in het collegevoorstel waarin met name de 8 wijken er aanzien
lijk op achteruit gaan. Onze inzet is steeds geweest dat die
wijken waar de problemen het grootst zijn, recht hebben op de
meeste middelen, ook als het gaat om subsidies ten behoeve van
het ontwikkelen van sociaal-culturele activiteiten. We hebben
daarom samen met de PAL/Groen Links-fractie een amendement
ingediend. Zoals gezegd komt het voorstel er op neer dat de
wijken met SE-score van 8 f 2,- per inwoner meer krijgen. De
extra kosten, die dit voorstel met zich mee brengen, kunnen
gedekt worden uit de vrijvallende middelen ten gevolge van het
opheffen van buurtvereniging De Binnenstad.
Dat de SE-score niet het meest ideale instrument is om te be
palen welke wijken nu wel of niet achterstandswijken zijn, is
ook voor ons duidelijk. Maar omdat op dit moment niet een beter
instrument voorhanden is, houden wij hier voorlopig aan vast.
Tijdens de commissievergaderingen is met name door de PvdA-
fractie het argument aangevoerd dat het niet nodig is om de
achterstandswijken extra organisatie en activiteitensubsidies
te geven, omdat binnen het grote stedenbeleid hiervoor middelen
beschikbaar komen. Waren wij daar in december bij de eerste
commissiebehandeling nog niet van overtuigd, omdat er onvol
doende bekend was over de invulling van dit beleid, na de
laatste commissievergadering, waarin het college expliciet
heeft aangeven dat sociaal-culturele activiteiten nog voor O en
A-subsidies gebruikt moeten worden geen onderdeel uitmaken van
het grote stedenbeleid, zijn wij nog meer gesterkt in de op
vatting zoals die is uitgewerkt in ons amendement
Kortom, wij kunnen instemmen met het collegevoorstel behalve
als het gaat om de subsidiering van 4 en 8 wijken.
De heer Stoker: Onze fractie stemt in met het collegevoorstel.
Inderdaad het vertoont een soort compromiskarakter, maar dat is
na alle overleg eerder te prijzen dan af te keuren en ik wil er
dan nu ook hier niet meer aan sleutelen.
De hear De Jong: Foarsitter, it hat lange tiid duorre, mar we
komme no mooglik ta de apotheose foar it stik wat belied buert-
en wykwurk hjit. It foarstel is üteinlik in kompromis-foarstel
wurden, wat mei dizze gefoelige matery ek net oars koe. No is
der teminsten draachflak fün by de belutsenen. Yn de kommisje
ha wy oandacht frege foar sanaemde achter-stanswiken, de
doarpen en stimuly foar ferienings om by elkoar te gean. Dat
sjogge wy in dit stik aardich fertaald en wy kinne üs hjir dan
ek yn fine. No liket der spitigernöch hjir wer gjin konsensus
te wêzen en no komme de partijen wer mei allegear foarstellen
dy't mooglike beslütfoarming wer tsjin halde. Dat liket my net
goed. De wiken moatte no witte wer't se oan ta binneIt liket
my no gjin tiid om op it léste momint de "stokpaardjes" wer op
te pakken. Eltsenien moat wetter by de wyn dwaan, dat hawwe wy
ek dien. Dêrom gean wy akkoard mei dit tipyske kompromisstik
De heer De Jong (weth.)Het is terecht dat een aantal sprekers
gewezen hebben op het feit dat wij al lange tijd met elkaar in
8-4 03
debat zijn over de gang van zaken omtrent het subsidieverdeel-
systeem. In 1993 zijn we daarmee begonnen en uiteindelijk
moeten we dan vanavond besluitvorming plegen. Of dat een
anticlimax is, dan wel een apotheose had moet worden, ik heb
bijna de neiging om daar uitvoerige beschouwingen over te
geven. Maar ik denk dat wij helder moeten proberen vanavond
besluiten te nemen.
Ik zei bij interruptie tegen mevrouw Tiemersma dat het toch
goed is om de historische feiten nog eens onder ogen te zien.
Wat er natuurlijk gebeurd is, is dat er voorstellen gelegen
hebben, ook van collegekant, maar dat die het voortdurend niet
gehaald hebben. We hebben moeten constateren met elkaar, dat
zoveel fracties er waren in de raad, zoveel voorstellen daar
weer tegenover kwamen. Met andere woorden, dat maakt op zich
besluitvorming uitermate lastig. Ik ben het volstrekt eens met
mevrouw Dikken als ze zegt: je zou tussen het moment en de be
sluitvorming een termijn van 1 jaar moeten hebben. Ik denk dat
het goed is dat we elkaar daar aan zouden kunnen houden. Of we
dat middels een rollenspel moeten evalueren, mevrouw Tiemersma,
dat weet ik niet helemaal. Maar ik denk wel dat het goed is dat
wij elkaar daar aan zouden kunnen houden. Ik denk dat het wel
goed is als je met elkaar, op een moment wanneer je hier be
sluitvorming hebt gepleegd, nog eens terugblikt op datgene wat
zich de afgelopen drie jaar heeft voorgedaan.
Als ik het speelveld overzie, dan zijn in grote lijnen alle
fracties akkoord en spitst de discussie zich toe op één punt,
dat is de wijze van verdeling van het organisatie- en activi
teitenbudget. We hebben het daarbij over een bedrag van een
kleine f 175.000,-, dat voor de goede orde nog eventjes. We
hebben gekozen als college voor een inderdaad - en ik schaam
mij daar niet voor - compromisvoorstel tussen enerzijds het
loslaten totaal van de SE-score, anderzijds de geluiden die
zeiden, je moet toch meer geld besteden aan de achterstands
wijken. We zijn daar tussenin gaan zitten, we hebben daarbij
niet alleen gekeken naar de getalsverhouding, want ik heb
gemerkt in de commissie dat daar een paar fracties tegen waren
en een andere fractie heeft een voorbehoud gemaakt. We hebben
geluisterd naar datgene wat uit het veld kwam. Mevrouw
Schaafsma heeft de SBO aangehaald. We hebben ook nog eens
gekeken en geluisterd naar de uitkomsten van het stadsdebat
vorig najaar. We zijn tot de conclusie gekomen dat dit de beste
weg zou zijn, die het meeste draagvlak zou vinden om de
gevolgen die je zou hebben, als je niet meer zou uitgaan van de
SE-score, op te vangen. Overigens terecht dat mevrouw De Bruin
zegt, dit argument wordt niet als eerste gehanteerd, eerst
kijken we naar het inwoneraantal en in tweede instantie kijken
we dan naar de SE-score. Maar dat is om de 4 en 8 wijken, die
er in het voor-stel fors op achteruit zouden gaan, enigszins te
compenseren. Dat ben ik ook volstrekt met mevrouw De Bruin
eens, alleen het college trekt niet haar conclusie, die verder
gaat, om nog meer geld aan achterstandswijken te besteden. Dat
is een standpunt dat er tussenin zit, dat is helder en dat is
een compromisvoorstel. Ik kan dit nogmaals beamen.
Als u kijkt naar de systematiek die daarbij gehanteerd wordt,
er is in de commissie uitvoerig van gedachten gewisseld over
het GSB-beleid en laat ik er ook geen misverstand over bestaan,
met f 175.000,- lossen wij de problemen in de wijken in