De heer Beers: Het gaat hier om een bedrijf dat verdergaande maatregelen zoekt in de innovatie op het gebied van milieu. Ik heb begrepen dat dat verder gaat dan bij onze huidige partner waar wij onze koffie inkopen. De heer De Jong (weth.)De elementen die door de heer Beers zijn ingebracht, worden meegenomen bij de mensen van het Faci litair Bedrijf. Die kijken daar in ieder geval naar. Dat is de moraal van het verhaal. Ik zie op zich geen aanleiding om de brief te gaan herzien. Punt 4 (bijlage nr. 49) De Voorzitter: Aan de orde is Vernieuwing bestuurlijke organi satie: reactie op "Fryslan fernijt!", het eindrapport Stuur groep Bestuurlijke Vernieuwing Friesland. De heer Brok: In de commissievergadering hebben de fracties uitvoerig de gelegenheid gehad om in de door onze streng maar rechtvaardige voorzitter toebedeelde 7,5 minuten onze stand punten naar voren te brengen. De WD-fractie heeft toen op een drietal punten een voorbehoud gemaakt en wel bij het hoofdstuk over de politie, het milieu en de GGD. Op deze drie zaken en een specifiek onderdeel uit Fryslan Fernijt, te weten: Leeuwarden... Hoofdstad, wil mijn fractie hier terugkomen. GGD In de commissievergadering hebben we vanuit het college mogen vernemen dat de GGD een "ongewenst kindje" was. De provincie wilde het eigenlijk niet hebben en ook de gemeenten wisten niet echt wat ze ermee aan moesten. Een van de uitgangspunten van de WD bij de beoordeling van Fryslan Fernijt is geweest dat de constructies, zoals die ge kozen worden, democratisch verankerd moeten zijn. In het licht daarvan kan mijn fractie zich dan ook niet vinden in de passage uit de reactienota van het college waarin opgenomen is dat: "Wij zijn met de stuurgroep van mening dat deze taken typisch lokaal van aard zijn en dat dit zwaarder moet wegen dan het ontbreken van een directe legitimatie. Wij kunnen ons dan ook met de voorstellen verenigen. Wij zijn met het college van mening dat de GGD een typisch lokale taak isEchter dit kan niet zwaarder wegen dan het ontbreken van een directe democratische legitimatie. Vandaar ook dat mijn fractie van mening is dat deze taak thuishoort bij de provincie. De D66-fractie zal zodadelijk hiertoe een amende ment indienen. Mijn fractie zal dat amendement steunen. Milieu Naar de mening van de WD-fractie zitten er veel haken en ogen aan het oprichten van een provinciale milieudienst. Wij zijn bang dat alle 31 gemeenten een vinger in de uitvoeringspap willen hebben en dat we daardoor opnieuw te maken krijgen met 12 "Olaf-achtige" praktijken. Om kwalitatieve redenen heeft Leeuwarden een milieudienst niet nodig. Een andere reden om de voorstellen zoals ze door het college aan ons zijn voorgelegd niet te steunen is omdat we bij aanvang van het project bestuurlijke vernieuwing besloten hebben om de regio's en tussenlagen op te heffen. De WD-fractie voelt veel meer voor een model met centrumge meenten, waar andere gemeenten zelf de keuze kunnen maken waar zij de diensten betrekken. Hierdoor ontstaat een vrije markt werking, waardoor de prijs van het aangeboden product laag ge houden kan worden. Voor Leeuwarden, met veel deskundigheid, kan dit een enorme uitdaging zijn. Vooral omdat de verzelfstandi ging van bepaalde onderdelen van de dienst Stadsbeheer hierbij parallel kan lopen. Echter, omdat ook het college de nodige bedenkingen heeft met betrekking tot dit voorstel en in de reactienota twee uitdruk kelijke voorbehouden worden gemaakt, namelijk de inrichting van de gemeenschappelijke regeling en de financiële gevolgen van een Friese milieudienst, wil mijn fractie het voorstel van het college ondersteunen. Politie Naar de mening van de WD-fractie is het hoofdstuk over Open bare Orde en Veiligheid en met name over de politie, het meest vernieuwende onderdeel van het project Bestuurlijke Vernieu wing. Mijn fractie kan zich bijna in het geheel vinden in het voorstel zoals dat nu voor ons ligt. Met één punt hebben wij echter veel moeite en dat betreft de delegatie van zoveel moge lijk bevoegdheden naar sub-regionaal niveau. Waarom? Een tweetal jaren geleden is na een discussie van maar liefst 150 jaar besloten om te komen tot een nieuwe politie-organi- satie. Eén van de onvolkomenheden van de nieuwe Politiewet van 1993 is de democratische inbedding. Zowel Raad van State als de Kamer gingen akkoord met de Politiewet, maar maakten de kant tekening dat het democratische gat, dat zou ontstaan na invoe ring van de nieuwe Politiewet, slechts tijdelijk toelaatbaar was Nu wij middels het project Bestuurlijke Vernieuwing de moge lijkheid krijgen om dat democratische gat te dichten, door het bestuur over het politiebeheer bij Provinciale Staten neer te leggen, hebben wij de mogelijkheid om iets te doen wat de wet gever destijds niet gelukt is. Nu biedt artikel 36 van de Politiewet de mogelijkheid om be heersbevoegdheden te delegeren. In Fryslan Fernijt wordt invul ling gegeven aan deze mogelijkheid. Omdat mijn fractie van mening is dat in de relatief kleine politieregio Friesland delegatie van beheer overbodig is, zijn wij tegenstander van delegatie van beheersbevoegdheden. Wij kenner, in deze provincie slechts één politieregio en hebben korte lijnen, in tegenstel ling tot provincies waar 34 of 5 politieregio's zijn, daar zou delegatie van beheersbevoegdheden nog te plaatsen zijn. Indien gekozen wordt voor delegatie van beheersbevoegdheden, slaan wij een gat in het wak wat we even daarvoor gedicht hebben. Een deel van het provinciale politiebestuur/provinciaal politiebeheer wordt immers overgedragen aan een aantal burge meesters in de provincie. Staatsrechtelijk is dat een buiten- 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 7