naar vier, het lijkt ons veel verstandiger - dat heeft ook denk
ik te maken, de heer Hoogeveen heeft dat gezegd, met de finan
ciële situatie en de afweging die wij moeten maken - laten wij
naar twee coördinatoren gaan, dat is al een verdubbeling van
100%. Laten wij dan over twee jaar maar eens kijken of het goed
gaat, dan kunnen wij altijd nog de stap naar vier zetten.
Ik moet zeggen dat ik daar moeite mee heb, in die zin dat wij
geprobeerd hebben om op een rij te krijgen wat er nodig is om
de relatie met de wijken te verbeteren, om de bewoners daar een
stevige positie in te geven, om de coördinatie ook intern op
een goede manier op elkaar af te stemmen. Misschien nog wel
belangrijker, wat is er nodig om er voor te zorgen dat wijken
niet gaan afhaken. Want de ervaringen die wij nu hebben met één
wijkcoördinator is dat wij het risico lopen - en die signalen
krijgen wij ook - dat wijken gaan afhaken. Niet omdat hij het
slecht doet, maar omdat één wijkcoördinator met 34 wijken
absoluut niet in staat is om die relatie op een goede manier in
te vullen. Als wij praten in termen van Bestuurlijke Vernieu
wing in de relatie met onze burgers en de leefbaarheid in de
wijken, dan zullen wij er voor moeten zorgen dat er voldoende
capaciteit komt om daar echt wat verbetering in aan te brengen.
Het is heel lastig om aan te geven of je er dan twee, drie,
vier of vijf nodig hebt. Wat dat betreft zijn wij ook een
beetje afgegaan op ervaringen in andere gemeenten. Maar ik moet
u eerlijk zeggen dat ik als de dood ben dat wat wij tot nu toe
hebben gehad met één niet te kunnen trekken, dat ons dat met
twee ook niet lukt. Als wij, na alle frustraties die wij hebben
opgelopen door dit weg te bezuinigen, verdere frustraties op
wekken in de wijken, dan dank ik dat er veel meer verloren is
dan dat wij gewonnen hebben. Ik ben eigenlijk als de dood om
als wij nu zeggen twee is wel voldoende en wij zien wel, dat
wij dan juist van alles niets doen en alleen maar teleurstel
lingen gaan incasseren. Dat is iets waar ik, en de gemeente
natuurlijk ook, helemaal geen belang bij heb. Ik wil toch
zeggen, laten wij als wij het doen het ook goed doen en laten
wij het dan ook op een manier doen waar bewoners ook echt wat
van merken en waar zij echt profijt van hebben. Ik zie dat niet
gebeuren als wij nu terug zouden vallen op twee.
De CDA-fractie is akkoord met het idee, heeft bedenkingen ten
aanzien van het Fonds Sociale Vernieuwing. Daar ben ik op
ingegaan
Verder heeft de heer Krol gezegd dat op de manier waarop in de
dorpen het overleg gevoerd wordt, zij dat ook in de wijken
willen gaan doen. Dat is ook de bedoeling, daar werden raads
leden altijd bij uitgenodigd. Ik moet eerlijk zeggen dat wij
nog niet afgesproken hebben op welke manier wij daar raadsleden
bij betrekken. Wij hebben een aantal afspraken gemaakt om als
college de wijken in te gaan. Wij hebben uit ieders gebied daar
één wijk nu voor uitgekozen. Daar zijn afspraken voor gemaakt.
Daar zijn op dit moment de raadsleden niet bij uitgenodigd. Ik
wil daar even over nadenken, na de vakantie gaan wij daar
verder meeAan de ene kant hebben wij een beheersoverleg waar
de gemeente in zit en alle betrokken instellingen. Dat is één
keer per jaar. Ik weet nog niet of wij als college in zijn
totaliteit in staat zijn - daar zit het een beetje op vast - om
alle wijken te bezoeken. Ik denk dat dat in één jaar tijd nooit
14
luktWaar wij over moeten praten is of wethouders individueel
ieder jaar hun eigen wijk gaan bezoeken en of zij daarbij
raadsleden willen betrekken. Ik denk dat dat nog een kwestie is
van uitwerking. (De heer Krol: Nu zegt de wethouder twee
dingen. Aan de ene kant in principe staat ons dat idee aan en
dat gaan wij doen en aan de andere kant zegt zij dat zij niet
weet of wethouders dat wel willen. Wat bedoelt zij nu precies?)
Of wethouders dat wel willen is niet aan de orde. Wij hebben
afgesproken dat iedere wethouder een bepaald gebied onder zijn
hoede krijgt waar hij/zij extra aandacht en energie in stopt.
Wij hebben niet concreet afgesproken of dat betekent dat iedere
wethouder individueel één keer, twee keer of drie keer of
misschien op een hele andere manier gaat overleggen in die wijk
zoals wethouder Timmermans dat bij de dorpen deed. Daar hebben
wij nog geen concrete afspraken over, daar gaat het om. (De
heer Krol: Maar het college is toch wel in staat, ten minste
als ik de bedoelingen goed begrijp, om één keer per jaar in
ieder geval die wijk te bezoeken en contact mee te hebben.
Anders denk ik dat er een belangrijke pijler onder de hele
wijkaanpak vandaan valt. Ik wil wel heel helder hoe dat precies
in elkaar zit, want anders wordt dit voorstel iets minder.)
Nogmaals, op dat detailniveau hebben wij het nog niet uitge
werkt. De manier waarop je als wethouder de contacten met de
wijken onderhoudt, is in feite aan de wethouders overgelaten.
(De heer Krol: Ten minste één keer per jaar vind ik normaal,
dat zou de wethouder moeten toezeggenDaarnaast - en dat zijn
twee verschillende dingen - hebben wij als college in zijn
totaliteit gezegd de wijken in te willen. Daar hebben wij nu de
eerste vijf afspraken voor lopen, daarnaast hebben wij besloten
dat iedere wethouder een eigen gebied onder zijn hoede krijgt
en daarmee de contacten op een goede manier gaat onderhouden.
Misschien gaat dat op een manier zoals de heer Krol zegt, dat
iedere wethouder individueel al die wijken een keer gaat
bezoeken, dan kan ook overwogen worden om daar raadsleden bij
te betrekken. Maar nogmaals, op dat niveau hebben wij die
afspraken nog niet gemaakt. Ik kan tegen de heer Krol zeggen:
laten wij daar zo snel mogelijk over praten en laten wij
daarmee de wens van de raad, in ieder geval van de CDA-fractie,
betrekken dat raadsleden daar graag bij willen zijn, zoals dat
indertijd op het dorpenoverleg ook gebeurde.
Uitzetting personeelsbestand heeft de heer Krol en ook meer
mensen over gesproken. Het leidt uiteindelijk, zo heeft u
kunnen zien, tot een uitzetting van het personeelsbestand. Een
groot deel van de taken, zoals die nu komen, zitten voor een
heel groot deel in het takenpakket van een aantal bestaande
ambtenaren. Dat deel wordt overgeplaatst naar de wijkaanpak,
maar niet voor de volle 100%. Dus het leidt voor een klein
stukje tot een uitzetting van het personeelsbestand.
De D66-fractie ben ik bij de heer Brok op ingegaan.
De heer Sluiter heeft gezegd dat het takenpakket wordt genoemd,
hoe zit het met de functie-eisen. Ik ben het met hem eens dat
het slagen van de wijkaanpak en het slagen van de manier waarop
wijkcoördinatoren werken, of dat resultaten gaat opleveren ja
dan nee, uiteindelijk voor een heel groot deel (dat is voor
15