blijkbaar wat gebeurd in de tussenliggende periode. Misschien heeft het SBO een compromisvoorstel gekregen en daar nog eens over nagedacht, maar in de informatie die wij toen hebben gekregen was het SBO namens de wijken er voor: koppengeld en projectenpot. Dat was wat mij betreft ook de leidraad waarvan we hebben gezegd, daar kunnen we op voortborduren. Dan nog even als reactie op de fractie van D66. Ik dacht in eerste instantie, toen ik mevrouw Schaafsma haar argumenten hoorde benoemen, dit klopt, zo heeft zij het ook in de commis sie verwoord, zo heeft ze het 21 december jl. verwoord, zo heb ik het vaker van haar gehoord namens haar fractie en zij kan mee met de motie die wij hebben ingediend. Maar aan het eind gaat het dan toch blijkbaar weer even iets anders. Daar zal zij haar argumenten voor hebben. Ze heeft een aantal argumenten daarvoor aangedragen. Daar heb ik mijn vraagtekens bijIk vind het gewoon jammer dat de D66-fractie, die toch altijd heel duidelijk was over met name ook de SE-score, het op dit moment laat afweten. Ik vind het jammer dat ze de motie hoogstwaar schijnlijk ook niet zal steunen. De motie die wordt ingediend door de PAL/Groen Links-fractie en de CDA-fractie. Het zal niemand verbazen denk ik dat wij die niet steunen. Ook weer dezelfde argumentatie, ook het SE-ver haal zit daar in. Dan nog even onze eigen motie. Ik heb wat hulp nodig van de voorzitter. Misschien dat die mij wil zeggen wat ik moet aanpassen. (VoorzitterZullen we afspreken dat er maar één tegelijk aan het woord is en niet meerdere.) Wat moet ik aanpassen om er voor te zorgen dat het klopt. Ik bedoel, wordt het een amendement of moet ik het een amendement noemen op de subsidieverordening, moeten er een aantal zinnen uit, moeten er een aantal zinnen bijIk wil ook wel schorsen, maar dat vind ik op dit moment niet echt nodig, eerlijk gezegd. (Mevrouw Tiemersma: Er moet natuurlijk wel een heldere besluitvorming voorliggen.) Daarom vraag ik ook even de hulp van de voorzitter om er voor te zorgen dat het een heldere motie is, die ook ter besluitvorming voor kan liggen. De Voorzitter: Zoals ik er nu technisch tegen aan kijk, bete kent uw ontwerp besluit dat u inhoudelijk een andere accentue ring legt dan in de verordening ligt besloten. Als je dat con sequent uitvoert, en dat kan best als de raad daar in meerder heid toe besluit, dat de verordening zoals die er nu ligt niet voldoet aan dat wat dan besloten is en dat die moet worden gewijzigd naderhand en ook naderhand pas weer door u kan worden vastgesteld. Dat is ook datgene wat de wethouder in eerste termijn heeft betoogd. Als we dat als intentie hebben en bedoelen en ook vinden en bij meerderheid uitspreken, dan hebben we dat, daar is niks op tegen, maar dan kunnen we beter even de tekst van de verordening als zodanig terugtrekken en zeggen, dat deze besluitvorming leidt tot een veranderd voor stel ten aanzien van de verordening. 8-6 61 De heer Van Olffen: Volgens mij ligt de oplossing op blad 3 bij punt 2, organisatie activiteitenkostenVanaf: ten behoeve van de zogenaamde achterstandswijken wordt een extra subsidiebedrag per inwoner toegekend. Als je die zinsnede laat vervallen, kom je tegemoet aan dit amendement zoals door mevrouw Dikken inge diend. (Mevrouw De Bruin: Dan is het nog slechter dan wat jullie voorstellen, want dan heb je het dus niet eens over een afbouwregeling.En daaruit vloeit voort, dat je de verordening uitbreidt met de zinsnede: en gaat over tot een afbouwregeling voor bovenbedoelde wijken. Mevrouw Schaafsma: Allereerst even een reactie op wat mevrouw Dikken zegt. Wij hebben inderdaad in de commissie een kritisch geluid laten horen. Wij hadden inderdaad de indruk dat ook sociaal-culturele activiteiten, dan zou het wat ons betreft gaan om alle sociaal-culturele activiteiten, vanuit het grote stedenbeleid georganiseerd zouden kunnen worden. Het is mij gebleken dat dat niet het geval isIk heb een tweetal argumen ten genoemd waarom wij niet het voorstel van de PvdA-fractie zullen volgen, maar waarom wij het collegevoorstel volgen. Het lijkt mij niet meer dan een normale procedure dat wanneer je een kritisch geluid laat horen in een commissie en vervolgens blijkt dat je er nog niet over gesproken hebt in je fractie, dat daar opnieuw argumenten uitgewisseld kunnen worden en je dus tot een standpuntbepaling komt. Dat ook direct dus wat betreft de motie van de PvdA of dat een amendement moet gaan worden. Ten aanzien van het amendement van PAL/Groen Links-fractie en CDA-fractie denk ik ook dat ik in eerste termijn heel duidelijk ben geweest, dat een gedeelte van de activiteiten dus wel van uit het grote stedenbeleid georganiseerd kan worden. De heer De Beer: Om een misverstand uit de weg te ruimen, wij zijn vanaf het begin - en dat is niet in 1993, maar zelfs daarvoor - al tegen het gebruiken van SE-scores geweest. Het is echt niet nieuw. Het is overigens ook geen stokpaardje, maar het is gewoon iets waarvan wij vinden dat het niet juist is en dat is ook duidelijk toen naar voren gebracht. Dat wij tegen de motie zijn, ingediend door mevrouw Tiemersma, mevrouw De Bruin, is dus omdat wij altijd al tegen de SE-scores geweest zijn en omdat wij vinden dat vrijkomende middelen terug moeten naar de algemene middelen. Twee redenen dus om tegen de motie te zijn. Voorzitter, wij steggelen al drie jaar over dit probleem en als de aanpassing van de subsidieverordening één maand kost, door het aannemen van het amendement van mevrouw Dikken, dan vind ik dat het ook moet kunnen. Ik wil namelijk niet weer op safari de wijken in, hoe gezellig dat ook was. Mevrouw De Bruin: Laat ik eerst even ingaan op de reactie van de wethouder. De wethouder zei als reactie op mij: mevrouw De Bruin wil nog meer geld aan die achterstandswijken uitgeven. Ik hoop wel dat de wethouder het met me eens is dat wij hier be- 89

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 14