De heer Sluiter: Allereerst over de tijd van het sectorhoofd. Ik ben door de wethouder een beetje kapittelt, dit ging kenne lijk mijn competentie wat te buiten. Ik heb mijn zorg willen uitspreken en ik denk dat het niet zo raar is dat ik die zorg uitspreek Als je dit tot zijn essenties terug brengt, althans zoals ik ze zie, dan hebben alle fracties er voor gepleit op enig termijn het functioneren van de wijkaanpak, zoals die wordt voorge steld, te evalueren. Alle fracties zijn akkoord met de uit gangspunten van de wijkaanpak, zoals die er nu ligt. Het enige wezenlijke verschilpunt is het aantal wijkcoördinatoren, daar wordt voorgesteld twee in plaats van vierAls wijvoordat deze vergadering begon, de inleiding over het wijksignalerings- systeem en de uitkomsten daarvan hoorden, dan was daar één uit komst bij waarbij gemiddeld maar zo1n 25% van de burgers zich op de een of andere manier vertegenwoordigd voelde door de raad. Nu is een wijkcoördinator niet de raad en is ook niet de politiek, maar het heeft er natuurlijk wel erg mee te maken. Een dergelijke uitslag heeft te maken met de afstand die er bij burgers gevoeld wordt tot wat er in de stad gaande is en waar de beslissingen genomen. Ik wil er niet dramatisch over doen, maar het is natuurlijk wel een dramatisch gegeven dat slechts een kwart van de bevolking zich op de een of andere manier in zijn belangen vertegenwoordigd voelt. Dan ben ik het eens met de heer Krol als hij zegt dat als je dan dit als een middel wilt aangrijpen om die relatie te verstevigen, dan zul je er inderdaad vol voor moeten gaan. Dat betekent op dit moment voor vier wijkcoördinatoren. Wij zijn sterk voor een evaluatie na twee jaar om dan onder andere te kijken naar het voldoen van vier wijkcoördinatoren. Als ik dan de motie zie van de D66- en WD-fractie, dan laat die zich heel gemakkelijk aanpassen. Bij punt 1. zou dan komen te staan: het aantal wijkcoördinatoren vooralsnog vast te stellen op vier; punt 2. vervalt dan en punt 3.het college te verzoeken in 1998 de wijkaanpak op basis van de behaalde resul taten te evalueren. Ik zou punt 3. ook van harte willen onder steunen, ik heb dat in mijn eerste termijn ook nadrukkelijk gezegd. Ik heb zelfs gezegd dat misschien bij het aanstellen van de functionaris rekening kan worden gehouden met die evaluatie. Dat betekent al weer, zoals de heer Krol het uit drukte, dat je dan aan een soort van projectbenoeming zou kunnen denken, zodat je er inderdaad niet voor de eeuwigheid aan vast zou zitten en dat zo'n evaluatie ook ten aanzien van het aantal wijkcoördinatoren over twee jaar effect zou hebben. De heer Hoogeveen: De wethouder heeft, in antwoord op onder meer mijn opmerkingen dat het verhaal nog weinig resultaat gericht is, gezegd dat de resultaten die wij beogen men straks tegen komt in de actieplannen die wij in het kader van het Grote Stedenbeleid maken. Daar zitten veel concrete projecten in met daaraan meetbare resultaten verbonden. Ik geloof zeker dat die projecten er aan zitten te komen, ik heb een paar actieplannen gezien die er heel goed uitzien ook echt actie- gericht, maar ik vrees dat dat toch niet is wat ik bedoel. Want 18 het gaat er nu juist om dat wij hier moeten afwegen tussen of het beschikbare geld steken in concrete activiteiten of het beschikbare geld steken in een ambtenaar die gaat coördineren tussen die activiteiten en degenen die de activiteiten moeten uitvoeren. Het zou kunnen zijn dat die ambtenaar om die activi teiten en de diensten die daarmee bezig zijn te coördineren hard noodzakelijk is om de benodigde kwaliteit van die projec ten te halen, maar dat blijkt niet uit de nota. Waar het mij om gaat is dat meetbaar moet zijn dat de kwaliteit ook echt ver betert door het coördineren, anders kunnen wij het geld beter steken in de concrete activiteiten. Als ik hoor dat leefbaar heid hier in deze raad prioriteit heeft, dan denk ik dat dat zonder meer waar is. Ook als je kijkt naar de presentatie van het wijksignaleringssysteem, is voor de mensen die de moeite hebben genomen om die enquête in te vullen in heel grote mate de leefbaarheid een belangrijke prioriteit. Dat hebben wij net gezien. Maar het is de vraag of zij daarmee bedoelen dat er een extra ambtenaar moet worden aangenomen die gaat zitten coördi neren. Ik denk dat het daar niet om gaat, het gaat er om dat zichtbaar in de wijk dingen veranderen. Of dat gebeurt met dit voorstel of dat dat juist gebeurt door bijvoorbeeld een keer per jaar het gras extra te maaien, dat is de vraag en dat kun nen wij niet meten met het voorstel zoals dat nu gedaan wordt. Daar zou ik meetbare doelstellingen voor willen zien. Dat is het probleem dat mijn fractie met deze nota heeft. Dat is ook de reden waarom wij gezegd hebben, ga nu eerst eens goed op papier zetten waarom je dit wilt en wat de doelstelling van dit project is en ga dan ook over, als dat nodig is, tot uitbrei ding van dit project. Als de wethouder dan zegt, laten wij als wij het doen het ook goed doen, dan daagt zij mij uit om te zeggen, laten wij het dan op dit moment nog even niet doen zo lang wij die doelstellingen nog niet op papier hebben staan. Dat gaat mij te ver. Ik wil wel nu de ruimte creëren om aan het werk te gaan met dit project, maar ik wil ook zeker weten dat het niet ten koste gaat van de uitvoering van projecten, maar juist ten goede komt aan de uitvoering van projecten. Die garantie kan zij mij op dit moment met deze nota niet bieden. (De heer KrolAls de heer Hoogeveen de redenering consequent volgt, dan moet hij eigenlijk zeggen dat hij tegen uitbreiding van welk aantal is en dus ook niet naar twee kan gaan. De consequente redenering van hem zou moeten leiden naar niks doen, eerst nadenken, dingen beter opschrijven en zelfs geen twee aanstellen. Want bij uitbreiding van één naar twee moet je toch ook motivering hebben.) Dat zou je kunnen afleiden uit de woorden van mevrouw De Haan, dat als je het doet, je het ook goed moet doen. Ik ben het daar niet mee eens en dat is ook niet mijn redenering. Onze redenering is dat je wel nu zal moeten starten met die uitbreiding om ook die echte resultaat gerichte doelstellingen op papier te kunnen zetten en te kunnen ontwikkelen. Meetbare doelstellingen ontwikkelen is niet iets dat je zomaar alleen achter je bureautje kunt doen, daar heb je ook mensen voor nodig die dat kunnen. Daarvoor kan ik mij voorstellen dat die uitbreiding nodig is. Maar het gaat mij te ver om nu naar een uitbreiding tot vier toe te gaan. Ik hoor dan dat hier de koppeling wordt gelegd naar de 2 5% van de mensen die zich vertegenwoordigd voelt door de raad. Op het moment dat wij de band tussen raad en inwoners van deze 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 10