aanzienlijke verbeteringen kunnen worden bereikt. Maar ik heb er weinig vertrouwen in om zeggen dat via algemeen bestemmings plannen en beheer je de uitstraling van met name het type straten en buurten waar we het hier over hebben, die het kwets baarst zijn voor deze ontwikkeling, verbetert. Je kunt naar mijn gevoel onvoldoende tegemoet komen door een verordening zonder een quoteringsregeling. Anderen hebben dat helder verwoord, met name de heer De Jong en mevrouw De Jong hebben aangegeven dat als je kiest voor een vorm van regulering, grip krijgen op, je het instrument van quotering moet nemen, anders ben je toch, denk ik, half bezig. Dat is niet de gedachte die achter het voorstel, zoals het hier ligt, is besloten. Ik denk dan ook dat het college het voorstel van de drie genoemde partijen, het amendement, niet wil overnemen, omdat wij denken dat je daarmee de kracht van het voorstel onderuit haalt. Je zult ongetwijfeld een stukje ontmoedigen, maar als we kijken waar de risico's het grootst zijn, dan is er onvoldoende vertrouwen om dat met een beperkte verordening aan te kunnen. Het feit dat het college voorstelt om het vergunning stelsel van toepassing te doen zijn binnen de Rondweg heeft puur te maken met het feit dat daar het probleem zich op toespitst. En naoorlogse wijken zijn ofwel in de handen van particulieren, maar met name sociale verhuurders die, wanneer er sprake is van kamergewijs verhuur in panden, daar ook een stuk beleid op voeren, kwaliteit kunnen garanderen. Met andere woorden in de sociale huursector is het nauwelijks aan de orde. In het naoorlogse markt segment, tenzij het ook daar weer gaat over ééngezinswoningen, praat je, gelet op de prijsvorming, over in feite alleen sociale huurwoningen die voor studentenhuisvesting worden aangewend. En daar is weer de regulering via de corporatiesDus is het naar ons gevoel een problematiek die zich absoluut niet uitstrekt buiten de Rondweg. Je moet je dus afvragen of het zinnig is om daar dan regulering toe te passen. Het enkele geval dat het voorkomt is het zo ondergeschikt in aantal dat je toch niet in de buurt van die quoteringsregeling komt. En dan moet je jezelf niet regelgeving, en ook niet anderen, aandoen die wel handhaving vereist, maar vervolgens materieel tot niet leidt. Het is een puur pragmatische overweging waarom gezegd is het te beperken tot het gebied binnen de Rondweg. Daar speelt de discussie, daar zijn de klachten. Mocht het zo zijn dat te zijner tijd daar toch een andere ontwikkeling gaande is, waarbij ook de naoorlogse wijken, dus buiten de Rondweg, als probleemgebied worden gekenmerkt, dan kan je natuurlijk de verordening aanpassen. Het is pragmatisme wat ons voor dit voorstel heeft doen kiezen. Mevrouw Visser heeft nog aangegeven dat zij een voorstander is van het voorstel, maar zij wil de exploitatieverordening af wachten. Wij hebben eigenlijk alleen maar pragmatische over wegingen om voor deze getrapte werkwijze te kiezen. Het was mooier geweest als het in één keer was behandeld, maar om nogmaals procedurele praktische argumenten intern is het ons niet gelukt. Ik zou het jammer vinden als zij daar de conse quentie uit trekt om dan maar de waarschuwing die met het vaststellen van de verordening toch aan de orde is, te laten passeren. 18 De discussie over drie kamerbewoners in plaats van vier. Uit het onderzoek, dat wij door de Woonconsumentenbelang hebben laten verrichten, blijkt dat er nu sprake is van zo'n 560 panden waar vier of meer kamerbewoners in zijn gehuisvest. Met dat aantal kunnen wij denk ik binnen de huidige ambtelijke capaciteit opereren. Op het moment dat we naar driekamer- bewoning zouden moeten gaan, hebben we geen idee, want dan moet er nieuwe inventarisatie gemaakt worden, hoe groot de omvang is, maar het beeld laat zich raden dat dan al snel meer ambte lijke capaciteit moet worden ingezet. Ik denk dat wij moeten proberen om een eerste beeld te krijgen van wat dat zou bete kenen op het moment dat we de exploitatieverordening vast gaan stellen. Er is ook altijd de mogelijkheid om een vervolg te doen en als het ons van belang voorkomt, kunnen we alsnog ook daar de normstelling, in dit geval van vier naar drie, aan passen. Ik kom dan bij de laatste opmerking die beantwoording vraagt Dat zijn de opmerkingen van PEL die zeer recent zijn inge bracht. Waar het gaat om het omzetten van niet-woonhuizen in kamerbewoning. Wij denken dat het instrument van de bestemmingsplannen een juist instrument is, daar kunnen we denk ik vrijwel alle situaties mee aanpakken. Bovendien moet je je afvragen of je een verordening op basis van de Huisvestingswet van toepassing kan doen zijn op niet- woonhuizen, zoals kantoren, dus ook in juridisch-technische zin. In de derde plaats is het zo dat de voorbeelden die worden aangehaald in feite panden zijn waar in het bestemmingsplan de woonbestemming is opgezet, zij het dat in dit geval bij de voorbeelden er bij overgangsrecht toevallig nog kantoorfuncties in zaten. Met andere woorden ook deze voorbeelden zijn weinig sterk. Overigens, als in deze panden verbouwd is in strijd met het vigerende bestemmingsplan - we zullen dat doen nagaan - dan wordt er alsnog een vergunning vereist en kunnen wij alsnog de verordeningen, zoals die hier zijn, daarop van toepassing verklaren. We hebben sterk de indruk dat he't probleem, zoals dat door PEL naar voren wordt gebrachtniet aan de orde is Met de juridische onzekerheden die er daaromtrent zijn, zou ik willen voorstellen om op dit moment die slag niet in de richting, zoals PEL dat voorstelt, te maken. De heer BeersGraag zou ik de raad het woningmarktplan in herinnering willen brengen. Daarin werd gesteld, op basis van onderzoek, dat het creëren van extra woonruimte voor jongeren niet nodig was. Dan is de angst voor meer kamergewijs verhuurde panden niet reëelEr is toch voldoende ruimte? En als dat niet zo is, dan ligt hier een mooie taak voor de woningbouwcoöpe- raties. Vraag creëert aanbod, ik moet daar als Groen Linkser iets te vaak op wijzen naar mijn smaak. Als het aanbod niet door de corporaties wordt verzorgd, dan springen de huisjes melkers in dat gat, zo werkt dat nou één keer. De oplossing voor dit probleem ligt niet zozeer in een repressief beleid als quotering, maar in een volkshuis vestingsbeleid wat zorgt voor woonmilieu differentiatie in nieuwbouwwijken als Hempens-Teernsmaar ook in bestaande wijken als Heechterp. Dat is echter iets wat wij zelf in de 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 10