1 januari 1996; - dat de kosten die met de wijziging van de invoeringsda tum gepaard gaan, begroot wordt op circa f 370.000,- inclusief de uitvoeringskosten; dat dekking voor deze kosten gevonden kan worden in het Fonds Wvg; besluit de ingangsdatum van de aanpassingen en wijzigingen in de Verordening voorzieningen gehandicapten Leeuwarden vast te stellen op 1 april 1994." De motie is ondertekend door mijzelf en mede-ondertekend door de heer Stoker en de heer Roekiman. De heer De Beer: Evenals bij agendapunt 2 0 hebben we ook hier een goed voorstel. Daarom zijn er slechts twee punten waar ik nog even op wil terugkomen. Dat is op de eerste plaats het totale afschaffen van de eigen bijdrage. De WD fractie is daar een warm voorstander van, maar vindt het niet verantwoord dit nu al te doen. Als er volgend jaar opnieuw een verhaal over de eigen bijdrage vanuit Den Haag komt, weten we beter waar we aan toe zijn en kunnen we altijd nog hiertoe overgaan. Het tweede punt is de datum van invoering. Nu uit nadere gege vens blijkt, dat bij de invoering op 1 april 1994 dit ongeveer f 370.000,- gaat kosten terwijl eind 1996 ruim f 4 miljoen in het fonds zal zitten, vindt de WD-fractie dat de ingangsdatum 1 ayril 1994 moet worden. Derhalve steunen we het amendement ingediend door de heer Biemans De heer Van Olffen: Het is de eerste keer dat we na de invoe ring van de Wvg inzicht in de financiële consequenties van deze wetgeving hebben en dat lijkt, voorzichtig gezegd, mee te vallen, zeker ook gelet op de angst die we allemaal hadden. Een korting van 25% op het budget, een nieuwe doelgroep erbij, het leek dreigender dan het was. Globaal gesteld ziet het er naar uit dat we aan het eind van het jaar ongeveer f 4 miljoen over hebben. Dat valt mee. De Wvg-regeling is echter een open eind- regeling, dus enige voorzichtigheid zal altijd nodig zijn. Dat neemt niet weg dat we een reserve van f 4 miljoen voor een der gelijke voorziening aan de ruime kant vinden. Enige bijstel lingen over het gevoerde beleid zijn dan ook wenselijk. In die zin zijn wij het ook eens met het voorstel van het college een eigen bijdrage voor voorzieningen te gaan heffen bij anderhalf maal het norminkomen. De ruimte die het budget geeft, mag geen aanleiding zijn te ruimschoots met de middelen omgaan, maar de middelen moeten wel daar terecht komen waarvoor ze bedoeld zijn. In de commissievergadering hebben wij gevraagd na te gaan of er mogelijkheden zijn een eigen bijdrage helemaal achterwege te laten. De wethouder heeft echter gezegd dat het rijk het volgend jaar met aanvullende richtlijnen zal komen. Het lijkt ons in het licht daarvan dan ook wenselijk om eerst deze nieuwe richtlijnen af te wachten. Bij een volgende evaluatie kunnen die dan ook worden meegenomen. Door het CDA-fractie is gepleit 46 een nieuwe eigen bijdrageregeling met terugwerkende kracht per 1 april 1994 in te voeren. Tijdens de commissievergadering was er grote onduidelijkheid over de hoogte van de eventuele per ceptiekosten van het terugbetalen. De aanvullende informatie geeft echter aan dat deze perceptiekosten veel lager zijn als in de commissie werd gesuggereerd. Wat ons betreft zijn we dan ook bereid het voorstel van de CDA-fractie te steunen. Wij willen eerst nog even de reacties van het college af wachten, alvorens een definitief standpunt in te nemen. De heer Gros: In de commissievergadering hebben we gepleit voor een totale afschaffing van de eigen bijdrageregeling. Gelet op bestuurlijke argumenten en het eventueel nog te verwachten rijksbeleid in deze verklaarde de wethouder dit thans niet opportuun te vinden. Wij kunnen cns vinden in dit antwoord, maar geven het college toch mee dit punt in de toekomst in serieuze overweging te willen nemen. Voor wat betreft het voorstel van de CDA-fractie met betrekking tot met terugwerkende kracht tot 1 april 1994, wil ik mede delen, dat wij er in eerste instantie sympathiek tegenover staan, maar toch nog even de reactie van het college wensen af te wachten. Misschien kan ik ook nog iets meegeven dat betrekking heeft op bepaalde fiscale aspecten van een terugbetalings-regeling. Mocht het zo zijn dat de eigen bijdrage terugbetaald wordt over het jaar 1995, dan wordt dat hoogstwaarschijnlijk door de fiscus gezien als inkomen en moet er uit dien hoofde op afgere kend worden. Terwijl het waarschijnlijk ook nog zo is dat be trokkenen die eigen bijdrage afgetrokken heeft als buitengewone last over het jaar 1994/1995. Het kan niet de bedoeling zijn dat terugbetaling van eigen bijdragen problemen oplevert voor betrokkenen De hear De Jong: De wizigings fan hjoed binne in enorme ferbet- tering foar de gehandikapten yn üs gemeente en dan haw ik it oer it kollektive ferfier fan saniis en it ófskaffen fan eigen byiragen foar it grutste part fan de doelgroep. Al dizze moaie dingen kinne omt der jild yn de pot sit. No stelt de CDA- fraksje foar om de wizigings achteröf en net op 1 jannewaris 1996 mar op 1 april 1994 yngean te litten. Yn de kommisje wie ik der net sa enthousiast oer, sjoen de ferwachte hege persep- sjekosten en it feit dat je net te folie potferteare moatte, om't je neat sizze kinne oer eventuele taname fan gegadigden yn de takomstBoppedat seach de foarsitter fan it platfoarm Wvg der op dat moment ek net folie heil yn. No docht bliken dat de bedragen dat it kostje soe wat "tafalle"Dochs fine wy dat we de bydragen efficiënter yn de takomst ynsette kinne foar de doelgroep. Om f 140.000,- üt te jaan oan administraasje persoa- nielskosten om dik twa ton üt jaan te kinnen en derby ek noch, wat de hear Gros seit, de fiskale konsekwinsjes dy't der moog- lik noch oan fêst sitte kinne, liket üs wat folie. Wy gunne op himsels de minsken it jild bést, mar dat kin better bestege wurde oan fersjennings seis. It jild bliuwt ommers beskikber foar de doelgroep. 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 24