De heer Roekiman: Voorzitter, de motie van de CDA-fractie heeft de PAL/Groen Links mede-ondertekend. Hieromtrent willen wij een korte toelichting geven. Uit de landelijke evaluatie is naar voren gekomen dat de huidige regeling de gehandicapten uit de categorie middeninkomen onvoldoende ontziet. Wij zijn ook van mening dat dit geldt voor de groep gehandicapten met een in komen op bijstandsniveau. Te denken valt aan de eigen bijdrage van f 186,- die van toepassing is voor de gehandicapten met een inkomen op bijstandsniveau. Handhaven van de huidige regeling zorgt voor rechtsongelijkheid. Wij hebben namelijk als raad het besluit genomen geen drempelbedrag meer toe te passen bij bij zondere bijstand. Hierbij dient te worden opgemerkt dat het doel van de regeling is het voorkomen dat gehandicapten een beroep doen op bijstand bij cumulatie van bijdragen die ver schuldigd zijn op grond van andere wettelijke regelingen. Er is gebleken dat de gemeente Leeuwarden de afgelopen twee jaar aan de voorzichtige kant is geweest als het gaat om de uitvoering van de Wvg. Uit de landelijke evaluatie blijkt dat dit niet altijd even terecht is geweest. Het fonds Wvg kent derhalve een hoog surplus. Mijn fractie heeft tijdens de behandeling van perspectief 1996-1999 in de raadsvergadering van 26 juni 1995 al aangegeven, dat het niet de bedoeling mag zijn, dat er regels gehanteerd worden, waardoor er een onnodig hoog surplus in het Wvg-budget aanwezig is. Er zijn genoeg gemeenten in Friesland die geen eigen bijdrage hanteren voor deze groep sinds de invoering van de Wvg. Te denken valt aan de gemeente Heerenveen in Friesland. Mijn fractie is het dan ook met het college eens om de draagkracht voor gehandicapten met een in komen tot anderhalf keer het norminkomen op nihil vast te stellen. Gelet op het voorgaande is mijn fractie wel van mening dat het gerechtvaardigd is om de draagkracht per 1 april 1994, de datum van invoering van de Wvg, op nihil te stellen als het gaat om de groep gehandicapten met een inkomen tot anderhalf keer het norminkomen Er wordt nu al vast een voorschot genomen op de toekomstDe WD- en de PvdA-fractie hebben daar gebruik van gemaakt als het gs.at om de draagkracht voor de hoge inkomensgroep. Wij gaan bij voorbaat al nu niet akkoord met de draagkraclitverlaging of op nieuw instellen als het gaat om de hoge inkomensgroepen. Dat is in onze ogen financieel niet verantwoord. Bovendien gaat het ons te ver om voor de hoge inkomensgroep de eigen bijdrage op nihil te stellen. Deze groep beschikt immers over voldoende inkomsten waardoor een eigen bijdrage juist is om te hanteren. Tegen die tijd zullen we dit nog eens extra verwoorden. (De heer Jacobse: Mag ik de heer Roekiman vragen waarom dat financieel niet verantwoord is. Hij vindt het blijkbaar geen bezwaar om f 140.000,- aan perceptiekosten uit te keren.) Op dit moment gaat het om incidentele kosten, dat heeft niet te maken met dit soort gang van zaken. Dus het is niet van zaken doende De heer Stoker: Onze fractie heeft het voorstel van de heer Biemans mede-ondertekend. Inderdaad niet alleen omdat we vinden dat het surplus in het fonds ook weer niet te groot hoeft te zijn, maar ook vanuit het gevoel van rechtvaardigheid, dat wij vinden dat mensen die eerder wel een eigen bijdrage hebben 48 moeten betalen, terwijl er voldoende in het fonds zit, dat best terug kunnen krijgen. Of de perceptiekosten nu f 140.000,- moeten zijn? Er werd bij mij in de fractie ook al gezegd van, stel dat alle schaduw- en steunfracties een paar avondjes bij elkaar gaan zitten, dan kunnen wij dat ook wel doen, maar goed dat laat ik maar aan de andere fracties over als zij zo iets zouden willen aanbieden. Maar in mijn fractie is inderdaad gezegd dat wij wel willen helpen, als dat goedkoper kan. De heer De Jong (weth.)De discussie spitst zich toe op het al of niet met terugwerkende kracht doorberekenen van het nieuwe regime tot 1 april 1994. Ik denk dat over alle andere zaken ook vanavond en ook in de commissievergadering genoeg dingen gezegd zijn. Ik denk dat het verstandig is om ook wat betreft beant woording van het college de zaak maar op toe te spitsen. Ik ben even gefrappeerd overigens door het aanbod van de heer Stoker. Betekent dit dat dat f 140.000,-- oplevert? Maar goed dat hoor ik wel van hem in tweede termijn. Ik ga er toch even serieus op in. Hoe wij het ook wenden of keren, maar op grond van de Wet van de privacy en de persoons gegevens, zal ik geen gebruik kunnen maken van zijn hele royale aanbod. Het spijt me heel erg wat dat betreft. Er zijn een aantal zaken genoemd, als gevoel voor rechtvaar digheid, de heer Roekiman heeft zelfs het begrip rechtsonge lijkheid in de mond genomen. De heer Biemans spitst zijn verhaal toe, op zich heel begrij pelijk en ik begrijp ook de sympathie die de raad daarvoor heeft, op een motie. Dan komt het op het verhaal neer dat je terug zou moeten naar 1 april 1994, het kabinet heeft nu be sluiten genomen met betrekking tot de eigen bijdrage en dat kan ook wel terug naar 1994De minister heeft niet besloten om die regeling met terugwerkende kracht van toepassing te verklaren op de periode van 1 april 1994 tot 1 april 1996. Ik wil daar maar eens op wijzen. Dat heb ik in geen een beschouwing ge hoord. Hij heeft het niet van toepassing verklaard. Ik ga er vanuit dat hij de gemeentes daarin de mogelijkheden geeft. Die ontken ik ook niet, dat is absoluut niet aan de orde, maar ik heb toch een aantal argumenten die ik u namens het college wil geven op basis waarvan wij in eerste aanleg dit voorstel zo naar voren hebben gebracht We hebben nu te maken met ingang van 1 april 1996 met een ander wettelijk regime. Dat regime moet je dus gaan toepassen met de nieuwe eigen bijdragesystematiek op de oude periode. Het kabinet heeft destijds besloten tot decentralisatie, heeft daarbij een aantal randvoorwaarden gesteld. Wat ik constateer is dat wij in Leeuwarden - een aantal van u herinnert zich die discussies ongetwijfeld nog in maart 1994 - een eigen bijdrage- systeem hebben geïntroduceerd en dat wij altijd binnen de limieten daarvan gebleven zijn en dat daar waar schrijnende gevallen zich zouden voordoen, cliënten uit de doelgroep altijd een beroep konden doen op de hardheidsclausule. Dat is ook gebeurd. (De heer Biemans: De wethouder heeft gelijk, maar mag ik hem dan vragen, misschien is dat verhelderend voor de tweede termijn, of het met terugwerkende kracht van toepassing verkla ren tot 1 april 1994 strijdig is met de regeling zoals die 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 25