aangepast wordt en wel op de volgende wijze: in bijlage B worden bij het derde aandachtssterretje de wijken SchepenbuurtWielenpolle, Schieringen, Insulinde en Valeriuskwartier geschrapt; aan bijlage B wordt een vierde aandachtssterretje toegevoegd met de volgende tekst: "een bedrag ten behoeve van de wijken Schepenbuurt, Wielenpolle, Schieringen, Insulinde en Valeriuskwartier is gesteld op f 3,50 per inwoner"; en gaat over tot de orde van de dag Het amendement is ondertekend door mevrouw Tiemersma van de CDA-fractie en mijzelf namens de PAL/Groen Links-fractie Voorzitter, ik zou nog één ding willen opmerken. De dekking van ons voorstel voor deze aanvulling op de subsidieverordening kan voor het grootste gedeelte gevonden worden in de vrijvallende middelen door de opheffing van buurt huis De Binnenstad. De uitwerking van dit voorstel betekent niet dat de wijken die op dit moment in de 8 categorie vallen helemaal gecompenseerd worden, dus op hun oude subsidiebedrag blijven zitten, maar zij worden wel behoorlijk gecompenseerd met dit voorstel en het is een betaalbare oplossing. Ik vraag de partijen in deze raad om dit amendement serieus te over wegen Mevrouw Schaafsma: De discussie rond buurten en wijken ten aanzien van subsidiëring van activiteiten en mogelijke vermin dering van accommodaties loopt al sinds 1993, de gesprekken met buurt- en dorpsverenigingen. Er is een stadsdebat georganiseerd over dit onderwerp en in december 1995 is een ambtelijke noti tie besproken en ook na deze behandeling bleek dat de meningen van de diverse fracties nogal uiteen liepen. Het stuk dat nu voorligt omvat dan ook een compromisvoorstel, dat voor elke fractie op bepaalde punten moeilijk ligt. In de laatste verga dering van de Commissie Welzijn zijn wij als D66-fractie reeds akkoord gegaan met de voorstellen betreffende eigendomsverhou dingen groot onderhoud, handhaven van het aantal accommodaties, het huisvestingssubsidie en de premie voor samenvoeging. Ten aanzien van het subsidie ten behoeve van de organisatie- en activiteitenkosten, waarbij wijken met een SE-score van 4 of 8 meer subsidie zouden moeten krijgen dan anderen, hebben we een voorbehoud gemaakt. Reden hiervoor was voornamelijk dat het organisatie- en activiteitensubsidie niet bedoeld is om activi teiten te ontwikkelen die problemen in wijken moeten oplossen. Voor mijn fractie was het dan ook de vraag of de wijken met SE- score van 4 of 8 verhoudingsgewijs meer activiteitensubsidie zouden moeten krijgen dan wijken met een lagere SE-score. In het kader van het grote stedenbeleid kunnen namelijk projecten ingediend worden die wel probleemoplossend zouden moeten werken. We hebben het in de fractie hier uitvoerig over gehad en uiteindelijk zijn wij tot het standpunt gekomen dat, gelet op het feit dat de doelgroepen in de 4 en 8 wijken waarschijn lijk meer gebruik zullen maken van de aangeboden activiteiten en gelet op het feit dat de draagkracht van bewoners in deze wijken minder is, mijn fractie ook het voorstel voor de in de 8^ Ö1 raadsbrief opgenomen subsidieverdeelmethodiek voor organisatie en activiteitenkosten zal steunen. Wat voor ons ook nadrukkelijk heeft meegespeeld bij de stand puntbepaling, is dat het SBO, die toch een groot deel van de wijken vertegenwoordigt, achter het collegevoorstel staat. Wij blijven overigens wel van mening dat projecten en activiteiten die werkelijk bedoeld zijn om de problemen in wijken aan te pakken via andere kanalen dan het grote stedenbeleid moet ge beuren Kortom, we gaan akkoord met het collegevoorstel Mevrouw Tiemersma: Ruim drie jaar na de eerste raadsvergadering waarin we over dit onderwerp hebben gesproken, stellen we nu vanavond het beleid vast met betrekking tot het buurt- en wijkwerk. Eigenlijk zou deze raadsbehandeling de climax moeten vormen van de afgelopen drie jaar. Maar na al de discussies die we hierover hebben gevoerd en alle compromissen die er zijn gesloten, beschouw ik vanavond toch een beetje als een anti climax. Het positieve is in ieder geval dat we vanavond uitein delijk tot besluitvorming komen en dat de voor de wijkorganisa- ties zo noodzakelijke duidelijkheid eindelijk ontstaat. Ik heb dan ook niet de behoefte om allerlei historische feiten over de afgelopen drie jaar te memoreren. Die zijn wel belangrijk, zegt de wethouder, misschien dat de wethouder in zijn beantwoording daar nog even op terug kan komen. Ik ben wel van mening dat we als we vooraf onze doelstellingen wat concreter hadden geformu leerd, dit alles misschien in minder tijd tot stand hadden kunnen komen. Ik zeg nadrukkelijk we. Het lijkt mij dan ook een goede zaak om dit hele traject, dat we als raad en als raads leden met elkaar hebben doorlopen en uitgezet en dat zo be stuurlijk vernieuwend zou moeten worden, nog eens kritisch met elkaar te evalueren. Misschien is het zelfs wel geschikt voor een rollenspel. Een aantal mensen weet nu al wat ik bedoel. Ook al zijn de concrete uitwerkingen van de verdeling van de middelen het resultaat van compromissen, toch kunnen wij inhou delijk met het voorstel instemmen. We kunnen ors vinden in de functies welke een buurtorganisatie moet vervullen en de acti viteiten die ontwikkeld moeten worden. Wij denken dat op die manier een buurtorganisatie een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het verminderen of voorkomen van sociaal isolement. Dat is voor onze fractie een van de uitgangspunten. Ook kunnen we instemmen met de voorstellen met betrekking tot de subsidiëring van de huisvestingslasten en het onderzoek naar de eigendomsverhoudingen. We vinden het tevens een goede zaak dat de premies die worden gegeven voor vrijwillige samenvoeging in het definitieve raads voorstel niet meer aan jaartallen gebonden zijn. Ook al hebben we niet gekozen voor gedwongen sluiting van accommodaties, dan wil dat nog niet zeggen dat vrijwillige samenwerking en samen voeging van accommodaties niet waar mogelijk gestimuleerd moet worden Dan het laatste punt dat wat ons betreft vanavond nog ter dis cussie staat. Het organisatie en activiteitensubsidie van de achterstandswijken, dit zal u niets verbazen. Het gaat dan om wijken met een SE-score van 4 en 8Wij kunnen ons niet vinden VS $1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 11