De heer Sluiter: Allereerst over de tijd van het sectorhoofd.
Ik ben door de wethouder een beetje kapittelt, dit ging kenne
lijk mijn competentie wat te buiten. Ik heb mijn zorg willen
uitspreken en ik denk dat het niet zo raar is dat ik die zorg
uitspreek
Als je dit tot zijn essenties terug brengt, althans zoals ik ze
zie, dan hebben alle fracties er voor gepleit op enig termijn
het functioneren van de wijkaanpak, zoals die wordt voorge
steld, te evalueren. Alle fracties zijn akkoord met de uit
gangspunten van de wijkaanpak, zoals die er nu ligt. Het enige
wezenlijke verschilpunt is het aantal wijkcoördinatoren, daar
wordt voorgesteld twee in plaats van vierAls wijvoordat
deze vergadering begon, de inleiding over het wijksignalerings-
systeem en de uitkomsten daarvan hoorden, dan was daar één uit
komst bij waarbij gemiddeld maar zo1n 25% van de burgers zich
op de een of andere manier vertegenwoordigd voelde door de
raad. Nu is een wijkcoördinator niet de raad en is ook niet de
politiek, maar het heeft er natuurlijk wel erg mee te maken.
Een dergelijke uitslag heeft te maken met de afstand die er bij
burgers gevoeld wordt tot wat er in de stad gaande is en waar
de beslissingen genomen. Ik wil er niet dramatisch over doen,
maar het is natuurlijk wel een dramatisch gegeven dat slechts
een kwart van de bevolking zich op de een of andere manier in
zijn belangen vertegenwoordigd voelt. Dan ben ik het eens met
de heer Krol als hij zegt dat als je dan dit als een middel
wilt aangrijpen om die relatie te verstevigen, dan zul je er
inderdaad vol voor moeten gaan. Dat betekent op dit moment voor
vier wijkcoördinatoren.
Wij zijn sterk voor een evaluatie na twee jaar om dan onder
andere te kijken naar het voldoen van vier wijkcoördinatoren.
Als ik dan de motie zie van de D66- en WD-fractie, dan laat
die zich heel gemakkelijk aanpassen. Bij punt 1. zou dan komen
te staan: het aantal wijkcoördinatoren vooralsnog vast te
stellen op vier; punt 2. vervalt dan en punt 3.het college te
verzoeken in 1998 de wijkaanpak op basis van de behaalde resul
taten te evalueren. Ik zou punt 3. ook van harte willen onder
steunen, ik heb dat in mijn eerste termijn ook nadrukkelijk
gezegd. Ik heb zelfs gezegd dat misschien bij het aanstellen
van de functionaris rekening kan worden gehouden met die
evaluatie. Dat betekent al weer, zoals de heer Krol het uit
drukte, dat je dan aan een soort van projectbenoeming zou
kunnen denken, zodat je er inderdaad niet voor de eeuwigheid
aan vast zou zitten en dat zo'n evaluatie ook ten aanzien van
het aantal wijkcoördinatoren over twee jaar effect zou hebben.
De heer Hoogeveen: De wethouder heeft, in antwoord op onder
meer mijn opmerkingen dat het verhaal nog weinig resultaat
gericht is, gezegd dat de resultaten die wij beogen men straks
tegen komt in de actieplannen die wij in het kader van het
Grote Stedenbeleid maken. Daar zitten veel concrete projecten
in met daaraan meetbare resultaten verbonden. Ik geloof zeker
dat die projecten er aan zitten te komen, ik heb een paar
actieplannen gezien die er heel goed uitzien ook echt actie-
gericht, maar ik vrees dat dat toch niet is wat ik bedoel. Want
18
het gaat er nu juist om dat wij hier moeten afwegen tussen of
het beschikbare geld steken in concrete activiteiten of het
beschikbare geld steken in een ambtenaar die gaat coördineren
tussen die activiteiten en degenen die de activiteiten moeten
uitvoeren. Het zou kunnen zijn dat die ambtenaar om die activi
teiten en de diensten die daarmee bezig zijn te coördineren
hard noodzakelijk is om de benodigde kwaliteit van die projec
ten te halen, maar dat blijkt niet uit de nota. Waar het mij om
gaat is dat meetbaar moet zijn dat de kwaliteit ook echt ver
betert door het coördineren, anders kunnen wij het geld beter
steken in de concrete activiteiten. Als ik hoor dat leefbaar
heid hier in deze raad prioriteit heeft, dan denk ik dat dat
zonder meer waar is. Ook als je kijkt naar de presentatie van
het wijksignaleringssysteem, is voor de mensen die de moeite
hebben genomen om die enquête in te vullen in heel grote mate
de leefbaarheid een belangrijke prioriteit. Dat hebben wij net
gezien. Maar het is de vraag of zij daarmee bedoelen dat er een
extra ambtenaar moet worden aangenomen die gaat zitten coördi
neren. Ik denk dat het daar niet om gaat, het gaat er om dat
zichtbaar in de wijk dingen veranderen. Of dat gebeurt met dit
voorstel of dat dat juist gebeurt door bijvoorbeeld een keer
per jaar het gras extra te maaien, dat is de vraag en dat kun
nen wij niet meten met het voorstel zoals dat nu gedaan wordt.
Daar zou ik meetbare doelstellingen voor willen zien. Dat is
het probleem dat mijn fractie met deze nota heeft. Dat is ook
de reden waarom wij gezegd hebben, ga nu eerst eens goed op
papier zetten waarom je dit wilt en wat de doelstelling van dit
project is en ga dan ook over, als dat nodig is, tot uitbrei
ding van dit project. Als de wethouder dan zegt, laten wij als
wij het doen het ook goed doen, dan daagt zij mij uit om te
zeggen, laten wij het dan op dit moment nog even niet doen zo
lang wij die doelstellingen nog niet op papier hebben staan.
Dat gaat mij te ver. Ik wil wel nu de ruimte creëren om aan het
werk te gaan met dit project, maar ik wil ook zeker weten dat
het niet ten koste gaat van de uitvoering van projecten, maar
juist ten goede komt aan de uitvoering van projecten. Die
garantie kan zij mij op dit moment met deze nota niet bieden.
(De heer KrolAls de heer Hoogeveen de redenering consequent
volgt, dan moet hij eigenlijk zeggen dat hij tegen uitbreiding
van welk aantal is en dus ook niet naar twee kan gaan. De
consequente redenering van hem zou moeten leiden naar niks
doen, eerst nadenken, dingen beter opschrijven en zelfs geen
twee aanstellen. Want bij uitbreiding van één naar twee moet je
toch ook motivering hebben.) Dat zou je kunnen afleiden uit de
woorden van mevrouw De Haan, dat als je het doet, je het ook
goed moet doen. Ik ben het daar niet mee eens en dat is ook
niet mijn redenering. Onze redenering is dat je wel nu zal
moeten starten met die uitbreiding om ook die echte resultaat
gerichte doelstellingen op papier te kunnen zetten en te kunnen
ontwikkelen. Meetbare doelstellingen ontwikkelen is niet iets
dat je zomaar alleen achter je bureautje kunt doen, daar heb je
ook mensen voor nodig die dat kunnen. Daarvoor kan ik mij
voorstellen dat die uitbreiding nodig is. Maar het gaat mij te
ver om nu naar een uitbreiding tot vier toe te gaan. Ik hoor
dan dat hier de koppeling wordt gelegd naar de 2 5% van de
mensen die zich vertegenwoordigd voelt door de raad. Op het
moment dat wij de band tussen raad en inwoners van deze
19