De heer Beers: Het gaat hier om een bedrijf dat verdergaande
maatregelen zoekt in de innovatie op het gebied van milieu. Ik
heb begrepen dat dat verder gaat dan bij onze huidige partner
waar wij onze koffie inkopen.
De heer De Jong (weth.)De elementen die door de heer Beers
zijn ingebracht, worden meegenomen bij de mensen van het Faci
litair Bedrijf. Die kijken daar in ieder geval naar. Dat is de
moraal van het verhaal. Ik zie op zich geen aanleiding om de
brief te gaan herzien.
Punt 4 (bijlage nr. 49)
De Voorzitter: Aan de orde is Vernieuwing bestuurlijke organi
satie: reactie op "Fryslan fernijt!", het eindrapport Stuur
groep Bestuurlijke Vernieuwing Friesland.
De heer Brok: In de commissievergadering hebben de fracties
uitvoerig de gelegenheid gehad om in de door onze streng maar
rechtvaardige voorzitter toebedeelde 7,5 minuten onze stand
punten naar voren te brengen.
De WD-fractie heeft toen op een drietal punten een voorbehoud
gemaakt en wel bij het hoofdstuk over de politie, het milieu en
de GGD. Op deze drie zaken en een specifiek onderdeel uit
Fryslan Fernijt, te weten: Leeuwarden... Hoofdstad, wil mijn
fractie hier terugkomen.
GGD
In de commissievergadering hebben we vanuit het college mogen
vernemen dat de GGD een "ongewenst kindje" was. De provincie
wilde het eigenlijk niet hebben en ook de gemeenten wisten niet
echt wat ze ermee aan moesten.
Een van de uitgangspunten van de WD bij de beoordeling van
Fryslan Fernijt is geweest dat de constructies, zoals die ge
kozen worden, democratisch verankerd moeten zijn. In het licht
daarvan kan mijn fractie zich dan ook niet vinden in de passage
uit de reactienota van het college waarin opgenomen is dat:
"Wij zijn met de stuurgroep van mening dat deze taken typisch
lokaal van aard zijn en dat dit zwaarder moet wegen dan het
ontbreken van een directe legitimatie. Wij kunnen ons dan ook
met de voorstellen verenigen.
Wij zijn met het college van mening dat de GGD een typisch
lokale taak isEchter dit kan niet zwaarder wegen dan het
ontbreken van een directe democratische legitimatie. Vandaar
ook dat mijn fractie van mening is dat deze taak thuishoort bij
de provincie. De D66-fractie zal zodadelijk hiertoe een amende
ment indienen. Mijn fractie zal dat amendement steunen.
Milieu
Naar de mening van de WD-fractie zitten er veel haken en ogen
aan het oprichten van een provinciale milieudienst. Wij zijn
bang dat alle 31 gemeenten een vinger in de uitvoeringspap
willen hebben en dat we daardoor opnieuw te maken krijgen met
12
"Olaf-achtige" praktijken. Om kwalitatieve redenen heeft
Leeuwarden een milieudienst niet nodig.
Een andere reden om de voorstellen zoals ze door het college
aan ons zijn voorgelegd niet te steunen is omdat we bij aanvang
van het project bestuurlijke vernieuwing besloten hebben om de
regio's en tussenlagen op te heffen.
De WD-fractie voelt veel meer voor een model met centrumge
meenten, waar andere gemeenten zelf de keuze kunnen maken waar
zij de diensten betrekken. Hierdoor ontstaat een vrije markt
werking, waardoor de prijs van het aangeboden product laag ge
houden kan worden. Voor Leeuwarden, met veel deskundigheid, kan
dit een enorme uitdaging zijn. Vooral omdat de verzelfstandi
ging van bepaalde onderdelen van de dienst Stadsbeheer hierbij
parallel kan lopen.
Echter, omdat ook het college de nodige bedenkingen heeft met
betrekking tot dit voorstel en in de reactienota twee uitdruk
kelijke voorbehouden worden gemaakt, namelijk de inrichting van
de gemeenschappelijke regeling en de financiële gevolgen van
een Friese milieudienst, wil mijn fractie het voorstel van het
college ondersteunen.
Politie
Naar de mening van de WD-fractie is het hoofdstuk over Open
bare Orde en Veiligheid en met name over de politie, het meest
vernieuwende onderdeel van het project Bestuurlijke Vernieu
wing. Mijn fractie kan zich bijna in het geheel vinden in het
voorstel zoals dat nu voor ons ligt. Met één punt hebben wij
echter veel moeite en dat betreft de delegatie van zoveel moge
lijk bevoegdheden naar sub-regionaal niveau. Waarom?
Een tweetal jaren geleden is na een discussie van maar liefst
150 jaar besloten om te komen tot een nieuwe politie-organi-
satie. Eén van de onvolkomenheden van de nieuwe Politiewet van
1993 is de democratische inbedding. Zowel Raad van State als de
Kamer gingen akkoord met de Politiewet, maar maakten de kant
tekening dat het democratische gat, dat zou ontstaan na invoe
ring van de nieuwe Politiewet, slechts tijdelijk toelaatbaar
was
Nu wij middels het project Bestuurlijke Vernieuwing de moge
lijkheid krijgen om dat democratische gat te dichten, door het
bestuur over het politiebeheer bij Provinciale Staten neer te
leggen, hebben wij de mogelijkheid om iets te doen wat de wet
gever destijds niet gelukt is.
Nu biedt artikel 36 van de Politiewet de mogelijkheid om be
heersbevoegdheden te delegeren. In Fryslan Fernijt wordt invul
ling gegeven aan deze mogelijkheid. Omdat mijn fractie van
mening is dat in de relatief kleine politieregio Friesland
delegatie van beheer overbodig is, zijn wij tegenstander van
delegatie van beheersbevoegdheden. Wij kenner, in deze provincie
slechts één politieregio en hebben korte lijnen, in tegenstel
ling tot provincies waar 34 of 5 politieregio's zijn, daar
zou delegatie van beheersbevoegdheden nog te plaatsen zijn.
Indien gekozen wordt voor delegatie van beheersbevoegdheden,
slaan wij een gat in het wak wat we even daarvoor gedicht
hebben. Een deel van het provinciale politiebestuur/provinciaal
politiebeheer wordt immers overgedragen aan een aantal burge
meesters in de provincie. Staatsrechtelijk is dat een buiten-
13