit hem in het subtiele verschil tussen delegeren en mandateren. De PAL/GL-fractie kiest voor het laatste. We zullen de motie hieromtrent steunen. Echter niet de moties van mevrouw Visser en de D66-fractie. De heer Jacobse: Voorzitter, wat ons betreft is de heer Brok en u als portefeuillehouder hier vanavond cum laude geslaagd als het gaat om politiezaken. Wat ons betreft is de vraagstelling simpel. De portefeuillehou der heeft gelijk als het gaat om politiezaken met een goed werkende raad die zich met politiezaken bezig houdt en een burgemeester die zich aan de raadsmeerderheid conformeert, dan zou dat een goede optie zijn. Het voordeel van de stellingn^me van de WD-fractie is dat ze helder is met name in alle andere gevallen. Ik denk dat uiteindelijk voor de fractie die helder heid en rechtszekerheid en de democratische legitimatie, zoals ook al in de commissie gezegd is, de overhand moeten hebben in dit soort zaken en dat mijn fractie derhalve de motie van de WD-fractie zal ondersteunen. Wat betreft de GGD gaat het uiteindelijk uitsluitend om het bestuur van een uitvoeringsorganisatie; om daar een gemeen schappelijke regeling voor in stand te houden gaat de fractie te ver. Derhalve hebben wij er geen bezwaar tegen, dat het bij de provincie terecht komt. Immers, de situatie verandert niet, alleen het bestuur van de wettelijk verplichte taken, zoals de wethouder zelf al zegt, zal veranderen. Derhalve zullen wij de motie van de D66-fractie aangaande de GGD steunen. De consequentie daarvan is onder andere dat wij de motie van mevrouw Visser over het milieu niet zullen steunen, want ook dat kan helderder en efficiënter in één hand bestuurd worden, derhalve door de provincie. 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 18