in het collegevoorstel waarin met name de 8 wijken er aanzien lijk op achteruit gaan. Onze inzet is steeds geweest dat die wijken waar de problemen het grootst zijn, recht hebben op de meeste middelen, ook als het gaat om subsidies ten behoeve van het ontwikkelen van sociaal-culturele activiteiten. We hebben daarom samen met de PAL/Groen Links-fractie een amendement ingediend. Zoals gezegd komt het voorstel er op neer dat de wijken met SE-score van 8 f 2,- per inwoner meer krijgen. De extra kosten, die dit voorstel met zich mee brengen, kunnen gedekt worden uit de vrijvallende middelen ten gevolge van het opheffen van buurtvereniging De Binnenstad. Dat de SE-score niet het meest ideale instrument is om te be palen welke wijken nu wel of niet achterstandswijken zijn, is ook voor ons duidelijk. Maar omdat op dit moment niet een beter instrument voorhanden is, houden wij hier voorlopig aan vast. Tijdens de commissievergaderingen is met name door de PvdA- fractie het argument aangevoerd dat het niet nodig is om de achterstandswijken extra organisatie en activiteitensubsidies te geven, omdat binnen het grote stedenbeleid hiervoor middelen beschikbaar komen. Waren wij daar in december bij de eerste commissiebehandeling nog niet van overtuigd, omdat er onvol doende bekend was over de invulling van dit beleid, na de laatste commissievergadering, waarin het college expliciet heeft aangeven dat sociaal-culturele activiteiten nog voor O en A-subsidies gebruikt moeten worden geen onderdeel uitmaken van het grote stedenbeleid, zijn wij nog meer gesterkt in de op vatting zoals die is uitgewerkt in ons amendement Kortom, wij kunnen instemmen met het collegevoorstel behalve als het gaat om de subsidiering van 4 en 8 wijken. De heer Stoker: Onze fractie stemt in met het collegevoorstel. Inderdaad het vertoont een soort compromiskarakter, maar dat is na alle overleg eerder te prijzen dan af te keuren en ik wil er dan nu ook hier niet meer aan sleutelen. De hear De Jong: Foarsitter, it hat lange tiid duorre, mar we komme no mooglik ta de apotheose foar it stik wat belied buert- en wykwurk hjit. It foarstel is üteinlik in kompromis-foarstel wurden, wat mei dizze gefoelige matery ek net oars koe. No is der teminsten draachflak fün by de belutsenen. Yn de kommisje ha wy oandacht frege foar sanaemde achter-stanswiken, de doarpen en stimuly foar ferienings om by elkoar te gean. Dat sjogge wy in dit stik aardich fertaald en wy kinne üs hjir dan ek yn fine. No liket der spitigernöch hjir wer gjin konsensus te wêzen en no komme de partijen wer mei allegear foarstellen dy't mooglike beslütfoarming wer tsjin halde. Dat liket my net goed. De wiken moatte no witte wer't se oan ta binneIt liket my no gjin tiid om op it léste momint de "stokpaardjes" wer op te pakken. Eltsenien moat wetter by de wyn dwaan, dat hawwe wy ek dien. Dêrom gean wy akkoard mei dit tipyske kompromisstik De heer De Jong (weth.)Het is terecht dat een aantal sprekers gewezen hebben op het feit dat wij al lange tijd met elkaar in 8-4 03 debat zijn over de gang van zaken omtrent het subsidieverdeel- systeem. In 1993 zijn we daarmee begonnen en uiteindelijk moeten we dan vanavond besluitvorming plegen. Of dat een anticlimax is, dan wel een apotheose had moet worden, ik heb bijna de neiging om daar uitvoerige beschouwingen over te geven. Maar ik denk dat wij helder moeten proberen vanavond besluiten te nemen. Ik zei bij interruptie tegen mevrouw Tiemersma dat het toch goed is om de historische feiten nog eens onder ogen te zien. Wat er natuurlijk gebeurd is, is dat er voorstellen gelegen hebben, ook van collegekant, maar dat die het voortdurend niet gehaald hebben. We hebben moeten constateren met elkaar, dat zoveel fracties er waren in de raad, zoveel voorstellen daar weer tegenover kwamen. Met andere woorden, dat maakt op zich besluitvorming uitermate lastig. Ik ben het volstrekt eens met mevrouw Dikken als ze zegt: je zou tussen het moment en de be sluitvorming een termijn van 1 jaar moeten hebben. Ik denk dat het goed is dat we elkaar daar aan zouden kunnen houden. Of we dat middels een rollenspel moeten evalueren, mevrouw Tiemersma, dat weet ik niet helemaal. Maar ik denk wel dat het goed is dat wij elkaar daar aan zouden kunnen houden. Ik denk dat het wel goed is als je met elkaar, op een moment wanneer je hier be sluitvorming hebt gepleegd, nog eens terugblikt op datgene wat zich de afgelopen drie jaar heeft voorgedaan. Als ik het speelveld overzie, dan zijn in grote lijnen alle fracties akkoord en spitst de discussie zich toe op één punt, dat is de wijze van verdeling van het organisatie- en activi teitenbudget. We hebben het daarbij over een bedrag van een kleine f 175.000,-, dat voor de goede orde nog eventjes. We hebben gekozen als college voor een inderdaad - en ik schaam mij daar niet voor - compromisvoorstel tussen enerzijds het loslaten totaal van de SE-score, anderzijds de geluiden die zeiden, je moet toch meer geld besteden aan de achterstands wijken. We zijn daar tussenin gaan zitten, we hebben daarbij niet alleen gekeken naar de getalsverhouding, want ik heb gemerkt in de commissie dat daar een paar fracties tegen waren en een andere fractie heeft een voorbehoud gemaakt. We hebben geluisterd naar datgene wat uit het veld kwam. Mevrouw Schaafsma heeft de SBO aangehaald. We hebben ook nog eens gekeken en geluisterd naar de uitkomsten van het stadsdebat vorig najaar. We zijn tot de conclusie gekomen dat dit de beste weg zou zijn, die het meeste draagvlak zou vinden om de gevolgen die je zou hebben, als je niet meer zou uitgaan van de SE-score, op te vangen. Overigens terecht dat mevrouw De Bruin zegt, dit argument wordt niet als eerste gehanteerd, eerst kijken we naar het inwoneraantal en in tweede instantie kijken we dan naar de SE-score. Maar dat is om de 4 en 8 wijken, die er in het voor-stel fors op achteruit zouden gaan, enigszins te compenseren. Dat ben ik ook volstrekt met mevrouw De Bruin eens, alleen het college trekt niet haar conclusie, die verder gaat, om nog meer geld aan achterstandswijken te besteden. Dat is een standpunt dat er tussenin zit, dat is helder en dat is een compromisvoorstel. Ik kan dit nogmaals beamen. Als u kijkt naar de systematiek die daarbij gehanteerd wordt, er is in de commissie uitvoerig van gedachten gewisseld over het GSB-beleid en laat ik er ook geen misverstand over bestaan, met f 175.000,- lossen wij de problemen in de wijken in

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 12