gemeente willen verbeteren door het aanstellen van een extra
coördinator, zijn wij niet goed bezig, dat moeten wij zelf
doen. (De heer Sluiter: Ik heb nadrukkelijk gezegd dat het niet
hetzelfde is, wijkcoördinatoren zijn de raad niet, waar het
heeft natuurlijk erg met elkaar te maken. Zo'n gegeven spreekt
zich niet alleen uit over de betrokkenheid die er is naar de
raad toe, maar spreekt zich uit over de betrokkenheid die reëel
is met wat er hier in de stad gaande is.) Ik waag te betwijfe
len of die relatie er is. Ik denk dat wij zelf die relatie met
burgers moeten verbeteren en dat niet aan een coördinator
moeten overlaten. Het zou kunnen zijn dat de heer Sluiter
gelijk heeft in zijn redenering, maar dan is dit een van die
meetbare doelstellingen van dit project. Dat is iets anders dan
dat je ook de relatie tussen de gemeenteraad en de mensen
bevordert, want als je kijkt naar onderzoeken die er op dit
terrein zijn, dan blijkt heel vaak dat burgers uitermate
tevreden zijn over de dienstverlening door de gemeente, maar
dat zij uitermate ontevreden zijn over de wijze waarop de
politiek de mensen vertegenwoordigt. Dat betekent dus dat het
niet zozeer zit in de relatie tussen ambtenaren en burgers,
maar meer in de relatie tussen politiek en burgers. Dat blijkt
uit de literatuur en de onderzoeken die daarover zijn. (De heer
Sluiter: Des temeer reden om deze ambtenaren in te zetten om
die relatie beter te maken, volgens de redenering van de heer
Koogeveen.) (De Voorzitter: Zullen wij ons houden aan het
rollenspel dat het college de voorstellen verdedigt ongeacht de
morele steun die wij van diverse zijden krijgen. De heer
Hoogeveen is in dialoog met het college, praat via de voor
zitter en die geeft straks het woord aan de wethouder.
De wethouder heeft mij niet overtuigd dat dit project nu de
doelstelling bevat die een uitbreiding naar vier rechtvaardigt.
Ik zou dan ook bij ons voorstel willen blijven.
De heer Brok: Ik heb in mijn eerste termijn gezegd het belang
van wijkcoördinatoren in te zien, maar het is niet zo dat wij
het aanstellen van meer wijkcoördinatoren als doel op zich
zien. Daarom kiest mijn fractie voor 100% meer beleidsinten
sivering, dus van één naar twee. Als dan over een aantal jaren
blijkt dat dat te weinig is, kunnen wij opnieuw de knip open
trekken
De heer BeersIk zou toch graag willen kiezen voor een aparte
voorgangsrapportage, waarin gelijk aan de voortgangsrapportage
sociale vernieuwing verantwoording wordt afgegeven voor
projecten en budget. Marap hoorde ik mevrouw De Haan zeggen,
maar dat lijkt mij daar toch niet de aangewezen plek voor.
Verder vind ik het jammer dat een aantal fracties niet wil
kiezen voor vier coördinatoren. Ik deel de angst van de
wethouder, en de heer Krol heeft dat ook heel mooi verwoord,
dat wij dan over enkele jaren hier weer zitten. Dat lijkt mij
toch niet de bedoeling van dit werk.
20
De heer Jacobse: Ik heb de indruk dat wij de hele discussie in
de Commissie Bestuur en Middelen nu overgedaan hebben.
Het gaat nog altijd om dezelfde problemen, haal je het uit
bestaande budgetten met het personeel dat wij nu hebben of wil
je extern mensen aan kunnen stellen, zodat de totale formatie
eventueel vergroot wordt en hoeveel mensen moeten het worden.
Van het eerste heeft mijn fractie gezegd dat het eigenlijk
binnen de bestaande personeelsbezetting moet kunnen. Het moet
niet zo zijn dat wij aan de ene kant mensen boventallig ver
klaren en anderzijds voor deze klus mensen gaan inhuren.
Voorlopig houd ik het er maar even op dat het binnen de huidige
personeelsformatie gerecruteerd moet kunnen worden. Als dit
niet kan, heeft de heer Krol natuurlijk gelijk, maar zover
willen wij eigenlijk helemaal niet gaan. Het moet gewoon binnen
de formatie die er op dit moment is.
De vraag twee of vier coördinatoren. Er zijn diverse argumenten
voor twee en diverse argumenten voor vier. Mijn fractie wacht
het antwoord van de wethouder nog even af.
De heer Stoker: Ik vind in deze toch ook de financiële gevolgen
heel belangrijk. De heer Krol zegt wel dat wij goed moeten
inzetten, dus gaan wij naar vier. Wij moeten natuurlijk ook de
financiële realiteit niet uit het oog verliezen. Als je opti
mistisch blijft, dan zou je kunnen zeggen dat er misschien na
twee jaar voldoende vooruitgang is om naar vier te gaan. Dan
bedoel ik het tegenovergestelde van wat de heer Sluiter zegt.
Je kunt wel alles willen, maar wij hebben ook de verantwoording
voor een goed financieel bestuur in deze stad. Vandaar dat ik
pleit voor twee. Ik vind ook de evaluatie na twee jaar heel
belangrijk, want stel dat mijn optimisme uitkomt en wij kunnen
na twee jaar naar vier.
Mevrouw De Haan (weth.)De heer Krol heeft mij twee dingen
gevraagd. Ten eerste probeer het uiterste te loen om binnen de
bestaande organisatie de kwaliteit die je nodig hebt te zoeken,
mocht dat al niet lukken, dan kan je ze ook voor een proiect-
tijd benoemen, zodat wij er niet eindeloos aan vast zitten. Dat
laatste doen wij überhaupt, of wij ze intern of extern zoeken,
wij stellen de mensen aan voor de duur van het project en niet
langer
Ik wil toezeggen dat wij ons uiterste best zullen doen om
intern mensen te zoeken. Ik heb net gezegd dat er een span
ningsveld zit tussen zeggen van het moet beslist uit de ambte
lijke organisatie en aan de andere kant dat je perse moet
zorgen dat daar hele goede mensen komen, want wij willen
uiteindelijk het resultaat zien van deze aanpak. Maar ik zeg
toe dat wij ons uiterste best zullen doen om binnen de be
staande organisatie te zoeken. Dat betekent eerst een volle
dige, uitgebreide, zorgvuldige interne procedure en in de
tweede plaats het aanstellen voor de projectduur. Dat doen wij
in ieder geval
Het tweede wat de heer Krol mij gevraagd heeft is het dorpen-
overleg, waar men altijd zeer tevreden was over de manier
waarop dat ging, plant dat ook over op alle wijken in de stad.
21