beter zijn om bij het aanbieden van de bouwprojecten aan de raad of aan de commissie standaard aan te geven wat er voor moet wijken en dan op het gebied van bebouwing, bewoning, houtopstanden, grondgebruik, landschaps- en natuurwaarden. De heer Timmermans (weth.)Dank voor de lovende woorden voor wat betreft duurzaam bouwen. Ik denk inderdaad dat de organisa tie in samenspraak met veel partijen ook van buiten de gemeente een goede werkbare notitie heeft gemaakt, waar we ook echt iets mee kunnen. Ik ben het met mevrouw Visser eens dat het natuurlijk zo moet zijn dat we ons daar aan gaan houden. Het voorbeeld dat zij geeft, geeft ook weer het belang aan dat wij in de gemeente ook een coördinator daarvoor moeten hebben om te voorkomen dat alle op zichzelf vaak zeer begrijpelijke bewegingen van individuele onderdelen van het apparaat om hun belang zo goed mogelijk veilig te stellen worden uitgevoerd. Dit soort dingen is een slecht voorbeeld. Als dat zo is, en ik neem maar even aan dat er een beter alternatief mogelijk was geweest, dan moeten wij dat zien te bereiken. Daarover hoeft geen misverstand te bestaan Zij zegt vervolgens "kan het zo zijn, dat wij bij plannen ook een beeld kunnen krijgen wat de consequenties zijn voor de bestaande situatie". Ik beluister een beetje in haar woord, dat het om meer gaat dan alleen maar consequenties op het gebied van duurzaam bouwen, maar ook in feite de stedebouwkundige planologische afweging. We hebben net een discussie gehad over de CuragaostraatIk denk, dat zij daarop doelt. Als het goed is behoort een planologische discussie/afweging/vervangen oud voor nieuw, te worden onderbouwd met de motieven die daarvoor gelden. In de binnenstad geldt bijvoorbeeld dat wij ten princi pale niet kiezen voor afbraak van panden, pas nadat er een stevige discussie heeft plaats kunnen vinden over waarom het in een bepaald geval verantwoord is. In die zin ben ik het met haar eens dat een goed voorstel die elementen moei bevatten. Of dat altijd in de volledige diepgang en breedte meet, is dan een afweging ook weer van de inzet van energie die dat kostSoms is het niet echt nodig om de bekende weg nog eens uitgebreid te gaan formuleren. Maar de argumenten moeten liggen in een voorstel en dus moet dat ook voor de raad te controleren zijn, die horen in een goede motivering te worden vastgelegd. Mevrouw Visser: Ik bedoel niet alleen de argumenten, ik denk bijvoorbeeld aan het Hofsingelproject. We zagen dat en lazen dat en hartstikke mooi, maar dan later hoor je pas van woon bootbewoners, bomen en dat soort dingen. Dus ook echt de concrete dingen zou ik graag op een rijtje hebben. Wethouder Timmermans: Ik heb de neiging om daar ja op te zeggen, als ik niet het beeld had dat we dat in een grote mate al deden, maar misschien dat het goed is om in voorkomende gevallen mekaar toch maar eens preciezer te vertellen wat er dan aan schort. Dat is wat makkelijker dan nu zo over en weer lo-e- even precies dat af te bakenen. De voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 19 (afgevoerd) Mevrouw Tiemersma: De voorzitter heeft mij vorige week toe gezegd dat op het moment dat punt 19 aan de orde zou komen, het college motivatie zou geven waarom het van de agenda is. De voorzitter: U herinnert mij er terecht aan. De heer De Jong (weth.)Wij hebben in het college besproken en afgesproken dat het voorstel zoals dat er lag teruggetrokken zou worden omdat het in samenhang zou moeten worden gezren met behandeling van de discussie aangaande de nota maatschappelijke opvang die nog moet plaatsvinden. Mevrouw Tiemersma: Dat heeft geen consequenties voor de voortgang van De heer De Jong (weth.)Wij hopen zo snel mogelijk daarna een besluit hier aan de raad te vragen. Punt 2 0 en 21 (reeds behandeld) Punt 22, 23, 24 en 25 (bijlage nrs66, 67, 59 en 60) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 26 (reeds behandeld) Punt 27 en 28 (bijlage nrs. 47 en 69) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. 1100

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 20