Sub P.
De inhoud, van de antwoordbrief wordt in overleg met de
Commissie Stadsontwikkeling vastgesteld.
Punt 5 (bijlage nr. 84)
De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming mevrouw De Pree in de
Raadsadviescommissie voor Economische en Sociale Zaken.
Aanbeveling burgemeester en wethouders:
mevrouw A.H. de Pree.
Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen.
Punt 6 (bijlage nr. 85)
De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming mevrouw A.M. Visser in
de Raadsadviescommissie voor Stadsontwikkeling.
Aanbeveling burgemeester en wethouders:
mevrouw A.M. Visser.
Benoemd wordt de aanbevolene 3 3 stemmen voor en 2 stemmen
tegen
Punt 7 (bijlage nr. 86)
De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming leden in de Commissie
van Advies van de Raad van Commissarissen NV Frigem.
Aanbeveling burgemeester en wethouders:
1. de heren A. Stoker en W.S. Feddema, lid;
2. mevrouw J.J. Tiemersma, vaste plaatsvervanger.
Benoemd worden de aanbevolenen met 34 voor en 1 stem tegen.
Mevrouw Inberg en de heer Van Olffen vormden met de voorzitter
de leden van het stembureau.
Punt 8 (bijlage nr. 82)
6
De Voorzitter: Aan de orde is De Wijkaanpak.
De heer Sluiter: De PvdA-fractie heeft zich in de Commissie
Bestuur en Middelen een voorstander getoond van de hier voor
genomen wijkaanpak. Wij zijn er verheugd over dat het al langer
bestaande voornemen om vier wijkcoördinatoren te benoemen nu
gerealiseerd kan worden. Wij pleiten er ook voor die benaming
voor deze verantwoordelijke functionarissen te hanteren in
plaats van de wat kleuterachtige afkorting die in de notitie
een aantal keren wordt genoemd.
Wij hebben enkele opmerkingen.
Er is in de notitie sprake van een ruim pakket aan taken dat de
wijkcoördinatoren op zich nemen. Van duidelijke functie-eisen
is echter geen sprake, terwijl het duidelijk is dat het succes
van zo'n functie zeer afhankelijk zal zijn van de vaardigheden
van de mensen die het gaan doen. Ik neem aan dat er binnen het
college en binnen de ambtelijke top een heel helder beeld be
staat van de functionaris waarop men zit te wachten.
Grote aandacht zal er moeten zijn voor de coördinatie van de
werkzaamheden van de verschillende wijkcoördinatoren. Het lijkt
mij niet wenselijk dat de aanpak in de verschillende stadsdelen
grote kwalitatieve verschillen zal vertonen. Ik vraag mij af of
de aansturing, zoals die in de notitie vorm krijgt, voldoende
waarborg voor die coördinatie zal bieden. Ik blijf erbij, zoals
ik ook in de commissie al heb aangegeven, dat ik de aansturing
enigszins bureaucratisch vind, via de sectormanager naar de
directeur Stadsontwikkeling die de coördinatie onderbrengt bij
de directieraad en dan naar de gemeentesecretaris en de uitein
delijke verantwoordelijkheid bij de portefeuillehouder. Mijn
vraag hieromtrent: heeft het sectorhoofd Bouwen en Wonen vol
doende tijd om de aansturing en de begeleiding van wijkcoördi
natoren erbij te doen en dat echt te doen? Van belang lijkt mij
een goede en heel directe communicatielijn met de wethouder.
Zal d'.e er zijn?
Ten slotte. Zoals met alles, moeten wij ook hier afwachten hoe
het gaat lopen. Het betreft hier de wijkaanpak waarbij duide
lijk het zeer directe en dagelijkse belang van de burger in het
spel is. De PvdA-fractie pleit er dan ook voor om een duide
lijke evaluatie niet alleen van de wijkaanpak als zodanig te
hanteren, maar ook van de functionarissen, van de wijkcoördi
natoren dus. Kan er met een dergelijke evaluatie rekening
worden gehouden bij het aanstellen van de wijkcoördinatoren?
De heer HoogeveenEen aantal jaren geleden werd het op zich
zelf goede voornemen om een viertal wijkcoördinatoren aan te
stellen afgevoerd vanwege de slechte financiële omstandigheden
van deze gemeente. Wij krijgen nu opnieuw een voorstel voor het
aanstellen van vier stadsdeelcoördinatoren en volgens de raads-
brief is dat omdat het huidige collegeprogramma aanstelling van
vier wijkcoördinatoren wil.
Ook in de Raadsadviescommissie Bestuur en Middelen heb ik daar
al een opmerking over gemaakt, want die stelling is niet juist.
7