1 januari 1996;
- dat de kosten die met de wijziging van de invoeringsda
tum gepaard gaan, begroot wordt op circa
f 370.000,- inclusief de uitvoeringskosten;
dat dekking voor deze kosten gevonden kan worden in het
Fonds Wvg;
besluit
de ingangsdatum van de aanpassingen en wijzigingen in de
Verordening voorzieningen gehandicapten Leeuwarden vast te
stellen op 1 april 1994."
De motie is ondertekend door mijzelf en mede-ondertekend door
de heer Stoker en de heer Roekiman.
De heer De Beer: Evenals bij agendapunt 2 0 hebben we ook hier
een goed voorstel. Daarom zijn er slechts twee punten waar ik
nog even op wil terugkomen.
Dat is op de eerste plaats het totale afschaffen van de eigen
bijdrage. De WD fractie is daar een warm voorstander van, maar
vindt het niet verantwoord dit nu al te doen. Als er volgend
jaar opnieuw een verhaal over de eigen bijdrage vanuit Den Haag
komt, weten we beter waar we aan toe zijn en kunnen we altijd
nog hiertoe overgaan.
Het tweede punt is de datum van invoering. Nu uit nadere gege
vens blijkt, dat bij de invoering op 1 april 1994 dit ongeveer
f 370.000,- gaat kosten terwijl eind 1996 ruim f 4 miljoen in
het fonds zal zitten, vindt de WD-fractie dat de ingangsdatum
1 ayril 1994 moet worden.
Derhalve steunen we het amendement ingediend door de heer
Biemans
De heer Van Olffen: Het is de eerste keer dat we na de invoe
ring van de Wvg inzicht in de financiële consequenties van deze
wetgeving hebben en dat lijkt, voorzichtig gezegd, mee te
vallen, zeker ook gelet op de angst die we allemaal hadden. Een
korting van 25% op het budget, een nieuwe doelgroep erbij, het
leek dreigender dan het was. Globaal gesteld ziet het er naar
uit dat we aan het eind van het jaar ongeveer f 4 miljoen over
hebben. Dat valt mee. De Wvg-regeling is echter een open eind-
regeling, dus enige voorzichtigheid zal altijd nodig zijn. Dat
neemt niet weg dat we een reserve van f 4 miljoen voor een der
gelijke voorziening aan de ruime kant vinden. Enige bijstel
lingen over het gevoerde beleid zijn dan ook wenselijk. In die
zin zijn wij het ook eens met het voorstel van het college een
eigen bijdrage voor voorzieningen te gaan heffen bij anderhalf
maal het norminkomen. De ruimte die het budget geeft, mag geen
aanleiding zijn te ruimschoots met de middelen omgaan, maar de
middelen moeten wel daar terecht komen waarvoor ze bedoeld
zijn. In de commissievergadering hebben wij gevraagd na te gaan
of er mogelijkheden zijn een eigen bijdrage helemaal achterwege
te laten. De wethouder heeft echter gezegd dat het rijk het
volgend jaar met aanvullende richtlijnen zal komen. Het lijkt
ons in het licht daarvan dan ook wenselijk om eerst deze nieuwe
richtlijnen af te wachten. Bij een volgende evaluatie kunnen
die dan ook worden meegenomen. Door het CDA-fractie is gepleit
46
een nieuwe eigen bijdrageregeling met terugwerkende kracht per
1 april 1994 in te voeren. Tijdens de commissievergadering was
er grote onduidelijkheid over de hoogte van de eventuele per
ceptiekosten van het terugbetalen. De aanvullende informatie
geeft echter aan dat deze perceptiekosten veel lager zijn als
in de commissie werd gesuggereerd. Wat ons betreft zijn we dan
ook bereid het voorstel van de CDA-fractie te steunen.
Wij willen eerst nog even de reacties van het college af
wachten, alvorens een definitief standpunt in te nemen.
De heer Gros: In de commissievergadering hebben we gepleit voor
een totale afschaffing van de eigen bijdrageregeling. Gelet op
bestuurlijke argumenten en het eventueel nog te verwachten
rijksbeleid in deze verklaarde de wethouder dit thans niet
opportuun te vinden. Wij kunnen cns vinden in dit antwoord,
maar geven het college toch mee dit punt in de toekomst in
serieuze overweging te willen nemen.
Voor wat betreft het voorstel van de CDA-fractie met betrekking
tot met terugwerkende kracht tot 1 april 1994, wil ik mede
delen, dat wij er in eerste instantie sympathiek tegenover
staan, maar toch nog even de reactie van het college wensen af
te wachten.
Misschien kan ik ook nog iets meegeven dat betrekking heeft op
bepaalde fiscale aspecten van een terugbetalings-regeling.
Mocht het zo zijn dat de eigen bijdrage terugbetaald wordt over
het jaar 1995, dan wordt dat hoogstwaarschijnlijk door de
fiscus gezien als inkomen en moet er uit dien hoofde op afgere
kend worden. Terwijl het waarschijnlijk ook nog zo is dat be
trokkenen die eigen bijdrage afgetrokken heeft als buitengewone
last over het jaar 1994/1995. Het kan niet de bedoeling zijn
dat terugbetaling van eigen bijdragen problemen oplevert voor
betrokkenen
De hear De Jong: De wizigings fan hjoed binne in enorme ferbet-
tering foar de gehandikapten yn üs gemeente en dan haw ik it
oer it kollektive ferfier fan saniis en it ófskaffen fan eigen
byiragen foar it grutste part fan de doelgroep. Al dizze moaie
dingen kinne omt der jild yn de pot sit. No stelt de CDA-
fraksje foar om de wizigings achteröf en net op 1 jannewaris
1996 mar op 1 april 1994 yngean te litten. Yn de kommisje wie
ik der net sa enthousiast oer, sjoen de ferwachte hege persep-
sjekosten en it feit dat je net te folie potferteare moatte,
om't je neat sizze kinne oer eventuele taname fan gegadigden yn
de takomstBoppedat seach de foarsitter fan it platfoarm Wvg
der op dat moment ek net folie heil yn. No docht bliken dat de
bedragen dat it kostje soe wat "tafalle"Dochs fine wy dat we
de bydragen efficiënter yn de takomst ynsette kinne foar de
doelgroep. Om f 140.000,- üt te jaan oan administraasje persoa-
nielskosten om dik twa ton üt jaan te kinnen en derby ek noch,
wat de hear Gros seit, de fiskale konsekwinsjes dy't der moog-
lik noch oan fêst sitte kinne, liket üs wat folie. Wy gunne op
himsels de minsken it jild bést, mar dat kin better bestege
wurde oan fersjennings seis. It jild bliuwt ommers beskikber
foar de doelgroep.
47