voor een eigen bijdrageregeling gekozen, die redelijk aan de hoge kant was. Ik vind het netjes als we nu zeggen, we betalen die eigen bijdragen terug. Wat betreft de fiscale aspecten. Het gaat in de eerste plaats om een gering aantal mensen waar het werkelijk de fiscale aspecten betreft, omdat het bij meer dan 80% van de mensen, die een voorziening hebben aangevraagd in de afgelopen periode, ging om mensen onder anderhalf keer modaal of onder anderhalf keer norminkomen, dus onder modaal. Van degenen die daarbij gebruik hebben gemaakt van de aftrekbaarheid hebben die mensen in het kader van de bijzondere ziektekosten eerst nog eens de drempel moeten halen van 11,5% voordat er überhaupt terugbeta lingen konden plaatsvinden. Ook dan beperk je het aantal mensen weer enorm. Ik denk dat het wat betreft de fiscale aftrekbaar heid op grond van bijzondere ziektekosten gaat om enkelingen, als er al mensen zijn die dat halen. Daarbij komt dat als het fiscaal nadelig uitvalt om de eigen bijdragen terug te ontvan gen, het geen plicht is. Ik denk dat mensen ook in staat zijn om voor zichzelf uit te rekenen of het voor hen voordelig dan wel nadelig is om deze eigen bijdragen terug te ontvangen. Is het nadelig fiscaal gezien, dan kunnen ze daar onmiddellijk van afzien. Het is een vrijwilligheid. Dan wordt door de wethouder de suggestie gewekt dat de corpora ties vervolgens wel op de stoep zullen staan in verband met kosten die zij gemaakt hebben. Met terugwerkende kracht is het kennelijk wel een probleem, maar de regeling die nu gaat gelden en daarover is iedereen het over eens, daar is het geen probleem. Want daarbij kunnen de woningcorporaties op het moment dat er woningaanpassingen moeten plaatsvinden wel bij de gemeente aankloppen. Dus ik zie niet in waar het principiële bezwaar ligt op het moment dat dit aan de orde zou zijn. Dus ik heb er geen problemen mee als dat gebeurt, want dat valt boven dien binnen de f 230.000,-- eigen betalingen die gedaan zijn. Ik moet zeggen dat ik wel rekening heb gehouden met het grootste gedeelte van de bezwaren die de wethouder heeft ingediend. Het standpunt van het college verbaast mij overigens niets, maar ik geef er de voorkeur aan om de eigen betalingen, die in de afgelopen periode hebben plaatsgevonden, terug te betalen. Ik denk dat het niet zo kan zijn dat als de omliggende gemeentes zeggen dat de bezwaren veel geringer zijn dan de voordelen, dat het dan plotseling voor de gemeente Leeuwarden zo veel anders zou zijn. Wat dat betreft zijn gemeentes als Sneek, Heerenveen en Boarnsterhim heel duidelijk in hun verhalen als je met die mensen gaat praten. Voorzitter, ik handhaaf uiteraard de motie. De heer Van Olffen: Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal overtuigd ben door het antwoord van de wethouder. Het meeste heeft de heer Biemans al verwoord, maar ik wil zelf ook even een paar kernpunten uitleggen. Ik heb al gezegd in het begin dat het geld daar moet komen waar het voor bedoeld is. Als je kijkt naar wat nu anderhalve maal het norminkomen is, dan is dat f 36.000,- en dat lijkt ons nu ook niet bepaald een groep die over erg veel belastingvoordeel beschikt. In die zin gaat het om een relatief kleine groep, die 52 het in die zin dan ook best wel eens hard nodig zou kunnen hebben, gezien het minima-onderzoek wat we zojuist hebben ge voerd. We waren in het begin wat angstig bij de invoering van de Wvg, omdat we niet wisten wat er op ons af zou komen. Het valt mee. Ik heb in eerste termijn gezegd dat het om f 4 miljoen ging, maar een gespecificeerde rekensom die we in de commissie hebben gehad, bracht ons op f 5 miljoen. Als je daar die f 1 miljoen voor het aanschaffen van die rolstoelen vanaf trekt - ik dacht dat dat op f 1 miljoen kwam - blijf ik toch op f 4 miljoen zitten en dat vinden we voor zo'n voorziening een behoorlijk bedrag. Wat de minister heeft gezegd, is in die zin dan ook helemaal niet relevant. Wij hebben te maken met de beschikbare middelen en die middelen die laten het toe. Mocht het nu zo zijn dat er dusdanige ontwikkelingen komen, dat heb ik ook gezegd, dan moeten we bij een volgende evaluatie de zaak maar weer bijstellen, ook als dat in negatieve zin is. Dan moet je ook durven de maatregelen weer aan te passen naar de moge lijkheden die je dan hebt. We hebben nu deze mogelijkheden en laten we die dan ook benutten. Want zoals al gezegd is in eerste termijn, geld overhouden voor dit soort voorzieningen kan ook weer een heel negatief effect hebben, dat Den Haag zegt: het is wel erg ruim, er kan nog wel meer af. Andere gemeentes doen het ook, waarom doen wij het dan niet. Dat klinkt zo demagogisch, maar ik heb geen argumenten gehoord waarom wij het ook niet zouden kunnen doen. Voorzitter, wij zullen de motie van het CDA steunen. De heer De Beer: Ik wil eerst het verzuim in eerste instantie goedmaken. Ik wil de wethouder bedanken voor de nadere informatie die wij op vrij korte termijn hebben gekregen. Mijn hartelijke dank daarvoor. Verder heb ik aan mijn termijn niet zo veel toe te voegen, want de dreigementen van de wethouder hebben mij echt niet angstig gemaakt. Ik blijf bij datgene wat ik in eerste termijn gezegd heb Wij blijven de motie van het CDA-fractie steunen. De heer Gros: Wij zullen toch de motie van de CDA-fractie gaan steunen. De argumentatie van de heer Biemans kunnen wij ons wat dat betreft redelijk in vinden. Wij hebben een aantal bezwaren aangegeven, onder andere het fiscale aspect. Als je ziet dat het grootste gedeelte valt binnen anderhalf maal het normin komen, zullen deze mensen relatief weinig gebruik gemaakt hebben van aftrek van buitengewone lasten. Ik denk dat dat argument enigszins wegvalt. Voor de rest biedt het fonds voldoende ruimte om eventueel de eigen bijdragen terug te betalen. Het totale bedrag wat ermee gepaard gaat, is ook, gelet op de totale omvang van het fonds, in redelijkheid te behappen. Dus wat dat betreft akkoord met de motie van het CDA-fractie. De heer Roekiman: Ik heb feitelijk geen reden om af te stappen van het gegeven standpunt in eerste termijn. Wel even een aan vulling die ik de PvdA-fractie wil meegeven. Ze hebben het net 53

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 27