met elkaar over gesproken. Ik zie op dit ogenblik geen reden om dat allemaal terug te halen. Ik vraag me ook af of dat mogelijk is. Dat laat onverlet dat er op dit ogenblik allerlei andere ontwikkelingen spelen. Ik heb gezegd dat wij die heel nadruk kelijk zullen volgen. Er ligt niet een principieel nee tegen die andere doelgroepen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 21 (bijlage nr. 64) De Voorzitter: Aan de orde is Financiële tegemoetkoming en eigen bijdrage in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten De heer Biemans: Voorzitter, voor ons ligt een uitermate sympathiek voorstel, in die zin dat het een aanmerkelijke verlaging betreft van de eigen bijdrage voor voorziening die in het kader van de Wvg betaald zullen moeten worden door de belanghebbenden. We hebben daar ook al over gesproken in de commissie. Daar zijn ook aardig wat complimenten in de richting van het college en de dienst gegaan. Ik wil die hier ten over vloede nogmaals herhalen. Ik ben blij met de toezegging van de wethouder dat ten aanzien van de uitvoering van de regeling bij de vaststelling van overige kosten voortvloeiende uit de handicap gewerkt zal worden met vaste bedragen. Ik denk dat dat de uitvoerbaarheid van het geheel ten goede komt Het tweede punt wat in de commissie is blijven liggen, waar wij in de tussentijd ook nog over geïnformeerd zijn, is om de eigen bijdragen zoals die destijds vastgesteld zijn, achteraf te wijzigen en de regeling zoals die nu wordt voorgesteld met ingang van 1 april 1994 toe te passen. De eigen bijdragen zijn destijds vastgesteld omdat erg onzeker was hoe het met de financiën op het terrein van de Wvg zou komen. We hadden te maken met een verdubbeling van de doelgroep en tegelijkertijd een gelijk blijvend budget. Dat heeft geleid in een aantal gemeentes in Nederland tot forse eigen bijdragen. Dat heeft ertoe geleid dat de landelijke overheid heeft besloten in te grijpen. De vertaling van dat voorstel in Leeuwarden ligt nu voor. De redenering van de landelijke overheid is dat de middeninkomens te zwaar getroffen worden/ werden. Dat zwaar treffen is maar relatief, want laten we eerlijk wezen voor een modaal inkomen was een maximaal eigen bijdrage van f. 500,- in Leeuwarden van toepassing. Dat is veel voor mensen met een modaal inkomen. Voor mensen met een minimum inkomen was 186,- gulden ook heel veel. Meer dan 80% van de mensen die in de 44 afgelopen tijd een beroep hebben gedaan op de Wvg, behoren tot de inkomensgroep tot modaal, tot anderhalf keer het normin komen. Het ingrijpen dat nu heeft plaatsgevonden door het Kabinet is gebaseerd op de ervaringen in de afgelopen jaren. Landelijk gezien is er dus sprake geweest van te hoge eigen bijdragen. De redenen, die aangevoerd worden door het Kabinet om de eigen bijdrage te verlagen, zijn omkijkend evenzeer van toepassing voor de afgelopen periode. Op dit moment moeten wij constateren dat de gemeente ongeveer f 3,2 miljoen in het Fonds Wvg heeft. Zelfs rekening houdend met het vervoersvoorstelwat we zojuist besproken hebben, komt daar in de komende periode nog een substantieel bedrag bijOp zich is het jaarlijks stijgen van het Fonds Wvg geen slechte zaak, maar het nodigt uit tot ingrijpen van de rijksoverheid als we het hebben over teruggaan of bezuinigingsvoorstellen, over het zuinig omgaan met overheidsgelden. Dat is voor ons een reden om goed te kij ken naar hoe we met het fonds omgaan en hoe we met de eigen bijdrage omgaan. We constateren dat er in feite tussen de gehandicapten die nu een aanvraag indienen en de gehandicapten die in de afgelopen anderhalve a twee jaar een aanvraag hebben ingediend geen wezenlijk verschil is. Het enige verschil is dat de mensen, die de pech hadden in de afgelopen twee jaar een aanvraag te moeten indienen, geconfronteerd werden met hoge eigen bijdragen, die achteraf gezien niet als terecht worden beschouwd. Dat is voor ons reden om voor te stellen de ingangs datum vast te stellen op 1 april 1994. Dat betekent het terug betalen van de sedert 1 april 1994 betaalde eigen bijdragen. Dat was één van de punten waar het om ging in de commissie vergadering. Op basis van informatie van de gemeentelijke dienst gaat het dan om circa f 230.000,- aan eigen bijdragen en om ongeveer f 140.000,- aan uitvoeringskosten, die daarmee gepaard gaan. In de commissie zijn bedragen genoemd van f 6 a 8 ton, niet door de wethouder, maar ze zijn wel genoemd en die gingen een eigen leventje leiden. Als ik dat afzet tegen de bedragen die nu aangeleverd zijn van f 140.000,- dan denk ik dat wij moeten vaststellen dat de kosten acceptabel zijn. Daarbij komt dat er dekking is. Ik heb zojuist al aangegeven dat het Fonds Wvg f 3,2 miljoen omvat en stijgende is. Verder is voor mijn fractie een overweging dat het in 80% van de gevallen gaat om mensen met een inkomen onder modaal. Een groep die vanaf 1 januari 1996, zoals het voorstel luidt, geheel niets meer hoeft te betalen. Daarom dient mijn fractie een amendement in "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 april 1996; behandelende het voorstel van burgemeester en wethouders inzake de financiële tegemoetkomingen en eigen bijdragen in het kader van ia Wet voorzieningen gehandicapten; overwegende dat de voorgenomen aanpassingen en wijziging in de Verordening voorzieningen gehandicapten Leeuwarden een aanmerkelijk verlaging van de eigen bijdrage betekent; dat de redenen die ten grondslag liggen aan het kabinetsbesluit om de ministeriële regeling aan te passen ook van toepassing kunnen worden verklaard op de verstrekking op grond van de Wvg tussen 1 april 1994 en 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 23