vanaf 1 april 1994 gold.) Volgens mij is dat niet strijdig, maar wat ik constateer, is dat het kabinet niet besloten heeft dat de maatregelen die nu ingaan met terugwerkende kracht moeten worden ingevoerd, daar heb ik op gewezen. Dat heb ik in zijn bijdrage niet gehoord. Er is nu dus een ander regime aan de orde. Ik heb gezegd hoe het vorige regime was. Er zijn niet, daar kun je van mening over verschillen, excessief hoge eigen bijdragen geheven. Ik geef de leden van de raad onmiddellijk gelijk, dat f 186,- voor iemand op een minimum inkomen een heel bedrag is en voor mensen met een modaal inkomen f 500,-- ook. Dat zijn heel hoge bedragen, maar ik constateer nogmaals dat er ook gebruik gemaakt kon worden van de hardheidsclausule Nu is er gezegd, op zich biedt het Fonds Wvg ruimte genoeg voor dekking van dit verhaal. Dat is juist. De heer Van Olffen zegt ook terecht, dat we blij zijn dat we nu helderheid hebben over de stand van het fonds. Ik heb in de commissie ook gezegd dat we er hard aan gewerkt hebben om voor de raad die helderheid te creëren. Het verhaal zoals dat nu voorligt, de perceptiekosten van f. 140.000,-, dat is, dat heb ik in de commissie ook gezegd en ik herhaal dat nog een keer, wel een ruwe indicatie. Er is dus geen offerte gevraagd. Er is een ruwe indicatie gegeven door Thuiszorg wat het zou kunnen inhouden en daarbij kom je tot deze bedragen. Het is dus niet een offerte. De raad heeft in de commissievergadering ook genoegen genomen met de toezeg ging die ik op dat moment gedaan heb. Er is ook gezegd dat de stand van het fonds het toelaatDat is juist, dat zeg ik nogmaals. Maar ik geef u ook aan dat er in de toekomst nog wel het een ander van zal afgaan. Ik wijs op het feit dat we binnenkort met een voorstel r.aar de commissie zullen komen inzake de overname van rolstoelen die nog in gebruik zijn bij de doelgroep, het Kruiswerk waar we in de vorige periode een relatie met hadden. Dat voorstel zal gaan om meer dan een paar ton, is mijn inschatting. Daarbij hebben we ook afspraken dat we de voorlichting wat adequater vorm zullen geven. Dat gaat niet om hele hoge bedragen. We zitten volgend jaar met nieuwe voorstellen van het Kabinet ten aanzien van de eigen bijdrage. Met andere woorden, mijn inschatting is, ook met het oog op dat de doelgroep steeds groter zal gaan worden, dat wij wel zullen interen op dit fonds. Je moet het daar ook voor gebruiken. Nu ligt de bestuurlijke vraag voor de raad voor van hoe schat je dat in, gaan wij nu een aantal eigen bijdragen die in de vorige periode zijn geheven alsnog teruggeven of zeg gen we, nee we reserveren het voor over een aantal jaren. De voorkeur van het college gaat uit naar het laatste op basis van een aantal argumenten die ik gegeven heb. Daarbij komt, dat aspect is door de D66-fractie ingebracht bij monde van de heer Gros, dat als je met terugwerkende kracht de eigen bijdrage gaat verrekenen, zoals dit voorstel is, in de nieuwe periode, dan kom je met een aantal aanvullende problemen te zitten. Terecht heeft de heer Gros gewezen op de fiscale aspecten met betrekking tot de buitengewone lasten. Maar wat dacht u van vragen als: hoe handel je bij doorberekening in de huur en de huursubsidie; hoe handel je bij mensen die in het bezit zijn van een eigen woning, die bijvoorbeeld een extra hypotheek hebben afgesloten waaraan ook kosten verbonden zijn geweest. Ik denk dat als men zegt dat we dat toch met terugwerkende kracht moeten gaan uitbetalen, dat binnenkort ook de woningcorporaties 50 op de stoep staan om van een aantal zaken die ze hebben door berekend weer geld te zien. Met andere woorden, mijn inschat ting is dat, vergis u daar niet in met dat sympathieke gebaar, het een sneeuwbal effect kan hebben waarvan we de gevolgen niet helemaal kunnen overzien. Dat zeg ik namens het college. Het is denk ik verstandig om de middelen te reserveren, ook met het oog op het verhaal wat we volgend jaar ongetwijfeld zullen krijgen over de nieuwe eigen bijdragesystematiek en wij moeten ook gaan kijken naar de aankoop van rolstoelen die er nog steeds zijn. Ik denk dat ik daarmee in eerste aanleg de vragen beantwoord heb namens het college. De heer Biemana: Dit verhaal spitst zich kennelijk toe op het terugbetalen met terugwerkende kracht vanaf 1 april 1994. Dat is ook de motie die ik heb ingediend. De uitvoeringskosten van f 140.000,- over een halfjaar bekeken betekent dat je twee mensen ongeveer op schaal 14 betaaltIk heb wat rond gebeld in andere gemeentes die ook besloten hebben om terug te betalen per 1 april 1994, die komen op perceptiekosten die lager liggen dan hier voorligt. Dit is de ruwe indicatie, geeft de wethouder aan. Zij voeren daarbij aan dat het voor het overgrote deel, namelijk daar waar het gaat om het terugbetalen van verstrek kingen in natura, gaat het om het drukken op een knop in een geautomatiseerd systeem en dan valt er uit wat je terug moet betalen. Tot inkomens tot modaal tot anderhalf keer een normin komen is de eigen betaling 0 en vanaf anderhalf keer modaal is de eigen betaling f 100,-- per voorziening die verstrekt is. Het verschil wordt terugbetaald. Ik kan me niet voorstellen dat het in de gemeente Leeuwarden er anders aan toe gaat dan de in omliggende gemeentes. Datgene waar meer aandacht voor gevraagd moet worden en waar ook meer aandacht aan besteed moet worden, is de woningaanpassingen. Dat vergt dossieronderzoek en dat vergt maatwerk. Vandaar dat ik f 140.000,- aan de ruime kant vind, maar ik wil er wel mee werken. Ik denk dat het heel goed is dit als uitgangspunt te nemen. Ik denk ook dat het echt niet uit de hand gaat lopen. Er zijn opmerkingen gemaakt over het interen op het fonds. De vraag wordt gesteld of het gereserveerd moet worden of terug betaald moet worden. Mijn fractie geeft er overduidelijk de voorkeur aan om geen verschil te maken tussen de periode voor 1 januari 1996 en na 1 januari 1996, ook de mensen die voor die tijd een aanvraag hebben ingediend, want het zijn aanvragen die moesten gebeuren omdat mensen voorzieningen nodig hadden op grond van hun handicap, hebben kosten moeten maken. Het is uitermate wrang als deze mensen tot de conclusie moeten komen dat als ze later gehandicapt waren geworden of als ze de aanvraag hadden kunnen uitstellen, dat zij geen eigen bijdrage hadden hoeven te betalen. (De heer De Jong: Dat is wet elke wettelijke regeling die door een kabinet wordt aangepast.) Ik heb u net de vraag gesteld van hadden we deze regeling ook kunnen toepassen in de periode voor 1 januari 1996, dus met terugwerkende kracht. Dat had gekund. De wet geeft die ruimte. Dus wij hadden ook in april 1994 het risico kunnen nemen en dezelfde eigen bijdrageregeling kunnen vaststellen, zoals we dat nu hebben gedaan. Destijds is er niet voor gekozen, er is 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 26