gewoon vreemde constructie, omdat hierdoor lokale bestuurders een deel van het provinciaal bestuur over gaan nemen. Wij kiezen voor een model waarbij èn de burgemeesters betrokken blijven bij het politiebeheer en wel door beheersbevoegdheden te mandateren. Provinciale Staten blijven eindverantwoordelijk. Ons standpunt past precies in de gedachte van Fryslan Fernijt, de gedachte van: lokaal wat lokaal kan, provinciaal wat provin ciaal moet. Nu (helaas) blijkt dat wij definitief afscheid hebben genomen van lokale politie, moeten we zorgen dat de politie-organisatie/het politiebeheer in ieder geval democra tisch verankerd wordt. Het gaat om de politie, een organisatie waar de burgers het idee van moeten hebben dat die er is om onder andere de rechts zekerheid te waarborgen. Deze politie mag geen eiland worden binnen onze rechtstaat. Om de politie niet te laten verzelf standigen dient de politie-organisatie te allen tijde onder geschikt te blijven aan het bevoegd gezag. Democratische inbedding is daarbij een vanzelfsprekendheid naar de mening van mijn fractie. Naarmate er meer versnippering van het beheer zal plaatsvinden, waar ons college voor kiest door de delegatiebe paling, heeft de politie-organisatie ook de kans om te verzelf standigen. Binnen onze rechtstaat mag daar geen ruimte voor zijn. Helaas zijn er afgelopen jaren en méianden voldoende ver halen naar voren gekomen die duidelijk maken wat voor ver schrikkelijke gevolgen verzelfstandiging kan hebben. Alhoewel we hier niet dezelfde situatie hebben als in het westen van het land, moeten we ervoor zorgen dat we die ook niet krijgen. Onzes inziens is de voorgestelde constructie van delegatie een tegemoetkoming voor die arme burgemeesters die nu het bestuur over de politie kwijtraken. Het zou de burgemeesters juist sieren als ze zouden zeggen: Jongens en meisjes, laten we de democratische inbedding verkiezen boven een vreemde construc tie. Wij nemen een zwaarwegende adviesbevoegdheid en gemanda teerde beheersbevoegdheden en u Provinciale Staten bent eind verantwoordelijk. Maar misschien is die gedachte utopie, misschien is d:.e ge dachte wel net zo onwaarschijnlijk als de uitspraak die Dries van Agt aan het begin van de jaren '80 tegen Joop den Uyl gezegd zou kunnen hebben: "Vriend kom hogerop, weest gij minister-president en ik zal uw staatssecretaris zijn Onze eigen burgemester zegt zelfs in een radio-interview bij Omrop Fryslan van 28 maart jl."We moeten kiezen voor demo cratie op afstand Onzes inziens een verkeerd uitgangspunt. Dit alles, plus de wetenschap dat de huidig functionerende politie-organisatie lang nog niet de beoogde effectiviteits- en efficiencywinst heeft opgeleverd (zie de kranten van vorige week) brengt mijn fractie ertoe om niet tot verdere versnip pering van beheer over te gaan. Wij dienen dan ook een amendement in op grond van artikel 33 van het Reglement van orde op het besluit zoals u dat aan de raad heeft doen toekomen. Het amendement luidt "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 15 april 1996; gelezen hebbende het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 april 1996 inzake Fryslan Fernijt: 14 besluit punt 3ate vervangen in "in te stemmen met de voorstellen omtrent de politie, behalve op het punt van de gedelegeerde beheersbevoegdheden naar sub-regionaal niveau. De raad van de gemeente Leeuwarden is wel voorstander van het mandateren van beheersbevoegdheden naar sub-regionaal niveau." en de gemeentelijke reactienota dienovereenkomstig aan te passen Het amendement is door mij ondertekend. Tenslotte nog iets over de paragraaf "Leeuwarden Hoofdstad" De laatste weken is veel te doen geweest rondom de herindeling. We hebben in de commissie uitvoerig gesproken over de notitie Boppeslach. Het college zal nu in overleg gaan treden met de provincie en het traject zal verder worden ingezet. Mijn fractie hecht er waarde aan om nogmaals te benadrukken dat wij het belang inzien van Leeuwarden 100.000+Niet in het be lang van het huidige Leeuwarden maar in het belang van heel Fryslan. Mijn fractie heeft de afgelopen maanden wel eens het idee gehad, gehoord hebbende de uitlatingen van sommige be stuurders aan de Tweebaksmarktdat het echte provinciale bestuur van Fryslan zich in deze zaal bevindt. Een van de speerpunten van dit Kabinet is de bestuurlijke vernieuwing. Na het fiasco in Rotterdam en andere steden, die wel iets voor de provincie status voelden, heeft staatssecreta ris Van de Vondervoort nu de kans om alsnog haar tanden te laten zien en te proberen om een wezenlijk onderdeel van het kabinetsbeleid tot succes te maken. Wij hopen dat als blijkt dat het overleg met de overige actoren die met herindeling te maken hebben, niet slaagt, Den Haag het heft in eigen handen zal nemen. De provincie heeft nu de kans om te laten blijken dat zij inderdaad de positie van Leeuwarder in het belang van Fryslan wil versterken. Kiest de provincie niet voor herindeling rond Leeuwarden, dan hoort mijn fractie graag welke instrumenten de provincie dan in wii zetten om Leeuwarden als trekker van de regionale economie beter op de kaart te krijgen. De laatste tijd is vaak gezegd dat het 100.000+ argument niet het argument voor herindeling mag zijn. Op zich is dat zo, maar wil men repareren wat bij de laatste herindeling in 1984 ver geten is en wil men Leeuwarden ruimtelijk op de drempel van de 21ste eeuw, letterlijk de ruimte geven, dan is doorgroei naar 100.000+ logisch. Wordt daar niet voor gekozen dan zal Leeuwarden ten opzichte van Heerenveen en Drachten bijvoorbeeld een minder belangrijke rol gaan spelen in de toekomst. Gevolg zal zijn dat Leeuwarden minder mee kan en dat heeft direct zijn weerslag op de toch al relatief zwakke sociaal-economische structuur van de Friese hoofdstad. We zien elders in ons land dat provinciehoofdsteden met een relatief zwakke structuur, zwakker worden naarmate provincie of rijk meer gaan kiezen voor andere centrumsteden in die provin cie. Gevolg is dat die steden terecht komen in een negatieve spiraal en dat de provinciale/regionale samenhang daar onder te lijden heeft. We zien dat bijvoorbeeld bij de hoofdstad van 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 8