gemeente willen verbeteren door het aanstellen van een extra coördinator, zijn wij niet goed bezig, dat moeten wij zelf doen. (De heer Sluiter: Ik heb nadrukkelijk gezegd dat het niet hetzelfde is, wijkcoördinatoren zijn de raad niet, waar het heeft natuurlijk erg met elkaar te maken. Zo'n gegeven spreekt zich niet alleen uit over de betrokkenheid die er is naar de raad toe, maar spreekt zich uit over de betrokkenheid die reëel is met wat er hier in de stad gaande is.) Ik waag te betwijfe len of die relatie er is. Ik denk dat wij zelf die relatie met burgers moeten verbeteren en dat niet aan een coördinator moeten overlaten. Het zou kunnen zijn dat de heer Sluiter gelijk heeft in zijn redenering, maar dan is dit een van die meetbare doelstellingen van dit project. Dat is iets anders dan dat je ook de relatie tussen de gemeenteraad en de mensen bevordert, want als je kijkt naar onderzoeken die er op dit terrein zijn, dan blijkt heel vaak dat burgers uitermate tevreden zijn over de dienstverlening door de gemeente, maar dat zij uitermate ontevreden zijn over de wijze waarop de politiek de mensen vertegenwoordigt. Dat betekent dus dat het niet zozeer zit in de relatie tussen ambtenaren en burgers, maar meer in de relatie tussen politiek en burgers. Dat blijkt uit de literatuur en de onderzoeken die daarover zijn. (De heer Sluiter: Des temeer reden om deze ambtenaren in te zetten om die relatie beter te maken, volgens de redenering van de heer Koogeveen.) (De Voorzitter: Zullen wij ons houden aan het rollenspel dat het college de voorstellen verdedigt ongeacht de morele steun die wij van diverse zijden krijgen. De heer Hoogeveen is in dialoog met het college, praat via de voor zitter en die geeft straks het woord aan de wethouder. De wethouder heeft mij niet overtuigd dat dit project nu de doelstelling bevat die een uitbreiding naar vier rechtvaardigt. Ik zou dan ook bij ons voorstel willen blijven. De heer Brok: Ik heb in mijn eerste termijn gezegd het belang van wijkcoördinatoren in te zien, maar het is niet zo dat wij het aanstellen van meer wijkcoördinatoren als doel op zich zien. Daarom kiest mijn fractie voor 100% meer beleidsinten sivering, dus van één naar twee. Als dan over een aantal jaren blijkt dat dat te weinig is, kunnen wij opnieuw de knip open trekken De heer BeersIk zou toch graag willen kiezen voor een aparte voorgangsrapportage, waarin gelijk aan de voortgangsrapportage sociale vernieuwing verantwoording wordt afgegeven voor projecten en budget. Marap hoorde ik mevrouw De Haan zeggen, maar dat lijkt mij daar toch niet de aangewezen plek voor. Verder vind ik het jammer dat een aantal fracties niet wil kiezen voor vier coördinatoren. Ik deel de angst van de wethouder, en de heer Krol heeft dat ook heel mooi verwoord, dat wij dan over enkele jaren hier weer zitten. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling van dit werk. 20 De heer Jacobse: Ik heb de indruk dat wij de hele discussie in de Commissie Bestuur en Middelen nu overgedaan hebben. Het gaat nog altijd om dezelfde problemen, haal je het uit bestaande budgetten met het personeel dat wij nu hebben of wil je extern mensen aan kunnen stellen, zodat de totale formatie eventueel vergroot wordt en hoeveel mensen moeten het worden. Van het eerste heeft mijn fractie gezegd dat het eigenlijk binnen de bestaande personeelsbezetting moet kunnen. Het moet niet zo zijn dat wij aan de ene kant mensen boventallig ver klaren en anderzijds voor deze klus mensen gaan inhuren. Voorlopig houd ik het er maar even op dat het binnen de huidige personeelsformatie gerecruteerd moet kunnen worden. Als dit niet kan, heeft de heer Krol natuurlijk gelijk, maar zover willen wij eigenlijk helemaal niet gaan. Het moet gewoon binnen de formatie die er op dit moment is. De vraag twee of vier coördinatoren. Er zijn diverse argumenten voor twee en diverse argumenten voor vier. Mijn fractie wacht het antwoord van de wethouder nog even af. De heer Stoker: Ik vind in deze toch ook de financiële gevolgen heel belangrijk. De heer Krol zegt wel dat wij goed moeten inzetten, dus gaan wij naar vier. Wij moeten natuurlijk ook de financiële realiteit niet uit het oog verliezen. Als je opti mistisch blijft, dan zou je kunnen zeggen dat er misschien na twee jaar voldoende vooruitgang is om naar vier te gaan. Dan bedoel ik het tegenovergestelde van wat de heer Sluiter zegt. Je kunt wel alles willen, maar wij hebben ook de verantwoording voor een goed financieel bestuur in deze stad. Vandaar dat ik pleit voor twee. Ik vind ook de evaluatie na twee jaar heel belangrijk, want stel dat mijn optimisme uitkomt en wij kunnen na twee jaar naar vier. Mevrouw De Haan (weth.)De heer Krol heeft mij twee dingen gevraagd. Ten eerste probeer het uiterste te loen om binnen de bestaande organisatie de kwaliteit die je nodig hebt te zoeken, mocht dat al niet lukken, dan kan je ze ook voor een proiect- tijd benoemen, zodat wij er niet eindeloos aan vast zitten. Dat laatste doen wij überhaupt, of wij ze intern of extern zoeken, wij stellen de mensen aan voor de duur van het project en niet langer Ik wil toezeggen dat wij ons uiterste best zullen doen om intern mensen te zoeken. Ik heb net gezegd dat er een span ningsveld zit tussen zeggen van het moet beslist uit de ambte lijke organisatie en aan de andere kant dat je perse moet zorgen dat daar hele goede mensen komen, want wij willen uiteindelijk het resultaat zien van deze aanpak. Maar ik zeg toe dat wij ons uiterste best zullen doen om binnen de be staande organisatie te zoeken. Dat betekent eerst een volle dige, uitgebreide, zorgvuldige interne procedure en in de tweede plaats het aanstellen voor de projectduur. Dat doen wij in ieder geval Het tweede wat de heer Krol mij gevraagd heeft is het dorpen- overleg, waar men altijd zeer tevreden was over de manier waarop dat ging, plant dat ook over op alle wijken in de stad. 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 11