Sub P. De inhoud, van de antwoordbrief wordt in overleg met de Commissie Stadsontwikkeling vastgesteld. Punt 5 (bijlage nr. 84) De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming mevrouw De Pree in de Raadsadviescommissie voor Economische en Sociale Zaken. Aanbeveling burgemeester en wethouders: mevrouw A.H. de Pree. Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen. Punt 6 (bijlage nr. 85) De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming mevrouw A.M. Visser in de Raadsadviescommissie voor Stadsontwikkeling. Aanbeveling burgemeester en wethouders: mevrouw A.M. Visser. Benoemd wordt de aanbevolene 3 3 stemmen voor en 2 stemmen tegen Punt 7 (bijlage nr. 86) De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming leden in de Commissie van Advies van de Raad van Commissarissen NV Frigem. Aanbeveling burgemeester en wethouders: 1. de heren A. Stoker en W.S. Feddema, lid; 2. mevrouw J.J. Tiemersma, vaste plaatsvervanger. Benoemd worden de aanbevolenen met 34 voor en 1 stem tegen. Mevrouw Inberg en de heer Van Olffen vormden met de voorzitter de leden van het stembureau. Punt 8 (bijlage nr. 82) 6 De Voorzitter: Aan de orde is De Wijkaanpak. De heer Sluiter: De PvdA-fractie heeft zich in de Commissie Bestuur en Middelen een voorstander getoond van de hier voor genomen wijkaanpak. Wij zijn er verheugd over dat het al langer bestaande voornemen om vier wijkcoördinatoren te benoemen nu gerealiseerd kan worden. Wij pleiten er ook voor die benaming voor deze verantwoordelijke functionarissen te hanteren in plaats van de wat kleuterachtige afkorting die in de notitie een aantal keren wordt genoemd. Wij hebben enkele opmerkingen. Er is in de notitie sprake van een ruim pakket aan taken dat de wijkcoördinatoren op zich nemen. Van duidelijke functie-eisen is echter geen sprake, terwijl het duidelijk is dat het succes van zo'n functie zeer afhankelijk zal zijn van de vaardigheden van de mensen die het gaan doen. Ik neem aan dat er binnen het college en binnen de ambtelijke top een heel helder beeld be staat van de functionaris waarop men zit te wachten. Grote aandacht zal er moeten zijn voor de coördinatie van de werkzaamheden van de verschillende wijkcoördinatoren. Het lijkt mij niet wenselijk dat de aanpak in de verschillende stadsdelen grote kwalitatieve verschillen zal vertonen. Ik vraag mij af of de aansturing, zoals die in de notitie vorm krijgt, voldoende waarborg voor die coördinatie zal bieden. Ik blijf erbij, zoals ik ook in de commissie al heb aangegeven, dat ik de aansturing enigszins bureaucratisch vind, via de sectormanager naar de directeur Stadsontwikkeling die de coördinatie onderbrengt bij de directieraad en dan naar de gemeentesecretaris en de uitein delijke verantwoordelijkheid bij de portefeuillehouder. Mijn vraag hieromtrent: heeft het sectorhoofd Bouwen en Wonen vol doende tijd om de aansturing en de begeleiding van wijkcoördi natoren erbij te doen en dat echt te doen? Van belang lijkt mij een goede en heel directe communicatielijn met de wethouder. Zal d'.e er zijn? Ten slotte. Zoals met alles, moeten wij ook hier afwachten hoe het gaat lopen. Het betreft hier de wijkaanpak waarbij duide lijk het zeer directe en dagelijkse belang van de burger in het spel is. De PvdA-fractie pleit er dan ook voor om een duide lijke evaluatie niet alleen van de wijkaanpak als zodanig te hanteren, maar ook van de functionarissen, van de wijkcoördi natoren dus. Kan er met een dergelijke evaluatie rekening worden gehouden bij het aanstellen van de wijkcoördinatoren? De heer HoogeveenEen aantal jaren geleden werd het op zich zelf goede voornemen om een viertal wijkcoördinatoren aan te stellen afgevoerd vanwege de slechte financiële omstandigheden van deze gemeente. Wij krijgen nu opnieuw een voorstel voor het aanstellen van vier stadsdeelcoördinatoren en volgens de raads- brief is dat omdat het huidige collegeprogramma aanstelling van vier wijkcoördinatoren wil. Ook in de Raadsadviescommissie Bestuur en Middelen heb ik daar al een opmerking over gemaakt, want die stelling is niet juist. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 4