Drenthe, van Zeeland en als meest duidelijke voorbeeld de
hoofdstad van Flevoland Lelystad.
Ditzelfde verhaal kan zich ook in Fryslan voordoen en dat zou
niet alleen jammer zijn voor het huidige Leeuwarden, waar
relatief veel mensen zich al in een achterstandssituatie be
vinden, maar ook voor die grote groep mensen die in de wijde
omgeving van Leeuwarden wonen en die van de Leeuwarder economie
afhankelijk zijn.
In het ahri-traject moeten we een open oog en oor hebben voor
onze buren. Ik heb wel eens in de commissievergadering gezegd
dat we lief moeten zijn voor onze buren. We moeten laten zien
dat één en één drie is
Daarnaast moeten we niet schromen om ook toe te geven dat in
Leeuwarden in het verleden wel eens zaken verkeerd zijn gegaan,
naar waar niet... Geen hautaine houding aannemen, maar op basis
van gelijkwaardigheid de discussie ingaan vanuit het principe
dat we er allen beter van kunnen worden als de Friese hoofdstad
versterkt wordt
Luisteren naar de buren. We doen dat niet altijd. Neem nu
laatst de publieke oproep van burgemeester Sybesma van Donge-
radiel en burgemeester Mulder van Tytsjerksteradiel om steun,
te krijgen voor de weg naar Aldtsjerk. Leeuwarden was stil....
Voorzitter dit is een uitgesproken kans om onze buren te laten
zien dat we voor de economische ontwikkeling de handen ineen
willen slaan. We hebben een intentieverklaring met de provincie
ondertekend waarin we ons uitspreken voor integrale aanpak van
de ontsluitingsproblematiek rond Leeuwarden en op het moment
dat onze buren de Anne Vondelingweg graag door-getrokken willen
zien, zijn we niet thuis. Dat is toch een gemiste kans.
Voor de economische ontwikkeling van Fryslan moeten alle par
tijen de boer op. De Partij van de Arbeid afdeling Leeuwarden
heeft vorige week dit wel heel letterlijk vertaald door
Minister Margreet de Boer een manifest aan te bieden met een
aantal stellingen. Een goed initiatief. De bewindsvrouw wordt
gevraagd om aandacht te hebben voor de werkloosheid in Fryslan
en Leeuwarden in het bijzonder. Aandacht wordt gevraagd om
invloed aan te wenden ten gunste van het noorden van het land.
Als suggesties worden gedaan:
- verdubbeling van de weg Midlum-Zurich;
- een spoorbrug Andijk-Stavoren
- het stimuleren van de glastuinbouw in Sexbierum en
- aandacht voor een tweede nationale luchthaven nabij Lelystad.
Ondanks het feit dat een tweede nationale luchthaven nabij
Lelystad ingrijpende gevolgen heeft voor het milieu en leef
klimaat en mijn fractie daar geen voorstander van is, wij
voelen veel meer voor de aanleg van de Markerwaard waar ruimte
genoeg zal vrijkomen voor de realisering van niet alleen een
tweede luchthaven maar ook een luchthaven als alternatief van
Schiphol, is de intentie van het Leeuwarder PvdA-bestuur
duidelijk en nobel.
Maar, voorzitter, laten we het wat dichter bij huis houden. Ik
daag de Leeuwarder PvdA-fractie uit om ook uitspraken te doen
ten gunste van economische ontwikkeling op het Leeuwarder
grondgebied zelf. Wat dacht u bijvoorbeeld van de aanleg van de
we9 Leeuwarden-Aldtsjerk, waardoor het noordoosten van onze
provincie beter ontsloten kan worden.
16
Voorzitter ik sluit af.
Het project Bestuurlijke Vernieuwing loopt volop. Volgende stap
is verdere vertaling in vervolgtrajecten. Mijn fractie wacht
dat traject in spanning af. Als inderdaad invulling gegeven zal
worden aan de voorstellen, zoals die nu voor ons liggen, bete
kent dat voor een aantal terreinen een breuk met het verleden
en zal onze provincie als voorbeeld kunnen dienen voor de rest
van het land. Het zou een goede zaak zijn als alle betrokken
actoren het op kunnen brengen bestuurlijke veranderingen aan te
gaan: De liberaal Thorbecke, grondlegger van het huidige poli
tiek/bestuurlijke systeem, zei het 150 jaar geleden als volgt:
"Blijven wij staan binnen hetgeen wij van onze voorouders ont
vingen; doen wij zelve niets; verzetten wij ons tegen tijdige
verbetering; dan komt, in de plaats van verbetering, omkeer van
zaken. Ieder tijdvak heeft zijn eigen beginsel van beweging;
laat men dat slapen, dan ontstaat in het volgende tijdvak ver
warring van beweging"
Dank u wel
De heer Hoogeveen: Ik heb in de Commissie Bestuur en Middelen
bij dit onderwerp over drie onderdelen gesproken: de verster
king van de overlegstructuur binnen de VFG, de milieudienst en
de GGD.
Bij de versterking van de overlegstructuur binnen de Vereniging
Friese Gemeenten denk ik dat wij het volstrekt met elkaar eens
zijn. Versterking van overlegstructuren prima, maar op het
moment dat wij onze belangen moeten behartigen is dat niet
altijd verstandig via een vereniging van 31 gemeenten, waarin
een hoofdstad van een provincie toch een andere positie in
neemt. Wij moeten ook onze eigen kanalen daarvoor blijven be
nutten
Voor wat betreft de milieudienst wordt in de reactienota door
ons college voorgesteld nogal wat voorbehouden te maken voor de
inrichting en de financiering van de centraal op te zetten
milieudienst in deze provincie. Met de WD-fractie zijn wij het
eens dat wij niet de noodzaak hebbe.i om milieu-activiteiten uit
te besteden. Wij hebben hier als stad een uitstekende organisa
tie. Wij denken ook dat wij alle activiteiten die nodig zijn op
het gebied van milieu uitstekend kunnen uitvoeren, en dat wij
zelfs ten dienste van omliggende gemeenten die activiteiten ook
zouden kunnen uitvoeren in samenwerking met die gemeenten. Wij
denken dan ook dat het niet nodig is om een dergelijke centrale
milieudienst op te tuigen. Aan de andere kant, het maken van
een voorstel en eens kijken hoe dat vervolgens in de provincie
uitpakt, lijkt ons verstandig. Het is goed om er in ieder geval
bij te zitten op het moment dat er gewerkt wordt aan een derge
lijke milieudienst. Dan kom je voor de vraag of je moet zeggen
"nee, tenzij" of "ja, mits". Dat is een gebruikelijke vraag die
je dan krijgt halverwege een discussie. Eigenlijk zeggen wij
min of meer "nee, tenzij" er een uitstekende milieudienst komt,
waar ook Leeuwarden een goede bijdrage in kan leveren. Op
zichzelf kunnen wij instemmen met de reactie zoals die nu door
het college aan ons voorgelegd wordt. Maar de voorbehouden zo
als die gemaakt worden, willen wij heel nadrukkelijk onder
strepen
17